Re: Vilka är mäktigast, nazister eller ninjor?
Pom said:
Nationella prov i fler ämnen är bra om vi skall ha en obligatorisk skola. Det är ingen höjdare att tvinga barn alla barn att lära sig vissa saker om man inte kan enas om vilka åtminstone några av dessa saker skall vara. Av det skälet välkomnar jag också en tydligare läroplan än den ambitiösa men verklighetsfrämmande Lpo94.
Om Skolverket börjar lägga sig i, i detalj, vad jag ska lära ut i mina ämnen byter jag yrke. Kolla gärna vad Lpo '94 skriver om olika datorämnen -
ALLT som blivit någorlunda detaljerat är idag föråldrat. Det går knappt att följa läroplanen ordentligt i vissa ämnen (liksom, programmering B - länkade listor WTF!?).
Så; den allmänt hållna skolplanen passar mig alldeles utmärkt - och i andra ämnen, som historia eller liknande, skulle en mer detaljerad skolplan med nödvändighet innebära en rent politisk/ideologisk styrning av ämnet (eftersom urvalet av material absolut är en ideologisk fråga).
Inom språk har vi den lilla detaljen att alla elever lär sig språk bäst på olika sätt - man kan inte detaljera engelskan särdeles mycket, eftersom så snart man börjar dilla om t.ex grammatik så missar man hela poängen.
Lpo '94 skulle behöva berabetas, men då snarare göras mer allmängiltig och generell, inte åt andra hållet. Målet med undervisningen i engelska är t.ex att man ska lära ungdomarna att kunna kommunicera på engelska och kunna variera sitt språk beroende på mottagare. "Kommunikativ kompetens" heter det. Historia ska ge eleverna en känsla för tid och historia, ungefär när ungefär vad hände. Börjar man skriva in mer specifika saker än detta så är vi tillbaks i äldre tiders (och i viss mån, pga konservativa lärares, dagens) rätt kackiga fokus på popcornkunskaper ("vilket år dog Gustav Wasa?") som dessutom lätt blir nationalistiskt fokuserade.
Pom said:
Betyg i lägre år än åttan är bra. Då får eleven otvetydig kunskap om sina styrkor och svagheter och därmed mer tid att förbättra de senare.
Och du tror, på riktigt, att barn i femman, sexan, sjuan är kapabla till den sortens metatänkande kring sin egen inlärning? Dumheter. Ett IG kommer att ta otroligt hårt på de som faktiskt försöker, och för de som inte gör det kommer det att bli en ännu tidigare bekräftelse på det de redan tror: Att de inte duger något till.
Pom said:
En finmaskigare betygsskala är bra. "Godkänd" har en groteskt stor spännvidd och ibland skulle man verkligen vilja skriva "VG+" och liknande i betygen.
Egentligen borde det bara finnas två betyg: IG och G. Antingen klarar man kursmålen, eller så gör man det inte. Hur svårt är det? De som är intresserade av ämnet kommer ändå att läsa mer, lära sig mer.
Pom said:
Framför allt - och det gäller egentligen oavsett preferenser - har vi för första gången på jag vet inte hur länge fått en skolminister som drar fram fråga efter fråga och har starka åsikter om dem. Därmed får alla som har andra åsikter en möjlighet att föra fram dessa och det blir en givande debatt som kan leda framåt.
Problemet är ju att han är helt efterbliven och inte satt en fot i en skola sedan sin egen skolgång. Den ordning han vill tillbaks till var en ordning som slog ut elever, snarare än inkluderade dem.
Vi behöver inte en lögnare till skolminister för att föra fram starka åsikter. Det går alldeles utmärkt ändå.