Re: Vilka är mäktigast, nazister eller ninjor?
Jag ser ju inte skolan som ett verktyg för att skapa nästa generation arbetare/akademiker/vad samhället behöver, och jag ser heller inget egenvärde i att utbilda "stabila samhällsmedborgare". Skolan är, i mina ögon, till för eleverna själva - att ge dem en möjlighet att uppleva, växa och lära sig utefter sina egna förutsättningar, och uppleva en mångfald av idéer, åsikter och uppfattningar.
Jag talar framförallt om gymnasiet, litegrann om sena högstadiet - skolan innan dess har jag för lite koll på.
Men; det vi har att välja på är att antingen så spenderar läraren lektionen med att "yxa in ett ämne helt inom sina ideologiska ramar", eller så gör han exakt samma sak fast med ett tillagt metaperspektiv. Varje lärare yxar alltid till ämnet efter sin egen ideologi, även om denna ideologi är "det ska vara balans i informationen vad gäller höger- och vänsterideologi". Vilka av sina egna ideologiska ställningstaganden är man blind för? Man kanske försöker vara neutral om höger-vänster men missar genus? Eller etnicitet? Framställer man homosexualitet som något självklart eller något avvikande? Beskriver man män och kvinnor som fundamentalt olika eller som kulturellt formade?
Alltså, vad jag vill säga är att få lärare medvetet för in sin ideologi i undervisningen, men att alla gör det, eftersom det inte finns något annat sätt att göra det på. Och att det vore bra med mer metaperspektiv och metainlärning i skolan, istället för popcornkunskaper om när Gustav Wasa dog.
Bäst för vem?Dac said:Btw, jag tänker mig lite att det finns en kunskapsteoretisk spänning här: kan vi egentligen lära ut något annat än perspektiv (och om vi inte kan de bör detta perspektiv vara ett skeptiskt, inte sant?)? Och motsatt: är det inte bättre (för samhället i stort, och individens anpassning till det) att lära ut de kunskaper som ligger i linje med samhället?
Liksom ska skolan vara postmodern eller inte? Vad är bäst?
Jag ser ju inte skolan som ett verktyg för att skapa nästa generation arbetare/akademiker/vad samhället behöver, och jag ser heller inget egenvärde i att utbilda "stabila samhällsmedborgare". Skolan är, i mina ögon, till för eleverna själva - att ge dem en möjlighet att uppleva, växa och lära sig utefter sina egna förutsättningar, och uppleva en mångfald av idéer, åsikter och uppfattningar.
Jag talar framförallt om gymnasiet, litegrann om sena högstadiet - skolan innan dess har jag för lite koll på.
Men; det vi har att välja på är att antingen så spenderar läraren lektionen med att "yxa in ett ämne helt inom sina ideologiska ramar", eller så gör han exakt samma sak fast med ett tillagt metaperspektiv. Varje lärare yxar alltid till ämnet efter sin egen ideologi, även om denna ideologi är "det ska vara balans i informationen vad gäller höger- och vänsterideologi". Vilka av sina egna ideologiska ställningstaganden är man blind för? Man kanske försöker vara neutral om höger-vänster men missar genus? Eller etnicitet? Framställer man homosexualitet som något självklart eller något avvikande? Beskriver man män och kvinnor som fundamentalt olika eller som kulturellt formade?
Alltså, vad jag vill säga är att få lärare medvetet för in sin ideologi i undervisningen, men att alla gör det, eftersom det inte finns något annat sätt att göra det på. Och att det vore bra med mer metaperspektiv och metainlärning i skolan, istället för popcornkunskaper om när Gustav Wasa dog.