Nekromanti Flyttad: Varför har vi inte spelbutiker?

G

Guest

Guest
Bra utbud och tillgänglighet ÄR service

Bra utbud och tillgänglighet (man slipper åka tunnelbana eller gå i regnet - sitter och klickar framför brasan med en kopp te) är service. Framför allt Nobleknightgames.com har fantastisk kundservice dessutom. De svarar direkt på produktfrågor, har låga fraktkostnader och hjälper till att hitta produkter man letar efter. Dessutom anger han paketets värde till lägre än vad det egentligen är så man slipper tullavgifter. Nobleknightgames.com har förstklassig service!

Att jämföra färskvaror med böcker tycker jag är lite väl extremt. Det är väl inte girighet att inte vilja betala överpriser? Jag anser det faktiskt korkat att betala mer för samma produkt.

Men jag håller med dig om att det kan vara trevligt att bläddra i böcker och strosa runt lite grann. Men samtidigt tycker jag det är mysigt att klicka runt på en nätbutik och läsa om rollspelsprodukter...

Johan Granberg

Swordsman
Fråga:

Alltså snackar vi rena rollspelsbutiker nu? För det finns väl knappt på nätet heller egentligen?

Annars har vi ju Collector's Point här i Umeå som har ett ganska omfattande rollspelssortiment, och jag är tillräckligt lojal för att orka släpa mig dit när jag vill köpa något istället för att se om jag kan hitta det billigare på någon amerikansk nätbutik. De sysslar visserligen med postorder också, men det är ju med samma priser som i butiken så det är väl inte speciellt relevant.

G

Guest

Guest
Re: Fråga:

Vi jämför fysiska butiker som har lokaler man kan besöka som kund, med internetbutiker som du bara kan handla från online.

Båda sätten att handla på har sina absoluta fördelar, men priserna är "alltid" mycket lägre på nätet, ex.vis.

Johan Granberg

Swordsman
...

Det jag undrade var väl mest om du menar helt renodlade rollspelsbutiker eller spelbutiker i allmänhet. Jag antar att ni inte menar butiker där det enbart säljs rollspel eftersom de inte finns på nätet heller (eller?)

Isåfall är ju CP ett bevis för att det går att driva en lönsam spelbutik utan att dra ner på rollspelen. Hur de lyckas med det vet jag inte riktigt, för jag har svårt att tro att rollspelen utgör en särskilt stor del av inkomsterna, men likväl sviker de inte sina lojala rollspelsköpare.

G

Guest

Guest
Re: ...

Nej, dem behöver INTE ha endast rollspel, men dem ska ha en ansenlig del som är rollspel och rollspelstillbehör.

Kanske är det tullräckligt billigt att driva butik i Umeå, jag vet inte. I Stockholm är ju butiksytor extremt dyra!

Oldtimer

Slava Ukraini!

Butiker har alltid haft konkurrens från postorderföretag. Jag började själv som postorderföretag innan jag öppnade butik (med postorder), så jag vet ganska väl hur det fungerar.

Jag ser egentligen inte varför det är så självklart att priset skall vara så mycket högre i en butik.

Visst är kostnaden för själva butikslokalen en svår belastning för butiken, men man har också många fördelar. Lokalkostnaden är mer eller mindre fast, medan postorder har en extra kostnad per köptillfälle - frakten.

Om vi jämför så kostar det minsta postpaket man kan skicka (med postförskott) 115,30 (exkl moms). Om vi för skojs skull antar att varje försändelse har ett varuvärde (exkl moms) av 500 kr, så ser kunden en kostnad av 645,30 (inkl moms, om vi antar bokmoms på varorna). På ett eller annat vis måste ju postorderföretaget få betalt för frakten, så jag antar här att man lägger på den faktiska kostnaden på slutpriset.

Om samma kund spenderar samma pengar på samma varor i en butik, så har butiken fått en intäkt av 608,77 (exkl moms, åter antagande bokmoms) av försäljningen. Det innebär en intäkt som är 108,77 över postorderföretagets, vilket då skall betala butikens extrakostnad för lokalen.

En butikslokal i Stockholms stad tycks gå att få för runt 2000 kr/kvm och år. Det är svårt att säga vad som behövs för yta för rollspel, men vår första butik var på 16 kvm! Antag att man kan klara det på 30 kvm. Det blir 5000 kr per månad. Då behöver man cirka 45 sådana köp per månad (runt 2 per butiksdag) för att göra samma resultat som postordern. Säljer man mer, blir butiken mer lönande än postordern.

Naturligtvis finns det mycket fler plus och minus än bara detta. Butiken tar mer tid i anspråk för de anställda, kräver skyltmaterial, hantering av kontanter, omplastning av öppnade produkter, etc. Å andra sidan har postordern sina kostnader och bekymmer, såsom framställning av katalog/websida, lager bundet ute på postutlämningsställen (folk hämtar inte paketen direkt... eller inte alls), returer (man har laglig rätt att häva ett postorderköp). Postorderverksamheten har betydligt sämre kundkontakt, medan de har ett betydligt större (teoritiskt) upptagningområde. Fast butiken kan ju kombinera butikförsäljning med postorder för att få upp volymerna.

Allt som allt, tror jag inte att det är postorder (med beställning på internet) som har knäckt butikerna. Jag tror inte heller att postorder automatiskt kan hålla lägre priser. Det är nog bara så att rollspelsförsäljning är föga lönsamt (mycket arbete och lite betalt) och entusiasterna har tagit slut.

/Mikael - tog slut för snart 15 år sedan

G

Guest

Guest

Fast jag jämförde med amerikanska internetaktörer, som har en kundbas som är ofantligt mycket större än vad en liten butik i exempelvis Göteborg någonsin skulle kunna ha. Du måste ju ha omsättning på dina varor för att kunna bli lönsam.

Saken är den att trots fraktkostnaden från USA blir det ändå billigare att handla via amerikanska internetaktörer, än att promenera ner till Fantasybokhandeln i Gamla Stan.

I vilket fall är det bästa för oss som rollspelskonsumenter att ha så många alternativ som möjligt, och det tycker jag det finns på nätet!

ro83rt

Swordsman
Re: Bra utbud och tillgänglighet ÄR service

Ja, jag tycker iaf att det är värt pengarna att ha en affär i närheten. Sedan är en vara värd det man är beredd att betala och känna sig nöjd. Man kan betala mer för att få varan snabbt, hemkörd eller annan service. Så ligger mer i priset än bara produkten. Jag tycker alltså att det finns en poäng i att försöka hålla i liv en affärsrörelse som man gillar eller på annat sätt känner respekt för.

Dimfrost

Special Circumstances

Blir det verkligen det? Har du något exempel? Själv tycker jag att det blir billigare ibland, men det är för att jag bor i Linköping och måste räkna in SF-bokhandelns fraktkostnad också.

/Dimfrost

G

Guest

Guest

Gå till www.nobleknightgames.com så kan du jämföra själv. Jag köper alla mina produkter där, och jag bor ändå i Stockholm som har flera rollspelsbutiker! Noble Knight har de lägsta priserna och de lägsta fraktavgifterna, dessutom ett fantastiskt utbud med massor av gamla klassiker!

Dimfrost

Special Circumstances

Jag vet, jag har handlat där en gång innan (när jag skulle köpa Usagi Yojimbo RPG som inte är så lätt att få tag i). Problemet är att frakten inte verkar bli särskilt billig, eftersom det billigaste är USPS Global Priority Mail oavsett hur mycket man köper, typ, och då får man betala för ett kuvert per vara. Eller brukar du använda dig av någon slags paket som tar en månad eller två?

/Dimfrost

Oldtimer

Slava Ukraini!

Fast jag jämförde med amerikanska internetaktörer, som har en kundbas som är ofantligt mycket större än vad en liten butik i exempelvis Göteborg någonsin skulle kunna ha. Du måste ju ha omsättning på dina varor för att kunna bli lönsam.
Naturligtvis måste man ha en viss omsättning. Men det är inget som säger att det inte räcker med ett befolkningsområde av Göteborgs storlek. Även om ett amerikanskt postorderföretag har en teoretisk kundbas som är mycket större, delas den på många fler aktörer.

Saken är den att trots fraktkostnaden från USA blir det ändå billigare att handla via amerikanska internetaktörer, än att promenera ner till Fantasybokhandeln i Gamla Stan.
Jag noterar att SF-bokhandeln tycks kalkylera med 10 kr per dollar RRP (Recommended Retail Price). Det tycker jag låter högt och jag förstår att amerikansk postorder blir billigare.

Låt oss ta med Noble Knight Games i min tidigare kalkyl. Varukorgen kostade ju 645,30 i butiken, vilket ju då skulle motsvara $64,30 RRP. NKG tycks ligga på 85-90% av RRP så de varorna skulla alltså kosta $54,85 - $58,08. Att frakta hit det på rimlig tid (1-2 veckor) kräver Airmail Parcel Post. Notera dock att den här nivån på frakt saknar försäkringar. Skulle paketet komma bort på vägen (händer i och för sig ytterst sällan) är det lika surt som de berömda rönnbären. Vill man ha det snabbare och säkrare krävs det Global Express Mail (en knapp vecka).

Antag att paketet väger 2,5 kg. Då blir frakten (jag antar att NKG debiterar exakt vad USPS tar betalt) $27,25 för Airmail Parcel Post och $38,00 för Global Express Mail.

Antag också att posttullen hoppar över paketet, vilket de förmodligen gör när det gäller ett paket böcker till en privatperson, så slipper man att betala svensk moms och posttullens groteska expeditionsavgifter.

Totalt hamnar alltså priset på $82,10 - $96,08 beroende på rabatten hos NKG och vilket fraktsätt man väljer. Om jag tittar på vad Forex tar betalt för dessa summor, blir det 600,98 - 703,28.

Tydligt är att man kan få det lite billigare om man är villig att vänta några veckor. Skulle butiken i hemstaden istället kalkylera med 9 kr per dollar RRP, lär det dock bli svårt att få det billigare från NKG.

I vilket fall är det bästa för oss som rollspelskonsumenter att ha så många alternativ som möjligt, och det tycker jag det finns på nätet!
Där tycker jag du har helt fel. Det bästa för oss rollspelare är att ha lokala träffpunkter där man kan träffa likasinnade. En lokal spelbutik är en sådan viktig träffpunkt. Vi är inte i första hand konsumenter, utan rollspelare. Det viktigaste är inte att tjäna en extra krona, utan att hålla ihop hobbyn.

Så tycker då jag.

/Mikael

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: D&D på CNN.com

Ärligt talat, det är faktiskt både billigare och bättre (större utbud, bättre service) att handla på nätet.

Helt klart. Kombinerat med en annan växande online-trend där folk inte betalar för sig alls...

G

Guest

Guest

Jag har köpt rollspelsartiklar i flera år från Noble Knight och jag kan meddela att det blir rejält billigare. Ditt räkneexempel haltar rätt rejält. Jag betalar med VISA-online, så Forex kan du lämna utanför. Jag väljer den billigaste frakten (US Surface Mail) som tar lite mindre än 2 veckor, trots att dem själva anger 4-6 veckor. Jag har ALDRIG varit med om att en försändning "kommit bort" som skickats från USA. Jag har köpt spel och annat per post i över 10 års tid.

Göteborg använde jag bara som exempel, men jag tror du förstår att en så liten stad knappast utgör en tillräckligt stor marknad för att ha en välsorterad butik. Även om det finns flera aktörer på nätet så har dem ju ändå en "global reach" vilket gör att dem kan hålla bättre priser och större utbud.

Sen vet jag inte om butikerna är så himla trevliga, eller om dem utgör vikitga mötesplatser. Jag tror nätet verkar som "mötesplats" för de flesta nuförtiden.

Och...rollspelare är också konsumenter. Jag vill ha bra priser och bra utbud på rollspel, precis som på andra varor.

G

Guest

Guest

Absolut! Jag väljer alltid deras billigaste US Surface Mail. Det tar INTE så lång tid som angivet, utan brukar gå på under 2 veckor. Senaste gångerna jag handlade tog det bara 10, respektive 12 dagar.

Jag vet inte varför dem angivit så lång tid, men amerikaner brukar vara dåliga på internationella mått!

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag har köpt rollspelsartiklar i flera år från Noble Knight och jag kan meddela att det blir rejält billigare. Ditt räkneexempel haltar rätt rejält.
Jag respekterar att du har trevliga erfarenheter av Noble Knight Games, men vi diskuterade ju butiker kontra postorder i allmänhet. Jag justerar gärna mitt exempel, dock.

Jag betalar med VISA-online, så Forex kan du lämna utanför.
Så du tror att VISA har en så mycket bättre växelkurs än Forex? Det tror inte jag. Eller snarare vet, eftersom jag också har VISA.

Jag väljer den billigaste frakten (US Surface Mail) som tar lite mindre än 2 veckor, trots att dem själva anger 4-6 veckor.
Då får du ner frakten till $22 för paketet på 2,5 kg i mitt exempel. Och Surface Mail kan ta tid. Jag har haft mycket med USA att göra och varit med om tider från 2 veckor till 8 veckor. Det kan ha blivit bättre, men det tar betydligt mer tid än att betala i kassan i en butik.

Jag har ALDRIG varit med om att en försändning "kommit bort" som skickats från USA. Jag har köpt spel och annat per post i över 10 års tid.
Det har jag. Det hände senast för några veckor sedan (även om det var en pocketbok och inte ett rollspel). Det var ändå skickat med Global Priority Mail. Jag säger inte att det är vanligt, bara att risken finns. Till skillnad från en butik.

Göteborg använde jag bara som exempel, men jag tror du förstår att en så liten stad knappast utgör en tillräckligt stor marknad för att ha en välsorterad butik. Även om det finns flera aktörer på nätet så har dem ju ändå en "global reach" vilket gör att dem kan hålla bättre priser och större utbud.
"Global reach" och fler kunder ger inte automatiskt bättre priser och större utbud. En omsättning som kommer över en viss minsta gräns är nödvändig, men jag bestrider att det inte går att uppnå i ett område av Göteborgs storlek. Kanske får man komplettera butikens innehåll med andra produkter, men jag menar att det går. Och priserna behöver inte bli hutlösa.

Sen vet jag inte om butikerna är så himla trevliga, eller om dem utgör vikitga mötesplatser. Jag tror nätet verkar som "mötesplats" för de flesta nuförtiden.
Butikerna är så trevliga som man gör dem. Och de var då en viktig mötesplats. Liksom konvent. Och forum som det här. Den ena mötesplatsen utesluter inte den andra.

Och...rollspelare är också konsumenter. Jag vill ha bra priser och bra utbud på rollspel, precis som på andra varor.
Jag sade "i första hand". Om du bara tittar på varje krona på priset, stämmer ju det. Men jag menar att det är skillnad på att köpa rollspel och att köpa mjölk, kaffe eller bensin. Det finns andra värden än bara en sparad krona när det gäller rollspel. Tycker jag, och säkert många andra. Om då uppvisar man inte ett typiskt konsumenbeteende.

Rollspelare konsumerar inte produkter. De utövar en hobby. Visst köper de produkter, men ren konsumtion är inte deras utmärkande drag (kanske med vissa undantag... hej Magnus! :gremwink: ).

I mitt räkneexempel kom jag ner till 562,55 med din leverantör och ditt val av fraktsätt. Svårt att slå givetvis (8,72 kr per dollar RRP), men jag tror att man kan komma nära det om man vill, och kompensera mellanskillnaden med andra fördelar än priset. Naturligtvis kräver det att butiken satsar på det och att kunderna värderar dessa andra fördelar högt.

Jag gör det. Och jag tror inte jag är ensam om det egentligen.

/Mikael

Morgath

Warrior

Du glömmer en sak här dock. Ett internet-företag som säljer exempelvis ISBN-märkta produkter behöver inte ha ett eget lager. När en kund beställer böckerna, beställer intenetbokhandeln automatiskt via dataöverföringssystem enkelt böckerna från ett centralt lager i UK eller USA som i sin tur skickar böckerna till en leverantör (som ej behöver vara ägt av intenetbokhandeln) i sverige som i sin tur packar om böckerna och skickar ut dem till kunden. Utan att böckerna passerar internetbokhandeln - de ser inte röken av produkten! Bokhandeln håvar bara in pengarna. Givetvis med en ganska liten marginal, men också med liten risk och med en betydligt mindre arbetsinsats än annars.

Här försvinner således en av de dyraste sakerna för en dylik företagare - lagret och personal som sköter detsamma. Givetvis måste man ha en lagringplats för returer, men min erfarenhet från Sveriges största internetbokhandel är att returerna inte alls är så många som man kan tro. En bokhylla räcker.

Det där med att folk inte hämtar ut sina paket kan man minimera genom att ta ut en straffavgift på paket som inte hämtas ut. Har internetbutiken dessutom bara betalning med betal/kreditkort (paypal kanske?) minimerar man risken ännu mer. Min erfarenhet av kundgruppen för de produkter vi pratar om här, är att den är villig att betala med kort online i betydligt större utsträckning än andra grupper. Det ÄR ett säkert sätt att betala och både köparen och säljaren tjänar på det systemet.

Jag har aldrig råkat ut för problem med kortbetalning online och jag känner heller ingen som har. När man inför en straffagift för outhämtade paket (vilket är tillåtet, men man kallar det för administrativ avgift) minskar antalet okynnesbeställningar markant. Har man bara kortbetalning minskar även andra ogynnsamma sidoeffekter. Jag är bara förvånad att det inte är någon driftig person som inte provat detta i Sverige när det gäller rollspelsprodukter...

Krille

Super Moderator

"Här försvinner således en av de dyraste sakerna för en dylik företagare - lagret och personal som sköter detsamma."

...och ersätts av en annan kostnad. För det centrala lagret tillhandahåller väl inte lagerplats, packning och utskick helt gratis, väl?