Nekromanti Flyttad deltråd från D&D-forumet

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om skitsnack, regelslakt och Han

Japp, jag förstår precis vad du menar. Som sagt, ett av mina absoluta favoritspel är det svenska spel som troligtvis fått mest skit av alla. Och visst, man går in i försvarsställning när folk öser galla över något man tycker om.

Angående det du säger om förändringar och utveckling av system så håller jag med även där. Jag är också mot att slita sönder ett system helt och hållet och bygga om det. Då kan man lika gärna göra ett eget rollspel från början.

Nej, D&D är inte världens bästa system. Men jag gillar det trots allt för det har så många kvaliteér som saknas i andra spel. Efter DoD och Mutant så är nog D&D det spel jag helst vill spela, dessutom är jag bra sugen på CoC D20. På något sätt har man lyckats banta ned både regler och bakgrund till en enda bok (och ett ensidigt karaktärsblad). Det tilltalar mig. D20´s enkelhet befriat från D&D´s oöverskådliga regellunta.

När vi ändå snackar om egenutveckling av rollspel så vill jag passa på att tacka en forumit som får på tok för lite uppskattning för sina inlägg, nämligen Han . Han har utvecklat sitt älskade DoD under lång tid och skrivit väldigt många roliga, intressanta och genomtänkta inlägg om hur hans DoD fungerar. Ett bra exempel på hur man kan ändra mycket i ett system men fortfarande ha den genuina DoD-känslan kvar. Utan att pilla sönder reglerna har han böjt dem att följa hans vilja och vision om hur fantasyrollspel skall vara. Bra jobbat Rickard, och keep up the good work.

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Kritik över lag

Fast det är en liten skillnad. Du kan inte göra något åt WotC's licenser, men att göra en egen är inte alls dumt, men kan du påverka WotC med den? Givetvis hoppas jag att din licens ska kunna bli stor men är det realsitiskt att tro att WotC kommer bry sig?
Ah, det är grundskillnaden mellan mig och WotC. De försöker aktivt få folk att spela deras spel, medan jag bara vill göra ett bra system och sedan låter jag folk bestämma själv utan att påverka dem.

En bra produkt kanske inte säljer sig själv lika bra som en marknadsförd produkt, men jag får de bättre konsumenterna, de som är beredda att bidra med vidarutveckling. Ibland är kvalitet bättre än kvalitet.

Dessutom blir mitt system gratis. Gratis är alltid prisvärt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Om skitsnack, regelslakt och Han

Jag tror problemet många gånger bottnar i vilken syn på hela hobbyn den enskilde rabiate kritikern har.

Ofta när någon kritiserar CoC eller proklamerar för tärnings-SM så spyr jag några hekto galla. Eller om någon förklarar varför White Wolfs världar är så bra.

Likadant har jag många gånger gnällt över hur hemskt dåligt EON är.

Men vad är gemensamt för allt detta? Jo, allt har sin stadiga bas fans. Både EON och WoD-sviten har otroligt många fans. Folk som köper böcker, spelar och rent av lever sig in i dessa spelvärldar precis lika mycket som jag gör. Men självklart tycker jag att det kan göras bättre, eftersom JAG gör på ett annat sätt...

Problemet är helt enkelt - som jag så många gånger kommer fram till - folks syn på vad som är "kul rollspel". Och det handlar förmodligen inte lika mycket om slå tärning vs. rollgestaltning som det handlar om vilket regelsystem som "känns" bäst, vad man en gång i tiden började med (nostalgi) eller vilken bild man genom åren och efter erfarenheter har fastnat för.

Men hade det inte varit otroligt tråkigt om vi bara satt i varsitt hörn och konstaterade att alla har rätt till en åsikt? Jag tycker det kommit fram mycket vettigt i den här diskussionen, som till exempel länkarna Dante delade med sig av angående klasslösa modifikationer av D&D.

Så låt oss diskutera! Bli arga, bli irriterade - men se för tusan till att fortsätta diskutera :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play

Dessutom blir mitt system gratis. Gratis är alltid prisvärt.

Fast i egenskap av kräsen rollspelare måste jag ju säga att gratis indie-regelsystem nog är det sista jag kommer ladda hem, av anledninge att det inte finns en enda anledning.

Visst, jag kan tänka mig att tanka kompletta spel och koncept. Men regelsystem eller regellicenser? Intresserar mig inte överhuvudtaget.

Om de nu inte får ett sådant rykte om sig att vara fenomenala till den grad att de verkligen inte går att hoppa över. Men med tanke på att många hyllar Västmark - och jag har fortfarande inte tankat hem det (även om jag funderat på att köpa 3:an) - så funkar det inte alltid med ett rykte, heller.

Troberg

Sinister eater
Re: Martyrer!

Att man värjer sig mot radikalkirurgi beror i mitt fall på att jag då inte längre kan utnyttja den enorma källa till inspiration som D&D community över hela världen utgör. Små justeringar är inget problem, men radikala ändingar gör mig isolerad. (Och, tro mig, jag har varit där, gjort det.) Därför föredrar jag att arbeta på lösningar inom systemet hellre än att förkasta stora delar av det.
Det där håller jag inte med om. Jag modifierar nästan allt jag spelar för att passa min spelstil. "Mitt" GURPS har ett eget stridssytem, tidvis ett eget skadesystem, ibland eget initiativsystem, vissa ads/disads modifierade, defaults gäller inte vid karaktärsskapande, andra magiregler (där applicerbart), ibland ändrat karaktärsgenereingssystem, ändrade regler för färdighetsslag och ibland ändrade kostnader för grundegenskaper. Bortsett från detta och några mindre ändringar så spelar jag ett helt omodifierat standard-GURPS.

Vissa gillar standardbilar, medan vissa gillar topptrimmade custombyggen med brölande, glödande pulsjetmotorer. Bara en smaksak, och smaken varierar.

Troberg

Sinister eater

Fast i egenskap av kräsen rollspelare måste jag ju säga att gratis indie-regelsystem nog är det sista jag kommer ladda hem, av anledninge att det inte finns en enda anledning.

Visst, jag kan tänka mig att tanka kompletta spel och koncept. Men regelsystem eller regellicenser? Intresserar mig inte överhuvudtaget.
Inte ens om du kan använda det som bas för ett eget spel, modifiera det hur mycket eller hur lite du vill, använda modifikationer som andra gjort inline, tanka hem världar och annat som andra gjort och så vidare?

Det funkar för programvara, varför är konceptet så omöjligt i rollspel?

entomophobiac

Low Prep High Play

Inte ens om du kan använda det som bas för ett eget spel, modifiera det hur mycket eller hur lite du vill, använda modifikationer som andra gjort inline, tanka hem världar och annat som andra gjort och så vidare?

Modifiera saker hur mycket eller lite jag vill. Tja, det gör jag nog ändå. Och då kan man lika gärna göra sitt egna "ultimata system" istället för att licensiera någonting.

Jag tycker d20 är en bra grej, eftersom det nog gjort att fler rollspelare (åtminstone i USA) har provat spel bortom D&D. För marknaden där, oavsett utbudet, måste ha varit väldigt dominerad av just fantasy sedan rollspelen överhuvudtaget kom till världen.

Det som är bra med generiska system, oavsett om det är d20, GURPS, d6 Classic, BRP eller [valfritt annat system] är givetvis att man kan plocka upp ett nytt spel utan att behöva lära sig ett helt nytt sätt att tänka för att reglerna skiljer sig.

Men oftast när jag spelleder/spelar så blir det med Unisystem eller BRP, oavsett vad som spelas. Och varför? För att jag dyrkar enkelheten. Och om det redan finns två system som lever upp till allt jag önskar, varför ska jag då tanka hem fler system, när det är idéer och spelvärldar som intresserar mig - de mer praktiska och intressanta delarna av rollspelets medium?

Troberg

Sinister eater

Modifiera saker hur mycket eller lite jag vill. Tja, det gör jag nog ändå. Och då kan man lika gärna göra sitt egna "ultimata system" istället för att licensiera någonting.
Men det finns också en nackdel. Du måste göra det själv. Med ett helt öppet system så kan du göra mycket av jobbet genom att bara applicera moddar som andra gjort och som du gillar inline. Det blir ett bygge med färdiga klossar, där du bara gör de klossar som inte redan finns från scratch.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det där håller jag inte med om. Jag modifierar nästan allt jag spelar för att passa min spelstil.
Det gör inte jag... längre. Jag lägger hellre ner motsvarande tid på att skapa intressanta saker inom systemet, antingen det är äventyr, miljöer eller personer.

Vissa gillar standardbilar, medan vissa gillar topptrimmade custombyggen med brölande, glödande pulsjetmotorer. Bara en smaksak, och smaken varierar.
Jag förstår att du gillar liknelsen, men här fungerar ju community-effekten åt motsatt håll. Glödande pulsjetmotorer innebär ju en samhörighet och nätverkande med andra pulsjetentusiaster, medan vi som kör en standard-Ford fram och tillbaka från jobbet varje dag inte känner samma behov av att utbyta erfarenheter om detta.

Rollspelande, däremot, handlar ju just om samhörighet och nätverkande. Genom att följa standard-D&D tillhör jag det absolut största nätverket. Om jag istället moddar det till oigenkännlighet (till exempel, MD&D), har jag inte alls lika många att nätverka med.

I och för sig, är detta ju bara sant om man inte ser systemskapandet som det centrala. Som systemskapare kan man naturligtvis nätverka och utbyta moddar i stor skala, men om man föredrar spelandet minskar möjligheten till nätverkande ju mer man moddar.

Eller hur?

/Mikael

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur ska det funka ...

… med s.k. produktidentitet?

Är det bara de regeltekniska bitarna som måste falla under licensen eller hamnar allt jag skriver där?

Om jag anstränger mig som f*n för att hitta på en cool och nyskapande värld med intressanta historier, intriger och personer – kommer vem som helst att kunna korpa den rakt av?

Troberg

Sinister eater
Re: Hur ska det funka ...

… med s.k. produktidentitet?

Är det bara de regeltekniska bitarna som måste falla under licensen eller hamnar allt jag skriver där?

Om jag anstränger mig som f*n för att hitta på en cool och nyskapande värld med intressanta historier, intriger och personer – kommer vem som helst att kunna korpa den rakt av?
Om du använder något av systemet så hamnar allt under licensen och kan användas fritt. Det gör dock inget, eftersom man inte får ändra vem som gjort vad, så allt ditt kommer fortfarande att ha ditt namn.

Det funkar fint inom open source-rörelsen. Det görs mer GPL-program idag än vad det görs closed-source, closed-license. Man gör något, andra bygger vidare på det, gör egna varianter, vilka du i din tur kan utnyttja för att utöka det du gjorde från början. Det ger ett driv och en kreativitet i utvecklingen som är svår att matcha, det ger en nytta för brukaren som gratis kan få kvalitetsprodukter (du kan iofs sälja dem om du vill, du kan bara inte hindra andra från att i sin tur sprida dem gratis).

Visst, man blir inte lika rik på det, men det lär man väl inte bli på rollspel ändå...

Drivkraften är inte pengar, men de är ändå inte så intressanta. Drivkraften är att göra något bättre, något som är mycket roligare!

Troberg

Sinister eater

"Vissa gillar standardbilar, medan vissa gillar topptrimmade custombyggen med brölande, glödande pulsjetmotorer. Bara en smaksak, och smaken varierar."

Jag förstår att du gillar liknelsen, men här fungerar ju community-effekten åt motsatt håll. Glödande pulsjetmotorer innebär ju en samhörighet och nätverkande med andra pulsjetentusiaster, medan vi som kör en standard-Ford fram och tillbaka från jobbet varje dag inte känner samma behov av att utbyta erfarenheter om detta.

Rollspelande, däremot, handlar ju just om samhörighet och nätverkande. Genom att följa standard-D&D tillhör jag det absolut största nätverket. Om jag istället moddar det till oigenkännlighet (till exempel, MD&D), har jag inte alls lika många att nätverka med.

I och för sig, är detta ju bara sant om man inte ser systemskapandet som det centrala. Som systemskapare kan man naturligtvis nätverka och utbyta moddar i stor skala, men om man föredrar spelandet minskar möjligheten till nätverkande ju mer man moddar.
Jag håller inte riktigt med. Om jag ska stanna i samma liknelse så vet jag folk som kan diskutera i timmar vilka bitar man kan slipa bort på en förgasare för att få ut mer effekt.

Det finns ett community som älskar moddar, och det är ett intressant ämne även om man bara spelar. Jag spelar bara D&D, men är ändå intresserad av moddar.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det finns ett community som älskar moddar, och det är ett intressant ämne även om man bara spelar. Jag spelar bara D&D, men är ändå intresserad av moddar.
Måhända att du bara spelar D&D, men du är ju uppenbarligen fascinerad av moddar i allmänhet. Du älskar ju att "skruva på reglerna".

Jag, till exempel, bryr mig inte speciellt mycket om moddar utan mer om vad man kan skapa inom systemet. Visst är finns det hängivna moddare, men det är ändå en liten community jämfört med de som skapar material inom D&D-systemet.

Jag föredrar att höra till den större gruppen och få ut mer nätverkande.

/Mikael

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Det där håller jag inte med om. Jag modifierar nästan allt jag spelar för att passa min spelstil. "Mitt" GURPS har ett eget stridssytem, tidvis ett eget skadesystem, ibland eget initiativsystem, vissa ads/disads modifierade, defaults gäller inte vid karaktärsskapande, andra magiregler (där applicerbart), ibland ändrat karaktärsgenereingssystem, ändrade regler för färdighetsslag och ibland ändrade kostnader för grundegenskaper. Bortsett från detta och några mindre ändringar så spelar jag ett helt omodifierat standard-GURPS.
Jag ogillar gurps av många olika anledningar... men ska jag vara ärlig så är det fanatiska moddandet också en av anledningarna till att jag undviker det med dig...

Jag vill ha åtminstone någon form av kontinuitet i mitt spelande... Med ditt ändrande blir det rätt himla jobbigt eftersom en regel ändring ofrånkomligt också ändrar i världen...

Tex ändra stridssystemet så har man helt plötsligt mer eller mindre tåliga karaktärer vilket inte är bra... Eller kanske snabbare etc... ni fattar?

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Ja man börjar ju nästan misstänka att båda systemen som är relativt populära får så mycket skit för att det sitter en massa folk som vill vara mer anarkistisk än den andra och hacka ner på det som "populärast"

Fan nog kan man hitta på argument för eller emot allt bara man villl... frågan är väl av vilken anledning man gör det...

Krille

Super Moderator

"Självklart inte, men de av oss som har hängt med ett tag (även om vi har provat massor av andra rollspel) har fått utstå så mycket accumulerat skitsnack om vårt spel att varje liten ny tuva stjälper lasset."

De av oss som inte har hängt med precis lika länge har fått utstå rätt mycket ackumulerat skitsnack från de gamla enterna som började sex år före oss. IMHE, skit har kastats lika mycket åt båda hållen.

Troberg

Sinister eater

Jag vill ha åtminstone någon form av kontinuitet i mitt spelande... Med ditt ändrande blir det rätt himla jobbigt eftersom en regel ändring ofrånkomligt också ändrar i världen...
Vilket beror på din villfarelse att du har toral koll på alla sannolikheter och omständigheter.

En ändring av en regel ändrar inte världen. Världen är frikopplad från reglerna. I vilket fall är det totalt likgiltigt, eftersom jag inte ändrar regler under en kampanj, så hur kan då världen ändras?

Tex ändra stridssystemet så har man helt plötsligt mer eller mindre tåliga karaktärer vilket inte är bra... Eller kanske snabbare etc... ni fattar?
Om helt plötsligt innebär från en kampanj till en annan och om det spelar roll när det påverkar alla lika, så visst.

En förbättring är alltid en förbättring. Du kan vända på orden hur du vill, men den enkla sanningen är oemotsäglig. Jag förbättrar där det får, därför att jag vill ha ett så bra system som möjligt. Lev med det.

Troberg

Sinister eater

Jag, till exempel, bryr mig inte speciellt mycket om moddar utan mer om vad man kan skapa inom systemet. Visst är finns det hängivna moddare, men det är ändå en liten community jämfört med de som skapar material inom D&D-systemet.

Jag föredrar att höra till den större gruppen och få ut mer nätverkande.
Jag föredrar att skippa flockmentaliteten och prata med alla. En sådan detalj som exakt hur ett stridssystem ser ut eller hur man gör ett magisystem låter jag inte komma i vägen.

Troberg

Sinister eater

Ja man börjar ju nästan misstänka att båda systemen som är relativt populära får så mycket skit för att det sitter en massa folk som vill vara mer anarkistisk än den andra och hacka ner på det som "populärast"
Jag tror inte att det har med anarkism att göra, åtminstone har det inte det för mig, jag är inte lagd åt det hållet.

Jag tror helt enkelt att ju större man är desto mer märks man, desto fler angripare får man, desto fler försvarare får man och desto mer polariserad blir debatten.

Fan nog kan man hitta på argument för eller emot allt bara man villl... frågan är väl av vilken anledning man gör det...
Spelar det någon roll, så länge argumenten är giltiga?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag föredrar att skippa flockmentaliteten och prata med alla. En sådan detalj som exakt hur ett stridssystem ser ut eller hur man gör ett magisystem låter jag inte komma i vägen.
Detalj? Okej, om du ser spelsystemet som en detalj. Men det gör inte jag.

Och det är inte flockmentalitet. Möjligtvis lathet.

/Mikael