Re: Malplacé wuxia
Som sagt, se 'Kejsaren och mördaren'. En film kan ta upp de teman 'Hero' belyser utan att vara wuxia, och jag vidhåller att wuxia-elementen i 'Hero' inte är överdrivet framträdande, ej heller enligt den definition du gav nedan. Hur man än vill definiera begreppet så associeras 'Wuxia' numera främst med filmer i Tsui Hark-stil. Flera påståenden i ditt citat ter sig för övrigt en smula egendomliga:
Since the land was ruled by rival warlords
Under ett par perioder, ja. Maximalt ett par sekel under 3000 års tid. Att sätta det som orsaken till en så varaktig berättelseform ter sig därför en smula egendomligt.
China has had an unhappy history of corrupt and tyrannical regimes, dislodged only by court intrigue and assassination.
Stämmer in på i stort sett varenda civiliserad kultur på den eurasiatiska landmassan, och är långt ifrån något som utmärker Kina mer än andra riken.
Since civil society could not guarantee the rule of law, the wuxia knight-errant became the central hero of popular imagination. He or she was an outlaw who could deliver vengeance in a society where law held no sway.
Det låter konstigt i mitt tycke. Många kinesiska härskare uprätthöll strikt lag och ordning. Men, förvisso - påståendet skulle kunna grunda sig i en politik som luckrades upp i rikets mer perifera områden, vilket inte vore konstigt med tanke på Kinas jättelika omfattning, geografiskt och kulturellt - nu som då.
Detta tycker jag starkt belyser att Heros handling i högsta grad har med wuxia att göra eftersom genrens själ ligger i Kinas historia och karaktärerna i filmen stämmer perfekt överens med ovanstående definition. Kort sammanfattat kan man väl säga att det är fantasy med historisk anknytning.
Heros handling har i högsta grad också med klassisk fastlandskinesisk historisk dramatik att göra. Karaktärerna i filmen stämmer väl in också i den berättarstilen. Kort sammanfattat kan man alltså säga att det är ett historiskt drama.
Du har inte fel, men det har inte jag heller. 'Hero' är ett möte mellan den mandarinkinesiska och den kantonesiska filmen på mer än ett sätt, mellan, som du ser det, ursprunglig wuxia och, som jag ser det, tunga dramer. Du ser wuxia i filmen och uppskattar den för det, men eftersom jag inte brukar tycka om de filmer som oftast benämns 'wuxia' belyser jag hellre andra aspekter. Wuxia-elementen är helt enkelt så löst hållna att de flyter fint ihop med den övriga dramatiken, och blir ett med den historiska drama-stilen. Och just därför, för att det är den jag uppskattar med filmen, så tycker jag inte om striderna. De passar inte in i min upplevelse av 'Hero', speciellt inte eftersom de inte är vidare snygga. Visst är de fortfarande långt bättre än något man ser i Hollywood, men ändå - jag antar att jag hade för höga förväntningar. Ching Siu-Tungs koreografi var så fantastisk i 'A Chinese Ghost Story' och 'Terra-Cotta Warrior'.
- Ymir, står fast vid sin ståndpunkt