Radioaktiv
Hero
Och rosa omslag. Och barbröstade karlar i sidmariginalerna.
Näe, jag är faktiskt rätt säker på att jag aldrig skulle säga de där sakerna. Antingen för att jag är sjukt politiskt korrekt eller för att jag faktiskt inte tror på generaliseringar. De bortser nämligen fullständigt från att vi är individer.Elmrig said:Du kanske inte skulle säga det men det gör det inte mindre sant. Nyckelordet här är "nog" och om du backar upp ditt resonemang med bra statistik så vill jag påstå att du faktiskt talar sanning. "Du är nog svagare än mig för du är tjej", "Du är nog sämre på schack än mig för du är tjej", "Du är nog kortare än mig för du är japan", "Du äter säkert mindre kött än jag för du är bengal", "Du är/gör nog mer/mindre än mig för att du är X" etc.
Jag ser mig fortfarande inte som nörd och blir alltid lite kinkig när folk försöker att kategorisera mig som det, så jag vänder mig lite emot det där. Kan vi inte bara säga att vi är rollspelare?Recca said:We are all nerds first and foremost?
Jag vet, extremt irriterande eller hur... Alla diskuterar antingen genusfrågor eller vad attraherar män och kvinnor till att spela rollspel men inte vad definierar ett killspel eller ett tjejspel. Om de nu finns, vilket är oklart.Radioaktiv said:Men vänta. Nu har jag snabbläst tråden, men så vitt jag förstår så har det inte definierats vad ett "killrollspel" är än? Hur skall man då definiera "tjejrollspel", om det ens finns? Eller har jag fått alla om bakfoten nu? :s
Om man tittar på några historiska exempel på hur ”tjejgrejer” utvecklats (kjolar, hästar och färgen rosa) så skulle man kunna resonera sig fram till att ett tjejspel borde vara ett spel som killar har spelat förut men inte spelar längre.chryckan said:Jag vet, extremt irriterande eller hur... Alla diskuterar antingen genusfrågor eller vad attraherar män och kvinnor till att spela rollspel men inte vad definierar ett killspel eller ett tjejspel. Om de nu finns, vilket är oklart.Radioaktiv said:Men vänta. Nu har jag snabbläst tråden, men så vitt jag förstår så har det inte definierats vad ett "killrollspel" är än? Hur skall man då definiera "tjejrollspel", om det ens finns? Eller har jag fått alla om bakfoten nu? :s
Jag håller inte med. Då hade säkert killarna porträtterats på ett visst sätt, eftersom det då hade varit tjejer som förmodligen bara spelade med tjejer som skrev spelen. De hade varit sf-spel och fantasyspel precis som i vår tidslinje, men de hade haft en annan framställning och en annan publik.Radioaktiv said:Såhär känner jag. En gång i urtiden skrev av några kilar ett rollspel om fantasy för att de gillade fantasy. Det skrevs av några killar ett spel om sci-fin, för att de gillade sci-fi.
Och tjejor porträtterades som de gjorde, eller inte gjorde, för att det just var ett gäng finniga killar som skrev sitt spel nångång i urtiden, de spelade kanske bara med killar, etc. etc.
Men blir de "killrollspel" för det? Nja. Säg att det varit tjejer istället. Hade alla rollspel skrivna i urtiden varit "tjejrollspel" då? Jag tycker inte det.
Det är ingen tankevurpa. Det var en fråga, uppriktigt menad i syfte att få reda på hur denna förmodade assymmetri skulle ha kunnat uppstå, om den nu existerar.Recca said:Det här är en tankevurpa. Kvinnor och män existerar inom samma samhälleliga paradigm typ. Så om jag skapar ett spel kommer det vara influerat av den gängse definitionen av manligt/kvinnligt i det samhälle jag lever i. Jag kan göra som Mikael "krank" Bergström och aktivt försöka motarbeta impulsen att stöpa spelet i manligt/kvinnligt-dikotomin som jag lever i (eller kalla det 'könsgeggan' om det blir smarrigare då).Dnalor said:Fast om man utgår från att män skriver rollspel för män ("för" i någon bemärkelse som återstår att definiera), varför skulle man då inte också anta att kvinnor skriver rollspel för kvinnor? Varför skulle kvinnor ha någon superkraft som låter dem abstrahera från sitt eget kön, som män saknar?
Det tror jag absolut kan vara sant.Recca said:Nu skriver jag säkert nåt som redan sagts här. Som jag ser det kommer ju "förändringens vindar" främst från det hållet som upplever den största negativa effekten.
Så vad innehåller då killspel skrivna/riktade till vit manlig medelklass? Vad är det de vill ha?Krille said:Jag känner att vi inte har tjejspel alls (utom som statistisk anomali i indiefåran). De blev liksom aldrig till. Däremot har vi killspel: de är till största delen skrivna av killar och för killar - och ännu värre, av och för akademiska killar. Det vill säga vit manlig övre medelklass. Och det har förstås färgat av sig på hur rollspel presenteras.
Krille said:Tankeexperiment: hur såg vardagen ut för amerikanska akademiska tjejer under tidigt sjuttiotal? Hur skulle Dungeons&Dragons blivit om det varit Dana Arneson och Gemma Gygax som hade skrivit det?
Enligt mitt sätt att se det är det de spel vi ser nu. Strid finns med i nästan alla. Äventyren är ofta utformade som uppdrag som ska genomföras. I en period var detaljer och realism väldigt viktiga och det finns fortfarande kvar i rätt stor utsträckning. Böckerna innhåller ofta en hel del bilder. Det är vanligt med skapade världar där historierna ska utspela sig. Rätt så vanligt med indelning i klasser. Mer fokus på män än kvinnor. Tärningar används ofta. Ofta rätt mkt regler. osv.Så vad innehåller då killspel skrivna/riktade till vit manlig medelklass? Vad är det de vill ha?
Vi menar nog samma sak, Dnalor. Jag TRODDE att du menade att kvinnor och män i nån mening medvetet skrev rollspel för sina respektive kön. Så det var det jag svarade på. Sorry about that. Vidare svarade jag lite mer på det sista du skrev: Varför skulle kvinnor ha någon superkraft som låter dem abstrahera från sitt eget kön, som män saknar?Dnalor said:Det är ingen tankevurpa. Det var en fråga, uppriktigt menad i syfte att få reda på hur denna förmodade assymmetri skulle ha kunnat uppstå, om den nu existerar.Recca said:Det här är en tankevurpa. Kvinnor och män existerar inom samma samhälleliga paradigm typ. Så om jag skapar ett spel kommer det vara influerat av den gängse definitionen av manligt/kvinnligt i det samhälle jag lever i. Jag kan göra som Mikael "krank" Bergström och aktivt försöka motarbeta impulsen att stöpa spelet i manligt/kvinnligt-dikotomin som jag lever i (eller kalla det 'könsgeggan' om det blir smarrigare då).Dnalor said:Fast om man utgår från att män skriver rollspel för män ("för" i någon bemärkelse som återstår att definiera), varför skulle man då inte också anta att kvinnor skriver rollspel för kvinnor? Varför skulle kvinnor ha någon superkraft som låter dem abstrahera från sitt eget kön, som män saknar?
Men givet kontexten kan jag förstå att du läste den som en retorisk fråga, så jag förlåter dig.
Det sagt: Du pratar inte om samma sak som jag och Krank gjorde. Alla spel kommer förstås att uppstå ur samma, gemensamma kulturella förförståelse -- det är inte som att män och kvinnor lever i helt olika genusuniverusm -- och såtillvida ha samma könstänkande gemensamt. Men kranks påstående var ju att rollspel är riktade mot män i kraft av sina koder, och givet att det finns något sådant som rollspel "riktade mot" män så borde det ju, rent logiskt, även finnas något sådant som rollspel "riktade mot" kvinnor -- även om detta att "rikta något mot" någon viss målgrupp utgår från stereotypa könsuppfattningar som delas av bägge grupperna.
Jag tycker du gör en bra sammanfattning.Dnalor said:Det tror jag absolut kan vara sant.Recca said:Nu skriver jag säkert nåt som redan sagts här. Som jag ser det kommer ju "förändringens vindar" främst från det hållet som upplever den största negativa effekten.
Vi kan kanske konstatera att det finns två tänkbara sätt för ett rollspel (eller någon annan kulturprodukt) att vara "riktad mot" kvinnor. Det ena är att produkten slentrianmässigt reproducerar vissa könsstrukturer i ett försök att sälja in produkten till kvinnor som identifierar sig med sina traditionella könsroller. I det här fallet är det inte nödvändigt att skaparen är en kvinna eller är empatisk till kvinnliga erfarenheter av förtryck; många romcoms som reproducerar föreställningen att kvinnans högsta lycka är giftermål är ju skapade av män. Det andra sättet är att produkten skapas från ett medvetet perspektiv, av en kvinna eller någon som är empatisk till kvinnliga erfarenheter av förtryck, som ett verktyg för att belysa, avhjälpa eller slippa undan de förtryckande strukturerna -- eller åtminstone för att undvika att göra sig till medbrottsling i reproduktionen av dessa strukturer.