Re: Vilka är mäktigast, nazister eller ninjor?
Vem vill gå i en skola som ger låga betyg, till exempel? Även om dessa betyg kanske är mer rättvisande?
Om man får välja som elev - en skola som ger mig en laptop, eller en skola som inte gör det, utan har satsat pengarna på typ historiaböcker och personal?
Våra flyktingar är alla såna som lockats av löften av laptops och dylik skit, men insett mot mitten eller slutet av sin utbildning att de inte kommer att fixa G, eftersom t.ex Cybergymnasiet har för få lärarledda lektioner och för dåliga lärare öht.
Jag undrar hur många det är som aldrig inser skillnaden?
Alltså, det är inga nya problem - men de har blivit större och värre. Det finns exakt noll trygghet i arbetet, det blir större och större klasser vilket betyder sämre och sämre undervisning, det finns större och större anledningar att försöka konkurrera antingen genom att hälla dyrbara pengar på reklam, eller genom att satsa på laptops istället för personal och material, eller genom att helt enkelt ge högre betyg än andra.
Högskolorna har ju larmat som fan om att betygen som kommer nu från gymnasiet inte betyder ett smack, eleverna kan helt enkelt inte det de behöver kunna. Det har varit skriverier både här och där om skolor där lärarna fått påtryckningar från rektor om att höja elevers betyg. Liknande grejer har hänt på den skola där jag jobbar. Man kan blåsa upp sig och säga att det är undantag, men faktum kvarstår: Det är exakt dit de ekonomiska incitamenten leder. På samma sätt som konkurrens inom bilmarknaden ger oss bilar som håller allt kortare tid - utbildning som konsumentvara, elever och föräldrar som "kunder"... Nej, det är en utveckling jag verkligen mår dåligt över, och slutar det inte röra sig i den riktningen så går jag och blir svarvare eller undervattenssvetsare eller något lika givande istället.
Eller så fortsätter jag jobba, och försöka arbeta mot de ständiga försöken att göra allting sämre genom att stoppa in konkurrens och privatisera. Snart ser vi reklamfinansierade studiemedel - de finns redan i USA. Det är dit det barkar.
Mjae, den gamla skolan får ju skolpengen...Gäst. said:Så ni har skolflyktingar i er skola. Underbart, det visar ju att det nya systemet fungerar!
Absolut, men å andra sidan är de liksom garanterade så snart man släpper in rovkapitalismen på spelplanen. Det blir fel som är mer dolda, måhända, men det är likförbaskat fel.Gäst. said:Ekonomiska incitament som inte är till elevernas bästa är inte heller något nytt.
Japp, och politikerna är åtminstone på ytan "folkvalda", medan ekonomin är en blind, hänsynslös kraft.Gäst. said:Skillnaden är att tidigare var det politikerna som bestämnde vilka skolor som skulle stängas om det kom en liten årskull och vilka nya skolor som skulle öppnas om det fanns gott om elever.
Med andra ord: De frestas att satsa på helt andra saker än sådant som faktiskt ger bättre, bredare kunskaper - de måste satsa pengar på reklam och de måste hålla sina elever glada - och glada elever är långtifrån samma sak som utbildade elever.Gäst. said:Visst får skolorna med nuvarande system en kortare förberedelsetid men istället har de en chans att påverka sin egen framtid (dels genom reklam men framförallt genom nöjda elever).
Vem vill gå i en skola som ger låga betyg, till exempel? Även om dessa betyg kanske är mer rättvisande?
Om man får välja som elev - en skola som ger mig en laptop, eller en skola som inte gör det, utan har satsat pengarna på typ historiaböcker och personal?
Våra flyktingar är alla såna som lockats av löften av laptops och dylik skit, men insett mot mitten eller slutet av sin utbildning att de inte kommer att fixa G, eftersom t.ex Cybergymnasiet har för få lärarledda lektioner och för dåliga lärare öht.
Jag undrar hur många det är som aldrig inser skillnaden?
Alltså, det är inga nya problem - men de har blivit större och värre. Det finns exakt noll trygghet i arbetet, det blir större och större klasser vilket betyder sämre och sämre undervisning, det finns större och större anledningar att försöka konkurrera antingen genom att hälla dyrbara pengar på reklam, eller genom att satsa på laptops istället för personal och material, eller genom att helt enkelt ge högre betyg än andra.
Högskolorna har ju larmat som fan om att betygen som kommer nu från gymnasiet inte betyder ett smack, eleverna kan helt enkelt inte det de behöver kunna. Det har varit skriverier både här och där om skolor där lärarna fått påtryckningar från rektor om att höja elevers betyg. Liknande grejer har hänt på den skola där jag jobbar. Man kan blåsa upp sig och säga att det är undantag, men faktum kvarstår: Det är exakt dit de ekonomiska incitamenten leder. På samma sätt som konkurrens inom bilmarknaden ger oss bilar som håller allt kortare tid - utbildning som konsumentvara, elever och föräldrar som "kunder"... Nej, det är en utveckling jag verkligen mår dåligt över, och slutar det inte röra sig i den riktningen så går jag och blir svarvare eller undervattenssvetsare eller något lika givande istället.
Eller så fortsätter jag jobba, och försöka arbeta mot de ständiga försöken att göra allting sämre genom att stoppa in konkurrens och privatisera. Snart ser vi reklamfinansierade studiemedel - de finns redan i USA. Det är dit det barkar.