Nekromanti Flyttad deltråd från D&D-forumet

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Kritik över lag

...men tyvärr så var inte D&D-anhängarna tillräckligt mogna för att diskutera brister och hur de kan fixas...
Så när folk inte har samma åsikt som du, är de helt enkelt inte tillräckligt mogna?

Du kanske behöver inse att det som du ser som en brist kan någon annan se som en styrka.

Om du nu verkligen saknade idéer och ville ha konstruktiva råd runt hur du skulle kunna bygga precis den rollfigur du föreställt dig med hjälp av reglerna i D&D, fanns det ju gott om folk som ville hjälpa till. Men när du inte villa ha lösningar utan bara tog denna "brist" till intäkt för att få tala om för alla hur kasst det är med klasser i D&D, blev det bara tröttsamt.

Vi som tycker om D&D gillar klasser. Vi ser dem inte som en brist utan som en möjlighet. De är, precis som Magnus säger, mallar som kan anpassas till den rollfigur man är ute efter att få spela. De ger också någon som inte har samma erfaranhet av att skapa unika rollfigurer en snabb möjlighet att komma in i en lätt igenkännlig arketyp. Klasser passar oss helt enkelt perfekt.

Inlägg på D&D-forumet om hur man skall bli av med detta "problem" är därför ointressanta, eftersom utgångspunkten känns helt felaktig. Och i längden blir de, som sagt, enbart tröttsamma.

/Mikael

Foggmock

Myrmidon

Jag har bara svårt att förstå hur ämnet kan vara så känsligt att folk råkar i luven på varandra bara för att de tycker annorlunda.

Den främsta anledningen till att jag lämnade rpg.net. Det är en militant pro-D20stämning där, och kritik bemöts med 'sluta, du är ett rövhål' eller 'sluta klaga på hur vi spelar', nu senast var det en tråd om korkade regelmekanismer som urartade då någon tog upp KP/HP som en sådan - varvid D&D-fanaticsen flippade totalt och tråden slutade väl på runt 50 sidor med 10 poster per sida, där minst 20 stycken ensamt tog upp diskussionen om KP mot andra skadesystem, och visst, jag kanske är partisk, men de som var HP-förespråkare hade tunna argument och egentligen bara ett: 'Det är en abstraktion och en bra sådan' medans de som var emot HP kunde förklara precis allt som var konstigt och skevt med systemet.

Man får helt enkelt hålla sig till att diskutera D20-spel och i sällsynta fall även WoD, och säger du emot så räkna med att din tråd kommer vara översvämmad en halvtimme senare.

Men alltså.. jag vet faktiskt inte vad som gör just D&D-förespråkarna de som hårdast och längst försvarar sitt favoritsystem, för det är faktiskt tendenser jag sett. För ärligt talat - folk som försvarar denna och denna mekanismen i D&D är ju procentuellt fler än de som försvarar mekanismer i DoD. Tycker jag iallafall.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men eon-fansen då? [ANT]

Men alltså.. jag vet faktiskt inte vad som gör just D&D-förespråkarna de som hårdast och längst försvarar sitt favoritsystem, för det är faktiskt tendenser jag sett. För ärligt talat - folk som försvarar denna och denna mekanismen i D&D är ju procentuellt fler än de som försvarar mekanismer i DoD. Tycker jag iallafall.
Tja, Eon-fansen brukar försvara sitt system rätt hetskt. Fast det brukar ju iofs vara de som inte har spelat något annat. Lite äldre spelare, som t.ex. Ymir brukar ha en mer nyanserad syn på systemet. I D&D´s fall verkar det vara tvärtom, ju mer man har spelat det och ju mer erfaren man är, desto mer fanatisk blir man :gremsmile:

/Vulf

Foggmock

Myrmidon
Re: Men eon-fansen då? [ANT]

Hmm. Nu råkar ju jag vara av den åsikten att Eon's system INTE är fyllt av hål av samma kaliber som D&D/D20 är, men du har rätt, färska Eoniter brukar vara rätt militanta försvarande av sitt system trots att det är det enda de testat. Det verkar vara olika inkörsportar till vårat stora hamnmagasin av rollspel - D&D och Eon håller i den stora porten som är stor som hela kortsidan - fast då får man bara se en stor, tom lokal utan inventarier eller någonting. Smyger man däremot in i hobbyn genom en sidodörr i långsidan kommer man till den andra hälften (vi ponerar alltså att D&/Eon-rummet består av halva varuhuset) som är fyllt av rum i alla olika storlekar, fyllda med tuffa målningar på väggarna och en massa trevligt folk.

Eller, i korta ordalag: Kommer du in i hobbyn via Eon eller D&D så tenderar du att stanna där.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Men ändock ska väl Ad&D diskuteras på ad d forumet...

om man vill göra jämförelser så kan man väl hålla sig till rollspel forumet?

Så får de add fanatiker som tycker det är värt att försvara sin produkt gå dit? Jag förstår att de tycker det är trist att behöva försvara sitt spel hela tiden... när det de faktiskt vill göra är att prata om sitt spel... i positiva meningar...

Vi behöver mera positiva diskutioner och mindre slaggande... Och det är skillnad på att repeterera tusen gånger att något är så kasst så kasst och kritisera en gång....

Ackerfors

Alas, your rapids!

Nu råkar ju jag vara av den åsikten att Eon's system INTE är fyllt av hål av samma kaliber som D&D/D20 är

Det är för att Eon inte har några hål överhuvudtaget. Det är fööör tätt. Enligt mig då givetvis. Visst DnD har hål, men jag tycker inte de är lika allvarliga. Det beror förstås mycket på vad man vill ha ut av spelet.

Men det är inte det diskussionen handlar om för tillfället.

Eller, i korta ordalag: Kommer du in i hobbyn via Eon eller D&D så tenderar du att stanna där.

Jag kom in via Eon och "fastnade" i DnD (fastnade är inte rätt ord, men jag spelar det gärna i brist på annat som spelarna jag spelar med vill spela). Jag må vara ett undantag, men jag är öppen för åsikter om systemen och spelen jag gillar och risken finns att jag ändrar mig. Jag kommer dock aldrig bli militant. Men just militant är hela problemet i den här utbrutna deltråden.

Foggmock

Myrmidon

Men ändock ska väl Ad&D diskuteras på ad d forumet...

Ja, oavsett VAD man pratar om.

m man vill göra jämförelser så kan man väl hålla sig till rollspel forumet?

Om du skriver ett nytt inlägg på Rollspelsforumet och vill prata brister i D&D kommer moddisarna att flytta det med omedelbar verkan, det kan jag nästan garantera.

Så får de add fanatiker som tycker det är värt att försvara sin produkt gå dit? Jag förstår att de tycker det är trist att behöva försvara sitt spel hela tiden... när det de faktiskt vill göra är att prata om sitt spel... i positiva meningar...

Det är ingen som tvingar dem att banka på exempelvis troberg varje gång han sticker upp sitt tryne. Det finns en rätt schysst funktion inbyggd - Ignorera. Men i detta fallet sitter den i din hjärna och inte i forumet.

Vi behöver mera positiva diskutioner och mindre slaggande... Och det är skillnad på att repeterera tusen gånger att något är så kasst så kasst och kritisera en gång....

Tja, iallafall JAG eftersträvar konstruktiva diskussioner som leder nånvart, inte positiva eller negativa diskussioner där man bara hyllar sitt eget spel och inget meningsutbyte sker. Hålla-varandra-om-ryggen-mentalitet för inte samhället framåt.

Foggmock

Myrmidon

Det är för att Eon inte har några hål överhuvudtaget. Det är fööör tätt. Enligt mig då givetvis. Visst DnD har hål, men jag tycker inte de är lika allvarliga. Det beror förstås mycket på vad man vill ha ut av spelet.

Det var det jag menade, Eon har sina skadepoäng, ett ytterst konkret sätt att säga hur ont en snubbe har efter att ha fått en däng. D&D har kroppspoäng, och det är alltså upp till spelledarens godtycke att avgöra om han blir skadad, skuttar undan eller bara blir lite tröttare. Som tumregel har nog iallafall vi (Star Wars D20, anm.) att små skador är inte skadade utan bara uttröttande medans större skador innebär sår. Men som sagt, det hör inte hit.

Jag kom in via Eon och "fastnade" i DnD (fastnade är inte rätt ord, men jag spelar det gärna i brist på annat som spelarna jag spelar med vill spela). Jag må vara ett undantag, men jag är öppen för åsikter om systemen och spelen jag gillar och risken finns att jag ändrar mig.

Hey, grabben, gå ut ur den där stora tråkiga salen och häng på oss tuffa grabbar! Det finns massor med schyssta spelupplevelser om du bara kommer runt hörnet!

Förresten, tror du att du hade vänt huvet från D&D-modulerna till Mutant: UA och köpt det på ren nyfikenhet om vi från kanalen inte uppmärksammat dig på det?

Ackerfors

Alas, your rapids!

Hey, grabben, gå ut ur den där stora tråkiga salen och häng på oss tuffa grabbar! Det finns massor med schyssta spelupplevelser om du bara kommer runt hörnet!

Har jag inte redan gjort det ett bra tag? :gremwink:

Förresten, tror du att du hade vänt huvet från D&D-modulerna till Mutant: UA och köpt det på ren nyfikenhet om vi från kanalen inte uppmärksammat dig på det?

Nope, jag tror jag har folket i kanalen att tacka för väldigt mycket. Speciellt för Mutant och Västmark, men även för mycket annat.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Tja, iallafall JAG eftersträvar konstruktiva diskussioner som leder nånvart, inte positiva eller negativa diskussioner där man bara hyllar sitt eget spel och inget meningsutbyte sker. Hålla-varandra-om-ryggen-mentalitet för inte samhället framåt. "

Är det verkligen en persons fel när två stycken bråkar? Jag tror inte att konflikten mellan troberg och de andra beror på att det råder någon form av hålla-om-ryggen-mentalitet på D&D-forumet. De mest aktiva debattörerna är alla gamla rävar med åtskilliga år bakom sig i hobbyn. Så istället för att leta syndabockar så kanske man skulle försöka undvika upphettade diskussioner av det här slaget i framtiden? När man kommit så långt så att man slänger in argument i stil med "alla missförstår mig" eller "D&D-anhängarna är ökända för att hålla ihop" så för man inte längre någon konkret eller givande diskussion.

Jag sympatiserar verkligen med Vitulv som får se sin harmlösa tråd söndersliten och dominerad av en ändlös diskussion om D20:s vara eller icke vara.

Foggmock

Myrmidon

Det var en ren reflektion över lokomotivs uttalande, inget annat. Det var ingen kritik mot D&D-forumet på något sätt. Han sa att han ville ha mer positiva diskussioner och jag sa att jag inte trodde det skulle leda någonvart om man då aldrig diskuterade det som är dåligt.

Läs vad jag menar och inte vad jag skriver! :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Deltråden flyttad (och Trobergkritik)! ...

Likhet -> MBL OGL OGL låter ju nästan lika... men trots det är det ju innehållet som bestämmer vad det är... det måste ju alltid vara upp till användaren att granska och välja det bäst applicerbara sättet...
Det är inte vara en fråga om snarlika namn, den är definitivt inspirerad av GPL, men subtilt ändrad på ett sätt som tar bort fördelarna med GPL, framför allt då att man tagit bort paragrafen att allt som innehåller en del som är GPL i sin tur som helhet måste vara under GPL, samt att man till skillnad från GPL inte har lagt kontrollen över licensen på en oberoende organisation.

Om man börjar sätta poäng och ska pracka på folk att en är mera skit än den andra sätter man ju bara sina egna värderingar på saken ifråga... Och då är man farligt nära någon form av censurbegrepp om bara sin egen åsikt är ok

så vad vill jag säga... jo det är rätt att kritisera en sak peka på vad som är fel... men börjar man repeterea en sak om och om igen får iaf. jag känslan av att man försöker pracka på folk sina egna åsikter... Vilket Hitler var en mästare på
Bara tom retorik utan grund.

Troberg

Sinister eater
Re: Deltråden flyttad (och Trobergkritik)! ...

Nu rör du ihop det igen.

OGL != d20 STL.

OGL liknar på ytan GPL.(snip)
d20 STL liknar inte ett skvatt GPL.
Jag vet det, men jag anser att den marknadsförs på ett sätt som är designat för att de båda ska sammankopplas med GPL.

Var snäll och blanda inte ihop dem. Du har åtminstone gett sken av att vara intelligent nog att förstå skillnaden mellan dem.
Jodå, jag förstår skillnaden. Båda är dock en del i WotCs försök att surfa på GPL-vågen. Det var min poäng.

Jag kan dock acceptera det, det är en del av marknadsföring att bluffa. Jag gillar inte det, men den sortens bluffar är inte enbart något som WotC sysslar med.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Blotta

"Bara tom retorik utan grund. "

Det tyckte nog inte han och många med honom. Det finns ju fortfarande folk som tycker att det han sade var vettigt. Vi kan ju nöja oss med att konstatera att huruvida retoriken är tom eller meningsfull är rätt subjektivt. Så även i detta sammanhang.

Vitulv

Re: Blotta

Men att dra paraleller mellan forumiter och Hitler är något som åtminstone jag gärna slipper här på rollspel.nu.

/Vulf

Troberg

Sinister eater

Så när folk inte har samma åsikt som du, är de helt enkelt inte tillräckligt mogna?
Nej, när de inte är beredda att diskutera och försöka reda ut frågan.

Om du nu verkligen saknade idéer och ville ha konstruktiva råd runt hur du skulle kunna bygga precis den rollfigur du föreställt dig med hjälp av reglerna i D&D, fanns det ju gott om folk som ville hjälpa till. Men när du inte villa ha lösningar utan bara tog denna "brist" till intäkt för att få tala om för alla hur kasst det är med klasser i D&D, blev det bara tröttsamt.
Se det som ett exempel på hur klasser kan ställa till det och som ett upplägg för ett förslag på ett d20 utan klasser.

Vi som tycker om D&D gillar klasser. Vi ser dem inte som en brist utan som en möjlighet.
Nej, inte alla. Jag gillar att spela D&D. Jag tror att jag spelat det mer än något annat spel. Det är inte mitt förstahandsalternativ, men jag gillar det. Jag gillar inte klasser och skulle därför gillat det mer om jag hade haft en alternativ lösning. Med rätt justeringar kanske jag till och med skulle överväga att spelleda i systemet.

Inlägg på D&D-forumet om hur man skall bli av med detta "problem" är därför ointressanta, eftersom utgångspunkten känns helt felaktig. Och i längden blir de, som sagt, enbart tröttsamma.
Det är den sortens bokstavstroende regeltalibanism som jag finner jobbig. "Ska man spela D&D så ska man spela precis som vi. Man får inte tycka att något bör justeras och vi tänker inte föreslå några justeringar."-attityden. Kan man inte försöka hitta former av systemet som passar även andra än den inre cirkeln av hardcore-fans?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Naturligtvis

Klart att du har rätt i den frågan, det nekar jag inte till. Frågan är väl om man egentligen inte skulle ta och yrka på ett låsande av den här eländiga tråden. Nu har alla kommit upp i varv så mycket att jag betvivlar att det kommer att sluta lyckligt.

Vindhand

Myrmidon
OT om gpl-liknelse

OGL liknar på ytan GPL.

Väldigt ytlig likhet i så fall, med tanke på att det mest fundamentalta för GPL, att man inte får bygga en produkt med GPLade delar utan att göra hela produkten GPL, saknas.

Vitulv

Låsning [ANT]

Eländig var ordet. Lås skiten :gremfrown: