Det är ju som vanligt, tjejen är bra men killen är alltid ett snäpp vassare. Och i just den här filmen är han inte ens ett snäpp vassare utan tio mil tuffare och kan typ slå ihjäl hela arméer med ett stycke åsnekäke. Jag skulle ha lättare att acceptera den premissen om det inte var för att jag misstänker att detta är författarens våta pojkdröm. Twisten på slutet och snyggingen Taylor Kitsch är det enda som lyfter filmen från avgrundens djup.
Men det är i alla fall bättre än filmen Lockout. Jag gillade Luc Besson när han gjorde Nikita och Leon, men Lockdown är hemsk. Den enda kvinnliga rollen i hela filmen är typ sämst och sätter omedvetet men konstant käppar i hjulet för Guy Pearce som är en manchauvanistisk (men humoristisk) tölp. Det som gör det så irriterande är att tjejen faktiskt är riktigt riktigt värdelös rakt genom hela filmen. Vilket gör att den där manchauvanistiska tölpen indirekt får rätt i sina nedvärderande (men ömsom roliga) kommentarer.
Det är speciellt en scen där Maggie Grace's rollfigur ska leta rätt på något i rymdbasen och har fått låna Guy Pearce's karta. Hon går vänster, backar, höger, backar. Guy Pearce säger: "Vrid på den... Nej åt andra hållet. Alltså så att du kan se displayen!" Varpå hon gör det, och bevisar för publiken att hon faktiskt var så dum.
Sådant lämnar en bitter eftersmak och det blir svårare att skratta åt sånt som faktiskt är roligt i filmen.
Men det är i alla fall bättre än filmen Lockout. Jag gillade Luc Besson när han gjorde Nikita och Leon, men Lockdown är hemsk. Den enda kvinnliga rollen i hela filmen är typ sämst och sätter omedvetet men konstant käppar i hjulet för Guy Pearce som är en manchauvanistisk (men humoristisk) tölp. Det som gör det så irriterande är att tjejen faktiskt är riktigt riktigt värdelös rakt genom hela filmen. Vilket gör att den där manchauvanistiska tölpen indirekt får rätt i sina nedvärderande (men ömsom roliga) kommentarer.
Det är speciellt en scen där Maggie Grace's rollfigur ska leta rätt på något i rymdbasen och har fått låna Guy Pearce's karta. Hon går vänster, backar, höger, backar. Guy Pearce säger: "Vrid på den... Nej åt andra hållet. Alltså så att du kan se displayen!" Varpå hon gör det, och bevisar för publiken att hon faktiskt var så dum.
Sådant lämnar en bitter eftersmak och det blir svårare att skratta åt sånt som faktiskt är roligt i filmen.