solvebring
Superhero
Re: Erh... Jahapp
Man kanske kan säga att jag blivit kritisk mot hela begreppet "objektivitet" på senare tid, för egentligen handlar det om normer och massans åsikt, i alla fall i de flesta fall. Backar man inte upp sig själv så utgår man ofta från massan.
Jo, precis. Kan inte annat än att hålla med. Och i ett annat svar till dig skrev jag:Ram said:Jo, fast...solvebring said:Indeed, fett medhåll på den, och varför jag vill stryka under det är: Hur i all världen kan man värdera någonting utan att jämföra det med något annat?Det vill säga - hur kan man vara objektiv i en uppskattning av något? Man måste referera, man måste jämföra, med någonting annat för att överhuvudtaget få en bild av det man försöker uppskatta.krank said:Recensioner har aldrig varit objektiva. De har faktiskt aldrig kunnat vara objektiva.Ram said:Är man över huvud taget intresserad av att upprätthålla illusionen av att en recension skall kunna påstås vara objektiv längre?
Den (relativa) objektivitet som jag uppskattar i en recension är (och nu har vi lämnat Åsa bakom oss här ):
Recension 1: De har valt det apsugiga T100-systemet som får förhuden att knottra sig på mig. Jamenar, släpp sargen, kom in i 2000-talet och hajja att T20:an har kommit! Man får rulla i 45 min bara för att knyta skorna!
Recension 2: Valet av T100-systemet gör att väldigt många skeenden rådfrågar systemet och att man ibland får långa kedjor för att lösa upp situationer.
Den senare innehåller långt mindre mängd värderingar, är en aning mer förklarande och har en mer objektiv hållning då det förklarar hur det är snarare än värdera det.
Däremot är Ex 2 mindre roande och mustigt.
Dina exempel är bra exempel på sådana normer - vad normen tycker - därmed "relativ objektivitet". Så med andra ord, en recension kan aldrig vara objektiv. Den är mer eller mindre partiskt, och det är något vi måste acceptera och förstå om vi ska kunna läsa recensioner utan att hänga upp oss varje gång. Det tror iaf jag. För att säga något relevant måste man ta någon sorts ställning, liksom... Är du med på mina tankar här?Som recensent kan man ju utgå från sig själv och normer, därmed blir en recension alltid partiskt.
Man kanske kan säga att jag blivit kritisk mot hela begreppet "objektivitet" på senare tid, för egentligen handlar det om normer och massans åsikt, i alla fall i de flesta fall. Backar man inte upp sig själv så utgår man ofta från massan.