Jag tar och citerar folk som skrivit i tråden innan för o visa ungefär vad jag tycker.
Cissi said:
Om man vill skrämma bort tjejer från Hobbyn... då ska man ta sina föreställningar och försöka skapa ett "tjejspel".
Slanfan said:
Jag påstår att kvinnliga spelare har lika varierad smak som manliga spelare. Det är just det där med att börja spela över huvud taget som är flaskhalsen.
Krille said:
Den lilla genusutvecklingen i hobbyn som jag ser handlar inte om att befästa könsrollerna genom att utveckla könsrollspecifika tjejspel. Genusutvecklingen handlar tvärtom om att göra "hen-spel", dvs inkluderande spel som inbjuder alla oavsett kön, läggning och etnicitet.
Wow va smarta ni är!
Fast om man utgår från att män skriver rollspel för män ("för" i någon bemärkelse som återstår att definiera), varför skulle man då inte också anta att kvinnor skriver rollspel för kvinnor? Varför skulle kvinnor ha någon superkraft som låter dem abstrahera från sitt eget kön, som män saknar?
Det här är en tankevurpa. Kvinnor och män existerar inom samma samhälleliga paradigm typ. Så om jag skapar ett spel kommer det vara influerat av den gängse definitionen av manligt/kvinnligt i det samhälle jag lever i. Jag kan göra som Mikael "krank" Bergström och aktivt försöka motarbeta impulsen att stöpa spelet i manligt/kvinnligt-dikotomin som jag lever i (eller kalla det 'könsgeggan' om det blir smarrigare då).
Dnalor said:
krank said:
Jag tror att män skriver rollspel som är manligt kodade; varför de gör det vågar jag inte uttala mig om riktigt sådär supersäkert. Min misstanke är att det har att göra med att de flesta rollspel de spelat är manligt kodade, och att man lär sig skriva rollspel huvudsakligen från att läsa andras rollspel och spela rollspel.
Men det är ju ett cirkelresonemang. Män skriver manligt kodade rollspel för att de flesta rollspel är manligt kodade, och rollspel är manligt kodade för att de är skrivna av män.
Nu skriver jag säkert nåt som redan sagts här. Som jag ser det kommer ju "förändringens vindar" främst från det hållet som upplever den största negativa effekten.
Vi vet ju att kvinnor i större utstäckning är könskodade till passiva medgörliga roller som uppskattas för kroppsliga ideal och vad de kan erbjuda sin omgivning i form av support snarare än handlingskraft osv. Män uppskattas oftare för sina handlingar, aktiv roll, styrka, aktion, ambition. Detta i traditionell bemärkelse (blivit bättre absolut).
Jag föreställer mig en hierarki-trappa där de traditionellt manliga egenskaperna som jag beskrev ovan hamnar högt upp medan de tradionellt kvinnliga egenskaperna hamnar längre ner. Om man som man är van vid att kämpa sig uppför trappan från steg 3 och man som kvinna är van att kämpa sig uppför trappan från steg 1 så är det lättare för kvinnor att se att det finns en orättvisa.
Som kvinna och spelskapare är det MER intuitivt att skapa ett rollspel där kvinnor börjar på steg 3 eller där alla börjar på steg 1 på den här trappan eftersom kvinnor har erfarenheten att känna igen vad som är vad. Det bygger på egna upplevelser av samhället.
Och i motsats tror jag att det är lättare att inte reflektera över denna "ordning" om man tillhör den gruppen i samhället som naturligt börjar på steg 3. Det är inte intuitivt att se relationen mellan manligt och kvinnligt som något negativt.