Re: Vitulvs utvärdering (OT)
Vill nog påstå att D&D är raka motsvarigheten till GURPS på gott och ont
Det tror inte jag. Jag ser dem på många sätt som motsatser, även om D&D via d20 gjort några halvdana försök att närma sig GURPS. Jag tror att GURPS på många sätt tillkom som en motreaktion på D&D och att man medvetet undvikit lösningar från D&D. Läs
här för en trevlig tabellbaserad jämförelse.
GURPS nackdel som är ett stort hinder för mig (mest på grund av min slöhet) är att det är stort och oorganiserat. I grundböckerna finns massor av information för alla slags kampanjer mellan himmel och jord (eller kanske till och med rymd och helvete). Det gör det otroligt jobbigt ibland när man skall sortera ut vad som behövs i just den kampanjen (helst för ovana personer, har haft spelare som suttit mycket länge och inte kunnat hitta/välja olika saker) man skall spela.
Har du samma GURPS som jag? Jag tycker att det är prydligt organiserat, med färdigheter för sig, fördelar för sig, strid för sig och så vidare. Har du problem med att folk vill ha kulsprutor i fantasy bara för att de råkar finnas i vapentabellerna? Jag tycker att sådant är självklart och inte kräver någon större tankemöda.
Problemet bara växer ju mer regelböcker man införskaffar.
Grejen är att det bara finns en enda regelbok till GURPS. Allt annat är världsböcker, scenarios, bestiarier och andra sourcebooks, vilka på sin höjd innehåller någon världsspecifik färdighet eller fördel/nackdel (tex skulle ett GURPS Dune kunna innehålla maskridning och kryddberoende, något som inte skulle passa i grundregelboken).
Till D&D finns det en massa Fighters handbook, Wizards handbook, Psionics handbook, Thieves handbook, Blottarens handbok, Bards handbook, Druids handbook och så vidare, som alla är fullspäckade med regler som lägger till eller ersätter sådant som finns i grundreglerna.
Det här är en smaksak, vissa gillar att ha specialregler för olika klasser, själv gillar jag inte det. Jag tycker det gör systemet stort och svåröverskådligt för spelledaren och spelarna, samt inbjuder till skumma maxningar (det sagt så finns det vissa skumma maxningar i GURPS också om man som spelledare är oförsiktig).
Men eftersom smidighet och snabbhet är prio 1 för mig blir det mer D&D än GURPS för min del.
Jag håller inte med här heller. GURPS är långsammare när det gäller att skapa karaktärer (såvida det inte är höglevelkaraktärer med alla extraböcker...), men under pågående spel är reglerna renare, med färre undantag, varianter, bonusar och modifikationer som måste beaktas under spel.
Eftersom jag måste jobba lite också så vill jag inte dra igång ett systemkrig. Betrakta det här som mina personliga åsikter. Tycker ni annorlunda så är det är rättighet att ha fel.