Betygsättning (inte så värst långt egentligen).
”Du har redan från början förutsatt att pariserhjulet är tråkigt.. och dömer det på förhand, utan att ens ha provat det. Vad händer om du sätter dig i ett pariserhjul som ser skittråkigt ut men när du väl kommer upp så möts du av den mest fantastiska syn du aldrig ens kunnat drömma om?”
Du missar poängen. Poängen är att jag har provat det, många gånger förut. Förr eller senare kommer man till en punkt där man inte orkar prova samma sak en gång till ”bara för att ge det ännu en chans”. Jag har åkt massvis av pariserhjul i mina dagar, och det har uteslutande varit skittrist – ett slöseri med både tid och pengar. Alltså finns det ingen som helst anledning för mig att åka upp i fler pariserhjul såvida det inte finns någon tänkbar anledning till att det faktiskt skulle bli annorlunda den här gången; till exempel om man skulle sitta och hångla sig igenom hela åkturen istället för att titta på utsikten – men då blir det något helt annat som i slutändan blir betygsatt, och det var ju precis det man ville undvika.
”Man dömer något fort baserat på sin egen ’erfarenhet’ och vill gärna att det ska vara som det alltid har varit (pariserhjul är tråkiga, berg- och dalbanor är roliga), istället för att i positiv anda försöka uppleva något nytt.”
Men det här är ju helt bakvänt; de gånger recensenter faktiskt baserar åsikter på erfarenhet så är det ju just för att objektet i fråga inte är nytt och innovativt, utan för att de har sett det förut. Det vittnar på intet sätt om någon sorts bakåtsträvande attityd hos recensenterna i fråga.
”Många HÄR ja,, dessvärre måste jag nog ändå säga att hur mycket en del HÄR vill att deras smak skall vara ett riktmärke för vad som är bra och dåligt för rollspelssverige så är det inte så..”
Nu var det faktiskt inte det saken gällde. Vad saken gällde var huruvida man låter bli att speltesta för att man inte orkar, eller för att man anser att speltest kan skada minst lika mycket som det tillför. Det är vad många här verkar tycka, och så även jag själv. Det har ingenting att göra med riktmärken för vad som är bra och dåligt för rollspelssverige, och jag vet faktiskt inte varifrån du får dylikt.
”Jag baserar heller inte min egen åsikt på vad en del HÄR tycker är bra och dåligt, utan vad jag SJÄLV tycker är bra och dåligt[…]”
Jag också, som sagt, och jag tror att de flesta individer är kapabla till egna åsikter.