Nekromanti Fick Fenix idag ;-)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Nja. (Kort.)

”Skillnaden är väl att en recension inte ska handla om vad du vet eller tror att DU gillar. Den ska vara mer objektiv än så. Nu säger jag inte att Svante Landgraf var subjektiv, utan att ett pariserhjul kan vara trevligt, stillsamt och romantiskt istället för skittråkigt.”

Nja, huruvida ett rollspel är kvalitativt eller inte är ju fullständigt subjektivt, och därför går det faktiskt inte att skriva en objektiv recension av ett sådant. Om man objektivt skall beskriva ett rollspel så blir det snarast ett faktablad, inte en recension. Fritt fall kan liksom också vara trevligt och romantiskt, även om de flesta antagligen inte tycker det.

Det som ändå kan vara bra är väl att man lär känna vad specifika recensenter har för åsikter, och hur väl dessa överensstämmer med ens egna. Därför lyssnar jag t.ex inte så mycket på vad Hans Wiklund säger om vilka filmer jag bör eller inte bör se, eftersom hans smak skiljer sig från min egen.

Fast det här har väl förmodligen diskuterats förut. Det kanske inte hör hemma i den här tråden i vilket fall (I may be wrong).

Brunalven

Warrior
Re: Betygsättning (LÅNG)

Det förutsätter ju att du sätter alla "pariserhjul" i samma fack. Tänk om man gör samma sak med rollspel.
- Ähh, pfft, jag har lirat rollspel förr, det var trist. Man slog liksom bara tärningar. Det nya rollspelet får bottenbetyg. :gremwink:

Ett pariserhjul behöver ju inte förvandlas till ngt annat för att vara nyskapande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Intryck kontra Innehåll

Detta medför att ett spel med Intryck 3 och Innehåll 10 är lika "bra" som ett med Intryck 7 och Innehåll 6
Intressanta tankar. Men ovanstående blir väl bara ett problem om man bara går på det totala betyget, och därmed struntar i Intryck, Innehåll och Själva Texten. Mao, om man väljer att bara se på en enda detalj i recensionssystemet, och hoppas att den ska ge en balanserad och totalt rättvis bild av produkten, så gör man sig själv en stor otjänst. Recensionen är inte bara totalbetyget, utan totalbetyget måste se i relation till de andra delarna som ingår i en recension.

För mig är Intryck lika viktigt som Innehåll. Intryck för mig avspeglar hur mycket energi, glädje och kunskap tillverkaren lagt ner på att presentera sitt spel på ett sätt som gör innehållet rättvisa. Ta tex Castles&Crusades; många tycker att innehållet är briljant, men den dåliga hanteringen av presentationen (textkvalitet, layout, tryck, illustrationer) gör att spelet faktiskt blir "sämre". Det blir svårare att ta till sig reglerna, och det blir krångligare att hitta i böckerna.

Så för mig är Intryck och Innehåll lika viktiga. För den som inte tycker att Intryck är lika viktigt som Innehåll, finns ju båda redovisade separat. Det snea då, är att "Medaljen" endast kan delas ut till spel som får totalt 16 poäng. Man kan ju vilja rekommendera andra spel också, trots att deras presentation är dålig, men då får man göra det i texten.

Därmed inte sagt att det kanske kan vara bättre, men ingen tidning jag har läst har någonsin lyckats hitta ett betygsystem som är helt och hållet perfekt.

Vi kanske ska införa en tredje kategori, "Spelbarhet" eller "Kul" eller något sådant. Det kanske skulle vara ett bra sätt att få in den aspekten, om man nu vill betygsätta en sådan sak. Jag skulle tycka att det var en kul grej. Tex, "Spelbarhet" betygssätts bara om man spelat spelet, eller nått sånt, men avspeglar då hur kul man hade.

/M

Brunalven

Warrior
Re: Nja. (Kort.)

Hehe, man behöver ju inte dra begreppen subjektivt och objektivt till sin spets, för då är det öht onödigt att använda dem.

I en recension kan man helt enkelt inte utgå enbart ifrån sig själv, det är alldeles för egoistiskt. Man vill ju förmedla ngt i en recension, ngt som andra ska ta del av och det ska ge dem en uppfattning om produkten. Den uppfattningen ska inte bestå av vad recensenten gillar och ogillar. En recension är en genomgång av en produkt, inte en studie av recensentens smak.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Intryck kontra Innehåll

Vi kanske ska införa en tredje kategori, "Spelbarhet" eller "Kul" eller något sådant. Det kanske skulle vara ett bra sätt att få in den aspekten, om man nu vill betygsätta en sådan sak. Jag skulle tycka att det var en kul grej. Tex, "Spelbarhet" betygssätts bara om man spelat spelet, eller nått sånt, men avspeglar då hur kul man hade.
Alla recensioner som inte är rena produktpresentationer blir med nödvändighet subjektiva, men att införa ett betyg som enbart är subjektivt tycker jag känns ganska så onödigt. Som tur är finns det text och inte bara siffror att beskriva produkterna med. :gremsmile:

/Dimfrost

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Den uppfattningen ska inte bestå av vad recensenten gillar och ogillar. En recension är en genomgång av en produkt, inte en studie av recensentens smak.”

Om så vore fallet skulle det inte finnas några betyg utsatta. Nu finns det dock det. En genomgång av en produkt skulle behöva vara fullständigt värdeneutral om den inte skulle bottna i recensentens smak – och så är ju inte fallet i nuläget. ^_~

Big Marco

Läskig

Det snea då, är att "Medaljen" endast kan delas ut till spel som får totalt 16 poäng.

Ett förslag är att ge medalj (eller medaljer?) till spel som uppnår minst betyg... 8 (9?) i någon kategori?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bra idé

Det behöver ju inte finnas bara en "medalj". Kanske Silver till den som klarar 8, 9, 10 i en "klass", och "Guld" till den som klarar 16 totalt? Ska ta upp det med Tove och Anders.

/M

Big Marco

Läskig
Re: Bra idé

Jag tycker det låter bättre än dagens iaf. Och så skulle jag flytta ut medaljerna från att vara en murrig del i bakgrunden till att bli tydliga och i färg vid betygen.

Arfert

Facit
Re: Balans

håller med, man ser ju ofta nya spel (till exempel från mindre förlag) som verkar intressanta.. men hur bra är dom? mer sånt. Personligen är jag rätt ointresserad av den femtielfte Dungeons & Dragons expansionen.. fast det är ju bara jag. D&D säljer ju kanske fler tidningar.

Dilandau

Myrmidon

Men ovanstående blir väl bara ett problem om man bara går på det totala betyget, och därmed struntar i Intryck, Innehåll och Själva Texten.
Men är inte själva poängen med totalbetyget? Att man ska kunna slänga ett öga på det och där igenom få så att säga kärnan av recensionen? Om inte så blir totalbetyget ännu mer irrelevant -- för vad är meningen med ett betyg som inte säger något i sig själv?

I min mening ska man inte behöva väga tre olika betygssiffor mot varandra för att förstå om recensenten tyckte spelet var bra eller ej. Man ska bara behöva slänga ett öga på sidan och sen "aha, fem av fem, schysst, det måste vara ett bra spel." Sen läser man recensionen.

För har inte betyget även en funktion som nerryckare? Om läsaren inte känner till spelet, företaget eller författaren -- och därmed kanske inte är så lockad av att läsa recensionen -- så ska betyget säga "kolla på mig! jag är ett bra/dålig begyg! spännande va? läs texten nu."

Därför är det viktigt att betyg är enkla, tydliga och framför allt, självförklarande.

Så för mig är Intryck och Innehåll lika viktiga.
Ja, det är ju väldigt personlig det där. Min poäng var väl snarast att ett skitfult spel som är jättebra spelmässigt får samma betyg som ett skitsnyggt spel som är helt ospelbart.

Snälla. Inga fler betygskategorier.

Dilandau

Myrmidon
Guld-silver-brons

Medaljer är bra. Alla fattar skalan guld-silver-brons. I alla fall så länge bara ett spel får guld, ett silver och ett brons. Annars försvinner poängen. Var betyder det när 4 spel i ett nummer får guldmedalj? Begreppet lakas bara ur helt.

Brunalven

Warrior

Kanske i en värld där allt är svart och vitt.

Vad jag menar är att recensenten mkt väl kan dra fram fördelar och nackdelar för andra än sig själv. tex "Den som gillar ABC kommer att gilla funktionen XYZ". Recensenten själv kan själv ogilla ABC men förmedlar att XYZ faktiskt kan vara av intresse för de som gillar ABC.

Alltså: inte en smakegoistisk recension som nödvändigtvis är helt värdeneutral.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Personligt

Ja, det är ju väldigt personlig det där.
Jepp.

Men det är också så att snyggare, bättre presenterade spel säljer bättre än fula, tråkigt formgivna spel, så för många konsumenter är det uppenbarligen viktigt att spelet är schysst presenterat. Det är helt enkelt en del av helheten.

Och om ett spel är bra presenterat OCH är välskrivet, tycker jag att det är värt att puffa för det spelet.

Totalbetyget presenteras cirka 5 millimeter från delbetygen. Om man tittar endast på totalbetyget, och inte bryr sig om betygen som står alldeles precis bredvid, så sorry, då gör man ett eget val och begränsar sitt informationsintag. Om man köper ett spel baserat på detta, då får man skylla sig själv.

För det är ju heller inte så att recensionerna är någon slags rättvisetävling. Det ska vara råd om produkter som ska ligga som en grund för eventuella inköp.

Min poäng var väl snarast att ett skitfult spel som är jättebra spelmässigt får samma betyg som ett skitsnyggt spel som är helt ospelbart.
I min värld skulle ett spel som är ospelbart få avdrag på intryck, på grund av att det uppenbarligen är så dåligt presenterat att man inte kan spela det.

Och handen på hjärtat, hur många spel är det vi pratar om som har 1 i Innehåll, och 10 i Intryck? Eller tvärtom? Det känns som ett väldigt konstruerat problem, tycker jag.

Snälla. Inga fler betygskategorier.
Det var bara ett förslag.

/M

Dilandau

Myrmidon

Det är klart som korvspad att recensentens smak spelar roll i en recension. Så är det i alla sorters recenioner -- vissa döljer det bara bättre än andra. Hela rencensionssystemet bygger på att man har en någolunda hum om vad recenenten har för smak -- så man kan förhålla sig till det.

Jag bryr mig till exempel aldrig om Mårten Blomkvists (DN) recensioner av sci-fi-filmer, för jag vet att han avskyr sci-fi.

Dilandau

Myrmidon
Re: Personligt

Jo visst,det är ett konstruerat problem. Men det visar onekligen på en bugg i det nuvarande betygsystemet.

Men det är klart, betygen i Fenix funkar ju faktiskt. Det är inte direkt så att man inte förstår vad de olika siffrorna betyder. Jag tycker bara att det kunde göras enklare.

Och.. det där med totalsumman. Ja, den sitter tillsamans med de andra betygen och det är svårt att se det ena och inte det andra. Men när jag står i spelbutiken är det ganska meningslöst att säga "Det här fick 13 i Fenix".

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Vad som egentligen är fel i betygsystemet

Jag måste bara säga att jag håller med till fullo. Ju mer jag tänker på det så känns det totalsumman väldigt underligt. Hellre då separata betyg för intryck och innehåll som nämndes nedan. Och att sedan börja med brons, silver och guldmedaljer lät bängligt.

theodåre

Veteran
Re: Betygsättning (inte så värst långt egentligen).

Well, den inställningen befäster ytterligare den oro jag har för svensk rollspelshobby.

Avslutningsvis kan jag bara säga att jag hoppas att du aldrig någonsin recenserar RiotMinds produkter (inte för att du kanske vill...men ändå).

Tack för mig
theo

Big Marco

Läskig
Re: Guld-silver-brons

Det ser jag inga problem med alls - om alla produkter får guld så får de. Annars kommer du i läget att det blir olika bra att recenseras i olika nummer.