Nekromanti Folkpartiet (var: Vilka är mäktigast...)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Vilka är mäktigast, nazister eller ninjor?

Dac said:
Btw, jag tänker mig lite att det finns en kunskapsteoretisk spänning här: kan vi egentligen lära ut något annat än perspektiv (och om vi inte kan de bör detta perspektiv vara ett skeptiskt, inte sant?)? Och motsatt: är det inte bättre (för samhället i stort, och individens anpassning till det) att lära ut de kunskaper som ligger i linje med samhället?

Liksom ska skolan vara postmodern eller inte? Vad är bäst?
Bäst för vem?

Jag ser ju inte skolan som ett verktyg för att skapa nästa generation arbetare/akademiker/vad samhället behöver, och jag ser heller inget egenvärde i att utbilda "stabila samhällsmedborgare". Skolan är, i mina ögon, till för eleverna själva - att ge dem en möjlighet att uppleva, växa och lära sig utefter sina egna förutsättningar, och uppleva en mångfald av idéer, åsikter och uppfattningar.

Jag talar framförallt om gymnasiet, litegrann om sena högstadiet - skolan innan dess har jag för lite koll på.

Men; det vi har att välja på är att antingen så spenderar läraren lektionen med att "yxa in ett ämne helt inom sina ideologiska ramar", eller så gör han exakt samma sak fast med ett tillagt metaperspektiv. Varje lärare yxar alltid till ämnet efter sin egen ideologi, även om denna ideologi är "det ska vara balans i informationen vad gäller höger- och vänsterideologi". Vilka av sina egna ideologiska ställningstaganden är man blind för? Man kanske försöker vara neutral om höger-vänster men missar genus? Eller etnicitet? Framställer man homosexualitet som något självklart eller något avvikande? Beskriver man män och kvinnor som fundamentalt olika eller som kulturellt formade?

Alltså, vad jag vill säga är att få lärare medvetet för in sin ideologi i undervisningen, men att alla gör det, eftersom det inte finns något annat sätt att göra det på. Och att det vore bra med mer metaperspektiv och metainlärning i skolan, istället för popcornkunskaper om när Gustav Wasa dog.

krank

Johannes Climacus said:
Tyvärr kanske inte det funkar så bra i vårt moderna samhälle, där det knappt finns några "gängse värderingar" alls utan var och en tutar och kör efter sin egen agenda.
Tyvärr och tyvärr - "tack och lov" skulle jag säga.

krank

Arfert said:
Hur kvalitetsäkras skolor överhuvudtaget; privata som statliga? Jag har ingen aninghur man gör idag, men bara kolla på betygen räcker sannolikt inte enligt min åsikt. Bör ju finnas nån form av ISO-standard, certifiering. Som ser på ett stort antal faktorer.

I andra "branscher" finns ju olika certifieringar.
Och vem bestämmer hur den certifieringen ser ut? Alltså, vem ska bestämma vad det är när en skola är "bra" resp. "dålig"? Vem bestämmer hur mätstickan ska se ut?

Jag har inga svar här, utan menar att detta är oerhört komplexa frågor även om vår skolminister försöker reducera det till såkallade "kunskapsmätningar" och annat idiotiskt.

Liksom, jag är nästan helt säker på att du och jag t.ex har ganska olika åsikter om vad som gör en skola bra, vad "slutmålet" är så att säga.

Sedan ser jag inte skolan som en "bransch" överhuvudtaget, lika lite som t.ex sjukvården borde vara det.

Nej, vilket trams. Vi ska ha mångfald, men bara om mångfalden äger rum inom det liberaldemokratiska paradigmet där alla är lika mycket värda och håller handen och respekterar och tolererar varandra å så mycket för ingen får ju avvika på riktigt utan på sin höjd ha lite klädsamt exotisk kosmetika i form av en avvikande hudfärg eller en konstig dialekt eller en lustig politisk åsikt.

Nä, nu får vi bestämma oss. Antingen bedriver vi åsiktsförtryck utan att hyckla, eller så släpper vi fältet fritt för verklig åsiktsmångfald, vilket lämnar utrymme för folk som inte köper det anemiska, andefattiga liberaldemokratiska budskapet och vågar förtrycka sina ungar litegrann.

krank

Arfert said:
Jag kan bara konstatera att den pysslingen-drivna skola min dotter går på här i förorten håller en högre standard än den kommunala min son gick på i innerstaden (södermalm).
Inte bara anekdotiskt, utan dessutom väldigt subjektivt...

Arfert

Facit

med neutralt så menar jag att utbildningen ska baseras på de någotsånärt gemensamma värderingarna i Sverige, jag skulle personligen inte t.ex. vilja se SD eller KPMLr-friskolor.

Problemen med de religösa friskolorna inträder exempelvis när lärarna eller skolans ledning vill börja slå i folk vidskepelser även i de vetenskapliga ämnerna (som kreatioism)... och allmänt extremreaktionära åsikter, eller till och med är fientligt inställda till allt modernt.

...i de äldre religösa friskolorna som funnits länge (som den judiska skolan i stockholm) lyste sådana påfund med sin fråvaro, vad jag vet.

Arfert

Facit

Ja, anekdotiskt, vilket jag även påpekade i inläggat om du LÄSER det.

Men inte ett skit subjektivt, de VAR kassa. :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Arfert said:
Det där är en svepande och generaliserande fundering som jag vill ha statistik på för att köpa. Jag kan bara konstatera att den pysslingen-drivna skola min dotter går på här i förorten håller en högre standard än den kommunala min son gick på i innerstaden (södermalm). Inga bevis, iofs, men det tyder på att det inte nödvändigtvis är som du säger.
Jag vill absolut inte hävda att en friskola omöjligt kan vara bra, eller att en kommunal skola omöjligt kan vara dålig. Däremot vill jag mena att det i driften av friskolorna finns en incitamentstruktur ("lägger du mindre pengar på undervisningen blir det mer pengar till ägaren") som kan slå fel.

Sedan är det, som krank säger, subjektivt vad "bra" innebär. Därmed inte sagt att jag inte litar på ditt omdöme här -- men även de som vänder sig till religiösa friskolor tycker ju att den skolan är bättre.

Arfert

Facit

Vem bestämmer hur certifieringen ska se ut? Riksdagen (via nån myndighet/expertgrupp som får utföra grundjobbet) är väl ett lämpligt ställe.

Nässe

Myrmidon

Jag har inga svar här, utan menar att detta är oerhört komplexa frågor även om vår skolminister försöker reducera det till såkallade "kunskapsmätningar" och annat idiotiskt.
I radioprogrammet jag länkade till ovan beskriver skolministern precis hur han använder sig av vetenskaplig data för att styra utvecklingen i svensk skola.

Arfert

Facit

krank said:
Jag ser ju inte skolan som ett verktyg för att skapa nästa generation arbetare/akademiker/vad samhället behöver, och jag ser heller inget egenvärde i att utbilda "stabila samhällsmedborgare". Skolan är, i mina ögon, till för eleverna själva - att ge dem en möjlighet att uppleva, växa och lära sig utefter sina egna förutsättningar, och uppleva en mångfald av idéer, åsikter och uppfattningar.

Jag talar framförallt om gymnasiet, litegrann om sena högstadiet - skolan innan dess har jag för lite koll på.

Men; det vi har att välja på är att antingen så spenderar läraren lektionen med att "yxa in ett ämne helt inom sina ideologiska ramar", eller så gör han exakt samma sak fast med ett tillagt metaperspektiv. Varje lärare yxar alltid till ämnet efter sin egen ideologi, även om denna ideologi är "det ska vara balans i informationen vad gäller höger- och vänsterideologi". Vilka av sina egna ideologiska ställningstaganden är man blind för? Man kanske försöker vara neutral om höger-vänster men missar genus? Eller etnicitet? Framställer man homosexualitet som något självklart eller något avvikande? Beskriver man män och kvinnor som fundamentalt olika eller som kulturellt formade?

Alltså, vad jag vill säga är att få lärare medvetet för in sin ideologi i undervisningen, men att alla gör det, eftersom det inte finns något annat sätt att göra det på. Och att det vore bra med mer metaperspektiv och metainlärning i skolan, istället för popcornkunskaper om när Gustav Wasa dog.
-- är du säker på att du inte var lärare typ 1972 i ett tidigare liv.. du LÅTER som en sådan i alla fall...

Det här är sån deja vu sen "the good old days". :gremgrin:

med neutralt så menar jag att utbildningen ska baseras på de någotsånärt gemensamma värderingarna i Sverige
De "gemensamma värderingarna", ja. Är det samma "gemensamma värderingar" som Jimmie Åkesson så gärna pratar om?

Äh, det där var under bältet. Men seriöst: vem ska få bestämma vilka de "gemensamma värderingarna" är?

Problemen med de religösa friskolorna inträder exempelvis när lärarna eller skolans ledning vill börja slå i folk vidskepelser även i de vetenskapliga ämnerna
Så det går fint att slå i folk vidskepelser utanför de vetenskapliga ämnena? :gremlaugh:

Nu blev det här helt plötsligt mycket konstigt. Pratar vi om värderingar, eller pratar vi om ifall de förmenta fakta som lärs ut är sanna eller inte? För det är två olika saker.

allmänt extremreaktionära åsikter, eller till och med är fientligt inställda till allt modernt.
Didn't you get the memo? Vi lever i en postmodern tid, nu. Det är folk som snackar om det "moderna" som är reaktionärer :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Arfert said:
-- är du säker på att du inte var lärare typ 1972 i ett tidigare liv.. du LÅTER som en sådan i alla fall...

Det här är sån deja vu sen "the good old days". :gremgrin:
Säg mig, vilka av kranks punkter är det du inte håller med om?

krank

Arfert said:
Vem bestämmer hur certifieringen ska se ut? Riksdagen (via nån myndighet/expertgrupp som får utföra grundjobbet) är väl ett lämpligt ställe.
Tja, själv tycker jag inte att riksdagen är kapabel att fatta ett sånt beslut och jag är nästan helt säker på att jag inte skulle hålla med om det de beslutar; men så är jag en oförbätterlig kritiker av det parlamentariska systemet också.

Liksom, vem tillsätter expertgruppen? Exemplet Björklund visar ju med all önskvärd tydlighet vad som händer när folk helt utan vare sig erfarenhet eller utbildning vad gäller didaktik eller pedagogik får hantera skolpolitik, så tror jag att han skulle fixa att se till så att en bra expertgrupp tillsattes? Nej, fan heller.

krank

Arfert said:
Tack! Det var nog det snällaste du sagt till mig nånsin =)

Ärligt; Jag har typ samma eller iaf liknande ideologiska rötter och människosyn som det sägs att dessa lätrare hade, så det är kanske inte så konstigt att vi låter lika.

//Krank, 30 år för sent

Arfert

Facit

och sparkrav finns inte inom den kommunala verksamheten menar du? Typ: "sparar vi in på skolan har vi mer pengar till den nya sexiga hockeyarenan" eller nåt annat skrytbygge som kommungubbarna tycker är sexigt. Undersökningar har dessutom visat ett det inte finns ett direkt samband mellan ekonomi och kvalitet på skolan, det varkar finnas många andra faktorer som spelar in.

Dessutom, starta aldrig företag om du tror på det du skrev om ägarnas incitament. Den ägare - i vilken brasch som helst - som låter kortsiktig girighet gå före konkurrenskraft, investeringar och en bra produkt blir inte framgångsrik (om han inte får ett fett statligt eller kommunalt kontrakt då, de är kassa köpare). Tror du verkligen att folk resonerar så som du beskriver i verkligheten?

Newsflash: den stora majoriteten företagare gör det för att de är genuint intresserade av sin verksamhet, annars kommer de konkurreras ut. Har ALDRIG hört nån hyfsat framgångsrik företagare ens prata i närheten av de banorna, vilka drivkrafter de har. Man driver företag för att man vill vara BÄST på det man gör. Pengar är en biprodukt. Känner man inte så blir det inte nåt, det kräver för mycket av dig som person om du inte har den motivationen.

Arfert

Facit

Och deras elever gör nu uppror genom att försöka ändra på den skola de tvingades växa upp i .. :gremgrin:

Arfert

Facit

punkt ett främst:

"Jag ser ju inte skolan som ett verktyg för att skapa nästa generation arbetare/akademiker/vad samhället behöver, och jag ser heller inget egenvärde i att utbilda "stabila samhällsmedborgare". Skolan är, i mina ögon, till för eleverna själva - att ge dem en möjlighet att uppleva, växa och lära sig utefter sina egna förutsättningar, och uppleva en mångfald av idéer, åsikter och uppfattningar."

Jag anser att skolan behöver göra BÅDA de sakerna. Struntar man i det första (skapa nästa genaration...), så kommer många få det svårt när de sedan ska klara sig själva, bli vuxna. De kommer få en väldigt obehaglig överraskning. Och känna sig lurade.

Arfert

Facit

bah, du har då verkligen ingen koll på trender du. :gremwink: Postmodernism "is so much last century"... eller 1980-tal till och med. Det är UTE. Stendött.

..och vidskepelse kan man väl få berätta om när det görs på ett neutralt och samhällsorienterande sätt: "Det här tror folk på i olika delar av världen, bilda dig en egen uppfattning". Inte "det här tror VI på".

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Arfert said:
och sparkrav finns inte inom den kommunala verksamheten menar du? Typ: "sparar vi in på skolan har vi mer pengar till den nya sexiga hockeyarenan" eller nåt annat skrytbygge som kommungubbarna tycker är sexigt. Undersökningar har dessutom visat ett det inte finns ett direkt samband mellan ekonomi och kvalitet på skolan, det varkar finnas många andra faktorer som spelar in.
Jodå, visst finns det den typen av krav inom kommunen också -- de exempel jag har som fått mig skeptisk mot friskolor (för det är inte en ideologisk reflex, om du trodde det) bygger på en hel del kommunala direktiv som, i det fria valets namn, försvårade för de kommunala skolorna och underlättade för friskolorna -- och när det sedan började gå dåligt för friskolorna direkt understödde dem, tvärt emot den fria marknadsprincip de anfört som anledning att dra in på de kommunala skolorna.

Dessutom, starta aldrig företag om du tror på det du skrev om ägarnas incitament. Den ägare - i vilken brasch som helst - som låter kortsiktig girighet gå före konkurrenskraft, investeringar och en bra produkt blir inte framgångsrik (om han inte får ett fett statligt eller kommunalt kontrakt då, de är kassa köpare). Tror du verkligen att folk resonerar så som du beskriver i verkligheten?
Utbildning är, vilket tidigare har nämnts, en mycket svårbedömbar produkt -- om elever vet att en viss skola ger enkla MVG är det, rent pragmatiskt, en bra utbildning för många av dem, eftersom det kommer att underlätta för dem vid högskoleval och liknande. Visst, deras val görs i samband med föräldrarna, men hur många av föräldrarna är tillräckligt insatta för att ha något att sätta emot om deras barn vill in på en viss skola?

Jag kan däremot hålla med om att det inte är en hållbar strategi i längden. Nackdelen är att den utslagning som sker av affärsmässigt osunda skolor inte är utan offer -- de elever som läste på skolan, liksom den kommun vars skolpenning gått till den, drabbas.

Newsflash: den stora majoriteten företagare gör det för att de är genuint intresserade av sin verksamhet, annars kommer de konkurreras ut. Har ALDRIG hört nån hyfsat framgångsrik företagare ens prata i närheten av de banorna, vilka drivkrafter de har. Man driver företag för att man vill vara BÄST på det man gör. Pengar är en biprodukt. Känner man inte så blir det inte nåt, det kräver för mycket av dig som person om du inte har den motivationen.
Det är möjligt. Jag har svårt att känna översvallande entusiasm eller intresse för något, så det är möjligt att jag missar att tänka i sådana banor.