Ja, vad vill kvinnor ha i ett spel?
Om jag skall gå efter karaktärerna som mina tjejkompisar spelat så vill de ha blod. Och det gäller väl för det mesta mina karaktärer också. De vill slakta och slåss. De spelar soldater, krigare, hjältar, dvärgkrigare, robotar, bärsärkar... För det allra mesta i vilket fall. Och de är som vilka rollspelare som helst på det sättet, åtminstone av dem jag spelat.
De flesta tjejer jag spelat med kom in genom DoD6, DoD Trudvang eller Coriolis. Vad är ett "tjejspel"? Jag har alltid sett spel i två helt andra grupper, nybörjarspel och icke-nybörjarspel. Jag förstår inte vad som menas med tjejspel och killspel. För mig så är det mest så att man frågar om personen gillar sci-fi, postapokalyps, fantasy, pirater eller något annat. Så tar man ett spel med relativt lätta regler och en bra spelvärld och så börjar man.
Vi har ju alltid kört blandade grupper, så det där med tjejspel vs. killspel har aldrig varit något som vi tänkt på, tror jag.
Liksom, den ena är intrig, den andra är slagsmål? Jag hade inte fått någon av tjejerna jag spelat mer intresserade genom att slänga in ett intrigmakarspel, snarare mindre. De hade läst sagan om ringen och all annan fantasy de kom över, de ville också vara hjältar, ville också mörda draken, ville också utforska övergivna dvärgriken och leta skatter. Men det var ju så de var. Det var vad de tyckte var roligt. Jag kan inte svara för att alla tjejer tycker att det är roligt, lika lite som jag kan svara för att alla människor som någonsin spelar rollspel tycker att det är roligt. Alla gillar olika. (Utom i min grupp då, där alla gillade att mörda drakar?
)
Så om alla tjejer inte gillar samma saker, hur skall man då kunna skriva en viss typ av spel som riktar sig till tjejer?