Nekromanti Fler spridda idéer om en uråldrig värld

Dimfrost

Special Circumstances
När jag skrev det här inlägget avsåg jag bara att få lite idéer om hur jag skulle lösa problemet med världens uråldrighet, och därför postade jag bara en kort sammanfattning om hur jag hade tänkt mig världen, men det visade sig att folk var intresserade av allt möjligt och hade åsikter om ännu mer. :gremsmile: Så nu breddar jag perspektivet, medan ni ännu har intresset uppe, och ställer en allmänt hållen fråga: Vad vill ni spela i den här världen? (Feliath har redan paxat den vagnsåkande försäljarfén med pipa och bredbrättad hatt.) Har ni några intrikata idéer eller allmänna anmärkningar? Fantastiska förslag, finurliga funderingar eller komplicerade kommentarer? Onödigt ansträngda allitterationer? Kort sagt, om ni har något att säga om den här världen, så slå till och gör det nu!

Nedan följer lite saker klippta ur förra inlägget, för att bilda en osammanhängande men ändå någon slags sammanfattning om vad världen (som verkligen måste få ett arbetsnamn, och det snart) handlar om. Klaga inte på att det är långt, läs den gamla debatten istället! :gremsmile:

...storskogens mystik, bonderomantik á la svenskt 1800-tal, vidskepelse, stark och dominerande kyrka, inkvisitionen, gigantiska katedraler, begynnande teknologisk utveckling med ångmaskiner och annat, luftskepp, steampunk i största allmänhet, munkordnar som bevakar kunskapen om uråldrig teknologi, rostiga järnstäder, troll och rövare, Älvalandet och älvfolken där, degenererad teknologi som ingen vet hur man reparerar, gamla adelsfamiljer och dueller, spirande ungdomskulturer i städerna, mellankrigstid (sviterna efter ett krig och hoten om ett nytt), spioner och kurirer i sporrsträck genom byarna, forntida stjärnskepp, sovande drakar under bergen, kringresande cirkussällskap, oändliga solrosfält, vetenskapliga expeditioner, komplicerad byråkrati, väderkvarnar och observatorier...

...diverse storskaliga konflikter inbyggda i världen från början: Kyrka mot imperialism, kyrka mot teknologi, teknologi mot adel, teknologi mot storskogens mystik, gammal bondekultur mot de spirande storstädernas nymodigheter, etc.

...ett väderkvarnsliknande vindkraftverk på en kulle, med sönderfallande rostiga rörledningar som leder därifrån, omgiven av ett oändligt solrosfält, i sommarskymningsljus.

Jag tänker mig två olika typer av teknologi. Dels den högmagiska (fast med en bättre benämning...), den gamla teknologin som håller på att rosta sönder och kräver en massa avancerade beräkningar som har börjat falla i glömska nu. Det här är saker som matematikmaskiner, orakelmaskiner och liknande. Särskilt geniala trollkarlar kanske kan tyda något av en gammal ritning eller kopplingsschema och kan bygga något liknande, men den gamla tidens massproduktion är det inte tal om.

Och dels den mer steampunkinfluerade, som folk vet hur man reparerar, och i vissa fall även hur man bygger nytt. Ett exempel på detta är att alla gamla färdmedel antagligen har slutat fungera nu, och ligger som skrothögar eller stålskelett vid de gamla vägrenarna, medan man just har upptäckt någon sorts ångdrift så de första järnvägarna börjar leta sig fram över slätterna.

Jag är lite osäker på var luftskeppen hör hemma: kanske man kan reparera och underhålla de luftskepp som finns, men man kan inte bygga nya. Luftskeppen ska nog bara tillhöra ett särskilt folkslag, en nomadiserad grupp som lever på handel och tillbringar sina liv i skyn, och bringar nyheter till avlägsna trakter (det är dåliga kommunikationer i oländig terräng, det finns många skogiga och bergiga trakter långt borta från alla allfarvägar).

De teman som är viktigast är bonderomantik (som väl till viss del även innefattar storskogen), kyrkan (som har en ställning motsvarande den katolska kyrkan på medeltiden, åtminstone på vissa platser), nya teknologiska framsteg (att kontrastera mot återupptäckt gammal kunskap) och en allt genomsyrande känsla av uråldrighet.

Anledningen till att jag började snacka om moderna städer och ungdomskulturer är att jag ville få in diverse idéer som alltför sällan behandlas i fantasy. Universitetsvärlden, till exempel, och musik (både i form av pop(ulär)musik och kanske även annat), och mer dynamiskt kulturliv i största allmänhet. Nej, jag vet inte egentligen, jag bara svamlar. Cafékultur, och konstnärer, och...

Sen vill jag ha ett avancerat politiskt system också, med massor av motsättningar mellan kyrkan, ett expansivt imperium, mindre kungadömen, gamla adelsfamiljer, etc, och som innefattar komplicerad byråkrati, spioner, teknologer och magiker, lärdomsanstalter och universitet, lönnmord, diplomati, intriger bakom tronen, inbördeskrig, terrorbalans, minnen av gamla krig och risken för nya utbrott, dueller och konspirationsteorier...

Även om det finns trakter som känns väldigt "civiliserade" så ser jag framför mig avlägsna furstendömen på ensliga bergstoppar, där spioner och ditresta diplomater försöker undanmanövrera varandra i kamp om ett handelsfördrag eller liknande, och man inte riktigt vet vad som döljer sig längre in bland bergens dimmor. De gamla kanonerna på borgens murkrön fungerar inte längre, men det är ingen som minns vad man ska ha dem till heller. Kyrkliga sändebud upprörs över både att den gamla tron har ett fotfäste här, och att fursten har börjat ta kontakt med teknologer för att kunna motsätta sig kejsardömets expansionspolitik. Pälsverk blandas med uråldriga uniformer och tio år gamla modekläder från hovet i huvudstaden. Osv.

Sen hade jag vissa lösa tankar om att placera hela eländet på Mars; det är nog för konstigt till och med för den här skapelsen, men jag tänkte att det var värt att nämna. :gremsmile:

/Dimfrost

Nightowl

Champion
En uråldrig robotbutler som har nedgraderats under århundradena så att han numera drivs med koks som han själv får skyffla in vid olämpliga tillfällen ('Jag ber om ursäkt, herrn *skyffel skyffel* skall inte upprepas *skyffel skyffel* SPROINNGG*).

Erik, vet att det är fel genre, men..

Dimfrost

Special Circumstances
Robotar och sånt

Just "robot" tycker jag är ett ord som ger felaktiga associationer, men jag har också tänkt i liknande banor. Både konstgjorda organiska varelser och döda ting som fått liv: änglar och vidunder som stiger upp ur grumliga kar med grönaktig näringslösning, automater som väcktes till liv i den Gamla tiden och har vandrat över världen sedan dess...

/Dimfrost

Sting

Veteran
Re: Robotar och länder beteckningar

Jag gillar mekaniska intelligenser, det är härligt idiotiskt. Butlern som måste skyffla in bränsle själv...mhh mysigt.

Jag undrar bara om du inte kan skippa beteckningar som imperier och sånt och i stället hålla dig till fustendömen, stor furstendömen och andra mer ovanliga beteckningar på länder (ovanliga i rollspel alltså)? Det finns ju en massa andra varianter som inte är så slitna som "imperie" och de skulle dessutom passa bar till din värld tror jag. Har för mig att det var någon tråd som behandlade något liknande (kejsare, tzar mm?) och det kanske fanns något där? Annars finns det säkert någon här som kan mer om detta.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: beteckningar

Jag undrar bara om du inte kan skippa beteckningar som imperier och sånt och i stället hålla dig till fustendömen, stor furstendömen och andra mer ovanliga beteckningar på länder
Hmm, ja, du kan ha en poäng där. "Imperium" använde jag mest för att förmedla känslan av något jätteüberstort land som vill erövra sina grannländer; det skulle väl snarare kallas "kejsardöme" av dess invånare. Men "storfurstendöme" låter kul, jag ska tänka på saken. :gremsmile:

/Dimfrost

Quan'talis

Swashbuckler
Hmm... nu har jag tänkt svara på det här inlägget så länge att det bara finns en sak att göra. Svara på inlägget...

Okej, jag vill spela en inkvisitor (med brun kåpa, annars får det vara) som försöker kartlägga teknologins utbrednig. Han reser runt i utkanterna av den civiliserade världen, i gruvsamhällen och andra avlägsna platser där teknologin är stark och kyrkans inflytande svagt. Han tror fortfarande på kyrkans lära, men blir mer och mer övertygad om att teknisk utveckling är nödvändig. Vem vet, det kanske är han som kommer att spika upp en lista med teser på en lämplig kyrkport någonstans. Fast med tanke på settingen passar det kanske bättre med proteser...

(meh... jag har tjatat så mycket i demonlådan om det här inlägget att jag känner det som mitt ansvar att skriva mer... få se nu...)

Storfurstendömet, som påstår sig härstamma från det allra första bofasta samhället efter Undergången, anser sig vara den civiliserade världens naturliga centrum. Där finns kyrkans huvudsäte, där finns storslagna städer och blomstrande handelshus (som handlar med vad? Och med vem? Äsch, det är bara detaljer :gremwink: ). Storfursten ser sig själv som civilisationens och den sanna trons försvarare, och om tekniken får ett starkare fotfäste i de oberoende rikena i norr (eller är en motsättning mellan norr och söder en alltför tydlige reformationsripoff?) kommer han att ingripa, med militär makt om det behövs.

Om de oberoende rikena kämpar på Storfurstendömets villkor kommer de att förlora, men om de använder sitt teknologiska försprång för att försvara sig kommer Storfursten att får ännu större stöd för sitt kirg mot "ondskans återkomst". Det verkar vara upplagt för en svårlöst situation. Men å andra sidan går det rykten om att de gamla vattenhjulen som driver industrin i Storfurstens stad börjar ersättas med enkla ångmaskiner, och har inte Storfursten själv en urverksdriven hovnarr?

JPS – nu med writer's block

Feliath

Swashbuckler
Finally: the Answering

OK, som sagt, jag vill spela en fé som åker runt i en husvagn (som i zigenare, inte fulcamping) och har bredbrättad hatt och röker pipa. Jag har dock broderat ut det och stulit från Vance: fén säljer nämligen drömmar i form av blåaktiga kristaller, stora som femtioöringar och snöflingeformiga, som man äter innan man går och lägger sig. Han tar betalt i form av känslor och minnen, t.ex. ens hopp i tre dagar, eller minnet av hur födelsedagstårtan smakade när man var tre, och så använder han betalningen för att destillera nya drömmar, samtidigt som han livnär sig på smådelar av dem (så drömmen om tårtan blir lite mer bleknad och fadd än själva minnet, t.ex.). Det verkar nästan Hoffman en aning nu när jag tänker på det, figuren är ju inte trevlig alls. Nåja.

Nu: Spån!

Först tänkte jag mig den här idén till kyrkan, men jag insåg att det inte passade in för att de till stor del är antiteknologer (om jag fattat det rätt; annars gäller förslaget fortfarande kyrkan) så jag bytte den mot någon teknokult. Om du har tillgång till Morrowind-artbooken, bläddra upp sidan 14 och kolla in Telvannimagikern på skissen av en marknad. Så tycker jag att kultprästerna ska se ut, stora cylindriska röda mantlar med gasmasker överst. Wait, I have an explanation! Det är nämligen såhär: noviserna är helt vanliga och klär sig annorlunda, men när man prästvigs undergår man en ritual som går ut på att man företar en pilgrimsfärd till kultens heligaste tempel, där man döps till präst. Dopet fungerar så att den nye prästen sänks ned i en sluten tank fylld med en vätska som innehåller nanomaskiner eller något, som förändrar novisens genetiska struktur. Det gör att han får telepatiska och telekinetiska krafter med kort räckvidd (säg ett tiotal meter), men å andra sidan förtvinar armar och ben. Det gör dock inte särskit mycket, eftersom prästen med telekinesins hjälp kan levitera sig själv och manipulera saker, men man döljer det genom den massiva manteln för att inte chockera befolkningen i gemen; det är mycket få ickepräster som vet hur prästerna egentligen ser ut. Gasmaskerna bär prästerna dels för att dölja anletet ute bland folk, och dels för att filtrera bort rök; de är nämligen överkänsliga mot rök på ett sätt. I vanlig luft kan de andas alldeles utmärkt, och rök är inte hälsofarlig för dem per se heller; däremot blockerar den deras mentala förmågor i hög grad (de flesta får t.o.m. svårt att hålla sig uppe stadigt, varför de vinglar och raglar om de utsätts för tung rök). I städer krävs alltså masken.

Hu, vad långt det där blev :gremcrazy:

Jag återkommer om jag överfalls av mer fånspån, vilket är fullt möjligt; flera frön smågror i huvdet på mig redan.

/Feliath - småfnoskig

Feliath

Swashbuckler
Jo! Luftskepp!

Jag vill helt enkelt registera ett förslag vad gäller zeppelinardistribution, som jag kom ihåg: Det känns lite väl använt att ha ett "luftfolk", ärligt talat; man börjar vänta sig "segelfolket" och "gruvfolket" också, på något sätt. Min favorit är den som tycks förekomma en smula i Staden, nämligen att det finns ett fåtal zeppelinare som bara en teknologisk och hängiven elit är riktigt haj på.
I ditt fall skulle jag göra det mer så än i Staden, och låta fungerande luftskepp bero på fynd kombinerade med excentriska snillen. Man skulle ju kunna tänka sig att det är rätt lätt för en erfaren tekniker att begripa sig på hur man flyger ett, betydligt svårare att reparera och närmast omöjligt att bygga nytt; t.ex. kan det ju vara oerhört krångligt att få fram väte, särskilt i tillräckliga mängder för att fylla en ballong, och då är en punkterad ballong närmast värdelös, och det är synnerligen svårt att bygga nya.
På så vis begränsas förekomsten utan att för den skull inskränka sig till en folkgrupp; t.ex. kanske ett bergfurstendöme äger två zeppelinare sedan urminne, och ett särskilt litet gille finns som ansvarar för underhåll och framförsel av dem och vars medlemmar åtnjuter enorm status; endast de främsta av mekaniker erbjuds medlemskap, etc.

/Feliathj - svamlar massor

Dimfrost

Special Circumstances
Hmm... Det här var intressant, men lite tvärtemot vad jag hade tänkt mig. Du förstår, jag hade tänkt mig att det skulle finnas en motsättning mellan teknologin och kyrkan (och det håller du ju med om, det känns ju ganska uppenbart) men även mellan kyrkan och storfurstendömet. Om sedan storfurstendömet är teknikvänligt (vilket jag hade tänkt), eller om teknologin hör hemma i de oberoende furstendömena, det har jag ingen aning om.

En anledning är att jag hade tänkt mig att de första järnvägarna har börjat byggas (med stora bulliga ånglok, eller fullkomligt gigantiska stålgiganter med en massa vassa kanter), och det känns naturligt att de dras från slätterna i söder in i storskogen i norr. Men jag har ingen karta än, långt därifrån (en 7 år gammal karta över min dåvarande DoD-värld är det enda hum om saken jag har), så allt sådant här är ytterst flytande.

Det kändes som om Kyrkan borde vara en politisk maktfaktor och inte bara en religiös, för att få det hela att kännas tillräckligt storslaget. Jag vill ha många och genomgripande konflikter i världen. Det du skrev om att storfursten kanske experimenterar med den nya teknologin stämmer snarare bra in på vad jag hade tänkt om kyrkan. Trots den officiellt teknikfientliga hållningen går det dunkla rykten om kätterska teorier i kyrkans innersta kretsar, och det talas om en orakelmaskin som håller på att byggas i ett kloster någonstans, med hjälp av svårtydda ritningar från den gamla världen, för att utröna frågor om verklighetens struktur.

För kloster ska det naturligtvis finnas, och det i massor, se Rosens Namn för inspiration.

För övrigt hade jag tänkt mig inkvisitorerna i grå mantlar, men det kan ändras. :gremsmile: Inkvisitionen ska ha en mer ljusskygg sida också, med lönnmördare och spioner.

/Dimfrost, som hoppas att han inte har förgripit sig för mycket på Kvantes idéer

Quan'talis

Swashbuckler
Ha! En luftskeppskult!

På så vis begränsas förekomsten utan att för den skull inskränka sig till en folkgrupp; t.ex. kanske ett bergfurstendöme äger två zeppelinare sedan urminne, och ett särskilt litet gille finns som ansvarar för underhåll och framförsel av dem och vars medlemmar åtnjuter enorm status; endast de främsta av mekaniker erbjuds medlemskap, etc.

De känns igen på sina uråldriga flygarglasögon och är de enda som har rätt att bära den mytiska Verktygslådan. När en ny medlem initieras andas han in helium, faller i trans och profeterar med gäll stämma.

JPS – fullständigt allvarlig

Quan'talis

Swashbuckler
/Dimfrost, som hoppas att han inte har förgripit sig för mycket på Kvantes idéer

Äsch, det är ju ditt spel, liksom. Om du får ut något av mina idéer så är det ju bra, men känn dig inte bunden på något sätt. Ta vad du vill ha och strunta i resten.

JPS

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Finally: the Answering

Din fé känns väldigt mycket Neil Gaiman, men det är inte alls fel, för jag har fått mycket av inspirationen om Älvalandet från honom (och Västmark, och Changeling, och...). Dock har jag tänkt att älvorna ska hålla sig i Älvalandet för det mesta, förutom någon enstaka bortbyting eller halvblod.

Telepatprästerna var en kul idé, men det jag gillar allra mest är att du gav mig idén med gasmasker. Ceremoniella hjälmar som egentligen är gasmasker är ju väldigt snyggt, och har en klart härlig retrokänsla. :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Äsch, det är ju ditt spel, liksom. Om du får ut något av mina idéer så är det ju bra, men känn dig inte bunden på något sätt. Ta vad du vill ha och strunta i resten.
Alltså, jag måste nog erkänna att jag inte var helt seriös när jag skrev ovanstående, jag ville mest ha något vettigt att skriva som signatur :gremblush:

Mer fånerier, saxat ur vrållådan av alla ställen:

herion är en sorts pulver man utvinner ur jättesolrosen, man blandar det med gräs och röker det i långskaftade pipor, eller destillerar det och sniffar det i innekretsarna vid hovet.

Jag har tänkt lägga in någon slags drogromantik också, helst baserat på solroserna, och ordmärkningen i vrålboxen drog upp den tanken igen. :gremsmile:

/Dimfrost, ska skippa onödiga signaturer i fortsättningen

Dimfrost

Special Circumstances
Ja! Luftskepp!

Det känns lite väl använt att ha ett "luftfolk", ärligt talat; man börjar vänta sig "segelfolket" och "gruvfolket" också, på något sätt.
Först en kort kommentar: en av mina vildare idéer var en värld där luftfarten helt hade ersatt sjöfarten, och där det helt enkelt inte fanns några fungerande båtar. Men det blir nog alldeles för konstigt och inte ens särskilt kul.

Sedan: när jag läste det här först blev jag lite nedslagen, för idén med luftfolket är en av mina favoritgrajer med världen. Men när jag hade läst resten av ditt inlägg så mjuknade jag och ändrade åsikt. :gremsmile: Det finns enstaka luftskepp som ägs av handelshus, furstar och kanske rentav kyrkan i något fall, men flertalet tillhör luftfolket. Luftfolket fungerar som nomader eller kanske ännu hellre zigenare, ett folk som är utspridda över världen men har gemensamma seder och bruk. Kanske är de de degenererade resterna av någon krigsmakts luftstyrkor, som tog tillflykt till lufthavet när katastrofen kom i urtiden. De är inte så mycket motsvarigheten till "segelfolk" eller gruvfolk" som de är motsvarigheten till diverse nomadfolk, bara att de här råkar leva i luften. Därmed inte sagt att det inte finns zigenarliknande folkgrupper på marken också: vagnar är en alldeles för trevlig företeelse för att ignoreras. :gremsmile: Kringresande cirkussällskap finns det också, apropå vagnar.

För övrigt fick din kommentar om "segelfolk" mig att tänka på hur lite jag har behandlat sjöfart över huvud taget. Jag har väl itne tyckt att det passar så bra in i stämningen, och det tycker jag fortfarande inte. Om någon har några idéer när det gäller detta så dela med er omedelbart!

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Hoho!

Luftfolket fungerar som nomader eller kanske ännu hellre zigenare, ett folk som är utspridda över världen men har gemensamma seder och bruk. Kanske är de de degenererade resterna av någon krigsmakts luftstyrkor, som tog tillflykt till lufthavet när katastrofen kom i urtiden.

Och vad är de för typer då? Jag fick genast bilden av gnomen i Warcraft II.. Det vill säga en lite "tjock" (Han ska egentligen SE tjock ut, bara klumpig) snubbe med snuskigt (som i skitigt) skägg, rufsigt hår, overall och stora första världskriget-flygar-goggles framför ögonen. :gremsmile:
Luftfolket skulle kunna vara tekniksnubbarna. De använder teknik i sin vardag, så ofta och så naturligt, att de använder gamla grejer på ett sätt som ingen skulle tänkt på annars.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hoho!

Ja, goggels ska de självklart ha, och overaller med en massa fickor och remmar och sånt, och västar, men jag hade tänkt mig mer smala typer, med konstiga tatueringar som markerar socialt stånd och inte så jättemycket teknologi. Det finns liksom inte tillräckligt med plats för några större kraftverk på luftskeppen, så det har mer teknologi av det lilla slaget, med fantastiska kikare, kompaser och långpipiga prickskyttebössor.

Hmm, jag kanske itne har nämnt krutvapen tidigare? De finns, även om de är sällsynta, och otroligt dyra att tillverka nuförtiden. Man kan naturligtvis hitta ännu märkligare saker, rester från den Gamla världen, men de lär nog knappast funka längre.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Iä Hindenburg! Goodyear Ftagn! [ANT]

Med löjlighetsrisk: det där förslaget var mycket bra! Jag skulle gärna se att övrig uråldrig teknologi hanteras på liknande sätt...

Erik

Sting

Veteran
Re: sjöfart

Om du vill ha sjöfart med lite tuff stil så kan du tänka på bryttiden mellan segel och ångkraft, när man faktiskt hade både segel och ångmaskiner på vissa fartyg. Det borde vara ganska lätt att få tag på bilder på gamla skepp, tex krigsfartyg med både mast och skorstenar. Det ser väldigt tufft ut och är dessutom ganska ovanligt i rollspel så det kan nog få en att släppa andra assossiationer som kommer så fort sjöfart nämns i rollspel (sa någon sjörövare?). Det finns säkert bra bilder på bilblioteken, det finns det här i alla fall.

Sting

Veteran
Re: Kyrkan och makten

Tänk på att politisk makt kan yttra sig på fler sätt än arme och landområden att styra. Det kan vara makt över folks sätt att tänka och där borde väl kyrkan vara väldigt stark. Det kan också vara sådan byråkratiska saker som att de kan kräva att det går till omröstning i viktiga frågor, en omröstning bland alla adelssläkter och alla höga kyrkliga funktionärer eller kanske en omröstning i kyrkorna efter "fredagsbönen" (eller vad det nu kan tänkas heta). Makt kan yttra sig på många sätt så försök att variera dig i hur olika fraktioners makt yttrar sig men tänk på att den som kontrollerar tankevärlden hos folk får kontroll över annat....

Dimfrost

Special Circumstances
Re: sjöfart

Om du vill ha sjöfart med lite tuff stil så kan du tänka på bryttiden mellan segel och ångkraft, när man faktiskt hade både segel och ångmaskiner på vissa fartyg. Det borde vara ganska lätt att få tag på bilder på gamla skepp, tex krigsfartyg med både mast och skorstenar. Det ser väldigt tufft ut och är dessutom ganska ovanligt i rollspel så det kan nog få en att släppa andra assossiationer som kommer så fort sjöfart nämns i rollspel (sa någon sjörövare?). Det finns säkert bra bilder på bilblioteken, det finns det här i alla fall.
Ja, jag vet precis vad du menar. Det var en bra idé, jag ska tänka på saken.

/Dimfrost