Dimfrost
Special Circumstances
När jag skrev det här inlägget avsåg jag bara att få lite idéer om hur jag skulle lösa problemet med världens uråldrighet, och därför postade jag bara en kort sammanfattning om hur jag hade tänkt mig världen, men det visade sig att folk var intresserade av allt möjligt och hade åsikter om ännu mer. Så nu breddar jag perspektivet, medan ni ännu har intresset uppe, och ställer en allmänt hållen fråga: Vad vill ni spela i den här världen? (Feliath har redan paxat den vagnsåkande försäljarfén med pipa och bredbrättad hatt.) Har ni några intrikata idéer eller allmänna anmärkningar? Fantastiska förslag, finurliga funderingar eller komplicerade kommentarer? Onödigt ansträngda allitterationer? Kort sagt, om ni har något att säga om den här världen, så slå till och gör det nu!
Nedan följer lite saker klippta ur förra inlägget, för att bilda en osammanhängande men ändå någon slags sammanfattning om vad världen (som verkligen måste få ett arbetsnamn, och det snart) handlar om. Klaga inte på att det är långt, läs den gamla debatten istället!
...storskogens mystik, bonderomantik á la svenskt 1800-tal, vidskepelse, stark och dominerande kyrka, inkvisitionen, gigantiska katedraler, begynnande teknologisk utveckling med ångmaskiner och annat, luftskepp, steampunk i största allmänhet, munkordnar som bevakar kunskapen om uråldrig teknologi, rostiga järnstäder, troll och rövare, Älvalandet och älvfolken där, degenererad teknologi som ingen vet hur man reparerar, gamla adelsfamiljer och dueller, spirande ungdomskulturer i städerna, mellankrigstid (sviterna efter ett krig och hoten om ett nytt), spioner och kurirer i sporrsträck genom byarna, forntida stjärnskepp, sovande drakar under bergen, kringresande cirkussällskap, oändliga solrosfält, vetenskapliga expeditioner, komplicerad byråkrati, väderkvarnar och observatorier...
...diverse storskaliga konflikter inbyggda i världen från början: Kyrka mot imperialism, kyrka mot teknologi, teknologi mot adel, teknologi mot storskogens mystik, gammal bondekultur mot de spirande storstädernas nymodigheter, etc.
...ett väderkvarnsliknande vindkraftverk på en kulle, med sönderfallande rostiga rörledningar som leder därifrån, omgiven av ett oändligt solrosfält, i sommarskymningsljus.
Jag tänker mig två olika typer av teknologi. Dels den högmagiska (fast med en bättre benämning...), den gamla teknologin som håller på att rosta sönder och kräver en massa avancerade beräkningar som har börjat falla i glömska nu. Det här är saker som matematikmaskiner, orakelmaskiner och liknande. Särskilt geniala trollkarlar kanske kan tyda något av en gammal ritning eller kopplingsschema och kan bygga något liknande, men den gamla tidens massproduktion är det inte tal om.
Och dels den mer steampunkinfluerade, som folk vet hur man reparerar, och i vissa fall även hur man bygger nytt. Ett exempel på detta är att alla gamla färdmedel antagligen har slutat fungera nu, och ligger som skrothögar eller stålskelett vid de gamla vägrenarna, medan man just har upptäckt någon sorts ångdrift så de första järnvägarna börjar leta sig fram över slätterna.
Jag är lite osäker på var luftskeppen hör hemma: kanske man kan reparera och underhålla de luftskepp som finns, men man kan inte bygga nya. Luftskeppen ska nog bara tillhöra ett särskilt folkslag, en nomadiserad grupp som lever på handel och tillbringar sina liv i skyn, och bringar nyheter till avlägsna trakter (det är dåliga kommunikationer i oländig terräng, det finns många skogiga och bergiga trakter långt borta från alla allfarvägar).
De teman som är viktigast är bonderomantik (som väl till viss del även innefattar storskogen), kyrkan (som har en ställning motsvarande den katolska kyrkan på medeltiden, åtminstone på vissa platser), nya teknologiska framsteg (att kontrastera mot återupptäckt gammal kunskap) och en allt genomsyrande känsla av uråldrighet.
Anledningen till att jag började snacka om moderna städer och ungdomskulturer är att jag ville få in diverse idéer som alltför sällan behandlas i fantasy. Universitetsvärlden, till exempel, och musik (både i form av pop(ulär)musik och kanske även annat), och mer dynamiskt kulturliv i största allmänhet. Nej, jag vet inte egentligen, jag bara svamlar. Cafékultur, och konstnärer, och...
Sen vill jag ha ett avancerat politiskt system också, med massor av motsättningar mellan kyrkan, ett expansivt imperium, mindre kungadömen, gamla adelsfamiljer, etc, och som innefattar komplicerad byråkrati, spioner, teknologer och magiker, lärdomsanstalter och universitet, lönnmord, diplomati, intriger bakom tronen, inbördeskrig, terrorbalans, minnen av gamla krig och risken för nya utbrott, dueller och konspirationsteorier...
Även om det finns trakter som känns väldigt "civiliserade" så ser jag framför mig avlägsna furstendömen på ensliga bergstoppar, där spioner och ditresta diplomater försöker undanmanövrera varandra i kamp om ett handelsfördrag eller liknande, och man inte riktigt vet vad som döljer sig längre in bland bergens dimmor. De gamla kanonerna på borgens murkrön fungerar inte längre, men det är ingen som minns vad man ska ha dem till heller. Kyrkliga sändebud upprörs över både att den gamla tron har ett fotfäste här, och att fursten har börjat ta kontakt med teknologer för att kunna motsätta sig kejsardömets expansionspolitik. Pälsverk blandas med uråldriga uniformer och tio år gamla modekläder från hovet i huvudstaden. Osv.
Sen hade jag vissa lösa tankar om att placera hela eländet på Mars; det är nog för konstigt till och med för den här skapelsen, men jag tänkte att det var värt att nämna.
/Dimfrost
Nedan följer lite saker klippta ur förra inlägget, för att bilda en osammanhängande men ändå någon slags sammanfattning om vad världen (som verkligen måste få ett arbetsnamn, och det snart) handlar om. Klaga inte på att det är långt, läs den gamla debatten istället!
...storskogens mystik, bonderomantik á la svenskt 1800-tal, vidskepelse, stark och dominerande kyrka, inkvisitionen, gigantiska katedraler, begynnande teknologisk utveckling med ångmaskiner och annat, luftskepp, steampunk i största allmänhet, munkordnar som bevakar kunskapen om uråldrig teknologi, rostiga järnstäder, troll och rövare, Älvalandet och älvfolken där, degenererad teknologi som ingen vet hur man reparerar, gamla adelsfamiljer och dueller, spirande ungdomskulturer i städerna, mellankrigstid (sviterna efter ett krig och hoten om ett nytt), spioner och kurirer i sporrsträck genom byarna, forntida stjärnskepp, sovande drakar under bergen, kringresande cirkussällskap, oändliga solrosfält, vetenskapliga expeditioner, komplicerad byråkrati, väderkvarnar och observatorier...
...diverse storskaliga konflikter inbyggda i världen från början: Kyrka mot imperialism, kyrka mot teknologi, teknologi mot adel, teknologi mot storskogens mystik, gammal bondekultur mot de spirande storstädernas nymodigheter, etc.
...ett väderkvarnsliknande vindkraftverk på en kulle, med sönderfallande rostiga rörledningar som leder därifrån, omgiven av ett oändligt solrosfält, i sommarskymningsljus.
Jag tänker mig två olika typer av teknologi. Dels den högmagiska (fast med en bättre benämning...), den gamla teknologin som håller på att rosta sönder och kräver en massa avancerade beräkningar som har börjat falla i glömska nu. Det här är saker som matematikmaskiner, orakelmaskiner och liknande. Särskilt geniala trollkarlar kanske kan tyda något av en gammal ritning eller kopplingsschema och kan bygga något liknande, men den gamla tidens massproduktion är det inte tal om.
Och dels den mer steampunkinfluerade, som folk vet hur man reparerar, och i vissa fall även hur man bygger nytt. Ett exempel på detta är att alla gamla färdmedel antagligen har slutat fungera nu, och ligger som skrothögar eller stålskelett vid de gamla vägrenarna, medan man just har upptäckt någon sorts ångdrift så de första järnvägarna börjar leta sig fram över slätterna.
Jag är lite osäker på var luftskeppen hör hemma: kanske man kan reparera och underhålla de luftskepp som finns, men man kan inte bygga nya. Luftskeppen ska nog bara tillhöra ett särskilt folkslag, en nomadiserad grupp som lever på handel och tillbringar sina liv i skyn, och bringar nyheter till avlägsna trakter (det är dåliga kommunikationer i oländig terräng, det finns många skogiga och bergiga trakter långt borta från alla allfarvägar).
De teman som är viktigast är bonderomantik (som väl till viss del även innefattar storskogen), kyrkan (som har en ställning motsvarande den katolska kyrkan på medeltiden, åtminstone på vissa platser), nya teknologiska framsteg (att kontrastera mot återupptäckt gammal kunskap) och en allt genomsyrande känsla av uråldrighet.
Anledningen till att jag började snacka om moderna städer och ungdomskulturer är att jag ville få in diverse idéer som alltför sällan behandlas i fantasy. Universitetsvärlden, till exempel, och musik (både i form av pop(ulär)musik och kanske även annat), och mer dynamiskt kulturliv i största allmänhet. Nej, jag vet inte egentligen, jag bara svamlar. Cafékultur, och konstnärer, och...
Sen vill jag ha ett avancerat politiskt system också, med massor av motsättningar mellan kyrkan, ett expansivt imperium, mindre kungadömen, gamla adelsfamiljer, etc, och som innefattar komplicerad byråkrati, spioner, teknologer och magiker, lärdomsanstalter och universitet, lönnmord, diplomati, intriger bakom tronen, inbördeskrig, terrorbalans, minnen av gamla krig och risken för nya utbrott, dueller och konspirationsteorier...
Även om det finns trakter som känns väldigt "civiliserade" så ser jag framför mig avlägsna furstendömen på ensliga bergstoppar, där spioner och ditresta diplomater försöker undanmanövrera varandra i kamp om ett handelsfördrag eller liknande, och man inte riktigt vet vad som döljer sig längre in bland bergens dimmor. De gamla kanonerna på borgens murkrön fungerar inte längre, men det är ingen som minns vad man ska ha dem till heller. Kyrkliga sändebud upprörs över både att den gamla tron har ett fotfäste här, och att fursten har börjat ta kontakt med teknologer för att kunna motsätta sig kejsardömets expansionspolitik. Pälsverk blandas med uråldriga uniformer och tio år gamla modekläder från hovet i huvudstaden. Osv.
Sen hade jag vissa lösa tankar om att placera hela eländet på Mars; det är nog för konstigt till och med för den här skapelsen, men jag tänkte att det var värt att nämna.
/Dimfrost