Nekromanti Finns det Killrollspel och Tjejrollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dnalor said:
Men det är ju ett cirkelresonemang. Män skriver manligt kodade rollspel för att de flesta rollspel är manligt kodade, och rollspel är manligt kodade för att de är skrivna av män.
Jag tycker inte att det är ett cirkelresonemang.

Såhär då:

De tidigaste rollspelen uppstod ur andra manligt kodade aktiviteter - krigsspelen. Det fanns alltså en manlig kodning med redan från början.

Som sedan reproducerats genom åren, av spelskapare av båda könen.

Givetvis får kvinnor "kvinnliga erfarenheter", dvs erfarenheter som baserar sig på en förförståelse och upplevelse av vad det är att vara kvinna i samhället. Jag säger inte att du säger att jag inte säger det, men jag vill markera lite extra för att undvika att förvandlas till en man gjord av halm.

Det är givetvis intressant att diskutera kvinnliga erfarenheter, men jag känner att jag inte är rätt man att göra det. Därför fokuserar jag mer på själva kodningen snarare än på de könade individuella upplevelserna.

Se ovanstående som en positionering snarare än ett försök att "säga emot". Jag har just nu inga större planer på vidare deltagande i tråden, eftersom jag inte vet om jag kan bidra med så mycket mer.

Brynolf

Dum fan
Relaterade frågor torde vara "finns det tjej-TV-program?" "tjej-leksaker?", "kill-sporter?", "kill-musik"?," tjej-kläder?"Svaret blir ofta empiriskt ja. Många kulturyttringar är uppenbart skapade med ett specifikt kön som målgrupp. Och/eller har visat sig tilltala ett kön mer än ett annat.

Därmed inte alls sagt att tex sex & the city uppskattas av alla kvinnor eller att alla killar gillar gi joe-gubbar. Men uppsåtet är uppenbart och utfallet följer oftast uppsåtet. Lite samma sak som att diskutera graviditet som något annat än en kvinnofråga: bara för att inte alla kvinnor är/vill/kan bli gravida, betyder det inte att det bör ses som något annat än en kvinnofråga.

Däremot är vi väl ganska överens om att detta är en del av just den spiral som upprätthåller könsrollerna. Och att det vore dygdigt att försöka bryta spiralen så mycket det går. Och det går ju onekligen åt rätt håll.

Så empiriskt JA, normativt NEJ.

Chryckan

Swordsman
Spider Jerusalem said:
chryckan said:
krank said:
chrull said:
Ägnar vi på riktigt Internationella kvinnodagen till att generalisera om vad skillnaden på män och kvinnor är?
Jag försökte undvika det genom att tala om genuskodning och signaler, men vad hade jag för det...

Jag misstänkte väl vartåt det skulle hamna, men jag skulle verkligen uppskatta om vi någon gång kunde ha en diskussion som handlade om kodning snare än "vad pojkar/flickor vill/tycker/känner/köper/spelar"...
Jo, det var lite åt det håller min ursprungliga frågeställning sträckte sig.

Jag blev fascinerad av det faktum att fast än RQ6 är det mest könsneutral rollspel jag läst så tänkte jag ändå automatiskt på det som ett typisk killspel.
Vad gör det till ett killspel?
Jag vet inte. Det var lite därför jag startade den här tråden för att utforska just varför.
Min fascination kom just av att fast än det är ett av de få rollspel utan negativa könsroller eller porträtt så var min reaktion just "killspel".

Mig veterligen så har jag aldrig tänkt i de termerna om ett rollspel förut, det har liksom aldrig kommit upp.

Men någonstans på vägen av ett tjugoårigt rollspelande och efter att läst oräkneliga rollspel så var det något i min referensvärld som fick mig att klassificera det som ett killrollspel.

Det är bara det att jag inte vet vad ett killrollspel är egentligen.

Recca

Femme Fatale
Jag tar och citerar folk som skrivit i tråden innan för o visa ungefär vad jag tycker.
Cissi said:
Om man vill skrämma bort tjejer från Hobbyn... då ska man ta sina föreställningar och försöka skapa ett "tjejspel".
Slanfan said:
Jag påstår att kvinnliga spelare har lika varierad smak som manliga spelare. Det är just det där med att börja spela över huvud taget som är flaskhalsen.
Krille said:
Den lilla genusutvecklingen i hobbyn som jag ser handlar inte om att befästa könsrollerna genom att utveckla könsrollspecifika tjejspel. Genusutvecklingen handlar tvärtom om att göra "hen-spel", dvs inkluderande spel som inbjuder alla oavsett kön, läggning och etnicitet.
Wow va smarta ni är! :gremsmile:

Dnalor said:
Fast om man utgår från att män skriver rollspel för män ("för" i någon bemärkelse som återstår att definiera), varför skulle man då inte också anta att kvinnor skriver rollspel för kvinnor? Varför skulle kvinnor ha någon superkraft som låter dem abstrahera från sitt eget kön, som män saknar?
Det här är en tankevurpa. Kvinnor och män existerar inom samma samhälleliga paradigm typ. Så om jag skapar ett spel kommer det vara influerat av den gängse definitionen av manligt/kvinnligt i det samhälle jag lever i. Jag kan göra som Mikael "krank" Bergström och aktivt försöka motarbeta impulsen att stöpa spelet i manligt/kvinnligt-dikotomin som jag lever i (eller kalla det 'könsgeggan' om det blir smarrigare då).

Dnalor said:
krank said:
Jag tror att män skriver rollspel som är manligt kodade; varför de gör det vågar jag inte uttala mig om riktigt sådär supersäkert. Min misstanke är att det har att göra med att de flesta rollspel de spelat är manligt kodade, och att man lär sig skriva rollspel huvudsakligen från att läsa andras rollspel och spela rollspel.
Men det är ju ett cirkelresonemang. Män skriver manligt kodade rollspel för att de flesta rollspel är manligt kodade, och rollspel är manligt kodade för att de är skrivna av män.
Nu skriver jag säkert nåt som redan sagts här. Som jag ser det kommer ju "förändringens vindar" främst från det hållet som upplever den största negativa effekten.

Vi vet ju att kvinnor i större utstäckning är könskodade till passiva medgörliga roller som uppskattas för kroppsliga ideal och vad de kan erbjuda sin omgivning i form av support snarare än handlingskraft osv. Män uppskattas oftare för sina handlingar, aktiv roll, styrka, aktion, ambition. Detta i traditionell bemärkelse (blivit bättre absolut).

Jag föreställer mig en hierarki-trappa där de traditionellt manliga egenskaperna som jag beskrev ovan hamnar högt upp medan de tradionellt kvinnliga egenskaperna hamnar längre ner. Om man som man är van vid att kämpa sig uppför trappan från steg 3 och man som kvinna är van att kämpa sig uppför trappan från steg 1 så är det lättare för kvinnor att se att det finns en orättvisa.

Som kvinna och spelskapare är det MER intuitivt att skapa ett rollspel där kvinnor börjar på steg 3 eller där alla börjar på steg 1 på den här trappan eftersom kvinnor har erfarenheten att känna igen vad som är vad. Det bygger på egna upplevelser av samhället.

Och i motsats tror jag att det är lättare att inte reflektera över denna "ordning" om man tillhör den gruppen i samhället som naturligt börjar på steg 3. Det är inte intuitivt att se relationen mellan manligt och kvinnligt som något negativt.

Mogger

Hipsteranka
Re: Last Stand

Vitulv said:
Fast Western är ju ett spel med jätteliten målgrupp. Du kan ju inte först diska mina exempel för att de är små i sammanhanget, och sedan själv använda ett lika litet exempel, eller hur?
Jag vet inte om målgruppen är så liten. Sett över hela den svenska rollspelshistorien måste Western betraktas som ett av det största.

Oavsett det så var ditt citat från Pazio väldigt glädjande. Tack för det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag känner inte till några tjejspel alls. Möjligt att det finns några små indiespel som är "tjejiga" men som jag missat. Kvinnor spelar rollspel på mäns villkor på sätt och vis, men å andra sidan så gillar uppenbarligen de kvinnor som spelar rollspel den här typen av spel. Den kritik som riktas mot rollspel från rollspelande kvinnor handlar vad jag kan minnas aldrig om att det är för mycket strider eller för mycket regler, utan om hur kvinnor framstår eller att de inte syns.

Det är dock kul att fundera på hur ett generellt "tjejigt" spel skulle se ut och fungera. Antagligen skulle spelen innehålla lite samma teman som tjejiga tv-serier, men det är inte helt lätt att säga säkert, eftersom det handlar om ett nytt media som har sina speciella egenskaper.

Det är egentligen lite mystiskt att det inte kommit fram en mer tydlig stil för rollspel för kvinnor med tanke på att det finns kvinnliga spelskapare. Det är nästan så att man börjar fundera på om det kanske är en speciellt typ av kvinnor som spelar rollspel, precis som att det är en speciellt typ av män som spelar. :gremsmile:

Min gissning är iaf att hästar och vampyrer kan funka. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Det är nästan så att man börjar fundera på om det kanske är en speciellt typ av kvinnor som spelar rollspel, precis som att det är en speciellt typ av män som spelar. :gremsmile:
We are all nerds first and foremost?

Arfert

Facit
Recca said:
Ond bråd död said:
Det är nästan så att man börjar fundera på om det kanske är en speciellt typ av kvinnor som spelar rollspel, precis som att det är en speciellt typ av män som spelar. :gremsmile:
We are all nerds first and foremost?
Yup.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ja, jag tror det.

Vi har ju alla valt den här hobbyn utifrån hur den är, och accepterat det mesta. Så det är nog rätt naturligt att vi gillar rätt snarlika grejer.

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Ja, jag tror det.

Vi har ju alla valt den här hobbyn utifrån hur den är, och accepterat det mesta. Så det är nog rätt naturligt att vi gillar rätt snarlika grejer.
Det är ju en annan diskussion, men tror du att hobbyn inte skulle kunna glädja alla som ger den en chans?

Ond bråd död

Swashbuckler
Recca said:
Ond bråd död said:
Ja, jag tror det.

Det är ju en annan diskussion, men tror du att hobbyn inte skulle kunna glädja alla som ger den en chans?
Nej. Dels finns ju personer som har svårt att tala inför andra (lite mystiskt att nördar som sägs vara så introverta sysslar med rollspel), sen är ju inte de vanligaste historierna för alla heller. Men det borde ju gå att göra nåt åt. Frågan är vilka sorts historier som skulle funka mest mainstream egentligen. Just nu är ju deckare hett i tv-serier och böcker, men jag vet inte om det är samma grej i rollspel.

Men vad vet jag, kanske skulle rollspel kunna slå stort igen. Kanske var det vi nördar som dödade intresset för en massa vanliga människor när vi tvingade dem att räkna belastningspoäng på 80-talet. Då spelade i stort sett alla i rätt ålder åtminstone en gång.

Cissi

Up to no good.
Simon said:
Cissi said:
... just nu är jag insnöad på Vampire och dark Galaxy.
DARK Galaxy, om jag får be!

:gremcool:
Ja vad hade jag skrivit då?

ja jag har ändrat i inlägget, kunde inte låta bli... Förlåt Simon :heart: :gremwink:

RasmusL

Champion
Cissi said:
Vad sägs om att för en gångs skull försöka tänka sig att olikheterna inte ligger i könet utan i personligheten?
Mja, men det är nog också ganska pricksäkert att generalisera vad personer tycker om utifrån kön och jag kan nog nästan lova att skillnaden mellan antal män och kvinnor i hobbyn är signifikant. Jag kan säga väldigt lite om dig specifikt men väldigt mycket om kvinnor som grupp.

RasmusL

Champion
Mundo said:
Jag skulle själv inte vända mig till någon i min spelgrupp och säga "Du gillar nog inte det här spelet för du är tjej/jude/brunögd".
Du kanske inte skulle säga det men det gör det inte mindre sant. Nyckelordet här är "nog" och om du backar upp ditt resonemang med bra statistik så vill jag påstå att du faktiskt talar sanning. "Du är nog svagare än mig för du är tjej", "Du är nog sämre på schack än mig för du är tjej", "Du är nog kortare än mig för du är japan", "Du äter säkert mindre kött än jag för du är bengal", "Du är/gör nog mer/mindre än mig för att du är X" etc.

RasmusL

Champion
Cissi said:
Jag tror inte på konceptet "killar-tjejer" som uppdelning i spelsammanhang. Inte alls. Det är bara bogus!
Hur tänker du dig att rollspel skiljer sig från näst intill alla andra kommersiella produkter? Segmentering på kön är kommersiellt gångbart och visst kan man säkert hitta möjliga anledningar till detta som leder bort från "kille/tjej"-uppdelningen men då bör även frågeställningen dekonstrueras i samma takt.

Eksem

Champion
En gång i tiden satt man på Avalon Hill och kliade sig i huvudet. "Kvinnor spelar inte våra spel!" sade man. "Om vi kunde hitta något sätt att få kvinnor intresserade av hobbyspel skulle vi öka marknaden!" sade man och slickade sig antagligen om läpparna vid tanken på dessa potentiella intäkter. Men inga försök att skapa ett spel som tilltalade kvinnor bar frukt. Kvinnor var helt enkelt inte intresserade av hobbyspel.

I en annan del av spelbranschen, i ett litet hörn som upptogs av en förvisso extremt produktiv men ändå snävt nischad herre vid namn E Gary Gygax, introducerades en helt ny spelform. Arneson hade varit och hälsat på Gary och visat honom en snabbversion av en slags dungeonutforskningsspel som byggde på Garys eget spel Chainmail, men övergav slagfältet till förmån för utforskande i underjorden. Det här tänkte Gary, var något man kunde göra till en riktigt häftig produkt, och efter en något trög start tog snart det nya spelet Dungeons & Dragons spelvärlden med storm. Men inte bara den existerande spelvärlden.

Det visade sig nämligen att Dungons & Dragons lyckades med något som tidigare försök i hobbyspelsgenren (ett visst naval battle society i New York undantaget) misslyckats med. Att locka kvinnliga spelare. Avalon Hill slet sig i sina skägg av avundsjuka. TSR hade knäckt nöten. De hittade en spelform som lockade kvinnliga spelare.

---

Tidigare i tråden skrev bassejr något om Backstreet Boys som ett "killband". Av detta, och historielektionen ovan, finns bara en sak att lära. Vad som är "manligt" och vad som är "kvinnligt", är inte alltid så lätt att gissa sig till på förhand, eller ens i efterhand, för den delen.

Radioaktiv

Hero
Men vänta. Nu har jag snabbläst tråden, men så vitt jag förstår så har det inte definierats vad ett "killrollspel" är än? Hur skall man då definiera "tjejrollspel", om det ens finns? Eller har jag fått alla om bakfoten nu? :s

Såhär känner jag. En gång i urtiden skrev av några kilar ett rollspel om fantasy för att de gillade fantasy. Det skrevs av några killar ett spel om sci-fin, för att de gillade sci-fi.

Och tjejor porträtterades som de gjorde, eller inte gjorde, för att det just var ett gäng finniga killar som skrev sitt spel nångång i urtiden, de spelade kanske bara med killar, etc. etc.

Men blir de "killrollspel" för det? Nja. Säg att det varit tjejer istället. Hade alla rollspel skrivna i urtiden varit "tjejrollspel" då? Jag tycker inte det.

Det blir däremot rollspel skrivna på ett visst sätt. Men det känns som att i det fall man säger att det är killrollspel, då blir allt nerplockat i småbitar. Liksom, finns det tjejfantasyrollspel och killfantasyrollspel? Finns det tjejsci-fi-rollspel och killsci-fi-rollspel? Nää... Det finns fantasyrollspel och sci-fi-rollspel.

Sedan finns det rollspel skrivna på ett mer eller mindre inkluderande sätt. Liksom, avgrunden mellan vissa spel är djup. Men de som spelar rollspel söker väl sig till hobbyn för att de just gillar rollspel. Gillar man postapokalyps så gör man det. Inte "tjejapokalyps-rollspel" eller "killapokalyps-rollspel". Inte för att jag vet vad skillnaden mellan dem nu möjligen skulle kunna vara.