Nekromanti Filmen John Carter

Vimes

Sillkung
solvebring said:
Jag har aldrig läst John Carter, men när jag ser TV-trailern och läser det här i The Guardian... Tja, det låter som en riktig skitfilm.
Om jag fattade recensenten rätt tyckte han att den var tråkig för att han inte gillar fantastik och äventyr utan en djupare undertext.

Well, fuck that. Anledningen till att första Pirates-filmen är skitbra och att de övriga är skitkassa är ju inte att den första har något mer intelligent att säga mig utan för att den är ett jävligt välsvarvat matinéäventyr. Precis som jag fortfarande hoppas att John Carter är, trots att The Guaridan-recensenten hade en brödlimpa i huvudet när han såg filmen (what the fuck is up with that, förresten?)

Det är inte brainfood liksom, det är underhållning.

Rickard

Urverk speldesign
Arfert said:
Själv tyckte jag det såg bra ut. Inte mer tecknat än andra digitalmonster-slag, som de i LorR-filmerna.
Vissa av monstren i LotR såg inte bra ut heller. Grottrollet exempelvis. Specialeffekter är (för mig) som smink. Det är bäst när man inte lägger märke till det. När det framhäver, snarare än bygger filmen på det.

Vi har sett detta i datorspel, där spelbolagen satsar mer på grafik än handling. Vi har också sett detta i ögongodis-filmer såsom Avatar och senaste Alice i Underlandet.

Och boken (eller böckarna) är ju matinéäventyr så det bara skriker om det. Good clean fun.
Jag älskar matiné och jag har inget emot Disneys filmer. PotC är en perfekt kombination av de båda. Här kändes det dock bara töntigt ... kitchigt ... klyschigt. Jag får lite samma känsla av trailern som av The Phantom Menace.

/Han som insåg nu att det lättaste sättet att prata om star wars-filmerna är genom att säga deras undertitlar

anth

Vetefan
Arfert said:
Böckerna filmen bygger på (intro-trilogin) skrevs 1912-1918
Om jag förstått det hela rätt bygger första filmen på första boken - men de har planerat för tre filmer (en för varje bok).

Botulf

Hero
Att det är klyschigt är oundvikligt. Burroughs böcker om Barsoom har ju lämnat sin DNA i allt mellan Star Wars, Avatar, Conan och präglat hela äventyrsgenren. För att inte nämna hans andra skapelser såsom Tarzan och Pellucidar serien.

Vimes

Sillkung
Han said:
Specialeffekter är (för mig) som smink. Det är bäst när man inte lägger märke till det.
Smink som inte syns är för fjollor!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag vill ha Lego John Carter-spelet till Nintendo Wii så att mina ungar blir glada. De var jätteglada över motsvarande Lego Pirates of the Caribbean.

solvebring

Superhero
Tja, jag gillar första Pirates som fan, fast tja, jag gillar inte det jag sett av den här rullen. Varför vet jag inte.

... Den som lever får se.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Dante said:
Den som vill läsa A Princess of Mars i illustrerad form kan göra det här.

Obs! Mycket nakenhet och, beroende på var du jobbar, förmodligen NSFW.
Så BÄST!
Jag vet inte om jag vågar ta i riktigt så mycket men … damn. Jag har ägnat hela förmiddan åt den här serien från och till och kan liksom inte sluta. :gremooo:

Så jäkla 70-talsunderground. Den pryda texten och de bitvis rätt bisarra teckningarna ger en väldigt speciell ton åt det hela. Detta har berikat mitt D&D-spelande för evigt. Must. Read. More.

Arfert

Facit
Schtajner said:
Att det är klyschigt är oundvikligt. Burroughs böcker om Barsoom har ju lämnat sin DNA i allt mellan Star Wars, Avatar, Conan och präglat hela äventyrsgenren. För att inte nämna hans andra skapelser såsom Tarzan och Pullucidar serien.
Japp... han var ju först eller nästan först med mycket, som sedan sedan blivit vardagsmat. Tarzans Afrika var proppfullt med försvunna civilisationer av diverse slag. Pellucidar är nog de böcker som påverkat popularbilden av Hollow Earth mest (sorry Wells och Doyle), i alla fall för rollspelsmakande jänkare.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Arfert said:
Dante said:
Den som vill läsa A Princess of Mars i illustrerad form kan göra det här.

Obs! Mycket nakenhet och, beroende på var du jobbar, förmodligen NSFW.
Så BÄST!
Jag vet inte om jag vågar ta i riktigt så mycket men … damn. Jag har ägnat hela förmiddan åt den här serien från och till och kan liksom inte sluta. :gremooo:

Så jäkla 70-talsunderground. Den pryda texten och de bitvis rätt bisarra teckningarna ger en väldigt speciell ton åt det hela. Detta har berikat mitt D&D-spelande för evigt. Must. Read. More.
Synd att den tar slut lite plötsligt. Jag får vibbar av gamla Tekumel-bilder. Fast bättre.

sirfrog

Warrior
Såg nyss filmen (slutade 23.00), redigerar detta inlägg imorgon med mina tankar om filmen. Nu dör snart batteriet och jag måste sova.

EDIT: Läs min nästa post för tankar.

Lukas

Mannen i Gult
Vimes said:
Anledningen till att första Pirates-filmen är skitbra och att de övriga är skitkassa är ju inte att den första har något mer intelligent att säga mig utan för att den är ett jävligt välsvarvat matinéäventyr.

Nu kanske min bild av vad Martiné är annorlunda mot din men med det här påståendet borde du väll tycka lika mycket om den andra PoC filmen.
Den var ju också väldigt Martiné aktig.

I min uppfattning så var lyckades ettan bättre som film eftersom den faktiskt hade en story som gick att följa. och inte bara pirater som sprang om varandra för att slumpartat hamna på häftiga slagfält.

//Lukas som håller med om att det inte fanns något djup, utan vara en bra popcorn film

Vimes

Sillkung
Lu-kaazh said:
Nu kanske min bild av vad Martiné är annorlunda mot din men med det här påståendet borde du väll tycka lika mycket om den andra PoC filmen.

I min uppfattning så var lyckades ettan bättre som film eftersom den faktiskt hade en story som gick att följa. och inte bara pirater som sprang om varandra för att slumpartat hamna på häftiga slagfält.
Nä, det var inte mitt resonemang. Du beskriver ju själv varför tvåan är dålig. Den är inte mindre lättsmält popcorn-matiné än ettan, men den är ärligt talat ett dåligt filmhantverk, helt ofokuserad. Men inte mindre matiné för det, bara dålig matiné.

Grejen är ju att recensentens invändningar mot John Carter-filmen alla är sådana som kan resas mot första Pirates-filmen. Han säger inget som får mig (som gillar genren) att känna mig avskräckt (det innebär inte att det inte finns dåliga filmer i genren, förstås).

Lukas

Mannen i Gult
Vimes said:
Lu-kaazh said:

Nä, det var inte mitt resonemang. Du beskriver ju själv varför tvåan är dålig. Den är inte mindre lättsmält popcorn-matiné än ettan, men den är ärligt talat ett dåligt filmhantverk, helt ofokuserad. Men inte mindre matiné för det, bara dålig matiné.

Grejen är ju att recensentens invändningar mot John Carter-filmen alla är sådana som kan resas mot första Pirates-filmen. Han säger inget som får mig (som gillar genren) att känna mig avskräckt (det innebär inte att det inte finns dåliga filmer i genren, förstås).
Sorry, jag misstolkade ditt inlägg.
JAg fick för mig att du menade att första filmen var bra för att det var Martiné.

tack för att du förtydligade för mig.

//Lukas som inte är en pirat

Eksem

Champion
Sämsta recensionen. Asdålig konstruktion det där med brödet, och jag fattade inget utom att recensenten inte gillade filmen. Hade kunnat sammanfattas med: "Jag fattar inte att jag får betalt för att skriva det här, och filmen var kass". Jag vill ju veta VARFÖR den är dålig.

Blasphemy

Swashbuckler
Utan några egentliga tankar om filmen förutom låga förhoppningar så gick jag och såg den i afton. Jag kan säga att jag är positivt överraskad. Den är fantasifull och färgsprakande. Visuellt är den "stunning" och med många coola retrofuturistiska lösningar.

Det var kul att se de som spelade Julius Caesar och Marc Anthony i Rome som ett radarpar där de nästan repriserade sina roller och själva effekterna var av mycket god kvalité.

Har inget ont att säga om den manliga huvudrollen (John Carter) han var varken bra eller dålig. Däremot var prinsessan Deja Thoris awsome... Främst för att hon var äldre, hon var inte ett våp men ej heller en kliché av one liners.

Så helt klart sevärd.

*** liten spoiler nedan ***

Älskade dessutom de här odödliga väsenden som reste mellan världarna och manipulerade skeenden! Det var extremt inspirerande och awsome :gremlaugh: