Nekromanti Flyttad deltråd från D&D-forumet

Troberg

Sinister eater
Jag tycker nog att det fungerade rätt bra för lättsmält konvenstspelande. Jag förstår också varför Dante har valt att spela det med sina egna söner. Det är action och relativt snabbt. Striderna tar inte upp särskilt mycket tid. Det var kul, i alla fall på den låga nivå som vi befann oss på.

Men om jag lägger till mina tidigare erfarenheter ifrån WoT så är jag fortfarande osäker på om jag hade velat hänga upp en längre mer avancerad kampanj på D&D:s regler.
OK, nu ska jag sticka ut huvudet och säga att D&D är rollspelens motsvarighet till filmens dussinkomedier, lättsmält action och snabbproducerade skräckisar, det vill säga lättsmält underhållning, lagom färdigtuggad. Vill man ha kvalitetsfilm (även om jag egentligen inte gillar det begreppet) som är tankeväckande, djup och där man får tugga själv (Triers, Kurosawa, Coppola osv), då får man söka sig till andra spel.

D&D är rollspelens snabbmat. Inget fel i det, ibland räcker en grillad med mos. Ibland är dock en gourmetmåltid godare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lökig liknelse ...

»[…] D&D är rollspelens motsvarighet till filmens dussinkomedier, lättsmält action och snabbproducerade skräckisar […]«

Öhh … det beror väl på vem som skriver manus och vem som regisserar (dvs. skriver äventyret resp. spelleder). Reglerna är ju bara ett verktyg du använder när du skapar en berättelse/ett äventyr/whatever.

Folk kan låtsas vara förståndshandikappade även i D&D.

Jag tycker m.a.o. att du kom med en ovanligt lökig liknelse.

Troberg

Sinister eater
Re: Men gourmanden troberg...

...äter förstås aldrig korv med mos.
Jodå, fast just nu ska jag hem och äta mikrovågade korvar med bröd, ketchup och västerviks senap.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad taskig du är ...

… som knyckt Västerviks senap.

Troberg

Sinister eater
Re: Lökig liknelse ...

Öhh ? det beror väl på vem som skriver manus och vem som regisserar (dvs. skriver äventyret resp. spelleder). Reglerna är ju bara ett verktyg du använder när du skapar en berättelse/ett äventyr/whatever.
Visst, till viss del håller jag med, men håll med om att jag har lite rätt i alla fall.

Jag pekar på trender och tendenser, inte absoluta antingen-eller-sanningar.

Troberg

Sinister eater
Näpp, köper den, i massor! [ANT]

Och den är min, min, MIN! Ingen annan får någon!

anth

Vetefan
Re: Vitulvs utvärdering av D&D - en studie i...

OK, nu ska jag sticka ut huvudet och säga att D&D är rollspelens motsvarighet till filmens dussinkomedier, lättsmält action och snabbproducerade skräckisar, det vill säga lättsmält underhållning, lagom färdigtuggad.
OK, då får jag väl säga något som får Troberg att flyga i luften. :gremsmile:
Jo, jag håller med, DnD3E är lättsmält. Det gjordes lättsmält med flit. Lika lättsmält som GURPS.

Troberg

Sinister eater
Re: Vitulvs utvärdering av D&D - en studie i...

Jo, jag håller med, DnD3E är lättsmält. Det gjordes lättsmält med flit. Lika lättsmält som GURPS.
Njä, jag skulle säga att GURPS är cirka 65-75% av D&D's lättsmälthet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Vitulvs utvärdering (OT)

Njä, jag skulle säga att GURPS är cirka 65-75% av D&D's lättsmälthet.

I min värld förefaller GURPS ganska tungrott... det är ett långsamt och rätt tradigt system, tycker faktiskt jag. Har knappt använt det, iofs, men det räcker att bläddra lite l Lite för att se att systemet fullkomligt saknar charm, och dessutom har fyrtio olika processer för diverse saker.

(Ad/disad historien är ju vida känd, med tanke på att nästan varje bok kommer med fler. Ungefär som Prestige Classes i D&D...)

Troberg

Sinister eater

I min värld förefaller GURPS ganska tungrott... det är ett långsamt och rätt tradigt system, tycker faktiskt jag. Har knappt använt det, iofs, men det räcker att bläddra lite l Lite för att se att systemet fullkomligt saknar charm, och dessutom har fyrtio olika processer för diverse saker.
Tja, föredrar man helsidesbilder i färg framför innehåll så har du kanske rätt.

Håller dessutom inte med om de fyrtio olka processerna. Det är ungefär lika systemmässigt varierat som vilket annat BRP-system som helst.

(Ad/disad historien är ju vida känd, med tanke på att nästan varje bok kommer med fler. Ungefär som Prestige Classes i D&D...)
Kolla en gång till. Normalt sett är det bara kommentarer om hur de tillämpas i den världen, tex vilka befolkningsgrupper som kan sägas ha ett Social Stigma eller hur Legal Enforcement Powers motsvarar graderna i polissystemet i den aktuella världen.

entomophobiac

Low Prep High Play

Kolla en gång till. Normalt sett är det bara kommentarer om hur de tillämpas i den världen, tex vilka befolkningsgrupper som kan sägas ha ett Social Stigma eller hur Legal Enforcement Powers motsvarar graderna i polissystemet i den aktuella världen.

Det har du faktiskt jäkligt rätt i. Har nog inte tänkt så mycket på det, eftersom jag inte använder GURPS. Men man kanske skulle ge det en chans någon gång...

Men jag gillar inte 3T6 slaget. Det tar emot på något sätt.

Däremot har GURPS bland de tveklöst bästa modulerna på marknaden. Många fungerar som suveränt resursmaterial till skriverierna jag sysslar med. Men reglerna... hmm. Jag behöver nog ett par ton uppmuntran för att någonsin pröva dem.

G

Guest

Guest

Tänkte bara sticka in mina tankar på värderingen mellan D&D och GURPS nu när ni ändå är inne på den. Vill nog påstå att D&D är raka motsvarigheten till GURPS på gott och ont (tror någon annan har sagt nå liknande kommer dock inte ihåg ifall det var på det här eller ett annat forum).
D&D är ett enkelt system med en tydlig struktur och bra organiserade böcker. Om man ställer det mot GURPS ser jag i princip bara 2 nackdelar med D&D. Det är för abstrakt ibland (helst i strider), och ett flexiblare xp system (lite bättre riktlinjer för icke strid och liknande skulle vara uppskattat).
Det abstrakta är också på gott och ont, man eliminerar stor del av slumpen av att spelarna skall dö av ren otur och det gör det enklare för DM/GM att balansera striderna. Men samtidigt det är ju en del av slumpen som är del av spänningen. I GURPS (ifall man nu kör med kroppsdelar) är en dolk i ögat verkligen en dolk i ögat, och vilken klumpig bonde som helst har en chans att sticka dolken i ögat på en spelare (må hänt att chansen kan vara låg men den finns där). Medans man i D&D har eliminerat den chansen, istället har man sina crits men de är inte i närheten av "dolken i ögat".
GURPS nackdel som är ett stort hinder för mig (mest på grund av min slöhet) är att det är stort och oorganiserat. I grundböckerna finns massor av information för alla slags kampanjer mellan himmel och jord (eller kanske till och med rymd och helvete). Det gör det otroligt jobbigt ibland när man skall sortera ut vad som behövs i just den kampanjen (helst för ovana personer, har haft spelare som suttit mycket länge och inte kunnat hitta/välja olika saker) man skall spela. Problemet bara växer ju mer regelböcker man införskaffar. I D&D är informationen samlat där det är viktigt och är oftast lättare att hitta vilket eliminerar bläddrande, som kan vara mycket frustrerande under ett pågående spelmöte.
Fördelen med GURPS är ju dess frihet och trots lite knåpande från ens egen sida tycker jag om det.

Men eftersom smidighet och snabbhet är prio 1 för mig blir det mer D&D än GURPS för min del. GURPS plockas oftast fram när jag har någon skum idé som inte passar in i D&Ds nisch som jag vill testa, och det blir oftast på konvent och liknande som det blir eftersom fantasy är miljön man spelar i mest och så blir det D&D mest.

anth

Vetefan

I min värld förefaller GURPS ganska tungrott... det är ett långsamt och rätt tradigt system, tycker faktiskt jag. Har knappt använt det, iofs, men det räcker att bläddra lite
Eh, för en gångs skull måste jag hålla med Troberg.
GURPS är det ENDA rollspel jag klarar av att spelleda utan att ha förberett mig någonting. (nej jag har inte spellett några av Trobergs Dogmaspel, eller någat annat enkelt)
Sedan får du själv avgöra hur tungrott GURPS är.
Det jag har emot GURPS är 3d6, jag tycker bara om klockkurvor till ability scores.
GURPS d20 - det skulle vara något!
Det enda jag har emot advantages/disadvantages är att de är så hårt kopplade till xp.

Troberg

Sinister eater

Det jag har emot GURPS är 3d6, jag tycker bara om klockkurvor till ability scores.
Tja, om du kan ta att sannolikheterna ändrar utseende så är det väl en baggis att bara byta ut 3D6 mot D20. Jag har själv gjort det omvända i andra system utan några som helst problem.

anth

Vetefan

Har försökt, och jag tyckte inte om resultatet.
Jag konverterade, upptäckte att jag måste justera lite småsaker, sedan var jag tvungen att justera lite fler saker...
Till slut hade jag ett konverteringsdokument som var som ett stort kompendium - någonstans där försvann charmen med GURPS enkelhet.

Jag köper småproblemern med DnD därför att:
- jag tycker om heroisk fantasy och level-system passar utmärkt då.
- jag har 20 års erfarenhet av ADnD/DnD och känner mig hemma bland alla Beholders/Oytugots/Flumphs
- jag lyckades inte konvertera DnD och GURPS på ett bra sätt.
- jag anser att de nya d20-reglerna är lätta och det blir flyt i spelet.

Mitt favoritrollspel skulle bygga på BRP med skillchecks, d20 och levels utan xp.
Där levels är en funktion av ens skills och inte tvärt om.
Om du vet ett BRA rollspel som uppfyller de kraven får du gärna tipsa mig.

Troberg

Sinister eater

Vill nog påstå att D&D är raka motsvarigheten till GURPS på gott och ont
Det tror inte jag. Jag ser dem på många sätt som motsatser, även om D&D via d20 gjort några halvdana försök att närma sig GURPS. Jag tror att GURPS på många sätt tillkom som en motreaktion på D&D och att man medvetet undvikit lösningar från D&D. Läs här för en trevlig tabellbaserad jämförelse.

GURPS nackdel som är ett stort hinder för mig (mest på grund av min slöhet) är att det är stort och oorganiserat. I grundböckerna finns massor av information för alla slags kampanjer mellan himmel och jord (eller kanske till och med rymd och helvete). Det gör det otroligt jobbigt ibland när man skall sortera ut vad som behövs i just den kampanjen (helst för ovana personer, har haft spelare som suttit mycket länge och inte kunnat hitta/välja olika saker) man skall spela.
Har du samma GURPS som jag? Jag tycker att det är prydligt organiserat, med färdigheter för sig, fördelar för sig, strid för sig och så vidare. Har du problem med att folk vill ha kulsprutor i fantasy bara för att de råkar finnas i vapentabellerna? Jag tycker att sådant är självklart och inte kräver någon större tankemöda.

Problemet bara växer ju mer regelböcker man införskaffar.
Grejen är att det bara finns en enda regelbok till GURPS. Allt annat är världsböcker, scenarios, bestiarier och andra sourcebooks, vilka på sin höjd innehåller någon världsspecifik färdighet eller fördel/nackdel (tex skulle ett GURPS Dune kunna innehålla maskridning och kryddberoende, något som inte skulle passa i grundregelboken).

Till D&D finns det en massa Fighters handbook, Wizards handbook, Psionics handbook, Thieves handbook, Blottarens handbok, Bards handbook, Druids handbook och så vidare, som alla är fullspäckade med regler som lägger till eller ersätter sådant som finns i grundreglerna.

Det här är en smaksak, vissa gillar att ha specialregler för olika klasser, själv gillar jag inte det. Jag tycker det gör systemet stort och svåröverskådligt för spelledaren och spelarna, samt inbjuder till skumma maxningar (det sagt så finns det vissa skumma maxningar i GURPS också om man som spelledare är oförsiktig).

Men eftersom smidighet och snabbhet är prio 1 för mig blir det mer D&D än GURPS för min del.
Jag håller inte med här heller. GURPS är långsammare när det gäller att skapa karaktärer (såvida det inte är höglevelkaraktärer med alla extraböcker...), men under pågående spel är reglerna renare, med färre undantag, varianter, bonusar och modifikationer som måste beaktas under spel.

Eftersom jag måste jobba lite också så vill jag inte dra igång ett systemkrig. Betrakta det här som mina personliga åsikter. Tycker ni annorlunda så är det är rättighet att ha fel. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Har försökt, och jag tyckte inte om resultatet.
Jag konverterade, upptäckte att jag måste justera lite småsaker, sedan var jag tvungen att justera lite fler saker...
Till slut hade jag ett konverteringsdokument som var som ett stort kompendium - någonstans där försvann charmen med GURPS enkelhet.
Hur fanken lyckades du krångla till det så? Jag skulle bara gått över till att slå med D20, ett som perfekt, 20 som fummel och ignorerat att kostnaderna kan bli lite sneda.

Mitt favoritrollspel skulle bygga på BRP med skillchecks, d20 och levels utan xp.
Där levels är en funktion av ens skills och inte tvärt om.
Om du vet ett BRA rollspel som uppfyller de kraven får du gärna tipsa mig.
Ett aningen modifierat Daggerfall?

G

Guest

Guest

Jag ser dem på många sätt som motsatser, även om D&D via d20 gjort några halvdana försök att närma sig GURPS.
Det var det jag egentligen menade, råkade bara fingra på fel tangenter före min hjärna han hänga med.

Har du samma GURPS som jag? Jag tycker att det är prydligt organiserat, med färdigheter för sig, fördelar för sig, strid för sig och så vidare. Har du problem med att folk vill ha kulsprutor i fantasy bara för att de råkar finnas i vapentabellerna? Jag tycker att sådant är självklart och inte kräver någon större tankemöda.
Jag skulle tro att jag har samma GURPS, och nej jag har inte fullt ut samma problem eftersom jag använt det så mycket så jag vet vart allt finns. Problemet är när till exempel en spelare som inte är van vid boken inte hittar en lämplig advantage utan måste sitta och bläddra igenom Grundboken OCH Compendium I. Och i Compendium I finns det exempelvis INTE LITE advantages. Och att jag sen sitter och rablar upp en massa advantages som inte är lämplig i tex en fantasykampanj om vi nu skall köra det gör inte saken lättare. Utrustningslistorna är det minsta problemet. Fast ifall man vill plocka delar från rustningar i Compendium II och vill kombinera med delar från Basic (Grundboken) Då blire också en massa växlande av böcker. Gjärna sett till att man delade in Advantages, Disadvantages och Skills i Generics grupp och en grupp för varje TL. Då hade man enkelt kunnat säga åt spelarna att de får välja skills från Generic och TL 3 och så plötsligt hade det blivit enklare för spelarna. För att inte snacka om alla sidebars, vafan är dom tillför gör ju bara organiseringen helt fucked up, ibland hittar man en regel i en sidebar och ibland står den i texten. Trots det föredrar jag personligen GURPS över D&D men mina spelare föredrar D&D. Och jag anser att det är spelledarens uppgift att se till att ALLA har roligt och jag klarar mig lika bra med D&D så blire D&D.

Grejen är att det bara finns en enda regelbok till GURPS.
Senast jag kollade är Compendium I och II kompletteringar till Grundboken. Visst dom är valfria men jag kör med dom. Sen finns det några till som jag räknar till regelböcker. Generellt är det böcker som inte innehar nå bakgrundsspecifikt utan bara tilläggsregler. Exempelvis GURPS Vehicles.

Till D&D finns det en massa Fighters handbook, Wizards handbook, Psionics handbook, Thieves handbook, Blottarens handbok, Bards handbook, Druids handbook och så vidare, som alla är fullspäckade med regler som lägger till eller ersätter sådant som finns i grundreglerna.
Senast jag kollade finns det GURPS Wizards, GURPS Rouges, GURPS Warriors till GURPS också. Vilket är i princip samma sak. Visst jämnför man bokmängden mellan D&D och GURPS på den fronten så vinner ju D&D med hästlängder. Köper varken dessa böcker till D&D eller GURPS eftersom jag anser de vara helt onödiga. Anser att alla typer av karaktärer går att skapa med grundreglerna i både GURPS och D&D. Där är GURPS stråt vassare, man har så mycket frihet att det ibland är svårt att välja (delvis en av orsakerna varför mina spelare sitter och bläddrar i evigheter i GURPS böckerna och ser ut som frågetecken). Så om det är bra eller dåligt är en smaksak (som det mesta här i livet), Jag föredrar GURPS men återigen föredrar mina spelare D&D.

Jag håller inte med här heller. GURPS är långsammare när det gäller att skapa karaktärer (såvida det inte är höglevelkaraktärer med alla extraböcker...), men under pågående spel är reglerna renare, med färre undantag, varianter, bonusar och modifikationer som måste beaktas under spel.
Delvis kan jag hålla med dig men inte fullt ut. I GURPS beror det också på hur mycket "optional" rules man kör med. Kör man med till exempelvis hela de avancerade stridssystemet tar ju striderna långt mycket längre än de i D&D (där långa strider oftast mest beror på att folk har höga HPs). Självklart kör man inte med alla alternativa regler utan man plockar ut de man gillar och skippar resten. En av de stora fördelarna med GURPS. Spelmässigt när det gäller färdigheter tycker jag GURPS och D&D är likvärdiga tycker båda är snabba och enkla. Tror det till och med står i GURPS boken att de försökt skapa reglerna så att man gör allt jobb mellan spelpassen och så spelet går snabbt. Och jag tycker de lyckats ganska bra på den fronten. Men jämnför man jobbet mellan spelpassen i de båda spelen. Är D&D betydligt enklare och därmed menar jag att D&D är snabbare. Sen om det beror på att jag spellet AD&D2nd Ed/D&D stadigt i en så där 10 år och GURPS i bara så där halva tiden kan ju också förklara varför jag tycker D&D är snabbare än GURPS. Man är ju faktiskt själv mer van vid det spelet.

Inte för att jag vill klanka ner på varken både D&D eller GURPS tycker om båda spelen. Men jag känner att D&D har det GURPS saknar och tvärtom. Men som sagt tidigare Spelarnas ord är lag så då blire D&D (har lika roligt oavsett vilket rollspel man spelar) med enstaka GURPS äventyr instuckna då och då när vi har tid.