Nekromanti Filmtips - Hero - lyckades jag undvika spoilers?

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Yimou och censuren

Filmen har för övrigt kritiserats av regimen i Kina så de har uppenbarligen också tolkat filmen som icke-regimvänlig.
Källa? Var fick du den informationen? Mig veterligen har den kinesiska censuren nämnligen gillat Yimous filmer bättre och bättre sedan 'Att leva' (för vilken han fick två års filmförbud). Bland den kinesiska publiken är han populärare än någonsin. 'Hotell Lyckan' blev en jättesuccé, och 'Hero' likaså - till skillnad från CTHD, som kineserna aldrig gillade.

- Ymir, nyfiken och redogörande
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Ymirs recension

Meningslös Wuxia? Det ter sig för mig väldigt konstigt att tycka om filmen och samtidigt kalla genren meningslös. Jag har iaf svårt att se hur skulle kunna njuta av t ex FotR om jag ansåg att Fantasy är meningslöst.

Vad gäller wire-tekniken för striderna har jag ganska motsatt åsikt. För att göra strider som inte bara är coola utan har en berättande funktion vad gäller karaktärernas personlighet osv måste man nog använda sig av lite orealistiska saker. Att bara gå halvvägs med att göra udda tekniker tycker jag som kampsportare inte om då det mest ser ut som regissören inte vet hur man strider och vad som är rimligt. Att däremot ta det till sin spets visar tydligt vad man vill få fram och är därför att föredra. Att jag sedan tycker det är bländande vackert underlättar förstås en hel del. :gremwink:

Vi har också motsatt åsikt om CTHD som jag tycker är lika bra som Hero fast jag inte vill jämföra dem. Jag får intrycket av att du skriver icke-kinesisk om den som något negativt vilket jag finner aningen lustigt.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Politik i Hero (kan innehålla spoilers)

Jag tycker inte det är konstigt att folk läser in politik i filmen. Trots att händelsen inte är aktuell så innehåller den ju saker som kan jämföras med dagens politik. Regimen i Kina har ju varit lite missnöjda med filmen och Zhang Yimou brukar inte direkt vara regimvänlig i sina andra filmer så jag ser inte förvåningen över att man tittar efter det politiska budskapet.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Malplacé wuxia

'Hero' är lika mycket historiskt drama som wuxia, om inte mera. Sagan om Ringen utspelar sig i en värld som är fantasy, Hero innehåller wuxia. Det är en j-vligt markant skillnad imo.

Jag älskar Zhang Yimou som regissör. Jag högaktar Tony Leung och Maggie Cheung som skådespelare. Jag är mycket intresserad av kinesisk historia, inte minst Qin-dynastin. Jag njuter av Heros skönhet, dess bildspråk, dess berättarstil, dess karaktärer, dess handling, dess enastående skådespel, dess scenografi och kostymer...men nej, jag tycker inte om dess stridsscener. I 'A Chinese Ghost Story' åstadkom Ching Siu-Tung fantastiskt snygga stridsscener med volter och hopp, men de flög aldrig på samma sätt som han låter dem göra i 'Hero'. Dessutom, 'A Chinese Ghost Story' var en saga, en fantasyfilm, i mycket högre utsträckning. 'Hero', däremot, gör anspråk på att behandla ett historiskt skeende och en historisk verklighet som fascinerar mig oändligt, om än i ett mytiskt sken. Där fantastiska kampscener alltså kändes rätt i 'A Chinese Ghost Story' är det sååå fel sett mot den i övrigt jordnära stämningen i 'Hero'. Jag har inget emot fantastiska, mysticistiska ingrepp på historien, kan mycket väl se det förgångna som en sagovärld...men det finns en gräns som det är viktigt att hålla sig inom för att historieskildringen skall beröra, och den gränsen kallas 'trovärdighet'. Jag vill kunna relatera till det jag ser, om jag ska kunna uppskatta det för dess 'coolhet', eller skönhet. Jag hade inte hade något emot snabba, lätt överdrivna kampscener, fyllda med eleganta hopp, volter och fintar, sådana Ching Siu-Tung tidigare varit känd för att skapa. Men när de börjar flyga, parerar tusentals pilar och dansar runt på vattnet...då blir det varken snyggt eller tillräckligt trovärdigt, efter förutsättningarna, längre. Estetiken krakelerar och sjunker ned under vattenytan, och jag önskar att striderna kunde sett farliga och realistiska ut. Det finns nämnligen en skönhet i brutaliteten, något vackert i det dödliga - och det saknas fullständigt i Ying Xiong.

CTHD kändes plastig och förlöjligad. Det var en tillrättalagd skildring av det gamla Kina, med en bitter eftersmak av att vara anpassad efter västerländska fördomar om det förgånga i Mittens Rike. Skådespelarna gjorde dåligt i från sig, stridsscenerna var klumpiga, handlingen korkad och på det hela taget medioker. Därför, och för att det just är motsatsen till de värdena som karaktäriserar kinesisk film, beskriver jag CTHD som 'icke-kinesisk'. Och kineserna håller uppenbarligen med. CTHD gick dåligt i Kina, och fick inte ett enda pris vid filmfestivalen i Hongkong. Den må eller må inte ha varit gjord för att sälja i USA, men i mitt tycke känns det verkligen som den var det. Det drar verkligen ned mitt betyg.


- Ymir, förklarar sin ståndpunkt
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Yimou och censuren, en gång till

Zhang Yimou har aldrig i någon film angripit regimen direkt. Skildringen av kulturrevolutionen i 'Att leva' ansågs kontroversiell och han belades med filmförbud i två år, men sedan dess har hans filmer inte blivit vidare kritiserade.

Se också detta inlägg, där jag tar upp exakt samma sak. Jag har inte hört att censuren klagat på 'Hero' , nämnligen...

Btw, folk borde kanske tänka på att Folkrepubliken Kinas regim är en sak och censuren en helt annan, även om de går hand i hand.

- Ymir, påpekar
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
... "men har fortfarande en mer idealistisk..."

Kommunism utan materialism blir väl något i stil med utopisk socialism, dvs den typ av socialism som grasserade före Marx? Detta kan medges: det finns ingen AUTOMATISK koppling mellan ens åsikter om trängselavgifter i Stockholm och ens syn på antik historia. Men, och det är ett viktigt men, politik är mer än bara dagsfrågor. Politik formas av ideologi, och ideologi är definitivt en fråga som berör historia. Därför finns det inga neutrala skildringar av historia - vi lever ju inte i historian utan i NUET och där finns historien bara som motiverande faktor för åsikter här. Ett konstverk som Hero tjänar naturligtvis vissa syften, beroende på uttolkningen. Jag gillar filmen, som fan, fastän den KAN tolkas som ett försvar för Folkrepubliken Kinas förda politik. Men det är naturligtvis möjligt att tolka in MER än så. Jämför till exempel med Shakespeare, vars politiska ansatser inte nämnvärt påverkar vår bedömning av hans verk idag. Personligen tycker jag att maktproblematiken är välbehövlig och oerhört intressant om vi riktar den mot OSS SJÄLVA i det läge där vi befinner oss idag. Den direkta kopplingen till Kina är intressant, visst, men det universalistiska är betydligt mer intressant om du frågar mig.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kommunistskräck?

Självklart påverkar ens politiska åsikter ens historiesyn, men de går fortfarande inte hand i hand. Hur jag ser på någon som levde för 2200 år sedan har rätt lite kopplingar till hur jag ser på den politik som förs idag, liksom. Anekdoten i detta inlägg var ganska talande i mitt tycke. Att applicera sina nutida feministiska värderingar på en antik miljö är enbart idiotiskt.

Jag gillar filmen, som fan, fastän den KAN tolkas som ett försvar för Folkrepubliken Kinas förda politik
Det kan den, precis som den kan tolkas som motsatsen. Att direkt koppla samman problematiken i 'Hero' med Kinas nutid ter sig mest en smula desperat och kommunistfobiskt i mina ögon. Som att sitta och leta efter pro-amerikanska värderingar i 'Braveheart'. Och hur är det då med oss som inte har sådär jättemycket emot Folkrepubliken Kinas förda politik, egentligen?

- Ymir, rekommenderar alla som reagerade på det 'politiska budskapet' i 'Hero' att se dess systerfilm - Chen Kaiges 'Kejsaren och mördaren'.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Malplacé wuxia

Filmen har en bas i historien men den är ju helt och hållet berättad som wuxia med striden och idealen i förgrunden (vilket ju grovt sett är vad wuxia betyder). För mig känns är att säga att wuxia är meningslöst att kalla hela filmens uppbyggnad meningslös. För mig är högsta betyget avsett för filmer som är nära perfektion, vilket inte är många, och om vi skiljer oss där kanske en liten del av förvåningen försvinner.

I övrigt är det ju inte mycket att tillägga eftersom vi har olika åsikter. Jag vill också kunna relatera till det jag ser och diverse hoppsparkar och allt annat som brukar vara i kampsportsfilmer är långt från verkligheten som de används.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Yimou och censuren, en gång till

Man kan vara kritisk utan att gå till direkta angrepp. Vad gäller kritiken mot Hero har jag bara hört det i tredje hand så jag har ingen källa jag kan hänvisa till för tillfället. Ska se om jag kan leta upp en.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Malplacé wuxia

Jag uppfattar inte alls det som att filmens tonvikt är wuxia. Idealen finns där, ja, men jag ser ändå inte att filmen skulle förlorat något nämnvärt om de helt enkelt sågades bort. Man kan lägga tonvikten vid historiska, legendariska krigarideal utan att flyga runt i trädtopparna, faktiskt. För övrigt kan en film vara wuxia utan att man börjar flyga runt eller hoppa på stegar. Det finns snygg wuxia med.

- Ymir, så det så
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Malplacé wuxia

De övernaturliga striderna har väl inget specifikt med wuxia att göra? Wuxia definierar väl mer karaktärerna i en historia och deras samspel, samt till viss del miljön, snarare än de tekniska grepp som används?

Jag anser att filmen bygger på de berättelser om kämparna och deras samspel tillsammans med reflektioner över detta. Ska man ta bort det som är wuxia måste man ju ändra på alla scener med Namnlös och de tre lönnmördarna (ordet lönnmördare känns för övrigt rätt fel när man ser hur Yrsnö och Brutna Svärdet attackerar härskarens soldater) varpå man har en helt ny film. Tycker man att en så stor del av en film lätt kan göras om utan att tappa något ter sig ett maxbetyg vara ett konstigt omdöme för mig.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Yimou och censuren

Som jag svarat ovan har jag hört det i tredje hand så jag har ingen källa för tillfället. Har inte haft någon anledning att misstro den jag hörde det av så jag har inte kollat upp det mer själv.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Yimou och censuren

Nejdå, det kan mycket väl stämma. Jag har bara fått för mig att så inte var fallet, alltså. Men kolla gärna upp det, jag vill gärna veta hur det verkligen förhåller sig.

- Ymir, nyfiken
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Malplacé wuxia

Wuxia handlar mig veterligen framförallt om tekniska grepp. Det är en hel del miljö och karaktärer också, men en klassisk wuxia-miljö och karaktärer kan ses i filmer som 'Once upon a time in China', 'Dragon Inn' och i viss mån 'A Chinese Ghost Story'. Det brukar vara fartfyllda filmer som oftast är ganska lättsamma men snabbt kan svänga över i en mer seriös ton, och ofta innehåller slapstick och vokal bakgrundsmusik. 'Hero' är på det hela taget alldeles för ödesmättad och seriös för att passa något vidare i wuxia-genren - dess dramaturgi är snarare typisk för den fastlandskinesiska skolan, där wuxia lyser med sin frånvaro.

Därför ser jag fortfarande inget problem med att tycka att stridsscenerna i Hero känns opassande (och inte är vidare snygga). Jag vidhåller att de inte är någon viktig del av filmens dramaturgi, men har heller aldrig hävdat att de skulle plockas bort. Jag hade bara tyckt om att se dem betydligt mer jordnära, och att tonvikten i filmen lagts på något annat element. Se 'Kejsaren och Mördaren' (Jing Ke ci Qin wang) av Chen Kaige så kommer du att förstå vad jag menar.

- Ymir, inte vidare förtjust i wuxia
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Kommunistskräck?

Kan erinra mig ett fall, då jag spelade CoC i antikens Grekland med två rabiatfeminister, vars kvinnliga karaktärer plötsligt krävde att få vara med och bestämma i byrådet.

Du har inte sett Lysistrate va?

Att direkt koppla samman problematiken i 'Hero' med Kinas nutid ter sig mest en smula desperat och kommunistfobiskt i mina ögon.

Correct. Att man däremot ser ordningen och fatalismen som problematisk (eller snarare: värd att problematisera) är helt i sin ordning. Att därefter reflektera över på vilket sätt Hero förhåller sig till Folkrepubliken Kinas politik är inte konstigt. Att helt förkasta filmen pga detta är idioti (jämför Johan Norberg i DN).

Och hur är det då med oss som inte har sådär jättemycket emot Folkrepubliken Kinas förda politik, egentligen?

Eh... dödsdomar för stöld och narkotikabrott, tvångsaborter av åtta månaders foster, systematisk tortyr av tibetanska munkar...

Skit samma, de som inte har några problem med kinas förda politik älskar antagligen Hero förbehållslöst.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Re: Antika rabiatfeminister?

Måhända, men jag ser fortfarande inte hur det automagiskt gör att ens historiesyn direkt kopplas samman med ens politiska åsikt.
Kanhända, men jag tror samtidigt att man inte kan köra en observation skilt från observatören. Det kanske finns en objektiv verklighet, men den kan inte observeras eftersom observatören inte är objektiv.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Well...

håller med, men en del titlar skall inte översättas
daredevil -> våghalsen? nja
och inte en sådan ful översättning på CTHD som de gjorde i danmark

//Netfeed, som förespråkar titlar på svenska som kan fungera, inte haverera
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kommunistskräck?

Att man däremot ser ordningen och fatalismen som problematisk (eller snarare: värd att problematisera) är helt i sin ordning. Att därefter reflektera över på vilket sätt Hero förhåller sig till Folkrepubliken Kinas politik är inte konstigt.

Jag tycker ändå det är att särbehandla en kultur. Liksom, jänkarnas filmer är späckade med budskap och äckelamerikanska värderingar, men fram tills USA öppet bryter mot folkrätten så bryr sig ingen utom filmkritikerna om det. Men så fort en kinesisk film blir populär ska alla börja överanalysera den på grund av Kinas ooonda regim. Så fort det kommer en film från ett icke-demokratiskt land ska alla tolka den som antingen regimkritisk eller regimvänlig, och inga andra alternativ ges. Jag älskar inte Kinas regim, jag försvarar den inte, men jag hatar den inte heller förbehållslöst. Än mindre förkastar jag den därför att den inte är demokratisk. Den har uppnått saker med Kina som ett demokratiskt system aldrig hade kunnat, och Kina är världens snabbast växande ekonomi idag. Den inbillade rätten att påtvinga hela världen demokratin som nåt slags ultimat samhällssystem är mest en läskig placeboeffekt hos högerfolk runtom i västvärlden. Jag kan bara rysa när min kompis snorrika, demokratifaschistiska morsa talar om att man borde invadera Kina.

- Ymir, har för övrigt sett Amnesty-information som varit direkta lögner. Att staten tv-övervakade Gong Li, till exempel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Well...

Daredevill hette ju faktiskt Demonen när han kom till sverige första gången :gremlaugh:

Crouching Tiger Hidden Dragon är ju en löjlig översättning miramax (?) gjorde.
Hukande Tiger, Gömd Drake hade jag gått och sett...

en till dålig översättning:
Wilbur.
HALLÅÅÅÅ hur mycket coolare är inte orginaltiteln då? Wilbur wants to kill himself.

chrull
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Invadera Kina?

Låter som en rätt korkad idé. Den som föreslår det behöver en reality check. Stort land, stor befolkning, kärnvapen. Som någon så kärnfullt konstaterade har världens "skurkstater" (kul begrepp) inte dragit lärdom "bråka inte med USA" av irakkriget. Den lärdom de har dragit är snarare "bråka inte med USA - om ni inte har kärnvapen". Kina har kärnvapen och lär inte tveka att använda dem. Nog om de "humana bombningarna" (som jag varit med och demonstrerat mot) och därtill relaterade problem.

Jag tycker ändå det är att särbehandla en kultur.

Jag håller inte med. Förnekar du att Hero innehåller värderingar som kan klassas som "typiskt kinesiska" (kinesisk legalism, en touch av konfucianism, en del daoism etc.)? Att vi lever i en anstormning av amerikansk kultur tycks förblinda rätt många, det har du rätt i, men det betyder inte att kinesisk film inte kan relateras till Kina och den situation som råder där.

Men så fort en kinesisk film blir populär ska alla börja överanalysera den på grund av Kinas ooonda regim

Kan inte påminna mig att jag sett liknande reflektioner tidigare. Du måste väl ändå hålla med om att Hero kontrasterar en del mot västerländska idéer om hur makt bör användas och utövas? Jag vill inte tolka den som vare sig regimkritisk eller regimvänlig, men tolkningsutrymmet finns omisstagligen där. Naturligtvis bör den inte reduceras till enbart det - men makten och ordningen är ändå framträdande aspekter. Precis som de skulle vara i vilken svensk film om Gustav Vasa som helst.

Den inbillade rätten att påtvinga hela världen demokratin som nåt slags ultimat samhällssystem är mest en läskig placeboeffekt hos högerfolk runtom i västvärlden.

Mussolini skulle bara befria Abessiniens slavar, Hitler förhindrade polsk aggression mot etniska tyskar i Polen... Under andra hälften av 1800-talet skulle "vi" i Väst civilisera världen. Vi har tydligen inte slutat med det än.
 
Top