Nekromanti Folkpartiet (var: Vilka är mäktigast...)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Vilka är mäktigast, nazister eller ninjor?

Gäst. said:
Så ni har skolflyktingar i er skola. Underbart, det visar ju att det nya systemet fungerar!
Mjae, den gamla skolan får ju skolpengen...

Gäst. said:
Ekonomiska incitament som inte är till elevernas bästa är inte heller något nytt.
Absolut, men å andra sidan är de liksom garanterade så snart man släpper in rovkapitalismen på spelplanen. Det blir fel som är mer dolda, måhända, men det är likförbaskat fel.

Gäst. said:
Skillnaden är att tidigare var det politikerna som bestämnde vilka skolor som skulle stängas om det kom en liten årskull och vilka nya skolor som skulle öppnas om det fanns gott om elever.
Japp, och politikerna är åtminstone på ytan "folkvalda", medan ekonomin är en blind, hänsynslös kraft.

Gäst. said:
Visst får skolorna med nuvarande system en kortare förberedelsetid men istället har de en chans att påverka sin egen framtid (dels genom reklam men framförallt genom nöjda elever).
Med andra ord: De frestas att satsa på helt andra saker än sådant som faktiskt ger bättre, bredare kunskaper - de måste satsa pengar på reklam och de måste hålla sina elever glada - och glada elever är långtifrån samma sak som utbildade elever.

Vem vill gå i en skola som ger låga betyg, till exempel? Även om dessa betyg kanske är mer rättvisande?

Om man får välja som elev - en skola som ger mig en laptop, eller en skola som inte gör det, utan har satsat pengarna på typ historiaböcker och personal?

Våra flyktingar är alla såna som lockats av löften av laptops och dylik skit, men insett mot mitten eller slutet av sin utbildning att de inte kommer att fixa G, eftersom t.ex Cybergymnasiet har för få lärarledda lektioner och för dåliga lärare öht.

Jag undrar hur många det är som aldrig inser skillnaden?

Alltså, det är inga nya problem - men de har blivit större och värre. Det finns exakt noll trygghet i arbetet, det blir större och större klasser vilket betyder sämre och sämre undervisning, det finns större och större anledningar att försöka konkurrera antingen genom att hälla dyrbara pengar på reklam, eller genom att satsa på laptops istället för personal och material, eller genom att helt enkelt ge högre betyg än andra.

Högskolorna har ju larmat som fan om att betygen som kommer nu från gymnasiet inte betyder ett smack, eleverna kan helt enkelt inte det de behöver kunna. Det har varit skriverier både här och där om skolor där lärarna fått påtryckningar från rektor om att höja elevers betyg. Liknande grejer har hänt på den skola där jag jobbar. Man kan blåsa upp sig och säga att det är undantag, men faktum kvarstår: Det är exakt dit de ekonomiska incitamenten leder. På samma sätt som konkurrens inom bilmarknaden ger oss bilar som håller allt kortare tid - utbildning som konsumentvara, elever och föräldrar som "kunder"... Nej, det är en utveckling jag verkligen mår dåligt över, och slutar det inte röra sig i den riktningen så går jag och blir svarvare eller undervattenssvetsare eller något lika givande istället.

Eller så fortsätter jag jobba, och försöka arbeta mot de ständiga försöken att göra allting sämre genom att stoppa in konkurrens och privatisera. Snart ser vi reklamfinansierade studiemedel - de finns redan i USA. Det är dit det barkar.

G

Guest

Guest

krank said:
Japp, och politikerna är åtminstone på ytan "folkvalda", medan ekonomin är en blind, hänsynslös kraft.
Jag skulle nog snarare se ekonomin som ett verktyg, men här skiljer vi oss säkert åt rent ideologiskt... :)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Har de dessutom monopol på verksamheten talar vi inte om en risk, då är det ett ofrånkomligt faktum."

Att folk missbrukar systemet är väl ett ofrånkomligt faktum i alla branscher och verksamheter - offentliga såväl som privata. Se bara på den nuvarande finanskrisen (för att förlänga en redan lång diskussion med ännu ett sidospår ;)).

Jag skulle knappast påstå att skolan någonsin fungerat perfekt och felfritt över hela landet. Det är ett ständigt pågående arbete att hålla skolor och kommuner igång. Människan är kapabel att hitta på dumheter oavsett om hon arbetar för privata eller kommunala arbetsgivare.

Konkurrens fungerar bra inom många branscher, särskilt då informationen är lättillgänglig och det är enkelt att visa sitt missnöje med en vara eller tjänst. Men att bedriva fungerande undervisning (eller för den delen att sköta äldrevård, lokaltrafik, renhållning och så vidare) är inte lika enkelt som att sälja tandkräm. Är man dessutom skeptisk till politikers kompetens i största allmänhet borde man även ifrågasätta deras förmåga att på ett bra och effektivt sätt övervaka och avreglera statlig verksamhet. Även om man föredrar den fria marknaden framför ett statligt monopol så vill man knappast skänka bort skolor som mycket skattepengar redan investerats i.

Min poäng är att det inte är alldeles enkelt att bara införa fri konkurrens och öppna upp för vinstdrivande företag i tidigare hårt styrd del av den offentliga sektorn. Utbildning är fortfarande av största vikt för samhället som helhet och vi har stora förväntningar på kommande generationer. När det gäller skolpolitik, liksom många andra frågor, så skadar det inte att försöka se saker och ting lite mer pragmatiskt och försöka undvika de värsta ideologiska fallgroparna.

Gäst.

Veteran

krank said:
Mjae, den gamla skolan får ju skolpengen...
Det var ju ett osedvanligt dumt system. Och det visar återigen hur fel det blir när politiker skall göra planekonomiskasystem som bestämmer hur pengar skall fördelas.
krank said:
Absolut, men å andra sidan är de liksom garanterade så snart man släpper in rovkapitalismen på spelplanen. Det blir fel som är mer dolda, måhända, men det är likförbaskat fel.
Jag skulle vilja påstå motsatsen. I ett kapitalistisk skolsystem är drivkrafterna tydliga. Skolan vill ha elever. Vilket också gör det lätt att förutse problemen. I ett planekonomiskt skolsystem är drivkrafterna dolda (och kan variera mellan olika rektorer och skolor)vilket gör att problemen blir svåra att förutse och komma åt.
krank said:
Nu jämför du äpplen och päron. Det går att ha ett system som administreras av politiker med skolor som är privatägda. Vidare går det ha offentligägda skolor där elever/föräldrar väljer.

I detta fall förespråkar du att "folkvalda" skall styra istället för det nuvarande direktstyret som utövas av av folket/elever.

krank said:
Med andra ord: De frestas att satsa på helt andra saker än sådant som faktiskt ger bättre, bredare kunskaper - de måste satsa pengar på reklam och de måste hålla sina elever glada - och glada elever är långtifrån samma sak som utbildade elever.
Fast det spelar ingen roll om du använder ett planekonomiskt system. Inte heller detta kommer på något sätt ge incitament för att eleverna lär sig mer. Visserligen är reklam dyrt och kanske det blir detta moment billigare i ett system där rektorn bjuder skolpolitiker på middag och andra smörjmedel när denne vill få mer pengar. Men om rektorn tex skulle använda de ökade anslagen för att bygga en lyxvilla till sig själv så har det inte hjälpt eleverna ett dugg.

Det måste finnas andra kontrollsystem som säkerställer att undervisningen håller hög standard. Tex nationella prov.

Gäst.

Veteran

Visst gör det ont att ta hand om infekterade sår. Men om man inte gör det kommer det bara fortsätta rinna var ur det i all evighet.

Hur enkelt det än är att sälja tandkräm så kan du vara fullkomligt säker på att den offentliga sektor skulle kunna fucka upp hela systemet på två röda om de fick chansen. Lite speciella klippkuponger för den som har dåliga tänder som kommer fel och sedan kan någon jävel hamstra ett helt kvarters tandkrämsranson. Skall du ha extra flour i tandkrämen så måste du skaffa intyg från tandläkare och därefter ställa dig på en väntelista och vänta på att din lokala butik blir tilldelad extrakrämen. Under tiden kommer din ransonering av vanlig tandkräm dras in så att du inte har något alls att lägga på borsten. Svartabörsenhajar och motorcykelgäng skulle åka till grannländerna och tjäna pengar på att smuggla hem "svart" tandkräm. Vård- och bostadsköerna skulle få en ny kompis: Tandkrämsköerna!
Etc, etc, det skulle bli som det alltid blir.

krank

Gäst. said:
Det var ju ett osedvanligt dumt system. Och det visar återigen hur fel det blir när politiker skall göra planekonomiskasystem som bestämmer hur pengar skall fördelas.
Tja, effekten av fördelningspolitik. Skulle pengarna försvinna med eleverna, så skulle vi istället få en situation där en skola inte kan budgetera överhuvudtaget, eftersom man inte kan förutse hur många elever som kommer att vara kvar.

Sedan finns ju alternativet att inte finansiera skolan alls via skattesedeln utan ge alla medborgare en skattesänkning, så att de istället kan betala en terminsavgift på valfri skola, och helt avskaffa såväl skolpeng som CSN... och så är vi plötsligt i kapitalismens förlovade land, med en helt privatiserad skola - där de enda elever som duger att få gå i skola är de duktiga (och duktighet är, det vet vi, direkt kopplat till samhällsklass).

Ge mig planekonomi any day.

Gäst. said:
Jag skulle vilja påstå motsatsen. I ett kapitalistisk skolsystem är drivkrafterna tydliga. Skolan vill ha elever. Vilket också gör det lätt att förutse problemen.
Samtidigt som det blir svårare att göra något åt dem, eftersom problemen här inte är undantag, beroende på specifika individer, utan inbyggda i incitamentstrukturerna redan från början. Det är därför det är så lätt att förutse problemen - eftersom de är garanterade att dyka upp, eftersom de liksom är inbyggda.

Gäst. said:
I ett planekonomiskt skolsystem är drivkrafterna dolda (och kan variera mellan olika rektorer och skolor)vilket gör att problemen blir svåra att förutse och komma åt.
Vem ska "komma åt" problemen? Skolorna saknar ju t.ex incvitament att ta hand om de sämre eleverna i ett kapitalistiskt skolsystem, eftersom de inte lär generera vare sig bra PR, bra betyg eller liknande.

Gäst. said:
I detta fall förespråkar du att "folkvalda" skall styra istället för det nuvarande direktstyret som utövas av av folket/elever.
Direktstyre är ingenting värt om det inte de inblandade faktiskt är insatta i frågorna - att "rösta med plånboken" är inte demokrati, "valfriheten" är inte demokratisk.

Inte för att parlamentarismen är särdeles demokratisk heller, givetvis, men i ett kapitalistiskt samhälle bestämmer den som har pengar, och i ett rent kapitalistiskt skolsystem bestämmer de föräldrar som har råd att betala den högsta terminsavgiften.

Gäst. said:
Fast det spelar ingen roll om du använder ett planekonomiskt system. Inte heller detta kommer på något sätt ge incitament för att eleverna lär sig mer. Visserligen är reklam dyrt och kanske det blir detta moment billigare i ett system där rektorn bjuder skolpolitiker på middag och andra smörjmedel när denne vill få mer pengar. Men om rektorn tex skulle använda de ökade anslagen för att bygga en lyxvilla till sig själv så har det inte hjälpt eleverna ett dugg.
Hur insatt är du i regler och kontrollsystem vad gäller den kommunala/statskontrollerade skolan? Det finns ganska tydliga direktiv för vad man får göra med pengarna, och gör man inte det man ska, så ska man få sparken.

Sedan är hela systemet infekterat av individualism och kapitalism, eftersom folk formas till egoistiska parasiter i det samhälle vi lever i, så det är klart det blir fel ibland - men med väl fungerande kontrollsystem skulle man kunna fixa den saken.

Jag förespråkar inte planekonomi - så sekelskiftigt av dig - utan att vi aktivt letar efter alternativa system. Det nuvarande fungerar, tydligen, inte.

Men; litar jag mer på en av politiker tillsatt rektor än jag gör på en av kapitalet disatt dito? Jajjemen! Den senare är ditsatt för att generera inkomster åt det ägande företaget, något jag inte tycker ska förekomma i ett demokratiskt skolsystem - i vanlig ordning är kapitalism inkompatibelt med demokrati, oavsett vad Hr. Friedman sagt om saken...

Gäst. said:
Det måste finnas andra kontrollsystem som säkerställer att undervisningen håller hög standard. Tex nationella prov.
Nationella prov är bullshit - de är ett stickprov, som i allra bästa fall är missvisande. Bara som en sån sak att de inte visar vad eleven kan i slutet av en kurs, utan i mitten - helt oanvändbart mått.

Och sedan har vi hela grejen med den förändrade kunskapssynen, som folk i allmänhet och framförallt folkpartiet verkar ha missat - popcornkunskaper är värdelösa - kolla dagens betygskriterier, de är oftast mycket väl utformade efter uppdaterade idéer om hur kunskap funkar, vad kunskap är. Hur mäter du i ett nationell prov att en elev har ett "historiamedvetande"? Det gör du inte. Det gör du nämligen bara genom fortlöpande bedömning.

krank

Gäst. said:
Visst gör det ont att ta hand om infekterade sår. Men om man inte gör det kommer det bara fortsätta rinna var ur det i all evighet.
Tja, den privata sektorn är skitbra på att fucka upp saker, den också. Här hemma är det bara att kolla på de olika mediabolagen som mer eller mindre får härja fritt - som nu senast när man förlängde copyrighten till 70 år för musik. Bisarrt. Och så har vi Microsoft, såklart, som kontinuerligt fuckar upp precis allting, använder sina resurser till att motarbeta och prata skit om open sourcerörelsen och annat som faktiskt är demokratiskt - plus att man använder sin monopolställning på marknaden för att genomdriva bisarra standarder och vägra följa etablerade sådana, bara för att låsa in folk i deras sätt att göra saker.

(Och monopol är en naturlig effekt av en fri marknad - konkurrent byts snabbt i att man konkurrerar ut/köper upp varandra, och till slut finns en eller ett fåtal aktörer kvar, och om man då tillhör en minoritet, smakmässigt, så är man körd)

Och internationellt... Kina visar att kapitalism inte alltid betyder demokratisering, och svältlönefabriker världen över behöver finnas för att vi ska kunna hålla den levnadsstandard vi har.

Systemet är ruttet - kapitalism leder till djupare sociala klyftor och orättvisor, mer utslagenhet etc.

Kolla som sagt siffrorna på antal elever som gick ut skolan med ofullständiga betyg kring '90, innan neddragningar och helvete, och siffran kring 97, och sedan siffran kring nu.

Den såkallade "friheten att välja" betyder alltid att den som har mer pengar har mer frihet att välja, medan den som har mindre pengar har mindre frihet att välja. Det är ingen olycka, det är en feature i systemet. Det är liksom så det funkar, i ett maktojämlikt system.

Krille

Super Moderator

Det här inhoppet kommer jag att ångra.

krank said:
Vem ska "komma åt" problemen? Skolorna saknar ju t.ex incvitament att ta hand om de sämre eleverna i ett kapitalistiskt skolsystem, eftersom de inte lär generera vare sig bra PR, bra betyg eller liknande.
Jag tror inte på det argumentet. Det låter nämligen som att bilföretagen skulle sakna incitament att ta hand om de fattigare bilkunderna, eftersom de inte skulle generera intäkter då de inte har råd att köpa bil. Henry Ford visade på motsatsen, och dagens bilindustri har förfinat det så att man inte längre behöver begränsa sig till en svart Ford modell T bara för att man inte har råd med en Bugatti.

Tvärtom är jag övertygad om att det skulle kunna generera både pengar och bra PR att ta hand om eftersatta elever i ett kapitalistiskt system. Visst, de kanske inte får bäst betyg, men hyfsat bra betyg, och företaget får betalt och bra PR av sin allmänvänliga gärning. "En skola för oss vanliga elever", för att vrida på Dummies-böckernas undertitel och göra en positiv poäng av att inte vara elitistisk. Det kan man garanterat tjäna pengar på - vi vet ju alla hur illa ordet "elitism" smakar för vanliga svenssons.

Arfert

Facit

Jag är 100% övertygad om att du har helt rätt här Krille... Att förse underpriviligerade områden med bra undrvisning är allt annat än en dålig affärsidé-- den som lyckas kommer få stort inflytande och möjlighet att expandera, behovet finns..

Finns många företag som går bra, även om de riktar sig till vanligt fattigt folk och inte rika.. se IKEA till exempel.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag har sett sådant på en del ställen i USA: skolor som drivs av katolska kyrkan, men som är öppna för alla slags elever. Ota bättre än de kommunala skolorna och därför omtyckta av föräldrar som har det knapert ställt, men som vill se till att deras barn får god utbildning.

Pom

Swashbuckler

Neddragningarna har verkligen inte hjälpt. Jag har exempelvis svårt att förlåta dåvarande utbildningsministern Göran P för att han kommunaliserade skolan och därmed garanterade kroniska sparbeting.

Men 1994 kom den nuvarande läroplanen med sina ambitiösa men orealistiska intentioner om att varje skola själv skulle ha tid att utforma detaljerade mål som tidigare staten tillhandahållit. Detta tror jag också försämrade skolans kvalitet.

En anekdotisk erfarenhet till: det finns privatskolor som verkligen är de råkapitalistiska monster som krank varnar för. Jag har själv jobbat på en, i en termin. Sedan sade jag upp mig, tillsammans med de flesta lärarna. Utan att ha andra jobb att gå till. Så vidriga var förhållandena för oss lärare och för eleverna. Skolan tillhörde samma koncern som det av krank nämnda Cybergymnasiet. Jag vill allvarligt varna alla forumets föräldrar för att sätta sin barn i Qvarnholmens skola i Nacka.

Ymir

Liten kantbaron

Tvärtom är jag övertygad om att det skulle kunna generera både pengar och bra PR att ta hand om eftersatta elever i ett kapitalistiskt system
Jovisst, problemet är att det aldrig finns dylika ekonomiska incitament att ta hand om de allra mest eftersatta. De semi-eftersatta, visst...men de allra mest behövande kommer lämnas utanför. Jämför med läkemedelsbolagen och Afrika-fallet, till exempel.

En grupp som har någon form av köpkraft, om än medioker, visst kan kapitalisterna profitera på den. Men grupper som saknar köpkraft nästan helt och hållet är för ett sådant system helt ointressanta, och kommer endast att trampas på.

Och det är dessa grupper som behöver utbildning allra, allra mest.

- Ymir, hävdar

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Hur enkelt det än är att sälja tandkräm så kan du vara fullkomligt säker på att den offentliga sektor skulle kunna fucka upp hela systemet på två röda om de fick chansen."

Jag vill minnas att jag nämnde något om att man kanske borde lämna de ideologiska skygglapparna därhän om man ville ha en mer balanserad diskussion. Tandkrämen var blott ett exempel och inte en inbjudan till bittra tirader riktade mot statlig inkompetens.

Att "sälja" utbildning är inte särskilt lätt och jag blir rätt frustrerad över de politiker som bara viftar bort alla svårigheter och komplikationer som finns eftersom de anser att konkurrensutsättning per automatik löser alla problem.

Kvaliteten på skola och utbildning är inte bara en fråga för dig som förälder och elev utan även en fråga för dig som medborgare, skattebetalare, arbetsgivare och medarbetare till framtidens elever.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"En grupp som har någon form av köpkraft, om än medioker, visst kan kapitalisterna profitera på den. Men grupper som saknar köpkraft nästan helt och hållet är för ett sådant system helt ointressanta, och kommer endast att trampas på."

Det kan även påpekas att dessa grupper även saknar politiskt inflytande och sällan utnyttjar sin rösträtt. Alltså är de tämligen lågprioriterade även för politikerna.

krank

walium said:
Det kan även påpekas att dessa grupper även saknar politiskt inflytande och sällan utnyttjar sin rösträtt. Alltså är de tämligen lågprioriterade även för politikerna.
Absolut. Därför finns det också stark anledning att ifrågasätta den parlamentariska demokratin, och framförallt hur pass demokratisk en sådan kan vara i det klassamhälle kapitalismen ger upphov till.

krank

Pom said:
Men 1994 kom den nuvarande läroplanen med sina ambitiösa men orealistiska intentioner om att varje skola själv skulle ha tid att utforma detaljerade mål som tidigare staten tillhandahållit. Detta tror jag också försämrade skolans kvalitet.
I kombination med resursneddragningarna, absolut. vad som behövts hade varit extra resurser tillsatta just för att realisera skolplanens enligt mig väldigt vettiga mål och idéer. Liksom, idag utför en hel del av oss lärare arbete som verkligen inte ingår i det pedagogiska gebitet utan mer handlar om vaktmästeri eller ren administration, vilket går ut över ungdomarnas utbildning - enbart för att skolan inte har råd med fler administratörer. Och vår planeringstid ser ju, för den okunnige, ut som håltimmar som man kan få oss att göra grejer på... Alltmer handlar lärargärningen om att sitta i möte, skriva prorokoll, skriva planer, och även sköta saker som datorsalar och låsning i slutet av dagen (för skolan har bara råd med 3/4 vaktmästare) etc.

Man kan inte alltid göra mer med mindre pengar.

Pom said:
Skolan tillhörde samma koncern som det av krank nämnda Cybergymnasiet.
Tre av eleverna i min klass stack en dag till Cybergymnasiet för att en av deras farsor blivit förbannade på oss, och tyckte att cyber verkade ballt.

En vecka senare var alla tre tillbaks, plus en kille till.

//Krank, anekdot

krank

Mekanurg said:
Jag har sett sådant på en del ställen i USA: skolor som drivs av katolska kyrkan, men som är öppna för alla slags elever. Ota bättre än de kommunala skolorna och därför omtyckta av föräldrar som har det knapert ställt, men som vill se till att deras barn får god utbildning.
Jag blir hemskt upprörd när jag tänker tanken att katolska kyrkan driver skolor. Visst är det bra att någon tar sig an det kapitalistiska systemets misslyckanden, men å andra sidan kan jag inte tänka mig att barnens utbildning blir fri från vidskepligheter. Jag föreställer mig också att den skolan knappast ställer sin neutral till grejer som abort, regnbågsfamiljer, Darwin eller preventivmedel.

Det är faktiskt fruktansvärt, när man tänker på det. Inte så att jag vill ha bort skolorna i sig, men att det finns ett system som gör dem möjliga och nödvändiga är fruktansvärt.

krank

Krille said:
Henry Ford visade på motsatsen, och dagens bilindustri har förfinat det så att man inte längre behöver begränsa sig till en svart Ford modell T bara för att man inte har råd med en Bugatti.
Det finns fortfarande, idag, en hel del människor som varken har råd med körkort eller bil.

Krille said:
Visst, de kanske inte får bäst betyg, men hyfsat bra betyg
Vi snackar alltså elever som idag går typ IV, som har rent gigantiska problem att få G ens på högstadiekurserna och som är så lessa efter att ha manglats igenom en icke fungerande skola (med för lite resurser för att ta hand om och motivera och se varje individ) att deras framtid i princip är död. Framförallt i och med de nya reglerna gällande komvux.

Jag snackar inte om G-eleverna. Jag snackar om IG-eleverna här. De vill ingen ha. De kan ingen tjäna pengar på - åtminstone inte så mycket pengar att det går runt ekonomiskt. De kostar nämligen mer än vanliga, halvmotiverade elever, och skolpengen räcker inte till för att fixa de resurser och små studiegrupper och så vidare som de här eleverna behöver.

De är övergivna, bespottade, och nedsparkade i dyn. Jag tror inte det kommer att komma någon friskola som tar hand om dem.

Eksem

Champion

"Det här inhoppet kommer jag att ångra."

Med rätta. Tricket med Ford var ju att han strömlinjeformade tillverkningsprocessen, inte att han vände sig till de fattiga. Att bygga Ford-bilar var billigt, men att ta hand om problemelever är dyrt.

Eksem

Champion

"föräldrar som har det knapert ställt, men som vill se till att deras barn får god utbildning"

Nackdelen är förstås att om man som sekulariserad männska tror mer på Darwin än intelligent design så kan det ju kännas tveksamt att låta sina barn gå en sådan skola. Att den kommunala skolan är så eftersatt att religiöst drivna skolor är att föredra är ju ett bevis på systemets misslyckande, inte en selling point.