Henke;n294765 said:
Varje gång någon efterfrågar "objektivitet" i recensioner så blir jag påmind om Jim Sterlings
lysande objektiva recension av Final Fantasy XIII.
Recensioner kommer alltid, alltid att vara subjektiva och utgå från recensentens åsikter och erfarenheter. Annars är det inte en recension, utan ett referat.
När det gäller Fenix' skala så ska man inte sammanblanda den med t.ex. datorspelsbranschens 100% värdelösa skala (som ju bara går mellan typ 7 och 10). I Fenix är 10 ett bra spel. Över det är ett riktigt bra spel. 20 skulle vara ett perfekt spel, och det har jag svårt att tänka mig. Jämfört med många andra branscher skulle jag säga att "vi" är bättre på att använda "hela skalan" än många.
Jag har svårt att se hur vi skulle vara betjänta av att Fenix började ge högre betyg, om jag ska vara ärlig. I det här fallet finns ju inte ens någon svinig skitbransch som ger folk sparken om spelen inte får tillräckligt högt betyg på metacritic eller motsvarande.
Däremot skulle jag gärna se att betygen plockades bort helt, eftersom betyg alltid är värdelösa och i stort sett oanvändbara. Dels är de alltid missvisande och extremt förenklade, dels skapar de illusionen av att betygen går att jämföra med varandra. Och dels...
Tja, man har ju forskat på det där med betyg och sånt när det gäller skolan, och tydligen är det så att om en elev får både ett skriftligt omdöme där det förklaras exakt vad som var bra/dåligt, och ett betyg, så kommer eleven enbart att fokusera på betyget. Det enda sättet att få elever att läsa det man skrivit ordentligt och inte stirra sig blinda på betygen, är att inte ge betyg utan bara vad vi i branschen kallar "framåtsyftande feedback".
Jag skulle bli mycket förvånad om inte något liknande kunde påvisas när det gäller recensioner av rollspel. Om man ger ett betyg så bryr sig folk mindre om den faktiska recensionen.