Finns det något X-men(-liknande)-rollspel?

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Finns det något X-men-rollspel? Eller liknande?

Jag är alltså inte ute efter Mutant (inga talande djur, inga robotar, absolut ingen postapokalyps).

Tänker mig nutid, och inget superhjältespel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Feuflux;n343786 said:
Tänker mig nutid, och inget superhjältespel.
…Jag har svårt att få ihop "inte superhjälterollspel" med "X-menliknande". Kan du utveckla?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Du skulle ju kunna använda dig av psimutanter från Mutant och sen bara skriva ut en karta över Göteborg. Och typ rollspela chalmerister(Chalmers en teknisk högskola i Götet) med psikrafter.
Äventyr kan handla om att Säpo vill ta fast dina klasskamrater och utföra kladdiga experiment.

Eller spela vampire och ta bort blodgrejset och låt krafterna vara mutationer. Fix å färdigt
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
krank;n343789 said:
…Jag har svårt att få ihop "inte superhjälterollspel" med "X-menliknande". Kan du utveckla?
Alla vet att stålmannen finns (inte på riktigt då, men du fattar) men Wolverine kan köra cage-fights i Alaska (eller vart det nu var) utan att vara världkändis. Men kass beskrivning av mig, vad jag försöker säga att jag helst ser något down-to-earth och inte så mycket... äsch, bara rollpersonerna inte blir lika mäktiga som Magneto eller Charles Xavier så duger det. Skulle inte skrivit det sista.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
afUttermark;n343791 said:
Du skulle ju kunna använda dig av psimutanter från Mutant och sen bara skriva ut en karta över Göteborg. Och typ rollspela chalmerister(Chalmers en teknisk högskola i Götet) med psikrafter.
Äventyr kan handla om att Säpo vill ta fast dina klasskamrater och utföra kladdiga experiment.

Eller spela vampire och ta bort blodgrejset och låt krafterna vara mutationer. Fix å färdigt
Ja att plocka delar ur Mutant eller Vampire skulle för all del fungera. Tänkte mer att det finns sådana vansinniga mängder rollspel att det kanske fanns något mer spot on som jag inte lyckas hitta.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Så du tänker dig något mer som tv-serien Heroes, där det finns människor som har superkrafter, än som en traditionell superhjältevärld, där det finns människor med superkrafter som klär sig i tajta kläder och slåss med varandra på spektakulära sätt?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Gurgeh;n343794 said:
Så du tänker dig något mer som tv-serien Heroes, där det finns människor som har superkrafter, än som en traditionell superhjältevärld, där det finns människor med superkrafter som klär sig i tajta kläder och slåss med varandra på spektakulära sätt?
Helt korrekt!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Anchorman;n343796 said:
More than human borde väl funka.
Ja det borde det (vafan Krank, det här spelet borde jag ju tänkt på och du borde väl ha tipsat om det :wink: ). Research-dags!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Feuflux;n343797 said:
Ja det borde det (vafan Krank, det här spelet borde jag ju tänkt på och du borde väl ha tipsat om det :wink: ). Research-dags!
Jag hade tänkt tipsa om det så snart du bekräftat vad du menade med "inga superhjälterollspel" =) Men sen hann jag inte, för jag kollade på Altered Carbon medan den här tråden rullade på.

Hur som helst tänker jag att More than Human kan funka om man är OK med lite crunch i sitt system, annars tycker jag gott man kan nämna White Wolfs gamla Aberrant också. När jag läste det fick jag superstarka Claremont X-menvibbar.

Annars finns det ju faktiskt ett officiellt Marvel Universe RPG. Det ska vara helt OK, har jag hört.


(Ett av de projekt jag har liggandes i bakgrunden är en ny version av More than Human, med mer slimmat system. Mer likt den version av Volt som är med i Ödesväktarna. Men jag vågar inte gissa på något släppdatum…)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Jag har kört marvel spelet... och det funkar inte alls, var ett helt brutet system imo.

om det inte finns flera olika, mem den jag körde var iaf inget att ha
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,071
krank;n343798 said:
(Ett av de projekt jag har liggandes i bakgrunden är en ny version av More than Human, med mer slimmat system. Mer likt den version av Volt som är med i Ödesväktarna. Men jag vågar inte gissa på något släppdatum…)
Väntar... väntar... väntar... väntar...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Wild Talents utgivet av Arc Dream Publishing och skrivet av välkända spelskapare.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Anchorman;n343799 said:
Jag har kört marvel spelet... och det funkar inte alls, var ett helt brutet system imo.

om det inte finns flera olika, mem den jag körde var iaf inget att ha
Det har funnits en bunt.

Först ut var Marvel Super Heroes från TSR, ett boxat spel som kom på 80-talet. Det använde ett system där man hade olika namngivna nivåer på grundegenskaper och krafter och en tabell man slog mot för att kolla om man lyckades och hur bra eller dåligt det gick. Kom på 80-talet och hade en massa extramaterial och många äventyr.

Marvel Super Heroes Adventures game använde ett kortbaserat system som jag har men inte hunnit sätta mig in i hur det spelas. Kom också som box och fick 9 extraböcker och äventyr. Det kom i slutet på 90-talet.

Marvel gav ut ett eget system kallat Marvel Universe Role-Playing game som var tärningslöst i bokform. Kom i början av 2000-talet. Tror det kom nån enstaka extra bok.

Sen kom Margaret Weis med en hårdinbunden bok i Marvel Heroic Roleplaying 2012-2013 och använde Cortexsystemet. Kom två kampanjer har jag för mig, Civil War och nån till.


Om det ska vara X-men specifikt (dvs satt i den världen och allt) skulle jag personligen köra antingen första Marvelspelet och sätta en gräns för hur kraftfulla förmågorna får vara för att då kan jag använda extramaterialet som Children of the Atom-boken som detaljerar mutant-delen av Marvels universum.

Om man tänker sig en egen värld så skulle jag använda GURPS senaste version och begränsa kraftfullheten med hur många poäng man får göra sin rollperson av och kanske förbjuda vissa förmågor helt.
Andra alternativ jag har i hyllan och kan tänka mig men som kräver mer arbete:
Vampire och dess World-of-Darknesskompisar har system och krafter som skulle fungera bra som superförmågor.
Underground vars biologiska och cybernetiska förbättringar blir krafter.
Alternity med tilläggsböckerna Beyond Science och Mindwalking (den sista ifall du vill ha psioniker med).
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Beror väl lite på vad du tänker att spelet ska handla om. När jag tänker på x-men tänker jag lika mycket coming of age och kärlekstrianglar osv som spöa skurkar och då sägs Masks vara svårslaget. Om fokus är mer på action (och/eller crunch) har ovan nämnda Wild Talents nån bok som är väldigt mycket Heroes. Kan heta ”Paragon” eventuellt?

edit: nej ”Progenitor” tänkte jag på.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
DanielSchenström;n343817 said:
Det har funnits en bunt.

Först ut var Marvel Super Heroes från TSR, ett boxat spel som kom på 80-talet. Det använde ett system där man hade olika namngivna nivåer på grundegenskaper och krafter och en tabell man slog mot för att kolla om man lyckades och hur bra eller dåligt det gick. Kom på 80-talet och hade en massa extramaterial och många äventyr.

Marvel Super Heroes Adventures game använde ett kortbaserat system som jag har men inte hunnit sätta mig in i hur det spelas. Kom också som box och fick 9 extraböcker och äventyr. Det kom i slutet på 90-talet.

Marvel gav ut ett eget system kallat Marvel Universe Role-Playing game som var tärningslöst i bokform. Kom i början av 2000-talet. Tror det kom nån enstaka extra bok.

Sen kom Margaret Weis med en hårdinbunden bok i Marvel Heroic Roleplaying 2012-2013 och använde Cortexsystemet. Kom två kampanjer har jag för mig, Civil War och nån till.


Om det ska vara X-men specifikt (dvs satt i den världen och allt) skulle jag personligen köra antingen första Marvelspelet och sätta en gräns för hur kraftfulla förmågorna får vara för att då kan jag använda extramaterialet som Children of the Atom-boken som detaljerar mutant-delen av Marvels universum.

Om man tänker sig en egen värld så skulle jag använda GURPS senaste version och begränsa kraftfullheten med hur många poäng man får göra sin rollperson av och kanske förbjuda vissa förmågor helt.
Andra alternativ jag har i hyllan och kan tänka mig men som kräver mer arbete:
Vampire och dess World-of-Darknesskompisar har system och krafter som skulle fungera bra som superförmågor.
Underground vars biologiska och cybernetiska förbättringar blir krafter.
Alternity med tilläggsböckerna Beyond Science och Mindwalking (den sista ifall du vill ha psioniker med).


Det var Marvel Heroic Roleplaying vi körde :) En variant av Civil War kampanjen. Största problemet enligt mig är att alla kunde besegra alla. Black Widow kunde ha tur och ta Hulken liksom, kändes weird. Sen efter några spelmöten fick man så mycket exp så blev ännu värre :p
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Bolongo;n343829 said:
Något förvånad att ingen föreslagit Mutant City Blues ännu.
Jag hade nog gjort det, om det vore ett superhjältespel eller handlade om samma grejer som X-men. Men du har rätt, om man struntar i genre och enbart fokuserar på att det finns människor med superkrafter så passar det ju såklart in.

Och om det man vill ha är CSI i en värld med superkrafter så är det ju klockrent.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Bolongo;n343829 said:
Något förvånad att ingen föreslagit Mutant City Blues ännu.
Det här är också ett spel jag borde ha tänkt på själv, ska omedelbart spanas in närmre! (Det verkar handla om poliser och inte om melankoliska saxofonister, skitbra, rätt sorts blues!)

Mitt senast spelade spel är för övrigt gumshoe-kompisen Trails of Cthulhu.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Vad tänker du dig att man gör i spelet?

Min spontana tanke är Vampire. Jag har spelat Jessica Jones-style med det systemet och det passade åtminstone oss strålande.
 
Top