Re: Ymirs recension
Iochmed 'Hero', som den av någon anledning kallas i Sverige (herregud, varför inte översätta 'Ying xiong' till svenska), befäster Zhang Yimou sin ställning som en bildspråkets mästare. Många av hans tidigare filmer har varit otroligt vackra, men här tar han det till nya höjder - 'Hero' är snarare ett konstverk än en film. Färg, form och arkaiska dräkter och arkitektur vävs samman till en helhet som måste vara något av det mest estetiskt tilltalande som synts på vita duken. Handlingen är inte vidare komplicerad, men mästerligt skött - det är svårt att inte dra paralleler till kriminalgåtan i Kurosawas klassiker 'Rashomon'. Liknelser med Chen Kaiges film 'Kejsaren och mördaren' är också svåra att undvika - man har använt samma palatsbyggnad (som rekonstruerades i Xi'an just för denna film), samma uniformer på soldaterna, och den teatraliska kinesiska dramaturgin går också igen, liksom nyckelordet 'Tien sha'. Där 'Kejsaren och mördaren' är ett jordnära epos är 'Hero' emellertid en mer fantastisk wuxia-historia, vilket (faktiskt) är dess svagaste element imo. Yuen Woo Pings stridsscener i 'Chrouching tiger, hidden dragon' tilltalade mig aldrig, men jag trodde att Ching Siu-Tung skulle prestera bättre, viss om hans otroliga koreografi i 'A Chinese Ghost Story'. Men icke. Han kunde inte hålla kämparna på marken, skulle tvunget ha till nån slags luftbalett...och jag tycker faktiskt inte det är snyggt. Det känns för konstlat, som om man kompromissat för mycket med trovärdigheten till förmån för någon slags pretantiös estetik...nej, jag hade uppskatta om man tonade ned stridselementen. 'Hero' har så mycket annat att erbjuda. Såsom Maggie Cheung och Tony Leung, några av de absolut främsta skådespelarna ur den hongkong-kinesiska skolan, med en stor efarenhet av att spela relationer till varandra. Det gör de också här, med enastående elegans...ett intagande, och tragiskt, porträtt av sann kärlek. Zhang Ziyi gör ingen besviken, och ej heller Jet Li - jag trodde han skulle vara det svaga kortet, med tanke på vilka skräpfilmer han annars gör, men Zhang Yimou är känd för att kunna utnyttja folks potential till max. Att en groteskt stor del av budgeten sedan gick åt till Jet Lis lön gör mig ändå illamående. Någon annan, med mer rimliga lönekrav, hade absolut kunnat fylla hans roll.
Där 'Chrouching tiger, hidden dragon' kändes klumpig, plastig och icke-kinesisk är 'Hero' dess raka motsats - skådespelarna och miljöskildringarna är enastående, man förflyttas verkligen till Qin-dynastin, sedan länge förgången tid. Estetiken, dramatiken...det är i sanning en kinesisk film, och trots meningslös wuxia förkroppsligar Zhang Yimou med 'Hero' de värden som fått mig att älska honom som regissör, och kinesisk film i allmänhet.
Full pott till 'Hero', trots allt. Zhang Yimou (och Cheung och Leung) gör det igen.
- Ymir, ex oriente lux