Jag tror inte på någon absolut objektivitet, men det är ändå viktigt att en recensent är objektiv eller i alla fall är oberoende och har integritet, nämligen
1) en recensent ska inte befinna sig i beroende- eller jävsställning till företaget som säljer produkten eller personerna bakom dem. Detta är ett objektivt kriterium i den mån att det i teorin går att fastställa om ett sådant beroende existerar (mejl, telefonsamtal, fysiska möten, etc).
2) en recensent ska inte anpassa sin recension efter modenycker, en vilja att behaga vissa personer eller grupper, eller spetsa till formuleringar för att skapa uppmärksamhet krig sin person, flamewars, etc. Detta är ett subjektivt kriterium, eftersom det (än så länge) inte går att läsa människors tankar.
Syftet med en recension är självklart att ge en bra produktbeskrivning och framföra författarens åsikter om dess kvalitet. Den första kan ju var sakligt korrekt eller inte; om jag påstår att Pride and Prejudice är en bra actionfilm ljuger jag t ex, den andra är och måste vara subjektiv, med reservationen för punkt 1) och möjligen 2) ovan.
I övrigt anser jag det vara en stor poäng med en och samma utgivare använder få snarare än många recensenter, eftersom det ger mig som läsare en möjlighet att lära känna dennes personliga preferenser. Så när Jan Aghed höjde ännu en Westerfilm till skyarna kunde jag som Sydsvenskanläsare veta att han alltid gav höga betyg till sådana, och ju blodigare de var, ju högre blev betyget och istället kolla vad DN skrev. Så, vi vet att Åsa Roos har vissa preferenser. Vad bra, då kan vi ta hänsyn till det i vår bedömning av hennes recensioner.
Betyg? Nej, enskilda betyg säger inte så mycket och enskilda recensenter har ofta svårt att få text och betyg att gå hand i hand. När jag köper och lånar böcker kollar jag däremot ofta betyg på sajter som Amazon och Goodreads eftersom det ger en bra bild av hur det kollektiv som är intresserad av just den genren av böcker har bedömt den. Jag brukar läsa de som gett boken femmor och ettor, det första berättar om bokens styrkor, det andra om dess brister. (Sen är minst hälften av alla ettor på sådana här sidor ofelbart av modell "goddag yxaskaft" ["den såg ful ut på min surfplatta", "författaren är kommunist"], men bra negativa recensioner kan vara väldigt illustrativa).