Nekromanti Film att se med gymnasieungdomar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
Fast du....inte för att nitpicka, men du säger "inte för konstig"...och sedan föreslår du...Teeth.
Japp, jag vet. Jag tycker Teeth är fucking awesome, men den failar nog konstighetskriteriet. Jag skulle dock vilja visa den för en gymnasieklass någon gång och se reaktionerna. Kanske utgå från den och göra lite diskussionsövningar kring våldtäkt och könsroller och grejer...

krank

Paxen said:
Jag röstar för Groundhog day. Troligtvis en av dom bästa filmerna med Bill Murray.

Och troligtvis en film som kommer dela upp din klass (om dom är som den typiska gymnasieklassen som jag vet). Vissa kommer tycka att den är jättretråkig och fälla kommentarer som "oh, va 90-tal!" medan andra kommer tycka att den är skitrolig.
Heh. Mjo. Tyvärr... Jag vill ju helst ha nåt som alla faktiskt kan uppskatta.

Jag tror dock att den ändå har nåt för alla. Upprepade självmord, fulla lantisar, romantik...

Storuggla

Champion
"Jag tror dock att den ändå har nåt för alla. Upprepade självmord, fulla lantisar, romantik..."

Och den är förvånansvärt djup. So says the Ebert.

Storuggla, och den har ett ludet djur som kör bil

GnomviD

Heresiark
Om jag får pipe:a in lite kring Hotel Rwanda: det var obligatoriskt för eleverna att se den när jag gick på gymnasiet, och jag träffade inte på en enda som fick den upplevelsen du beskriver. Tvärtom, faktiskt. Alla jag snackade med upplevde den som jäkligt stark. Som Ymir säger är det en sjukt bra rulle, på alla sätt och vis.

Ett annat tips, delvis av personlig erfarenhet och delvis baserat på tips från lärare som använt den: This is England. Handlar om ett gäng skinheads under Thatcher/National Front-tiden som blir delat mellan nassar och icke-nassar. En ärlig bild av utanförskap, skinheadkulturen och främlingsfientlighet.

krank

GnomviD said:
Ett annat tips, delvis av personlig erfarenhet och delvis baserat på tips från lärare som använt den: This is England. Handlar om ett gäng skinheads under Thatcher/National Front-tiden som blir delat mellan nassar och icke-nassar. En ärlig bild av utanförskap, skinheadkulturen och främlingsfientlighet.

Den ser awesome ut. Eller ja, jag hade föredragit att inte ungen var med, ungar förstör nästan alla filmer de är med i - men ser definitivt ut som en film värd att se.

TheGame

Veteran
The wrestler med Mickey Rourke var bra, men det kanske jag tycker för att jag själv är fribrottare.

Fast jag tror att andra också skulle gilla den :gremsmile:

Arfert

Facit
"Klute – en smart snut" hette den på bio i Sverige... var sjukt länge sen jag såg den, men bra är den... om jag minns rätt.

Om vi ändå är inne på sydstatsskildringar är Missisippi brinner helt ok också... Men In the Heat of the Night är nog snäppet bättre... med några av filmhistoriens coolaste repliker...

!Paxen

Swashbuckler
En film som är kanske lite för mycket Action men som säkert större delen av klassen skulle gilla är nog Ronin.

Annars har vi ju Wasabi - The Japanese Dip That Kicks Like a Mule som är den bästa fransktalande, actionfyllda filmen jag har sett.

Annars så har vi ju en annan fransktalande film asom är väldigt bra och kommer säkert vara populär hos klassen (så länge dom inte är som jag och stör sig på franska brudar som låter som tolvåriga flickor) Visitörerna.

EDIT: det är jävligt att man ska skriva innan man tänker..

krank

Paxen said:
Annars har vi ju Wasabi - The Japanese Dip That Kicks Like a Mule som är den bästa fransktalande, actionfyllda filmen jag har sett.

Annars så har vi ju en annan fransktalande film asom är väldigt bra och kommer säkert vara populär hos klassen (så länge dom inte är som jag och stör sig på franska brudar som låter som tolvåriga flickor) Visitörerna.
Fransktalande filmer går bort; detta är till engelskan. Står bland kriterierna =)

!Paxen

Swashbuckler
Sorry för franskfilmerna, som sagt så tänker man aldrig innan man skriver.

Anywar, Det våras filmerna kanske skulle vara något? Större delen av alla ungdomar har inte sett dom, dom är roliga, dom flest är i färg, dom har inte så mycket action.

//Paxen hoppas att detta förslag ska funka som en fredspipa :gremlaugh:

Jaggernaut

Hero
Hade rätt många andra filmer jag ville föreslå men tidsgränsen trasslade till det en del. Sedan är det mest äldre filmer då chansen att ingen sett den är större.

Kiss Kiss Bang Bang - Rätt ny så den går kanske bort men det är dock en grym film.

Kingpin

Gridlock'd

The Nightmare Before Christmas - Helt underbar!

The Warriors - Möjligt det är för mycket action (kommer inte riktigt ihåg). Sedan kanske det är en film son inte faller i ungdomarnas smak hur som helt så egentligen vet jag inte vad den gör med bland förslagen.

Yellowbeard - Piraten Gulskägg är helt balls to the wall awesome! Fast humor kanske faller alla i smaken.

A Fish Called Wanda

Edward Scissorhands - Möjligen rätt långsam (många år sedan jag såg den så kommer inte ihåg riktigt). En klassiker dock.

Dirty Harry - Den här har ju rätt många år på nacken den med så den är jag också lite tveksam inför. Det är en grym film dock.

Beetle Juice - En annan klassiker.

Två äldre västernkomedier och då västern i mitt tycke känns som en rätt speciell genre så är jag lite tveksam. Men de får stå kvar på listan vilket fall.

Blazing Saddles

Cat Ballou

Två filmer som behandlar våldtäkt. Eller det förekommer alla fall i dem.

Deliverance

The Accused

/Jaggernaut - mjadå

Bunny

Crazy like a fool
Jag har en film som jag skulle vilja rekommendera starkt för detta ändamål: Children of Man. Det är förvånande nog inte så många som sett den, men som jag ser det blandar den det bästa hos science fiction och gör en jättestark samhällskommentar av det hela.

Måndag hela veckan är väl den av dina filmer jag tycker passar minst. Den har över lag ett ganska dumt budskap, tycker jag, som den verkligen matar åskådaren med.

Ymir

Liten kantbaron
Just den. Jag tycker inte om den däremot, så skyll inte på mig om du inte gillar den. Det finns maaaassor av annan amerikansk indiefilm jag med glädje rekommenderar, dock :gremsmirk:

- Ymir, that being said, den är annorlunda, och därför intressant

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Mysterious Skin har problemet att om människor som varit utsatta för övergrepp (speciellt som barn) ser den kan det slå väldigt fel. Jag såg den med en kompis som hade sådant i sitt förflutna, och en som bara tyckte att filmen var SÅ DJUP OCH SÅ AWESOME, vilket fick som resultat att jag sedan fick försöka trösta stackarn som hade fått obehagliga flashbacks och mest ville gråta under tiden människan som insisterat på att vi skulle se filmen (ingen av oss andra hade gjort det tidigare) var sur och upprörd över att vi inte ville diskutera hur nyskapande och awesome den var och hur mycket diskussionsunderlag den gav - under tiden hon som varit utsatt för övergrepp absolut inte ville att hon som insisterat på att vi skulle se filmen skulle veta vad som var fel...
Mysterious Skin kan alltså helt enkelt vara -för- close to home för många.

Hotel Rwanda såg jag i skolan, i gymnasiet, under tiden vi donade med rasism-delen av IBs English A2-kurs. Jag tyckte filmen var tråkig, men de lite mer pretentiösa i min klass (eller helt enelt de lite duktigare...) tyckte att den var gripande, viktig, aktuell och så vidare. Det bör däremot tilläggas att min klass bestod av lite småsnobbiga intellektuella (tänk dig Ymir, fast mer kvinna och mindre fascinerad av Mysterious Skin :gremwink: ) så den kanske inte går hem hos klasser som inte är intresserade av omvärlden tex. Men den är definitivt ett bättre val än Mysterious Skin om du inte verkligen vet att ingen i klassen varit utsatt för pedovåldtäkter och liknande.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Problemet med Tim Burton är att hans gamla filmer fortfarande är extremt populära.
Finns det en enda person i klassen som har färgat håret svart har de förmodligen också sett Tim Burton, och har de dessutom randiga benvärmare gillar de honom förmodligen också :gremwink:

/Xhakhal - har INGA SOM HELST fördomar!

krank

Jaggernaut said:
Hade rätt många andra filmer jag ville föreslå men tidsgränsen trasslade till det en del. Sedan är det mest äldre filmer då chansen att ingen sett den är större.
Ingen fara, lär vilja se filmer med dem fler gånger =)

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
Men In the Heat of the Night är nog snäppet bättre... med några av filmhistoriens coolaste repliker...
"They call me mister Tibbs." :gremcool:

En annan schysst sydstatsrulle med liknande tema är Tick, tick, tick, om en liten byhåla som plötsligt får en svart sheriff, något som inte tas emot med jubel i alla läger.

/Anders