Per Ejemar
Veteran
Fenomenet strid
Ibland, men bara ibland, förbryllas jag över vissa rollspelares otroliga fixering vid strid. Men innan jag svävar vidare ut i fenomenet strid, vill jag först klargöra att jag också uppskattar strid, eller ”action” som ingrediens i rollspelsupplevelsen. Men nu till vad jag tänkte filosofera lite om.
Ta i princip vilket rollspel som helst, eller vilket publicerat svensk rollspel i synnerhet. Hur ser den generella textfördelningen ut mellan regler för icke-stridsfärdigheter som exempel, i förhållande till stridsregler?
Är det inte minst lika viktigt att förklara hur man ska/bör/kan använda icke-stridsfärdigheter, som att förklara hur en strid går till?
Är det självklart för alla rollspelare hur färdigheter som, kemi, elektronik, administration, köpslå, undre världen och stadskännedom kan/bör användas?
Eller är det helt enkelt så att vanligt färdighetsutövande är relativt ointressant, medan strid är högintressant?
Stridsregler är ofta betydligt mer beskrivna än övriga regler. Innebär det att rollspel främst går ut på att man ska strida?
Få rollspel, speciellt svenska, har en närmast pinsamt dålig förklaring till vad ROLLspel är, hur det kan/bör gå till. Varför är det helt ointressant att beskriva hur man kan/bör skapa en personlighet eller bakgrund?
Jag anser att själva ROLLspelandet är minst lika intressant som att spela en strid.
För att ta ett kanske ännu märkligare perspektiv i förhållande till strid, nämligen spelledarskapet. Finns det överhuvudtaget något svenskt spel som har ett riktigt bra spelledarkapitel?
Kanske är det taget som självklart att man vet tillräckligt om spelledarskapet, för att inte behöva skriva något om det?
Kanske vet alla som köper ett rollspel exakt hur man kan/bör bygga upp en kampanj eller ett scenario?
Varför är det för så många så viktigt att det ska vara ett så detaljerat, avancerat och helst realistiskt stridssystem som möjligt, samtidigt som det verkar nästan som det kvittar med andra typer av regler eller system?
Varför vill många spelare ha ovanstående stridssystem samtidigt som de inte tackar nej till regler för gränslöst höjande av grundegenskaper, färdigheter och gärna även kroppspoäng. Stoppa gärna in lite hjältepoäng, fantasy, skräck, science-fiction, magi, monster, mutanter, drakar, älvor och irrbloss i spelet, så länge det bara finns ett realistiskt stridssystem!
Det verkar inte finnas någon hejd på detta besynnerliga begär efter realistiska stridssystem oavsett vilken spelidé, känsla, miljö eller tanke det ligger bakom spelet, så länge det är ett realistiskt stridssystem så blir allting bra!
Nej jag förstår inte dessa ting, men DU som är så oändligt mycket mer insatt än jag i det här kan väl FÖRKLARA det för mig?
Ibland, men bara ibland, förbryllas jag över vissa rollspelares otroliga fixering vid strid. Men innan jag svävar vidare ut i fenomenet strid, vill jag först klargöra att jag också uppskattar strid, eller ”action” som ingrediens i rollspelsupplevelsen. Men nu till vad jag tänkte filosofera lite om.
Ta i princip vilket rollspel som helst, eller vilket publicerat svensk rollspel i synnerhet. Hur ser den generella textfördelningen ut mellan regler för icke-stridsfärdigheter som exempel, i förhållande till stridsregler?
Är det inte minst lika viktigt att förklara hur man ska/bör/kan använda icke-stridsfärdigheter, som att förklara hur en strid går till?
Är det självklart för alla rollspelare hur färdigheter som, kemi, elektronik, administration, köpslå, undre världen och stadskännedom kan/bör användas?
Eller är det helt enkelt så att vanligt färdighetsutövande är relativt ointressant, medan strid är högintressant?
Stridsregler är ofta betydligt mer beskrivna än övriga regler. Innebär det att rollspel främst går ut på att man ska strida?
Få rollspel, speciellt svenska, har en närmast pinsamt dålig förklaring till vad ROLLspel är, hur det kan/bör gå till. Varför är det helt ointressant att beskriva hur man kan/bör skapa en personlighet eller bakgrund?
Jag anser att själva ROLLspelandet är minst lika intressant som att spela en strid.
För att ta ett kanske ännu märkligare perspektiv i förhållande till strid, nämligen spelledarskapet. Finns det överhuvudtaget något svenskt spel som har ett riktigt bra spelledarkapitel?
Kanske är det taget som självklart att man vet tillräckligt om spelledarskapet, för att inte behöva skriva något om det?
Kanske vet alla som köper ett rollspel exakt hur man kan/bör bygga upp en kampanj eller ett scenario?
Varför är det för så många så viktigt att det ska vara ett så detaljerat, avancerat och helst realistiskt stridssystem som möjligt, samtidigt som det verkar nästan som det kvittar med andra typer av regler eller system?
Varför vill många spelare ha ovanstående stridssystem samtidigt som de inte tackar nej till regler för gränslöst höjande av grundegenskaper, färdigheter och gärna även kroppspoäng. Stoppa gärna in lite hjältepoäng, fantasy, skräck, science-fiction, magi, monster, mutanter, drakar, älvor och irrbloss i spelet, så länge det bara finns ett realistiskt stridssystem!
Det verkar inte finnas någon hejd på detta besynnerliga begär efter realistiska stridssystem oavsett vilken spelidé, känsla, miljö eller tanke det ligger bakom spelet, så länge det är ett realistiskt stridssystem så blir allting bra!
Nej jag förstår inte dessa ting, men DU som är så oändligt mycket mer insatt än jag i det här kan väl FÖRKLARA det för mig?