Nekromanti Finns ondska?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ett exempel när våld är moraliskt korrekt

Det kallas för nödvärn. Finns i svensk lagstiftning och ger folk rätt att använda våld mot en person när man anser att sitt eget eller andras välbefinnande är hotat av denna person.

T.ex.
Om en man håller på våldta en person på gatan. Då anser jag att det är moraliskt korrekt att spöa skiten ur honom för att rädda den här personen från våldtäkten.

Annat exempel.
Under premissen att en galning har 10 gisslan. Han tänker avrätta dom allihopa och sedan begå självmord. Han är oresonlig och går inte att prata med. Då anser jag att det är moraliskt korrekt att man medelst våld stoppar mannen innan han dödar de 10 gisslan och sig själv.

Ergo. Moraliskt korrekt våld.

/Naug, tycker att det definitivt finns situationer där våld är nödvändigt

Troberg

Sinister eater
Re: Ett exempel när våld är moraliskt korrekt

Det kallas för nödvärn. Finns i svensk lagstiftning och ger folk rätt att använda våld mot en person när man anser att sitt eget eller andras välbefinnande är hotat av denna person.
Det är dock en ganska snäv innebörd i svensk lag. Jag får till exempel inte slå någon som pratar på bion eller försöker pracka på mig bingolotter. :gremfrown:

Krille

Super Moderator
Nödvärn är inte moraliskt korrekt

I alla fall inte enligt vår judeokristna moraliska föreställning. Nödvärn är på sin höjd nödvändigt, då alternativet är ännu mindre moraliskt korrekt, men det är aldrig rätt. Det är möjligen mindre fel.

Vilket också är innebörden av lagtexten: man har inte rätt att begå ett lagbrott för att förhindra ett annat lagbrott. Man kan bara ställas fri från ansvar, men man har fortfarande begått ett brott.

Detta innebär att följande exempel måste kommenteras:

"Om en man håller på våldta en person på gatan. Då anser jag att det är moraliskt korrekt att spöa skiten ur honom för att rädda den här personen från våldtäkten."

...du må tycka det. Lagen håller definitivt inte med. Nödvärnsrätten ger dig en möjlighet att stoppa lagbrottet, i det här fallet våldtäkten, med det våld som nöden kräver. Så fort lagbrottet, dvs våldtäkten, upphör så upphör också behovet av våld. Därmed gäller inte längre nödvärnsrätten och du har inte rätt att spöa skiten ur gärningsmannen. Du har också rätt att gripa gärningsmannen - det kallas "envars gripande" - i samband med brottet, men hinner han fly så upphör även den rätten. Det innebär att du i princip har rätt till att greppa tag i gärningsmannen (mer våld än så lär inte behövas för att stoppa en våldtäkt), dra bort honom från offret, sätta dig på honom och vänta på polisen. Skiturspöande är det inte tal om.

Troberg

Sinister eater
Re: Nödvärn är inte moraliskt korrekt

Det innebär att du i princip har rätt till att greppa tag i gärningsmannen (mer våld än så lär inte behövas för att stoppa en våldtäkt), dra bort honom från offret, sätta dig på honom och vänta på polisen. Skiturspöande är det inte tal om.
Men man kan nog räkna med att komma undan med att kasta omkull honom lite extra hårt och sitta lite extra tungt på honom medan man håller en armbåge i en underlig vinkel. En störtflod av nedsättande tillmälen kommer man också undan med så länge som man formulerar dem som personliga åsikter.

Man kan ju i alla fall utnyttja det utrymme lagen trots allt ger...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
dåligt exempel

Ok då. Det var kanske ett dåligt exempel att blanda in svenska lagen när man talar moral. :gremgrin:

och exemplet med våldtäkt var kanske inte heller det bästa.
Men min poäng var att det finns tillfällen där man jag anser att det är moraliskt berättigat att använda våld (och då kanske inte genom att spöa skiten ur våldtäktsmän).

"I alla fall inte enligt vår judeokristna moraliska föreställning. ..."

Det är lite granna det som hör till min poäng.
Vad definierar ondska?
Någon moralföreställning?
Vilken moralföreställning då?
Finns det en och endast en korrekt moralföreställning? Och i sådana fall, vilken är det?
Där den ena moralföreställningen anser att något är förkastligt så finns det andra som anser att det är korrekt agerande.

"Skiturspöande är det inte tal om. "
Det beror på vem du frågar :gremwink:
Vilket är vad hela den här debatten handlar om egentligen. Är den personen ond förresten som vill spöa skiten ur honom?

/Naug, anser att konceptet ond och god är värdelösa begrepp

Klon

Hero
Re: Begreppsförvirring?

Begripligare...
Om man så talar om historiskt perspektiv så stämmer det väl ganska bra med, men...
idag så är det ju inte som så att man har samma inflytande från religionen som förr. Numera skulle jag anse att begreppen som du säger blandas ihop. Däremot så ser jag då inte det gamla som mer sant, det handlar ju ändå om språkbruk i vilket fall, och eftersom ondska allt mer blir synonymt med etiskt/moraliskt fel (ju fler som blandar ihop det destu mer av den betydelsen får det) så kan man ganska trytggtt påstå att det inte är så stor skillnad egentligen. För de flesta är det ju samma sak, alltså kan man tänka att den gamla betydelsen är förbrukad, den nya är den som "gäller".

Om du förstår mitt resonemang

Krille

Super Moderator
Re: dåligt exempel

"Det är lite granna det som hör till min poäng. Vad definierar ondska? Någon moralföreställning? Vilken moralföreställning då? Finns det en och endast en korrekt moralföreställning? Och i sådana fall, vilken är det?"

Way ahead of you.

"anser att konceptet ond och god är värdelösa begrepp"

Nå, en del säger den i alla fall. Till exempel var fiskgratängen på lunchen riktigt god, och jag har ont i benet.

Troberg

Sinister eater

Numera skulle jag anse att begreppen som du säger blandas ihop.
Det här är ett utbrett problem idag. Folk använder ord utan att reflektera över vad de betyder (mitt hatobjekt: folk som kallar en förbindelse som är digital från ände till ände för bredband!), använder ord som vandal, huligan eller ligist utan att tänka på deras rasistiska ursprung och så vidare. Genom att behandla språket på detta sätt och ta bort den logiska konsekvensen och uppbyggnaden i språket så kommer man i förlängningen att förvandla språket till en samling godtyckliga läten.

En kul övning när man stöter på folk som gör sånt är att ställa dem mot väggen och fråga "Vad menar du med [infoga godtyckligt modeord här]?" eller "Hur definierar du [infoga felaktigt använt ord här]?". Man kan hur kul som helst genom att se den snärja in sig mer och mer i sina förvirrade undanflykter! (innebär det att jag är ond om jag tycker det är kul?)

Troberg

Sinister eater
Re: dåligt exempel

Det var kanske ett dåligt exempel att blanda in svenska lagen när man talar moral.
Du hade inte behövt ha en smiley efter den.

Lag och rätt är två helt olika saker som verkar inom olika perspektiv och med olika syfte.

Lagen ser till det stora perspektivet och där måste man se till att man inte kommer undan helt och hållet med att slå folk. Lagen måste ibland offra individer för det allmännas bästa. Lagen verkar också långsammare och stabilare.

Rätt fungerar fristående från lagen i den lilla skalan och kan i vissa fall (som ditt exempel) stå i motsats till lagen. Ibland måste individer våga ta steget utanför lagen för att rätta till orättvisor (tex Robin Hood). Rätt är snabbare, mer dynamisk men också mer flyktig och riskabel.

Jag skulle inte ha några moraliska skrupler mot att råka ge våldtäktsmannen några smällar extra, om inte annat så för att demonstrera tydligt för offret att offret inte bär någon skuld i det inträffade. Lagen skulle inte stå på min sida, men jag skulle inte dra mig för att försvara moralen i ett sådant handlande.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: ...eller ja. Det här:

"Det där är något som genomsyrar hela samhället. Merparten av svenska folket var mycket upprörda över USAs optovocerade attack mot USA, men efter en vecka hade intresset svalnat och om tio år kommer de flesta inte att komma ihåg om det hände på riktigt eller i en film. Vi läser om svält i afrika och vänder sida och har glömt det. Vi läser om människohandel och bläddrar vidare och läser om Robinson i stället."

Jag tror nog att du underskattar den genomsnittliga människan något. Du faller för skvallerpressen egen propaganda. Vi ger bara människor vad de vill ha! Ska denna mening kunna fungera som ett giltigt försvar för vad som helst? Medierna har ett ansvar att upplysa oss, att förse oss med relevant information som berättar om en värld utanför vår egen bubbla. Dessutom finns det många behov som är konstruerade för att sälja produkter. Företagen tjänar mer pengar på osäkra stackare som tror att de kan köpa sig lycka och självförtroendde än folk med en stark och sund självbild. Se bara på alla sliskiga tidningar riktade till båda könen. Med en förtrolig ton försöker man sälja nyckeln till lycka och framgång.

Ett större hot är människans självvalda isolering. Kollektivet har en mycket större förmåga att påverka och förändra än den enskilda människan. Vi borde helt enkelt organisera oss mer och bättre.

Sodivra

Champion
Tjena.

Nämen, så intressant. Jag sa just i förrgår till Herr_Balderk att det var bra att han retade upp Elin så att jag fick kontakt med henne med mitt, något omotiverade ondska/godhets-prat.

Egentligen så är det här rätt OT redan från början, men som ni ser så pekar allt på att jag ska berätta mera, nu när jag utvecklat mina resonemang och allt.

Så.. Låt oss börja?

Jag säger som Arvidos, ondska är svaghet. Det är den bästa definitionen jag har hört om. (inte fysiskt svaghet, givetvis, duh)
-Mogge som tycker att Arvidos bara kan vara så j-la skarp ibland, alltså.

Hej, tack Mogge. Du får mig att tro att jag faktiskt har lite koll på saker och ting. (Ibland verkar det som om jag bara tycker och undrar saker. Nåja, det kanske är sant ur ett nihilistiskt perspektiv, men nihilismen sparar vi till senare..)
Ja, "ondska är svaghet", det hade jag som signatur ett tag.. Det lät för dogmatiskt dock, så jag bytte. Låt mig förklara den..

Utgångspunkten är att människan i grund och botten tycker att andras välbefinnande har ett värde, och att allt det vi tycker är ont kommer av tillkortakommanden.
Poängen är den att de handlingar som vi klassar som "onda" då kommer av att det var för svårt att göra de "goda" handlingarna.
(Jag tycker inte att "ondska" och "godhet" är så bra ord, men ska använda dom för enkelhetens skull.)

En man dödar en geting. Det är väl lite elakt?
Vad hade alternativet vara? Att jaga ut den genom fönstret.
För detta måste mannen ha empati och förståelse, skicklighet och resurser (armar till exempel) ork och energi, och antingen tid eller tillräcklig skicklighet för att jaga ut den lika snabbt och lätt som att döda den.

En nazist vill skada andra. Det är väl elakt?
Varför? Självförtroendegrejen. Genom att sätta andra under sig så kommer man högre upp själv. Alternativet för att tillskansa sig självförtroende hade krävt mer insikt, mod och ork.

Sitting target
Sitting praying
God is saying
Nothing
Nothing

-Depeche Mode lite nihilistiska idag, kanske?

Min nästa definition blev att "Ondska är hinder för oss"
Och vi har alltid hinder. Vi är inte allsmäktiga. Det enda sättet att inte ha några hinder är att vara allomfattande, allvetande. Man måste alltså rymma precis allt i sitt sinne för att inte sakna någon förståelse, och då är man ändå inte en person längre.
Och eftersom vi alla har hinder i vår svaghet så är svaghet = ondska på samma sätt som ondska = svaghet.

Någon kanske protesterar - Man lär sig av sina hinder, hur kan dom då vara onda?
Då glömmer man att okunskap också är ett hinder. Självklart är det bra att konfrontera hinder för att utvecklas, men som sagt: För att vara helt god måste man rymma precis allt i sitt sinne. Nirvana. Ett med universum och evigheten, om det nu är praktiskt möjligt.
Och det som är intressant är ju också att för att denna evighet ska kunna finnas måste allt också finnas. Evigheten, "godheten" förutsätter avgränsning, "ondskan", och utan medvetandet skulle det inte finnas någon som uppfattade allt detta.. Då kanske det inte skulle finnas alls? :gremwink:

Vad är poängen med allt det här? Ja, jag bevisar ingenting konkret egentligen. Kanske man bara får en ny vinkel. Och som ni ser så har jag inga direkta "rena sanningar", så mer tankar/kunskap = mer medvetande = bra. Även om mina tankar inte är helt "sanna".. :gremwink:

Hmm. Jo, men det gör ju inte att Svaghet är Ondska som formulerades innan. Det ger ju att Svaghet kan ge upphov till Ondska. Dessutom håller jag inte med fullständigt i det resonemanget heller. Svaghet gör oss mänskliga.
-Storuggla tycker att "mänskligt"

Godhet är alltså medvetande, och medvetande innebär liv i förlägningen. Eftersom alla moraliska handlingar utförs av levande varelser så kan man säga att alla också är "goda", men eftersom alla levande varelser är begränsade så kan man också säga att de är "onda".
Som sagt så använder jag inte, i brist på annat, ordet "ond" som en anklagelse, utan som en förklarelse. Det har egentligen lämnat sin ursprungliga betydelse nu.

Mitt resonemang utgår från att man inte dömer "ondskan", bara gör något åt den. Handlingar kan vara dåliga, inte människor.
Ifall Snäll tvingas skada någon, och ifall Elak vill skada någon så blir skadan ändå densamma. Visserligen kanske offret inte smärtas lika mycket av att skadas av någon som tvingades till det, men handlingen är i grunden lika fel. Jag är en riktig konsekvensetiker.
Detta kanske verkar idiotiskt, är Snäll lika ond som Elak?
Ja, om vi alla värderar andras välbefinnande innerst inne, och föds lika så är det faktiskt så. Personen som väljer att skada har haft lika svårt att övervinna de hinder som lett honom till dådet som den som tvingas till det.

Men samtidigt så utgår vår syn på felande från dömande, och att den som bestäms vara skyldig också får ett straff.
Ifall man ser åtgärder som utveckling istället för dömande så BEHÖVER inte Snäll samma straff som Elak, eftersom han förändras för att inte utföra detta igen med minimal ansträngning. Han kommer förmodligen inte göra det ändå.
Men detta förutsätter ett annat rättsystem.

Jag anser att de enda människor som är kapabla till riktigt onda gärningar är de som ser sig själva som "goda". Bristen på nyanserad självbild är roten till allt samvetslöst och illvilligt.
-Rising gör slut på alignments.

Eftersom jag ser öppensinnighet som en dygd, och inte tror på absoluta sanningar så tilltalar det resonemanget mig lite, rent moraliskt, men jag tycker inte det duger till att förklara allt lidande, som jag försöker med. (Men det kanske inte var din intention.)

För det där med att ondska är svaghet låter intressant, men jag begripper inte kopplingen...!
-King Kromm ifrågasätter.

Detta kanske var för vagt. Det förklarar bara ondskan, det hjälper oss inte så mycket mot den.. Eller jo, kanske. Det ger en vinkel iallafall. Och som ni kanske förstår så tycker jag att orden "ondska" och "godhet" är rätt kassa.
Ord strukturerar, men kan samtidigt begränsa bara genom att vänja in våra tankar i vissa mönster och begrepp.
Orden ondska och godhet vänjer in mer än de utvecklar.
Det handlar egentligen inte om ondska och godhet, men det kan, som sagt, ge en vinkel på vad ondska och godhet innebär.

Det kanske var för flummigt också, och det förklarar inga konkreta regler. Säg till isåfall.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Walium tror på Ellroy

Ondska är ett nött ord som dyker upp i de mest skilda sammanhang. Det finns ingen "rätt" definition av ondska och godhet, ingen absolut sanning. Vår egen kultur sätter upp riktlinjer för vad som är gott och ont men dessa är inte likadana i alla kulturer. Dessutom är det som bekant vinnarna som skriver historien och påverkar vår bild av vad som är onda och vad som är "nödvändiga" handlingar. Det är säkert betydligt lättare att göra förkastliga handlingar om man aldrig konfronteras med sina offer. Skrivbordsmördaren och familjefadern kanske är en lika fruktansvärd brottsling som den psykotiske seriemördaren men kan gömma sig på ett annat sätt. Alla kan vi begå brott så länge bara avståndet mellan förövare och offer är tillräckligt stort.

Klon

Hero

Fast du är väl medveten om att det där inte är nytt för "vår tid" utan sådär har det ju alltid varit. Eftersom många slänger sig med ord de tror betyder en sak får den i sinom tid den betydelsen, om det är tillräckligt många tillräckligt länge då vill säga.

Jag tror inte att det kommer förvandla språket till godtyckliga läten dock, om det behövs ett ord så kommer det antagligen att börja användas då det ordet som förut hade den betydelsen fått en annan.

Som svar på din fråga, jepp, väldigt ond :gremwink:

w176

Förlorad dotter
*Elin delar med sig av sin gudomliga vishet*

Alla begrepp som människan uppfinner finns i form av som begreppet. Om det sedan finns IRL* beror på villken verklighets syn du har (tex bibliskt eller bara allmänt paranoid) alternativ villken syn du har på begreppet.

/Elin

*Online däremot finns den helt klart

Sting

Veteran
Re: ...eller ja. Det här:

Ett större hot är människans självvalda isolering. Kollektivet har en mycket större förmåga att påverka och förändra än den enskilda människan. Vi borde helt enkelt organisera oss mer och bättre.

Tyvärr så är du helt enkelt omodern här. Det är inte kollektiva (och enligt mig, därmed oftare fungerande) lösningar som efterfrågas, det är Individella lösningar. Hur fan man löser exempelvis miljöfrågor individuellt övergår mitt förstånd dock.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Konsumenter inte människor

"Tyvärr så är du helt enkelt omodern här. Det är inte kollektiva (och enligt mig, därmed oftare fungerande) lösningar som efterfrågas, det är Individella lösningar. Hur fan man löser exempelvis miljöfrågor individuellt övergår mitt förstånd dock. "

Ah, den ständiga kampen mellan individ och omvärld. Individen ska göra sina egna val, skapa sin egen stil, men samtidigt finns det fortfarande grupptryck, mode, osäkerhet. Vi kanske tror att vi är individer med egna åsikter men i hur utsträckning är det egentligen sant? Som företagsledare har jag gärna inbillat mina kunder att de valde mina produkter av egen fri vilja.