Nekromanti Fenixrecenssioner

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag sätter inte ribban för 10 vid "historiens mästerverk". Det når ingen upp till, och det går inte att bedöma utan att historiens vingslag fått flaxa vidare en stund.

Även Masks of Nyarlathotep, som är så nära ett mästerverk av Coppola-klass som man kan komma, enligt mig, har en massa saker som är knas. Samma med The Enemy Within. Så om det ska vara "endast rollspelshistoriens bästa grejer någonsin ska få en 10:a" så blir bedömningarna sjukt mycket svårare.

Något kan vara mästerligt utan att det är det bästa som någonsin gjorts.

I min mening alltså.

Så med det sagt ... några 10:or från mig.

Drakar och Demoner v2
Call of Cthulhu 5.5
Star Wars d6
Cyberpunk 2020
James Bond RPG
Western 4
Masks of Nyarlathotep (valfri version)
Speltidningen Fenix
Masks of Nyarlathotep Companion
Vinterskogens hemlighet

Åtminstone en av dessa är ett skämt! :D

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några till 10:or från mig:

D&D Basic (röda lådan)
D&D Expert (blå lådan)
D&D Companion set (gröna lådan)
D&D Rules Cyclopedia
I6 Ravenloft (till AD&D first edition)
D&D 3.0 (PH/DMG/MM)

Sen är ju typ Dragonlance ett mästerverk ... men lite spretigt med kvaliteten ... hmmmm ... men som helhet sett är det en 10:a.

/M

God45

#PrayersForBahakan
Absoluta mästerverk av rollspelsmakande:

Dark Sun lådan till AD&D.

Vampire the Masquerade 2ed core boken.

Damnation City.

Way of the Wicked 3e parts adventure pathen till Pathfinder.

Lamentations of the Flame princess Grindhouse edition.

Convergence äventyret till Delta Green.

cogitare

Swashbuckler
God45;n301357 said:

Dark Sun lådan till AD&D.
QFT!

Så. Djävla. Bra.

Vet i faan om jag kan tänka mig ge något annat jag har läst eller spelat vara en klockren 10:a. Kanske Dragonlance, men jag tror det är mer ett nostalgiskt skimmer från min sida och kampanjen vi spelade under så många år i den settingen. Snarare än att det faktiskt är en så fantastisk setting. Är ju ganska vanilj med alver i skogarna, dvärgar i bergen och drakar. Hej Tolkien eller för den delen lillebror till Faerun :)

Cog.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
God45;n301357 said:

...

Lamentations of the Flame princess Grindhouse edition.
Mmm, den är bra. Sålde min vidare innan jag åkte ner i OSR-träsket. :)

Jag lyckades iaf recensera spelet innan det fick gå vidare, tydligen läste jag hyffsat noga:

There are subsystems for ship’s combat, owning slaves and property, and other things useful when the characters have gained enough money. One good way to make money seems to be to buy cartloads of spears at 1GP each, have a hireling tear off the blades, and then selling them as staves at 5GP each.
;-)

Arfert

Facit
Tant Ragnar;n301350 said:
Vilket/vilka är kandidater till 19?
Hmm ... CoC 2 ed (19), Warhammer 1 ed (19), Prince Valiant (19), Over the Edge (18), Dragon Warriors 1 ed (18), Vampire 1 ed (18). När respektive var nya, naturligtvis.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag känner att jag skulle vara jättesnål om jag skulle bedöma rollspel på en 10-gradig skala. De flesta rollspel är ändå rätt så lika. De innehåller samma delar, och det är svårt att göra något revolutionerande med dem, även om man kan göra det mer eller mindre bra. För ett riktigt högt betyg skulle jag nog kräva att rollspelet är upplagt på ett annorlunda sätt och att det sättet dessutom är bättre än det traditionella och inte bara annorlunda.

Den rollspelsprodukt jag skulle vara närmast att ge full pott till just nu är antagligen A Red and Pleasant Land.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om jag skulle tvingas bedöma rollspel på en 10-gradig skala så skulle jag börja med att enbart använda varannat steg för att göra om den till en 5-gradig, och sedan skulle jag göra en variant av det betygssystem jag använder för Filmklubben och Speltimmen. Något i stil med detta:

10: Det blir inte bättre i den här genren. Jag vill spela det här spelet NU.
8: Ett riktigt bra, prisvärt spel. Det tillför verkligen något till min spelhylla, jag kan rekommendera ett köp och skriver upp det på listan över rollspel jag skulle vilja spela eller spelleda någon gång.
6: Meh. Ett okej, medelmåttigt spel. Det är inte jättesnyggt eller jättefult, det har kanske någon bra idé men genomförandet är bara normalbra. Jag kan inte rekommendera ett köp, men jag kan inte heller riktigt avvärja det. Köp om det är på rea och/eller du har intresse av något specifikt i spelet. Jag kan tänka mig spela det här, om chansen ges.
4: Rätt dåligt spel. Köp inte. Bläddra i någon annans exemplar istället. Jag kan tänka mig att spela det här om det är rätt spelgrupp och rätt SL som jag litar på kommer att tillföra så mycket till spelet att det ändå blir givande.
2: Skitspel. Köp absolut inte. jag vill ha tillbaks tiden det tog att läsa det. Mina ögon blöder av de taffliga illustrationerna. Och vem låter den grafiska bården gå hela vägen in i texten egentligen? Jag kommer att tacka nej till att spela det här även om det skulle vara min favoritspelledare och favoritspelgrupp som bjöd in mig. Nej. Bara nej.

Så - jag tror att det är tillräckligt mätbara betygskriterier för att jag ska kunna applicera dem ganska konsekvent på typ alla rollspel jag läser.

Jag funderar på om jag egentligen läst några tior. Jag tror att Mutant City Blues är ett sådant, trots att Gumshoe har sina nackdelar. CoC-kampanjen Tatters of the King, trots att del 2 och 3 inte är superbra. Det finns säkert andra.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Måns;n301351 said:
Mouse Guard

Intryck: 10
Innehåll: 10

http://www.speltidningen.se/recensio....asp?g=553&t=2

Jag tycker personligen att MG är ett av de absolut snyggaste spelen som finns. Kanske det snyggaste. Innehållet är tillräckligt välskrivet och nyskapande för att ge ett riktigt högt betyg. 10? Well, jag hade nog sträckt mig till 8-9, beroende på när, hur och vem som frågar.
Det hade nog jag också gjort – om jag recenserat det idag.

God45

#PrayersForBahakan
wilper;n301373 said:
Mmm, den är bra. Sålde min vidare innan jag åkte ner i OSR-träsket. :)

Jag lyckades iaf recensera spelet innan det fick gå vidare, tydligen läste jag hyffsat noga:

;-)
Att märka det där hade krävt att jag kollade påmutrustningslistan ju :p

Bifur

Veteran
Har svårt att komma på några enskilda produkter jag tycker är en 10a rakt igenom. Det kan finnas några utgivningar som nosar på det men då tänker jag på helhetsintrycket av flera böcker. Regelboken till Warhammer 2nd ed kanske den som kommer närmast, även om inte introäventyret är perfekt.

Däremot tycker jag nog man kan ge 10or även till väldigt konventionella grejer, bara för att andra gör samma grej kan man fortfarande vara bäst.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
krank;n301324 said:
Det jag tycker är intressant där är att det ju motbevisar påståendet att hela betygsskalan inte används - spel får tior, det är bara det att det är väldigt sällsynt. Vilket jag tycker är rätt rimligt.

Så med andra ord landar det i att din subjektiva bedömning av spelen är annorlunda än recensentens subjektiva bedömning. Att idén om objektiva bedömningar inte existerar och inte kan existera har belagts flera gånger i tråden.

Och då någonstans får jag väl betrakta din kritik som en smula tandlös - du delar inte recensentens åsikt. Det är inte så konstigt, det finns massor av recensenter vars åsikter jag inte delar. Jag läser dock gärna deras recensioner ändå, eftersom jag ju VET att jag inte håller med dem, och därmed kan filtrera texten genom den vetskapen. Även en recensent man inte håller med ger ju trots allt information om det hen skriver om.
Det är inget tandlöst i min kritik. Forbidden Lands är ett riktigt snyggt och bra spel, men recensenten motiverar sin poängsättning med trams om vilken regelbok som innehåller vilken information. Fullt medveten om att spelet trots allt fick ett bra betyg men att det samtidigt inte är rekommenderat köp Säger mer om Fenix recensioner än om Forbidden Lands.

Henke

10 poäng:
Fiasco
Mutant UA kampanjen
Svavelvinter RPG
Konfluxsviten
Mutant År noll
Mutant 1984 (när det kom ut 1984)
Forbidden Lands

Tycker förövrigt att poängsättningar som inte nyttjar hela skalan är barnsliga oavsett om det gäller betyg på rollspel, film eller prestation på jobbet (där jag hört om företag som poängsätter 1-5 men där man aldrig sätter 5:a för ”så bra är ingen”.

Möller

Hubert Hortlax
Måns;n301351 said:
Mouse Guard

Intryck: 10
Innehåll: 10

http://www.speltidningen.se/recensioner/gamedetail.asp?g=553&t=2

Jag tycker personligen att MG är ett av de absolut snyggaste spelen som finns. Kanske det snyggaste. Innehållet är tillräckligt välskrivet och nyskapande för att ge ett riktigt högt betyg. 10? Well, jag hade nog sträckt mig till 8-9, beroende på när, hur och vem som frågar.
Medhåll. Det räcker inte med att bara trycka 'gilla', Mouse Guard förtjänar mer än så. Intrycket är att spelet är otroligt snyggt, att boken har ett både ovanligt och mycket trevligt format (kvadratiskt!) och, rätt många år och ändå en del använding för min sida, att den hållit bra. Sen är spelet grymt genomtänkt och väl presenterat. Lite konstig i vilken ordning saker kommer, men det är aldrig lätt i rollspel. Annars, ja. 20 av 20.

Magnus Seter;n301353 said:
Så med det sagt ... några 10:or från mig.

Drakar och Demoner v2
Call of Cthulhu 5.5
Star Wars d6
Cyberpunk 2020
James Bond RPG
Western 4
Masks of Nyarlathotep (valfri version)
Speltidningen Fenix
Masks of Nyarlathotep Companion
Vinterskogens hemlighet

Åtminstone en av dessa är ett skämt! :D

/Magnus
Jag medger att jag tvekade och kollade upp vad som stod i Vinterskogens Hemlighet, men minnet svek mig inte. Det var ju du som skrev det. Hm. Skämtar du om att du är så mallig att du håller din egen produkt som en tia, eller är du helt enkelt så mallig? Fast, Vinterskogens hemlighet var onekligen riktigt fint. Jag minns det som lätt att begripa sig på hur man skulle spelleda det, t.ex. Så, tja, en tia på innehåll förtjänar det nog.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller;n301453 said:
Medhåll. Det räcker inte med att bara trycka 'gilla', Mouse Guard förtjänar mer än så. Intrycket är att spelet är otroligt snyggt, att boken har ett både ovanligt och mycket trevligt format (kvadratiskt!) och, rätt många år och ändå en del använding för min sida, att den hållit bra. Sen är spelet grymt genomtänkt och väl presenterat. Lite konstig i vilken ordning saker kommer, men det är aldrig lätt i rollspel. Annars, ja. 20 av 20.

Jag medger att jag tvekade och kollade upp vad som stod i Vinterskogens Hemlighet, men minnet svek mig inte. Det var ju du som skrev det. Hm. Skämtar du om att du är så mallig att du håller din egen produkt som en tia, eller är du helt enkelt så mallig? Fast, Vinterskogens hemlighet var onekligen riktigt fint. Jag minns det som lätt att begripa sig på hur man skulle spelleda det, t.ex. Så, tja, en tia på innehåll förtjänar det nog.
Haha ja det var just det betyget som jag inte var gravallvarlig om. Intryck = 6, Innehåll = 8 skulle jag nog hellre säga.

Men tack för omdömet av äventyret!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Henke;n301451 said:
trams om vilken regelbok som innehåller vilken information
Ja du, för saker som disposition och så är ju inte det minsta relevant när man betygsätter eller bedömer ett spel... =)

Alltså, din ursprungliga kritik var ju typ det här: "Varför nyttjar man inte hela poängskalan istället?"

Det gör man. Det är bara det att det inte räcker att ett spel saknar uppenbara fel för att det ska få 10/10 i båda kategorierna. En hel del spel har fått 10/10. I någon av kategorierna.

Och du har fått ett exempel här i tråden på ett spel som fick 10/10 i båda.

Nej, finns det något som är tramsigt här så är det din "kritik", som mest verkar handla om att du inte prioriterar eller gillar samma sak som recensenten och därför sitter och surar.

Henke

krank;n301458 said:
Ja du, för saker som disposition och så är ju inte det minsta relevant när man betygsätter eller bedömer ett spel... =)

Alltså, din ursprungliga kritik var ju typ det här: "Varför nyttjar man inte hela poängskalan istället?"

Det gör man. Det är bara det att det inte räcker att ett spel saknar uppenbara fel för att det ska få 10/10 i båda kategorierna. En hel del spel har fått 10/10. I någon av kategorierna.

Och du har fått ett exempel här i tråden på ett spel som fick 10/10 i båda.

Nej, finns det något som är tramsigt här så är det din "kritik", som mest verkar handla om att du inte prioriterar eller gillar samma sak som recensenten och därför sitter och surar.
Jag är helt med dig på att man inte får 10/10 bara för att man inte gjort något uppenbart fel, men jag menar att Forbidden Lands inte handlar om att göra fel utan om att göra rätt... och ja, jag surar eftersom jag tycker det är en orättvis poängsättning. Menar du att man inte får kritisera något man tycker är orättvist? :)

Ibland funderar jag över vem som har en tillräcklig referensram för att kunna ge en rättvis bild i en recension (för att jag skall känna mig tillfreds), men den frågan är större än rollspel såklart.