Nekromanti Flyttad deltråd från D&D-forumet

Troberg

Sinister eater
Re: Vitulvs utvärdering (OT)

Då har du tur, mina sitter och mässar likt en dvärgkör när de inte får som de vill. Det är därför jag numera går beväpnad med slipade d4 (så man kan kasta dem på spelarna) till mina spelmöten så man har något som utjämnar oddsen.
Det finns lägen när det är OK att säga "Nu har jag förberett det här. Antingen spelar vi det eller så får någon annan spelleda.".

När småbarn säger "Urk, fiskpinnar!" så lagar man inte annan mat åt dem, man säger åt dem att äta upp för att man vet att de antagligen kommer att gilla det bara de kommer igång.

anth

Vetefan
Re: Ungefär som...

Jag tycker inte att man ska behöva leta över halva internet och en hel packe tilläggsböcker för att kunna spela en standardarketyp.
Eh, vem bestämmer vilka arketyper som är standard???

Troberg

Sinister eater

Eh, vem bestämmer vilka arketyper som är standard???
Jag. Åtminstone så länge det är jag som köper spelen.

anth

Vetefan

Titta bara på rollformulären, det krävs inte mycket tippex för att spela GURPS på ett Expert DoD-formulär.
Det behövs inte mycket tippex för att spela DoD Expert på ett DnD-formulär heller.

Troberg

Sinister eater

Det behövs inte mycket tippex för att spela DoD Expert på ett DnD-formulär heller.
Har du sniffat den tippexen? Visst, man har i stort sett samma huvudrutor, men alla detaljer och bakomliggande mekanismer är helt olika.

entomophobiac

Low Prep High Play

På vad sätt avviker GURPS från BRP?

Ads/Disads. Det är det främsta jag kan komma på. Annars tror jag skillnaderna mest är kosmetiska (som antalet grundegenskaper eller vilken tärning som används).

Troberg

Sinister eater

Ads/Disads. Det är det främsta jag kan komma på. Annars tror jag skillnaderna mest är kosmetiska (som antalet grundegenskaper eller vilken tärning som används).
Japp, håller med om att det är den enda signifikanta skillnaden. Å andra sidan så har en skaplig andel av BRP-varianterna insett att ads/disads är bra och lagt till dem.

Vindhand

Myrmidon
Re: Rollspel är verktyg

Att något är svårt att hitta betyder bara att man inte letat tillräckligt. Det är ingen ursäkt.

Att man måste leta mycket för att hitta en sak är väl så nära en definition av "svårt att hitta" man kan komma. Du kunde ju lika gärna säga emot ett påstående att något är dyrt med repliken "nej, det kostar bara mycket pengar".

Eller för den delen: Kan man inte spela seriöst i D&D har man inte försökt tillräckligt hårt. :gremsmirk:

Staffan

Myrmidon

Det beror lite grann på. Om det rör sig om undantagsregler så kan de gott få bo i sidebarsarna. Om det rör sig om "viktiga" regler så ska de vara i huvudtexten.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Deltråden flyttad (och Trobergkritik)! ...

Denna deltråd handlar allt mindre om D&D.

Därför flyttar jag den till Rollspelsforumet.

Dessutom vill jag uttrycka en stilla önskan om att Troberg slutar spamma D&D-forumet med sina inlägg med andemeningen »D&D/d20 är dåligt« och »GURPS är så jävla bra«!

Troberg: Du ligger på femte plats i antalet postade inlägg på D&D-forumet. Så gott som alla dina inlägg handlar om att du inte gillar D&D/d20.

Vi som gillar D&D/d20 börjar bli trötta på att försvara vårt spel mot dina påhopp, gliringar och missuppfattningar. Jag tror inte det finns någon som vid det här laget inte vet vad du tycker om D&D/d20. Likväl fortsätter du att rapa samma trötta inlägg gång efter annan.

Jag tänker på intet sätt förbjuda dig (ens om jag kunde) från att posta inlägg, jag ber bara att du tänker efter innan du postar: Har jag redan postat åtskilliga inlägg med samma innebörd?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kritik över lag

Tja, utan att rikta det här mot någon enskild så är det trist att få sin tråd söndersliten av tråkiga inlägg som inte har något att göra med mitt ursprungsinlägg. Jag ville diskutera D&D ur en positiv synvinkel där folk kunde uttrycka vad de tyckte om med spelet, och vad de gillade indre bra/kunde förbättras. Som det känns nu så har jag inte kunnat diskutera över huvud taget. Tråden urartade så fort jag yttrat mig.

/Vulf

Krille

Super Moderator
Ignorance is bliss!

• Jag mot White Wolf.
  • Vindhand mot Eon.
  • Rising mot XP.
  • Troberg mot Israel.
  • Ymir mot västerländsk film.
  • Friformsfascister mot tärningstalibaner, och vice versa.

Vindhand

Myrmidon
Re: Ignorance is bliss!

Vindhand mot Eon.

och mot D&D, Gurps, m.fl... och för D&D, Gurps, m.fl. För att ha meningsfull debatt om spel och dess egenskaper måste man våga ha en åsikt.

Troberg

Sinister eater
Re: Deltråden flyttad (och Trobergkritik)! ...

Dessutom vill jag uttrycka en stilla önskan om att Troberg slutar spamma D&D-forumet med sina inlägg med andemeningen »D&D/d20 är dåligt« och »GURPS är så jävla bra«!
Så det är inte OK att påvisa brister man ser och fråga hur de bäst löses, samt att exemplifiera med det system man känner bäst?

Troberg: Du ligger på femte plats i antalet postade inlägg på D&D-forumet. Så gott som alla dina inlägg handlar om att du inte gillar D&D/d20.
Och att identifiera ett problem är första steget i att fixa det. Vill man inte ha ha några förbättringar så kan man ju lägga locket på, men så hanterar inte jag det. Visst, det finns många saker jag inte gillar i D&D, men jag spelar trots allt det och vill därför gärna se fixar på dem.

Dessutom, räkna igen. Jag skulle tro att mindre än hälften innehåller kritik, och om filk hade gjort sig besväret att faktiskt läsa vad jag skriver i stället för att stämpla sina förutfattade meningar på det så skulle de sett att det normalt sett är både befogad och underbyggd kritik.

Vi som gillar D&D/d20 börjar bli trötta på att försvara vårt spel mot dina påhopp, gliringar och missuppfattningar. Jag tror inte det finns någon som vid det här laget inte vet vad du tycker om D&D/d20. Likväl fortsätter du att rapa samma trötta inlägg gång efter annan.
Tror du på fullt allvar att jag skriver bara för att ondgöra mig över D&D/d20? Jag skriver för att jag vill se förbättrningar i systemet. Lev med det. Kom men konstruktiv respons på kritiken mot systemet i stället för påhopp så kanske problemen blir lösta och jag försvinner.

Visst kan jag erkänna att jag föraktar licenserna kring det, det är bara ett taffligt försök att hänga på GPL-vågen med en licens som på ytan liknar GPL men som i grund och botten är en slavlicens, något som de senaste rabaldret med ändringar i licensen med all tydlighet visat.

Jag tänker på intet sätt förbjuda dig (ens om jag kunde) från att posta inlägg, jag ber bara att du tänker efter innan du postar: Har jag redan postat åtskilliga inlägg med samma innebörd?
Om du räknar all kritik mot D&D som samma innebörd så visst, det har jag. Om du däremot räknar olika brister i det som olika innebörd så är det mycket liten överlappning. Räkna efter så får du se.

Troberg

Sinister eater
Re: Kritik över lag

Som det känns nu så har jag inte kunnat diskutera över huvud taget. Tråden urartade så fort jag yttrat mig.
Sorry, det var aldrig min avsikt.

Jag ville diskutera D&D ur en positiv synvinkel där folk kunde uttrycka vad de tyckte om med spelet, och vad de gillade indre bra/kunde förbättras.
Det här var vad jag också försökte göra, men tyvärr så var inte D&D-anhängarna tillräckligt mogna för att diskutera brister och hur de kan fixas utan fastnade i stället i ett maskineltt repetetivt upprepande att systemet var felfritt.

Jag borde lärt mig vid det här laget, men jag drar mig ogärna ur en diskussion innan motparten åtminstone förstått vad jag har att säga. De behöver inte hålla med, men jag vill att de i alla fall ska förstå min ståndpunkt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Kritik över lag

Sorry, det var aldrig min avsikt.
Nä, det trodde jag inte heller. Och som jag skrev så riktade jag det inte mot någon enskild. Tråden urartade på flera plan, och du var knappast den enda som bidrog till det. Jag har bara svårt att förstå hur ämnet kan vara så känsligt att folk råkar i luven på varandra bara för att de tycker annorlunda.

Det här var vad jag också försökte göra, men tyvärr så var inte D&D-anhängarna tillräckligt mogna för att diskutera brister och hur de kan fixas utan fastnade i stället i ett maskineltt repetetivt upprepande att systemet var felfritt.
Äh, nu överdriver du. Jag tror inte att någon på D&D-forumet skulle ställa sig bakom att D20 är felfritt. Men de kanske tycker att det är det bästa systemet som finns, inget fel med det. Däremot så går folk ofta i försvarsställning om man spyr galla över spelet som just de gillar, vilket du gör. Konstruktiv eller inte, galla är det likväl. Och det kan ju faktiskt vara så att de tycker om det som du tycker är kass (det måste de nästan göra med tanke på hur mycket det är i D20 som du ogillar).

Men skit i D20, det var ju D&D jag ville diskutera. Och D20 är bara en del av det. Det finns så mycket annat, som beholders t.ex.

/Vulf - inga hårda känslor

Oldtimer

Slava Ukraini!

Visst kan jag erkänna att jag föraktar licenserna kring det, det är bara ett taffligt försök att hänga på GPL-vågen med en licens som på ytan liknar GPL men som i grund och botten är en slavlicens, något som de senaste rabaldret med ändringar i licensen med all tydlighet visat.
Nu rör du ihop det igen.

OGL != d20 STL.

OGL liknar på ytan GPL. Den ger möjlighet att fritt använda material som annars skulle varit förbjudet enligt copyrightlagarna. Den har inte ändrats. Även om den gjorde det, är alla versioner lika giltiga.

d20 STL liknar inte ett skvatt GPL. Den ger dig rätt att använda ett välkänt och inarbetat varumärke, mot att du accepterar vissa inskränkningar i vad din produkt får innebära. Den har ändrats på sistone med stort rabalder som följd. Den är också, i viss mån, en slavlicens, där slaven kan leva mycket gott så länge han håller sig väl med sin herre (WotC/Hasbro).

Var snäll och blanda inte ihop dem. Du har åtminstone gett sken av att vara intelligent nog att förstå skillnaden mellan dem. :gremtongue:

/Mikael

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: greatwhite hunter the origin

Saken är väl den att great whiute hunter skulle gå att tillverka som yrke om man ville... om jag minns rätt så finns et väl regler för hur man skapar nya yrken... Så jag förstår inte problemet...

Anledning till att det inte finns med i grundreglerna eller i en del av världarna är väl för att världarna följer vissa teman... och där passar antagligen inte den där greatwhite huntern in... nästan lika lite som en cyborg skulle passa in i en fantasy värld om man vill följa dess andemening...

Men visst nästa gång jag spelleder ska jag se till att ha gjort en greatwhite hunter klass åt dig troberg! Det var nämligen när jag skulle spelleda och han inte kunde finna någon direkt aproach till klassen bland de excisterande yrkena han vart så surig...

Dvs det var min lathet som inte orkade göra yrket åt honom som såg till att ni drabbades av hans klagan här :gremsmile:

Tack och bocka nu för att jag bringat ner trobergs klagan på er! :gremsmile:

JAg har faktiskt tänkt lite nu när jag kopplat in hjärnan och troberg filtret inte är igång som vanligt...

allvarligt talat så är det väl rätt töntigt att säga att en sak ger sken av att vara något... dvs att säga att det försöker efterapa något...

Likhet -> MBL OGL OGL låter ju nästan lika... men trots det är det ju innehållet som bestämmer vad det är... det måste ju alltid vara upp till användaren att granska och välja det bäst applicerbara sättet...

Om man börjar sätta poäng och ska pracka på folk att en är mera skit än den andra sätter man ju bara sina egna värderingar på saken ifråga... Och då är man farligt nära någon form av censurbegrepp om bara sin egen åsikt är ok

så vad vill jag säga... jo det är rätt att kritisera en sak peka på vad som är fel... men börjar man repeterea en sak om och om igen får iaf. jag känslan av att man försöker pracka på folk sina egna åsikter... Vilket Hitler var en mästare på

Men du har inte köpt spelet ifråga så har du rätt att utala dig...

Men standard måste väl ändå vara vad den stora massan anser är standard? Demokrati? Och eftersom det inte finns med någon greatwhite hunter och vi har marknadskrafter som villl sälja så måste man väl anta att det inte är något efterfrågat?

Återigen det finns väl regler även i third edition för att göra klasser?
Det finns iaf i min second :gremsmile: Den är förövrigt mycket bättre! :gremsmile: