Nekromanti Finns ondska?

Man Mountainman

Storsvagåret
Naturligtvis!

Sedan att ondskan är relativ, och att den kan innebära olika saker för olika människor, det är en helt annan sak.

Och definitionen av ondska: tja, tycker du att han är ond? Då är han ond! Simple as that...

Jag gör det enkelt för mig!

Man Mountainman

Storsvagåret
Fast egentligen...

...egentligen är det här en debatt om ord. Hur ska vi definiera ondska? Så länge det inte finns någon allmän definition för begreppet "ondska", så kommer ondska att *vara* relativ. När vi har en allmän definition, blir ondska något absolut.

Morgoth

Swashbuckler
Näje.

Menar du som i att "ha ont i huvudet"? I så fall skulle jag säga att det är två helt olika föreeelser som råkar ha samma ord.

Psykiskt, alltså, psykiskt! Man känner att någon har varit elak, man blir utsatt, man mår sämre. Tämligen grundläggande känsla.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Och bland de bästa saker som drabbat mänskligheten. Jag skulle nog inte kalla det för moraliskt försvarbart att enbart bry sig om sig själv och skita i resten av världen. Det vi kan se hos Storugglas uppräkning av folk är att alla (förutom G. Svan) haft ihjäl stora mängder människor. Det är sådant jag tycker är ett bättre kriterie för att bedöma en person än huruvida personen är en "världsförbättrare" eller inte.

Eksem

Champion
Re: Oj, vad jag är ond!

Han är förstås lite som Picasso. Han har ju redan bemästrat de där pryttlarna, det är då det är läge att bryta ny mark.

Eksem

Champion
Re: Relativ egoism = självuppoffring

"Det är lättare för en kamel att passera genom ett nålsöga än vad det är för en rik man att komma in i himlen"

Vad jag har förstått är det där en översättningsmiss. Poängen var att för att kameler ska kunna ta sig igenom den typ av portar som man hänvisar till måste den gå ned på knä. Precis som i bön. Och därmed måste även den rike bedja för att hamna i himlen. Om jag minns rätt (jag kan ha fabulerat ihop det där helt själv också, men så bra fantasi har jag inte).

Rising

Vila i frid

"Poängen var att för att kameler ska kunna ta sig igenom den typ av portar som man hänvisar till måste den gå ned på knä. Precis som i bön."

Där ser man. Men jag tycker att min devis funkar ändå. Man måste alltså be, oavsett om man finner något nöje i det eller inte, för att nå det mål som man fått genom ideologin. Ideologin tänker åt en. Man gör det alltså bara onödigt svårt för sig att leva, och detta gör man för att nå ett mål som man inte har bestämt själv.

/Riz
som blev så här nihilistisk bara för att Fight Club nyss har visats på TV. Om en vecka, typ, kommer jag vara normal igen.

Eksem

Champion
Re: ...eller ja. Det här:

Vi har utvecklat en selektiv glömska och blindhet som en skyddsmekanism mot sådant vi inser är fel men inte har kraft att ta tag i och rätta till. Kanske detta kan kallas ondska, trots dess oundviklighet?

Utvecklat och utvecklat... dels så är det nog inte en ny företeelse, dels är den här planeten mindre än någonsin. Chansen är att människan på sätt och vis bryr sig mer om sin omvärld än någonsin.

/Jonas, optimist

Troberg

Sinister eater

Utvecklat och utvecklat... dels så är det nog inte en ny företeelse, dels är den här planeten mindre än någonsin. Chansen är att människan på sätt och vis bryr sig mer om sin omvärld än någonsin.
Men vi bombas ochså av mer information om elände än någonsin förr och på ett mycket påtagligare sätt.

Eksem

Champion

"Där ser man. Men jag tycker att min devis funkar ändå."

Jodå, jag slängde mest ur mig påståendet för att jag är så himla säker på att jag hört det någonstans (ännu mer säker på att det var på P1), och ville få det bekräftat eller dementerat.

"som blev så här nihilistisk bara för att Fight Club nyss har visats på TV. Om en vecka, typ, kommer jag vara normal igen. "

Botemedlet heter The Big Lebowski. Jag såg båda filmerna i fredags, faktiskt.

Eksem

Champion
Re: ÄSCH

"Jag anser att folk tar droger av sociala skäl, inte av en önskan att mörda vilt"

Det är iofs faktum att folk tar roppar för att kunna slåss och råna ohämmat.

Men förutom det är jag mer inne på ugglans linje i den här frågan.

Sting

Veteran
Re: Även högre principer kan ifrågasättas.

Ja. Allt kan ifrågasättas. Jag kan ifrågasätta att ni finns men den iställningen gör all diskussion överflödig.
Så här då: Man kan Rimligen Anta att alla ogillar att drabbas av våld. Därför ska man inte skada folk. Bättre så?
Om man är helt "relativistisk" och "ifrågasättande" så behöver man inte bry sig om något alls, möjligen sig själv men absolut inte mer. Nu är folk inte så, det finns inbyggt i oss en viss moral även fast detta synsätt har en synnerligen bristande populäritet numera. Det är dock få som agerar efter sin "övertygelse" om denna relativism....

Eksem

Champion

"Men vi bombas ochså av mer information om elände än någonsin förr och på ett mycket påtagligare sätt. "

Ja, det var bland annat det jag menade med "dels är den här planeten mindre än någonsin". Med tanke på den ökande mängden elände vi bombarderas med finns chansen att vi bryr oss procentuellt mer än tidigare, även om vi inte bryr oss tillräckligt.

Troberg

Sinister eater

Ja, det var bland annat det jag menade med "dels är den här planeten mindre än någonsin". Med tanke på den ökande mängden elände vi bombarderas med finns chansen att vi bryr oss procentuellt mer än tidigare, även om vi inte bryr oss tillräckligt.
Visst, vi har chans att bry oss mer, men behovet av mentala skyddsmurar ökar samtidigt, vilket var vad jag syftade på.

Mycket har faktiskt hänt när det gäller medmänsklighet, tvärt emot vad många tycks tro. Det är inte så länge sedan det var allmänt accepterat att en person med annan hudfärg, annan religion eller annan ekonomisk status inte hade värde. Det är inte länge sedan lyteskomik ansågs helt normalt. Det är inte länge sedan man dödade varandra som underhållning.

Så visst, vi har kommit en bra bit på vägen, men orkar vi i längden med att se allt eländet?

Eksem

Champion

"Visst, vi har chans att bry oss mer, men behovet av mentala skyddsmurar ökar samtidigt, vilket var vad jag syftade på."

Ah, men då är jag med dig. Men då svarar jag helt enkelt NEJ på följande påstående:

"Kanske detta kan kallas ondska, trots dess oundviklighet?"

Klon

Hero
Re: Begreppsförvirring?

Sant...
Men just den biten tycker jag är ganska irrellevant i samanhanget. om ondska är en undergrupp till moraliskt/etiskt fel så borde de också mätas på samma sätt.
På så vis är det egentligen bara en benämningsfråga.

Sen så skulle man även kunna säga så att allt som är moraliskt fel också på sätt och vis är ondskefullt, mer eller mindre. Det kan vara bara lite ont, liten ondska så att säga.

Klon

Hero
Allt är relativt

det där gäller inte bara ondska, det gäller i princip allt. Godhet är lika relativt som ondska, ensamhet, illamående, ja ljudnivå med även om den faktiskt kan mätas.
Det är ju bara en fråga om hur man upplever det.
Brukar det vara tyst så kan sånt som kanske i decibel inte är så högt upplevas som högt.
Det vet ju alla hur väl det hörs då löv prasslar då man försöker smyga.

Troberg

Sinister eater

Men just den biten tycker jag är ganska irrellevant i samanhanget. om ondska är en undergrupp till moraliskt/etiskt fel så borde de också mätas på samma sätt.
På så vis är det egentligen bara en benämningsfråga.
Nej, undergruppen ondska har en egenskap som resten av gruppen saknar: den mäts mot en absolut skala. Den har inget utrymme för situationsanpassning. Ondska är egentligen brott mot absoluta regler (vanligtvis religiösa). Etik/moral handlar mer om effekterna av handlingen.

Sen så skulle man även kunna säga så att allt som är moraliskt fel också på sätt och vis är ondskefullt, mer eller mindre. Det kan vara bara lite ont, liten ondska så att säga.
Nu gör du precis det misstag jag från början pekade på.

Klon

Hero

Med visst intresse skulle jag vilja be dig förklara det här med absolut skala och varför ondska skulle mätas mot den när etiska eller morailska fel ej gör det

Troberg

Sinister eater

Med visst intresse skulle jag vilja be dig förklara det här med absolut skala och varför ondska skulle mätas mot den när etiska eller morailska fel ej gör det
OK, jag ska försöka.

Jag börjar ur ett historiskt perspektiv. Förr var ondskan definierad av den rådande religionen. Det som var ont var det som var mot deras doktrin. Etik och moral var en underordnad del (eftersom det inte var meningsfullt att fundera kring det eftersom gud/gudarna redan bestämt vad som gällde). Genom att religionerna har försvagats så har även en glidning skett från gott/ont till etik/moral.

I detta perspektiv så ter sig gott och ont vara baserat i absoluta, oifrågasättningsbara dogman, medan moral och etik är en situationsbedömning baserad på sammanhanget.

På många sätt så kan man säga att det här är en logisk fortsättning av Nietsches tankar. Utan en gud så måste människan själv på egen hand skapa sina levnadsregler, bortom gott och ont. Vi väljer då att definiera detta som de mellanmänskliga begreppen etik/moral, till skillnad från gott och ont som ligger mellan människa och gud.

I den gammaldags gott/ont-modellen var man ond om man bröt mot guds bud och stal mat från en rik man för att äta sig mätt. Detta på grund av att man definierat handlingen stöld som ond. I en moral/etik-modell så anses detta vara en försvarbar handling och man kan till och med argumentera att den rike mannen har handlat oetiskt som inte delat med sig från början.

Ska man exemplifiera i andra termer så skulle jag jämföra med att begå ett brott. Ondska motsvarar där brottet mot lagen, medan etik och moral motsvarar brottet mot personen man skadat.

Denna indelning har alltså egentligen ingen grund i något annat än en historisk tradition, där ondska mäts efter en fast, oböjlig måttstock. Genom att denna måttstock gradvis dömts ut som felaktig så har andra begrepp införts för att hantera den nya situationen. Klart är att det är olika saker man talar om och något slags distinktion behövs.

Begripligare eller bara mer text?