Bunny said:
Det här håller jag inte alls med om. Det finns ingen sådan ond cirkel, hävdar jag.
Så här skrev Svarte faraonen i den här tråden:
"Den första var, som du korrekt har gissat, att du döms hårdare på grund av din historia på forumet."
Det tolkar jag som att det faktiskt existerar en ond cirkel. Gör inte du?
Bunny said:
Vill du att vi tittar på några av dina tidigare avstängningar? Jag vill inte ta upp dem här utan att du tycker att det är okej, men jag står också för att var och en av dem är välmotiverat utifrån det regelverk vi har och har haft.
Mina avstängningar har helt säkerligen varit välmotiverade utefter de regler som finns (du får ta upp dem om du tror att det tillför diskussionen något värde). Jag tror att det finns ganska få moderatoråtgärder som jag tidigare protesterat mot (jag minns en eller två på rak arm). Mitt bekymmer är jag känner mig särbehandlad på ett negativt vis, dvs. att jag modereras omedelbart för saker som andra inte modereras för.
Det här är svårt att sätta ord på, så försök stå ut med att jag kanske är luddig.
Alltså, det finns ett regelverk för forumet, men jag känner ibland att det regelverket tillämpas extra hårt mot mig, medan det inte tillämpas alls mot andra användare. Liksom
(och ursäkta nu liknelsen med ett rättssystem, men den ligger nära till hands när man diskuterar regelverk) om det finns en lag om nedskräpning, men den tillämpas olika mot olika personer, beroende på deras bakgrund så känns det inte rättvist. Man kan alltid hävda att
"du bröt mot lagen, du får skylla dig själv", men om grannen slänger en ölburk på marken och polismannen tittar bort, tja, du fattar tror jag.
Det går alldeles utmärkt att trycka ned en människa helt enligt regelverket. Det är bara att rikta samtliga insatser mot den personen medan man ignorerar alla andra. I efterhand kan man säga att
"han bröt reglerna, vi handlade efter regelverket".
Som sagt, jag bygger mycket av min argumentation på känslor just nu, och försöker beskriva min
bild. Jag hoppas du kan ursäkta att jag använder luddiga formuleringar och överdrivna exempel.
Bunny said:
När du påstår det här så antar jag att du fortfarande menar att det råder en stark parallell mellan Dnalors inlägg och det som orsakade din avstängning? Det kan jag säga att det gör det inte. Avstängningen kom till följd av ett sammanhang där du
i en serie inlägg valde att bete dig på ett sätt mot en annan användare som moderatorkåren inte anser är okej. Först gör du henne till måltavla
här - med formuleringen "Folk som reggat sig och inte har ett enda inlägg som inte handlar om feminism löper amok" - sedan gör du samma typ av svepande skuldbeläggande i
nästa tråd du deltar i, fortfarande med samma enskilda måltavla. Du mottar då en tydlig
varning, som bokstavlingen säger åt dig att skärp dig, eller se fram emot en veckas avstängning. Du hanterar då tillsägelsen genom att återigen gå i raljant svarsmål mot den användaren i diskussionen du gav dig in i
därnäst. Med en så tydlig tillsägelse förväntas en användare kunna hålla dig ifrån den typen av beteende/diskussion/individ som föranligger tillrättavisningen.
Jag tror att vi är ganska överrens om att de två första inläggen tangerar vad som är okej, även om det är min absoluta uppfattning är att t.ex. krank hade kommit undan om han skrivit något liknande om sverigedemokrater.
Det sista inlägget däremot, som föranleder avstängningen, ser jag verkligen inte det stora problemet med. Recca ifrågasätter mitt ordval, och jag postar en hänvisning till en källa som förklarar det. Hur tycker du att jag skulle ha formulerat ett svar angående Reccas påpekande?
Bunny said:
Jag tycker det utifrån detta framgår tydligt hur vi hanterar gråskalor här:
en gång är ingen gång ->
varning ->
avstängning. Du valde att inte ta åt dig, och fick ta konsekvenserna av det. Dnalors tilltag är en dålig parallell till detta.
Som jag ser det så har inlägg ett och två en tydlig koppling till varandra, och jag har förståelse för den åtgärd som vidtogs (även om jag åter igen känner en gnagande misstanke om att [random forumit] inte hade varnats, men det är såklart inget jag kan bevisa).
Inlägg tre tycker jag dock är frikopplat från de två tidigare, och dessutom inte ett regelbrott; och min känsla är att det användes som ett svepskäl för att trycka dit mig.