Re: Kritik över lag
Dessutom tycker jag det bara är naivt att tro att man genom att kritisera diverse licenser kan få något bättre. Just det är det ju bara att gilla läget. Även det gäller alla.
Nej, jag planerar att gå längre. Jag arbetar (på lågfart) på ett eget system som ska ha en bättre licens.
Den kommer att vara betydligt mer lik GPL, med mer fokus på nyttan för brukaren.
- Om man brukar något av systemet kommer automatiskt hela det deriverade systemet att falla under licensen.
- Det kommer inte att finnas krav på vad man får och inte får ha med (bortsett från att man inte får ändra information om vem som författat vad).
- Man får ändra hur mycket eller hur lite av systemet man vill, men man måste deklarera hur mycket man ändrat i de olika delarna av systemet. Inte en kvalitetsdeklaration men väl en innehållsdeklaration.
- Man måste bifoga det digitala källdokumentet i specifierat format så att andra kan utnyttja det som bas för vidarutveckling. Man får ha en version med bilder och layout och hela köret, men källtexten ska finnas med i rå digital form. Om det är en tryckt produkt är det acceptabelt att källtexten finns i fritt nedladdningsbar form.
- Alla ändringar görs som mods, vilka man patchar in. Man kan stacka mods, så att man kan använda flera regeländringar samtidigt. Det är också detta som möjliggör innehållsdeklaration enligt ovan.
- Central styrning av grundsystemet, till en början av mig, men så småningom förhoppningsvis av en oberoende komitté. Detta av ordningsskäl och stabilitetsskäl, inte för att agera diktator. Folk ska kunna bidra med mods för att lägga till i den officiella regelkärnan, vilka kommer att bedömas om de bör finnas med eller inte. Om de inte bedöms passa så spelar det inte så stor roll, man kan alltid släppa dem som en mod.
Det här är som ni ser mycket inspirerat av open source/GPL, framför allt av hur utvecklingen av MAME sköts.
Läs mer om mina tankar
här.
Så, jo, det finns mer man kan göra än att bara gilla läget.