Nekromanti Flyttad deltråd från D&D-forumet

Vindhand

Myrmidon
Re: Kritik över lag

Det här var vad jag också försökte göra, men tyvärr så var inte D&D-anhängarna tillräckligt mogna för att diskutera brister och hur de kan fixas utan fastnade i stället i ett maskineltt repetetivt upprepande att systemet var felfritt.

Hum, Forumets D&D-fantaster tillhör i.o.f.s. de mognaste dylika man kan finna. Besök rpg.net och testa att debattera samma saker så skall du finna hur lyckligt lottade vi är här :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Men eon-fansen då? [ANT]

Eller, i korta ordalag: Kommer du in i hobbyn via Eon eller D&D så tenderar du att stanna där.

Det är inte riktigt sant... det räcker med att titta på tillgången på andrahands på Eon-prylar (hög) och dess priser (låga) för att insé att ganska många lämnar Eon bakom sig.

Troberg

Sinister eater

Äh, nu överdriver du. Jag tror inte att någon på D&D-forumet skulle ställa sig bakom att D20 är felfritt. Men de kanske tycker att det är det bästa systemet som finns, inget fel med det. Däremot så går folk ofta i försvarsställning om man spyr galla över spelet som just de gillar, vilket du gör. Konstruktiv eller inte, galla är det likväl. Och det kan ju faktiskt vara så att de tycker om det som du tycker är kass (det måste de nästan göra med tanke på hur mycket det är i D20 som du ogillar).
Som jag säger relativt ofta så gillar jag D&D, även om jag föredrar andra spel. Däremot finns det vissa bitar jag ogillar, vilket jag skulle vilja åtgärda.

Det enda jag vill ha är lösningar på de problemen, vilket skulle få tyst på mig, eller åtminstone fått mig positiv.

Vad är det D&D-spelarna vill? Vill ni bara ha tyst på mig eller vill ni att jag ska spela D&D?

Om jag går till doktorn och säger att jag har ont i magen så vill jag ha medicin, inte få reda på att jag inte har ont för att det står så i hans bok.

Ge mig lösningar på problemen som jag betraktar som hinder för att jag ska spelleda D&D (jag spelar bara det idag, spelleder jag så väljer jag på grund av dessa problem andra spel).

Jag tycker inte att det är kass, men vissa bitar behöver justeras. Jag gillar min Pontiac även om ventilerna klapprar och måste justeras. Vilka verktyg behövs för att justera dem?

Ser ni vart jag försöker komma (inte i en sexuell betydelse alltså)?

Det finns så mycket annat, som beholders t.ex.
Ja men, alltså... Om du tvunget måste exemplifiera så måste du väl inte ta det monster jag anser vara rollspelshistoriens löjligaste? :gremgrin: Om man ska prata d20-monster så tycker jag bättre om Floating Nose! Vad kan matcha förmågor som "Summon snot elemental" och "Snore"?

Troberg

Sinister eater
Nu är du orättvis

Men alltså.. jag vet faktiskt inte vad som gör just D&D-förespråkarna de som hårdast och längst försvarar sitt favoritsystem, för det är faktiskt tendenser jag sett.
Mac-ägarna är värre... :gremgrin:

Oldtimer

Slava Ukraini!

Nej, inte alla. Jag gillar att spela D&D.
Okej, vi som har det som förstahandsalternativ, då.

Det är den sortens bokstavstroende regeltalibanism som jag finner jobbig. "Ska man spela D&D så ska man spela precis som vi. Man får inte tycka att något bör justeras och vi tänker inte föreslå några justeringar."-attityden. Kan man inte försöka hitta former av systemet som passar även andra än den inre cirkeln av hardcore-fans?
Jag har inte sagt något om hur du bör spela. Jag bara förklarar att jag, och många med mig, inte ser klasser som ett problem. Om du vill etikettera den åsikten som "bokstavstroende regeltalibanism", så får du väl göra det. :gremmad:

Men jag bryr mig faktiskt inte om du finner min åsikt jobbig. Det är, så att säga, ömsesidigt.

/Mikael

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det enda jag vill ha är lösningar på de problemen

Varför föreslår du då inget eget som vi andra DnD-spelare kan spinna vidare på? Dels tror jag förslag på förbättringar skulle funka bättre än en strid ström av klagomål.

Vad är det D&D-spelarna vill?

Mig spelar det faktiskt ingen roll huruvida du spelar spelet eller inte, vad jag vill ha är det jag skrev här ovanför. Förslag på förbättringar.

Om jag går till doktorn och säger att jag har ont i magen så vill jag ha medicin, inte få reda på att jag inte har ont för att det står så i hans bok.

Det var en dålig liknelse, tycker jag nog.
Om du går till mamma, pappa, mormor eller vem som helst och ber om en huskur för att bota ditt magont och du får ett recept som innehåller vitlök. Kläcker du då ur dig "jag gillar inte vitlök!" så blir nog personen lite putt på att du frågar och sen struntar i svaret. Det är nog närmare sanningen eftersom vi är många några stycken på forumet och alla spelar olika.

Ge mig lösningar på problemen som jag betraktar som hinder för att jag ska spelleda D&D (jag spelar bara det idag, spelleder jag så väljer jag på grund av dessa problem andra spel).

När du listar problemen verkar spelet omöjligt att laga, därför är det svårt att komma med konstruktiva förslag som skulle göra dig nöjd.

Troberg

Sinister eater
Re: greatwhite hunter the origin

Anledning till att det inte finns med i grundreglerna eller i en del av världarna är väl för att världarna följer vissa teman... och där passar antagligen inte den där greatwhite huntern in... nästan lika lite som en cyborg skulle passa in i en fantasy värld om man vill följa dess andemening...
Med alla spännande bestar som finns i fantasy och teman om äventyr, utforskande och utmaningar så tycker jag att en GWH passar klockrent.

Tack och bocka nu för att jag bringat ner trobergs klagan på er!
Japp, nu kan ni sluta gnälla på mig. Här har ni tio personer ni kan gnälla på! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Jag har inte sagt något om hur du bör spela. Jag bara förklarar att jag, och många med mig, inte ser klasser som ett problem. Om du vill etikettera den åsikten som "bokstavstroende regeltalibanism", så får du väl göra det.
Ta det inte personligt, det var riktat mot en mentalitet, inte mot enstaka personer.

Det som intresserar mig är:

Om du tittar på det jag ser som ett problem, vilken lösning skulle du föreslå för att det inte ska vara ett problem för mig?

Nej, inte halshuggning. Någon annan lösning.

Det finns en anledning till att jag tar upp frågorna på D&D-forumet. Jag tror helt enkelt att ni som spelar det mycket och kan det ordentligt (du troligen bättre än någon annan i Sverige) är bättre rustade för att hitta dessa lösningar.

Troberg

Sinister eater

När du listar problemen verkar spelet omöjligt att laga, därför är det svårt att komma med konstruktiva förslag som skulle göra dig nöjd.
Nu överdriver du. Det är ju småproblem som borde gå att fixa utan störe ingrepp.

Troberg

Sinister eater
Trobergsk diplomati, ett praktikfall

Eftersom den här tråden till stor del handlat om hur jag uttrycker mig och vad man kan läsa in i det så tänkte jag ta ett exempel på hur jag hanterar diplomati, bara för att ge en inblick i hur jag uttrycker mig.

I onsdags så var jag ute i trädgården och körde med en grästrimmer (en sån där som har en snabbt roterande tråd som slår av gräset) för att slå bort lite gräs inför vintern. När jag gick med trimmern längs häcken som växer en meter innanför tomtgränsen så kommer det en man med en stor hund (en sån där som liknar en svart Golden Retriever).

Cirka 4-5 meter från mig sätter hunden sig och skiter, på min tomt. Ägaren ser det, men plockar inte upp det. Missförstå mig inte här, jag tycker om hundar, men jag gillar inte ägere som inte tar sitt ansvar.

Jag trimmar vidare längs häcken, och når fram till högen när ägaren hunnit 3-4 meter bort, med ryggen mot mig. Jag siktar omsorgsfullt och slafsar in i högen med trimmern. Jag träffar klockrent och han får en brun rand tvärs över ryggen. Han vänder sig om och får en över bröstet också.

Jag säger "Oj, ursäkta! Jag såg inte den. Hur kan den ha hamnat där, jag har ju inga husdjur?".

Han mumlar något och går iväg. Jag tror inte att han låter hunden skita på min tomt igen.

Ibland måste man helt enkelt överdriva lite för att folk ska uppmärksamma ett problem.

Med andra ord, ta inte så hårt på det om jag ibland är lite väl rak i mitt uttryckssätt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Med andra ord ...

Du tänker minsann inte ändra ditt sätt att uttrycka dig bara för att folk blir irriterade.

Vindhand

Myrmidon
Re: Trobergsk diplomati, ett praktikfall

Hur kan den ha hamnat där, jag har ju inga husdjur?".

Hihi.... Du skulle kunna extraknäcka som urban-ninja och straffa vardagsbrottslingar mot betalning.

Troberg

Sinister eater
Re: Med andra ord ...

Du tänker minsann inte ändra ditt sätt att uttrycka dig bara för att folk blir irriterade.
Nej. Med andra ord så är det inte alltid så att saker och ting börjar med att jag blir irriterad, men att jag har lite väl lätt att kasta skit när det händer.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Nu överdriver du. Det är ju småproblem som borde gå att fixa utan störe ingrepp.

Många bäckar små, vet du... Nej, men det är klart att jag överdriver en del, men jag överdriver med eftertanke. Hur långt från sanningen är jag egentligen?

Jag har inget emot att du "spyr galla"/"kritiserar"/"whatever" DnD. Kan man utveckla spelet så är jag den första som badar naken i en fontän (nja, chrull kanske är före, förresten), men jag tror det krävs lite mer nyanserade formuleringar från alla parter.

Dessutom tycker jag det bara är naivt att tro att man genom att kritisera diverse licenser kan få något bättre. Just det är det ju bara att gilla läget. Även det gäller alla.

Jag vill se fler DnD-diskussioner och färre licens-diskussioner. Något som vi med gemensamma krafter kan ordna?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag vet, jag vet! ...

»Men alltså.. jag vet faktiskt inte vad som gör just D&D-förespråkarna de som hårdast och längst försvarar sitt favoritsystem, för det är faktiskt tendenser jag sett.«

För att det är många som hårt och länge spyr galla över D&D-förespråkarnas favoritsystem?

Troberg

Sinister eater

Dessutom tycker jag det bara är naivt att tro att man genom att kritisera diverse licenser kan få något bättre. Just det är det ju bara att gilla läget. Även det gäller alla.
Nej, jag planerar att gå längre. Jag arbetar (på lågfart) på ett eget system som ska ha en bättre licens.

Den kommer att vara betydligt mer lik GPL, med mer fokus på nyttan för brukaren.

- Om man brukar något av systemet kommer automatiskt hela det deriverade systemet att falla under licensen.
- Det kommer inte att finnas krav på vad man får och inte får ha med (bortsett från att man inte får ändra information om vem som författat vad).
- Man får ändra hur mycket eller hur lite av systemet man vill, men man måste deklarera hur mycket man ändrat i de olika delarna av systemet. Inte en kvalitetsdeklaration men väl en innehållsdeklaration.
- Man måste bifoga det digitala källdokumentet i specifierat format så att andra kan utnyttja det som bas för vidarutveckling. Man får ha en version med bilder och layout och hela köret, men källtexten ska finnas med i rå digital form. Om det är en tryckt produkt är det acceptabelt att källtexten finns i fritt nedladdningsbar form.
- Alla ändringar görs som mods, vilka man patchar in. Man kan stacka mods, så att man kan använda flera regeländringar samtidigt. Det är också detta som möjliggör innehållsdeklaration enligt ovan.
- Central styrning av grundsystemet, till en början av mig, men så småningom förhoppningsvis av en oberoende komitté. Detta av ordningsskäl och stabilitetsskäl, inte för att agera diktator. Folk ska kunna bidra med mods för att lägga till i den officiella regelkärnan, vilka kommer att bedömas om de bör finnas med eller inte. Om de inte bedöms passa så spelar det inte så stor roll, man kan alltid släppa dem som en mod.

Det här är som ni ser mycket inspirerat av open source/GPL, framför allt av hur utvecklingen av MAME sköts.

Läs mer om mina tankar här.

Så, jo, det finns mer man kan göra än att bara gilla läget.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Martyrer!

Fast DoD har också fått rätt mycket obefogad (och befogad) kritik sedan sexan kom (för att inte tala om femman). Det har spytts en hel del galla över Ritominds. Det där med yrkesnivåer var visst en känslig punkt för många.

Så nej, D&D-spelarna är inga martyrer i den meningen. :gremtongue:

/Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jag arbetar (på lågfart) på ett eget system som ska ha en bättre licens.

Ja, det är ett steg i rätt riktning, för nya friare licenser behövs.

Så, jo, det finns mer man kan göra än att bara gilla läget.

Fast det är en liten skillnad. Du kan inte göra något åt WotC's licenser, men att göra en egen är inte alls dumt, men kan du påverka WotC med den? Givetvis hoppas jag att din licens ska kunna bli stor men är det realsitiskt att tro att WotC kommer bry sig? Jag kommer i vilket fall bry mig, så länge det inte inbegriper d30 för då får du muta mig med en.... :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Martyrer!

Så nej, D&D-spelarna är inga martyrer i den meningen.
Självklart inte, men de av oss som har hängt med ett tag (även om vi har provat massor av andra rollspel) har fått utstå så mycket accumulerat skitsnack om vårt spel att varje liten ny tuva stjälper lasset. Redan när RuneQuest kom ut (1978?) började det och när Arms Law (stridsreglerna till RoleMaster) kom var skitsnacket om D&D i full gång.

Det gör mig inget att man diskuterar olika sätt att skapa rollspelssystem... till exempel på Rollspelsmakarforumet. Men på D&D-forumet känns det intressantare om man diskuterar lösningar inom spelsystemet, snarare än "f-n va kasst det här är, det borde ju alla fatta" och kräva drastisk lobotomering av systemet. När sedan D&D-spelare försöker förslå mindre drastiska förändringar som lösningar på ett upplevt problem, uppfattas man som stelbent regeltaliban. Trist.

D&D har inte världens bästa spelsystem (eftersom "världens bästa" är en subjektiv term), men det är min favorit och många andras också. Att man värjer sig mot radikalkirurgi beror i mitt fall på att jag då inte längre kan utnyttja den enorma källa till inspiration som D&D community över hela världen utgör. Små justeringar är inget problem, men radikala ändingar gör mig isolerad. (Och, tro mig, jag har varit där, gjort det.) Därför föredrar jag att arbeta på lösningar inom systemet hellre än att förkasta stora delar av det.

/Mikael