…Jag har svårt att få ihop "inte superhjälterollspel" med "X-menliknande". Kan du utveckla?Feuflux;n343786 said:Tänker mig nutid, och inget superhjältespel.
Alla vet att stålmannen finns (inte på riktigt då, men du fattar) men Wolverine kan köra cage-fights i Alaska (eller vart det nu var) utan att vara världkändis. Men kass beskrivning av mig, vad jag försöker säga att jag helst ser något down-to-earth och inte så mycket... äsch, bara rollpersonerna inte blir lika mäktiga som Magneto eller Charles Xavier så duger det. Skulle inte skrivit det sista.krank;n343789 said:…Jag har svårt att få ihop "inte superhjälterollspel" med "X-menliknande". Kan du utveckla?
Ja att plocka delar ur Mutant eller Vampire skulle för all del fungera. Tänkte mer att det finns sådana vansinniga mängder rollspel att det kanske fanns något mer spot on som jag inte lyckas hitta.afUttermark;n343791 said:Du skulle ju kunna använda dig av psimutanter från Mutant och sen bara skriva ut en karta över Göteborg. Och typ rollspela chalmerister(Chalmers en teknisk högskola i Götet) med psikrafter.
Äventyr kan handla om att Säpo vill ta fast dina klasskamrater och utföra kladdiga experiment.
Eller spela vampire och ta bort blodgrejset och låt krafterna vara mutationer. Fix å färdigt
Helt korrekt!Gurgeh;n343794 said:Så du tänker dig något mer som tv-serien Heroes, där det finns människor som har superkrafter, än som en traditionell superhjältevärld, där det finns människor med superkrafter som klär sig i tajta kläder och slåss med varandra på spektakulära sätt?
Ja det borde det (vafan Krank, det här spelet borde jag ju tänkt på och du borde väl ha tipsat om det :wink: ). Research-dags!Anchorman;n343796 said:More than human borde väl funka.
Jag hade tänkt tipsa om det så snart du bekräftat vad du menade med "inga superhjälterollspel" =) Men sen hann jag inte, för jag kollade på Altered Carbon medan den här tråden rullade på.Feuflux;n343797 said:Ja det borde det (vafan Krank, det här spelet borde jag ju tänkt på och du borde väl ha tipsat om det :wink: ). Research-dags!
Väntar... väntar... väntar... väntar...krank;n343798 said:(Ett av de projekt jag har liggandes i bakgrunden är en ny version av More than Human, med mer slimmat system. Mer likt den version av Volt som är med i Ödesväktarna. Men jag vågar inte gissa på något släppdatum…)
Det har funnits en bunt.Anchorman;n343799 said:Jag har kört marvel spelet... och det funkar inte alls, var ett helt brutet system imo.
om det inte finns flera olika, mem den jag körde var iaf inget att ha
DanielSchenström;n343817 said:Det har funnits en bunt.
Först ut var Marvel Super Heroes från TSR, ett boxat spel som kom på 80-talet. Det använde ett system där man hade olika namngivna nivåer på grundegenskaper och krafter och en tabell man slog mot för att kolla om man lyckades och hur bra eller dåligt det gick. Kom på 80-talet och hade en massa extramaterial och många äventyr.
Marvel Super Heroes Adventures game använde ett kortbaserat system som jag har men inte hunnit sätta mig in i hur det spelas. Kom också som box och fick 9 extraböcker och äventyr. Det kom i slutet på 90-talet.
Marvel gav ut ett eget system kallat Marvel Universe Role-Playing game som var tärningslöst i bokform. Kom i början av 2000-talet. Tror det kom nån enstaka extra bok.
Sen kom Margaret Weis med en hårdinbunden bok i Marvel Heroic Roleplaying 2012-2013 och använde Cortexsystemet. Kom två kampanjer har jag för mig, Civil War och nån till.
Om det ska vara X-men specifikt (dvs satt i den världen och allt) skulle jag personligen köra antingen första Marvelspelet och sätta en gräns för hur kraftfulla förmågorna får vara för att då kan jag använda extramaterialet som Children of the Atom-boken som detaljerar mutant-delen av Marvels universum.
Om man tänker sig en egen värld så skulle jag använda GURPS senaste version och begränsa kraftfullheten med hur många poäng man får göra sin rollperson av och kanske förbjuda vissa förmågor helt.
Andra alternativ jag har i hyllan och kan tänka mig men som kräver mer arbete:
Vampire och dess World-of-Darknesskompisar har system och krafter som skulle fungera bra som superförmågor.
Underground vars biologiska och cybernetiska förbättringar blir krafter.
Alternity med tilläggsböckerna Beyond Science och Mindwalking (den sista ifall du vill ha psioniker med).
Jag hade nog gjort det, om det vore ett superhjältespel eller handlade om samma grejer som X-men. Men du har rätt, om man struntar i genre och enbart fokuserar på att det finns människor med superkrafter så passar det ju såklart in.Bolongo;n343829 said:Något förvånad att ingen föreslagit Mutant City Blues ännu.
Det här är också ett spel jag borde ha tänkt på själv, ska omedelbart spanas in närmre! (Det verkar handla om poliser och inte om melankoliska saxofonister, skitbra, rätt sorts blues!)Bolongo;n343829 said:Något förvånad att ingen föreslagit Mutant City Blues ännu.