Nekromanti Finns det Killrollspel och Tjejrollspel?

Mundo

Myrmidon
Cissi said:
Vad sägs om att för en gångs skull försöka tänka sig att olikheterna inte ligger i könet utan i personligheten?
Fast det var ju inte alls det som OP frågade efter? Inte för att vilja illa mot ditt inlägg, tvärtom så håller jag med dig i det du säger (och så skrev de flesta nog också i sina poster av vad jag såg). Givetvis ska alla personer dömas utifrån vem de är och inte utifrån könsorgan/hudfärg/ekonomisk status de har.

Jag skulle själv inte vända mig till någon i min spelgrupp och säga "Du gillar nog inte det här spelet för du är tjej/jude/brunögd".

Frågan från OP var ju mer inriktad på -om- det finns något som killar/tjejer generellt gillar i ett rollspel eller ogillar, inte att det är så.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dnalor said:
Om det är sant, så borde vi ganska lätt kunna finna stöd för det genom att titta på de spel som är skapade av kvinnor, och se ifall de skiljer sig på märkbara sätt från de som skapas av män.
Inte nödvändigtvis. Observera att jag i mitt inlägg inte talar om kvinnliga rollspelmakare alls. Jag tror nämligen inte att man kan avgöra hur kvinnliga spelskapare är genom att invertera deras manliga motsvarigheter.

krank

chrull said:
Ägnar vi på riktigt Internationella kvinnodagen till att generalisera om vad skillnaden på män och kvinnor är?
Jag försökte undvika det genom att tala om genuskodning och signaler, men vad hade jag för det...

Jag misstänkte väl vartåt det skulle hamna, men jag skulle verkligen uppskatta om vi någon gång kunde ha en diskussion som handlade om kodning snare än "vad pojkar/flickor vill/tycker/känner/köper/spelar"...

Chryckan

Swordsman
chrull said:
Ägnar vi på riktigt Internationella kvinnodagen till att generalisera om vad skillnaden på män och kvinnor är?
Jepp, visst är min timing helt underbart sexistisk! :gremlaugh:

Radioaktiv

Hero
Ja, vad vill kvinnor ha i ett spel?

Om jag skall gå efter karaktärerna som mina tjejkompisar spelat så vill de ha blod. Och det gäller väl för det mesta mina karaktärer också. De vill slakta och slåss. De spelar soldater, krigare, hjältar, dvärgkrigare, robotar, bärsärkar... För det allra mesta i vilket fall. Och de är som vilka rollspelare som helst på det sättet, åtminstone av dem jag spelat.

De flesta tjejer jag spelat med kom in genom DoD6, DoD Trudvang eller Coriolis. Vad är ett "tjejspel"? Jag har alltid sett spel i två helt andra grupper, nybörjarspel och icke-nybörjarspel. Jag förstår inte vad som menas med tjejspel och killspel. För mig så är det mest så att man frågar om personen gillar sci-fi, postapokalyps, fantasy, pirater eller något annat. Så tar man ett spel med relativt lätta regler och en bra spelvärld och så börjar man.

Vi har ju alltid kört blandade grupper, så det där med tjejspel vs. killspel har aldrig varit något som vi tänkt på, tror jag.

Liksom, den ena är intrig, den andra är slagsmål? Jag hade inte fått någon av tjejerna jag spelat mer intresserade genom att slänga in ett intrigmakarspel, snarare mindre. De hade läst sagan om ringen och all annan fantasy de kom över, de ville också vara hjältar, ville också mörda draken, ville också utforska övergivna dvärgriken och leta skatter. Men det var ju så de var. Det var vad de tyckte var roligt. Jag kan inte svara för att alla tjejer tycker att det är roligt, lika lite som jag kan svara för att alla människor som någonsin spelar rollspel tycker att det är roligt. Alla gillar olika. (Utom i min grupp då, där alla gillade att mörda drakar? :p)

Så om alla tjejer inte gillar samma saker, hur skall man då kunna skriva en viss typ av spel som riktar sig till tjejer?

Chryckan

Swordsman
Cissi said:
Som tjej i en mansdominerad hobby så skulle jag vilja säga att jag med glädje spelar ALLT som jag känner mig välkommen och inbjuden till att spela. Det som i mitt tycke är allra, allra mest avtändande när det kommer till min spelglädje och vilka spel som jag kan tänkas vilja spela så är det såna här funderingar, alltså när någon ANNAN tar sig friheter kring att definera vad jag uppskattar att spela utifrån att jag är tjej.

Varför skulle jag som tjej vara mindre inretesserad av ett spel på grund av spelet i sig självt eller regelmekaniken i det?
Det som, utifrån mitt kön, gör mig ointresserad av spel är den förutfattade meningen att jag inte borde gilla en grej just därför att jag är tjej och också hur välkomnande andra som spelar spelet är.

Om jag vill testa D&D och får höra att "du gillar nog inte det för att du ät tjej" då blir jag lite tokig och kan säga saker som "håll käften du vet inte vad du pratar om ditt nöt!".

Om man går in med föreställningen om att vi tjejer bara gillar en viss sorts spel och sedan presenterar rollspelshobbyn för oss utifrån det så är det som möter oss följande:

"Killar/män som tror att jag som tjej gillar en viss sorts spel och vill vara snälla i sin introduktion och därför låter mig prova på det spel som DE redan bestämt att jag gillar mer."

Det som jag som tjej uppfattar av deras inbillade "snälla gest".

"De tror inte att jag klarar av de spel som de spelar och vill visa mig nått lättare och kanske tristare för att de inte vill ha med mig i gruppen."

Med andra ord, jag som tjej blir introducerad till ett "tjejspel" för att killarna inte vill ha med mig. Det är inte så välkomnande.

Vad sägs om att för en gångs skull försöka tänka sig att olikheterna inte ligger i könet utan i personligheten?
Fast mitt exempel med D&D/PF handlade inte riktigt om att det är ett spel som tjejer inte skulle tycka om utan att väldigt många skulle hålla med om premisen att D&D/PF är ett rollspel som har ett fokus som främst är attraktivt för män ändå så är nog just D&D/PF just det rollspel som flest kvinnor spelar rent statistiskt.

Och självklart så blir folk mer positiva till att spela om de blir inkluderade på ett bra sätt oavsett vad deras kön är.

Men min fråga är inte varför inte fler kvinnor gillar att spela rollspel eller inte.
Utan finns det killrollspel och tjejrollspel och vad det är som gör ett spel killigt eller tjejigt.

Sen att personlighet har mer inflyttande på en persons tycke och smak är än dess kön är ju också inget man kan argumentera emot men det hindrar ju inte att väldigt många saker är uppdelade mellan just kön.

Låt mig ställa frågan så här då. Om allt handlar om individers personliga smak skulle det då finnas rollspel som riktar sig till killar eller tjejer?

Mundo

Myrmidon
chryckan said:
Men min fråga är inte varför inte fler kvinnor gillar att spela rollspel eller inte.
Utan finns det killrollspel och tjejrollspel och vad det är som gör ett spel killigt eller tjejigt.

Sen att personlighet har mer inflyttande på en persons tycke och smak är än dess kön är ju också inget man kan argumentera emot men det hindrar ju inte att väldigt många saker är uppdelade mellan just kön.
+1

Chryckan

Swordsman
krank said:
chrull said:
Jag försökte undvika det genom att tala om genuskodning och signaler, men vad hade jag för det...

Jag misstänkte väl vartåt det skulle hamna, men jag skulle verkligen uppskatta om vi någon gång kunde ha en diskussion som handlade om kodning snare än "vad pojkar/flickor vill/tycker/känner/köper/spelar"...
Jo, det var lite åt det håller min ursprungliga frågeställning sträckte sig.

Jag blev fascinerad av det faktum att fast än RQ6 är det mest könsneutral rollspel jag läst så tänkte jag ändå automatiskt på det som ett typisk killspel.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
chryckan said:
krank said:
chrull said:

Jo, det var lite åt det håller min ursprungliga frågeställning sträckte sig.

Jag blev fascinerad av det faktum att fast än RQ6 är det mest könsneutral rollspel jag läst så tänkte jag ändå automatiskt på det som ett typisk killspel.
Vad gör det till ett killspel?

Cissi

Up to no good.
Mundo said:
Cissi said:
Vad sägs om att för en gångs skull försöka tänka sig att olikheterna inte ligger i könet utan i personlighieten?
Fast det var ju inte alls det som OP frågade efter? Inte för att vilja illa mot ditt inlägg, tvärtom så håller jag med dig i det du säger (och så skrev de flesta nog också i sina poster av vad jag såg). Givetvis ska alla personer dömas utifrån vem de är och inte utifrån könsorgan/hudfärg/ekonomisk status de har.

Jag skulle själv inte vända mig till någon i min spelgrupp och säga "Du gillar nog inte det här spelet för du är tjej/jude/brunögd".

Frågan från OP var ju mer inriktad på -om- det finns något som killar/tjejer generellt gillar i ett rollspel eller ogillar, inte att det är så.
Okej, för att svara på frågan då. :gremsmile:

Nej, JAG tror inte att det finns tjej/kill-spel. Däremot finns det FÖRESTÄLLNINGAR om vad som kan vara tjej/kill-spel, eller vad tjejer/killar gillar med olika spel. Föreställning är inte sanning.

Om mig som spelare.
Jag kan spela allt från friform till riktigt regelrungt, fantasy eller scifi, mörda/lemlästa eller intrigera. Allt beror lite på vilken form och humör jag är på eller vilket spel jag är mest insnöad på för tillfället.

Jag är fostrad in i hobbyn av DoD, just nu är jag insnöad på Vampire och dark galaxy.

Lite mer OT. :gremsmile:

Men om man försöker värva fler tjejer till den här hobbyn så ska man INTE förespråka att det utvecklas "tjejigare spel", Gudbevaremigväl! För att de "tjejiga" spelen bygger på föreställningar snarare än vad som sanning.

Man ska förespråka att det utvecklas spel som är lite nybörjarvänliga i största allmänhet (+1 Radioaktiv) och som gör en större massa nyfiken på hobbyn.

Om man vill skrämma bort tjejer från Hobbyn... då ska man ta sina föreställningar och försöka skapa ett "tjejspel".

Cissi

Up to no good.
chryckan said:
Fast mitt exempel med D&D/PF handlade inte riktigt om att det är ett spel som tjejer inte skulle tycka om utan att väldigt många skulle hålla med om premisen att D&D/PF är ett rollspel som har ett fokus som främst är attraktivt för män ändå så är nog just D&D/PF just det rollspel som flest kvinnor spelar rent statistiskt.

Och självklart så blir folk mer positiva till att spela om de blir inkluderade på ett bra sätt oavsett vad deras kön är.

Låt mig ställa frågan så här då. Om allt handlar om individers personliga smak skulle det då finnas rollspel som riktar sig till killar eller tjejer?
Nej, det tror jag inte. Jag tror återigen att det i så fall handlar om föreställningar.
Min föreställning om "kill-spel" är att de går ut på att skuta, skjuta, skjuta eller köra fort med bilar, eller handla om nån form av sport.

Det finns säkert många killar som gillar det, men säkert lika många som inte gillar det samtidigt som det finns många tjejer som gillar det eller inte gillar det.

Jag tror inte på konceptet "killar-tjejer" som uppdelning i spelsammanhang. Inte alls. Det är bara bogus!

Däremot kan jag kanske se andra uppdelningar som skulle vara mer spännande att diskutera, nybörjare-erfarna eller varför inte barn-tonåringar-vuxna?

slanfan

Hero
Det här har säkert alla andra redan skrivit:

Kan det vara så att rollspel inte riktar sig till någon speciell person alls? Statistiskt sett spelar ju ingen rollspel, så när man hittar sin första grupp är man ganska utlämnad till vad gruppen spelar. Gillar man det spelet kanske man tar möjligheten att testa fler spel. Till slut hittar man sin "favorit".

Jag påstår att kvinnliga spelare har lika varierad smak som manliga spelare. Det är just det där med att börja spela över huvud taget som är flaskhalsen.

Hmm, jag är inte helt nöjd med mitt inlägg.

Krille

Super Moderator
chryckan said:
Att rollspelshobbyn är väldigt mansdominerad tror jag de flesta håller med om.

Men beror det åtminstone delvis på att det finns killspel och tjejspel?
Jag har i stort sett två poänger som jag tycker saknas.

Historiskt: höns och ägg. Det finns killspel för att hobbyn var mansdominerad från början. "Tjejspel" har knappt uppfunnits så vi kan räkna bort dem som en statistisk anomali.

Könsstrukturellt: På sätt och vis är det bra att det inte finns tjejspel. Hade sådana uppfunnits så hade det funnits två könsroller att bryta. Nu finns det bara en.

Den lilla genusutvecklingen i hobbyn som jag ser handlar inte om att befästa könsrollerna genom att utveckla könsrollspecifika tjejspel. Genusutvecklingen handlar tvärtom om att göra "hen-spel", dvs inkluderande spel som inbjuder alla oavsett kön, läggning och etnicitet.

En sådan utveckling skulle vara själva antitesen mot killspel och tjejspel!

Cassius

Hero
Krille said:
chryckan said:
Att rollspelshobbyn är väldigt mansdominerad tror jag de flesta håller med om.

Men beror det åtminstone delvis på att det finns killspel och tjejspel?
Jag har i stort sett två poänger som jag tycker saknas.

Historiskt: höns och ägg. Det finns killspel för att hobbyn var mansdominerad från början. "Tjejspel" har knappt uppfunnits så vi kan räkna bort dem som en statistisk anomali.

Könsstrukturellt: På sätt och vis är det bra att det inte finns tjejspel. Hade sådana uppfunnits så hade det funnits två könsroller att bryta. Nu finns det bara en.

Den lilla genusutvecklingen i hobbyn som jag ser handlar inte om att befästa könsrollerna genom att utveckla könsrollspecifika tjejspel. Genusutvecklingen handlar tvärtom om att göra "hen-spel", dvs inkluderande spel som inbjuder alla oavsett kön, läggning och etnicitet.

En sådan utveckling skulle vara själva antitesen mot killspel och tjejspel!
+1

Man Mountainman

Storsvagåret
krank said:
Dnalor said:
Om det är sant, så borde vi ganska lätt kunna finna stöd för det genom att titta på de spel som är skapade av kvinnor, och se ifall de skiljer sig på märkbara sätt från de som skapas av män.
Inte nödvändigtvis. Observera att jag i mitt inlägg inte talar om kvinnliga rollspelmakare alls. Jag tror nämligen inte att man kan avgöra hur kvinnliga spelskapare är genom att invertera deras manliga motsvarigheter.
Fast om man utgår från att män skriver rollspel för män ("för" i någon bemärkelse som återstår att definiera), varför skulle man då inte också anta att kvinnor skriver rollspel för kvinnor? Varför skulle kvinnor ha någon superkraft som låter dem abstrahera från sitt eget kön, som män saknar?

krank

Dnalor said:
Fast om man utgår från att män skriver rollspel för män ("för" i någon bemärkelse som återstår att definiera), varför skulle man då inte också anta att kvinnor skriver rollspel för kvinnor? Varför skulle kvinnor ha någon superkraft som låter dem abstrahera från sitt eget kön, som män saknar?
Jag tror att män skriver rollspel som är manligt kodade; varför de gör det vågar jag inte uttala mig om riktigt sådär supersäkert. Min misstanke är att det har att göra med att de flesta rollspel de spelat är manligt kodade, och att man lär sig skriva rollspel huvudsakligen från att läsa andras rollspel och spela rollspel.

Den kvinna som skapar rollspel befinner sig i en manligt kodad kontext, har antagligen mestadels spelat manligt kodade spel och har antagligen mestadels spelat med män och har en potentiuell kundkrets som i väldigt hög utsträckning består av män.

Jag tror alltså inte nödvändigtvis att det handlar om det kön de manliga spelskaparna har, eller "olika upplevelser", etc. Man kan konstatera att de flesta spelskapare är män, vilket antagligen beror på att de flesta spelare är män. Och de som skapar spel skapar huvudsakligen manligt kodade spel.

Jag tror att det senare antagligen gäller kvinnliga spelskapare också, men jag känner för få kvinnliga spelskapare för att kunna uttala mig riktigt.

Inga superkrafter behövs.

Man Mountainman

Storsvagåret
krank said:
Jag tror att män skriver rollspel som är manligt kodade; varför de gör det vågar jag inte uttala mig om riktigt sådär supersäkert. Min misstanke är att det har att göra med att de flesta rollspel de spelat är manligt kodade, och att man lär sig skriva rollspel huvudsakligen från att läsa andras rollspel och spela rollspel.
Men det är ju ett cirkelresonemang. Män skriver manligt kodade rollspel för att de flesta rollspel är manligt kodade, och rollspel är manligt kodade för att de är skrivna av män.

Anledningen till att jag vill trycka på det här är att jag tycker vi ska undvika att falla i fällan av en ensidig essentialism. Vi kan inte hävda att å ena sidan är kvinnor individer och fria liberala subjekt som inte kan reduceras till sitt kön, medan å andra sidan män är just precis underkastade sina könsroller och omedvetna "koder". Det är att äta kakan och ha den kvar.

(Jag säger inte att du gör det, för du tror ju inte på den fria individen som vi alla vet, men det finns helt klart en sådan tendens i den här tråden).

Självklart är även kvinnor påverkade av sitt kön. Allt annat vore absurt -- i synnerhet ur ett feministiskt perspektiv, eftersom feminismen ofta är först ut att framhäva de olika strukturer och förtrycksprocesser som dominerar människans könade tillvaro. Om rollspelsvärlden är en "manligt kodad kontext" så kommer inte det innebära att en kvinna som träder in i denna kontext inte får specifikt kvinnliga erfarenheter -- det motsatta är fallet, som våra kvinnliga medforumiter ofta kunnat vittna om. Den enda frågan som återstår är hur dessa erfarenheter tar sig uttryck i de rollspel som skapas.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Last Stand

Måns said:
Vitulv said:
Har du något exempel på spel som uttryckligen skrivs för/åt vita män?
Här är en talande anekdot:
http://forum.rpg.net/showthread.php?6710...79#post16313779

Men nej, jag har inget exempel på ett spel som uttalat riktar sig till vita män, men väl spel som råkar göra det. Eftersom jag har Western framför mig kan det få illustrera min poäng (och här har ju en kvinna varit med och skrivit så dra slutsatser om det om ni vill :gremsmile: ).

Trots att den amerikanska western var full av svarta, asiater och mexikaner finns det en enda bild på en svart i hela boken. Ingen på en asiat och några som kanske är mexikaner. Inga av dessa är kvinnor, och andelen avbildade kvinnor är överlag få. I spelets spelexempel är det undantagslöst män som gör saker. Vita män, av namnen att döma.

Min erfarenhet är att det här inte är speciellt unikt. Och jag menar inte att hänga ut Western, eller Gillbringarna. Jag menar bara att det är väldigt enkelt att råka hamna precis här, om man inte hela tiden tänker på det.
Fast Western är ju ett spel med jätteliten målgrupp. Du kan ju inte först diska mina exempel för att de är små i sammanhanget, och sedan själv använda ett lika litet exempel, eller hur?