Re: Vilka är mäktigast, nazister eller ninjor?
krank said:
För det första är det där inte ett "å ena sidan, å andra sidan" eftersom de ju faktiskt är på samma sida.
Jag vet inte om du förstod (jag tycker själv att det såg luffigt ut i efterhand): vad jag menade var att å ena sidan bör inte EN ideologi vara förhärskande, och å andra sidan är jag tveksam till att låta lärare och studiematerial få framföra sina politiska åsikter
hur som helst.
För det andra är allting ett ideologiskt ställningstagande. [snack om historia i skolan, och lite annat]
Som jag skrev: ingen mänsklig aktivitet är över huvud neutral i strikt mening. Och visst: vi kan dekonstruera allt och blottlägga värderingar, urval, avgränsningar och subjektiva verklighetsbeskrivningar. Visst. Inom samhällsvetenskaperna i synnerhet.
Men! Låt oss skilja på
ideologi och
mentalitet. Helt visst finns det alltid en fond av lärares, författares och politikers attityd till olika saker inom ämnena. Men detta är inte samma sak som att låta undervisning vara ideologisk.
Givetvis bör en god skola uppmuntra till kritiskt tänande, inte minst i förhållande till de saker som den lär ut. Men detta innebär inte att tillåta en lärare att ägna en lektionstimme åt att yxa in ett ämne helt inom sina ideologiska ramar för att sedan avsluta det med "Men man kan ju se annorlunda på saken. Lycka till med det, nu är det rast.". Eller hur?
Bobby gör en mycket god poäng om metaanalysen - jag tycker att det är en skitbra grej att träna elever i att se läromedel och lärares ideologiska vridning, få dem att inse att inget är neutralt - att "neutralt" i själva verket nästan alltid betyder "i linje med betraktarens ideologiska vridning".
Jag har inget sagt om att man inom skolan borde förneka att det är på detta vis.
Sedan måste jag också fråga när ska man börja med detta? "Jaha, barn, idag går vi igenom alfabetet. Notera att I kan uppfattas som en fallossymbol, emedan B kan anses ha kvinnliga drag. Vad är en man och en kvinna egentligen? Vilka normer uppfattar ni råder i samhället?" Är det rimligt? När är det rimligt?
---
Btw, jag tänker mig lite att det finns en kunskapsteoretisk spänning här: kan vi egentligen lära ut något annat än perspektiv (och om vi inte kan de bör detta perspektiv vara ett skeptiskt, inte sant?)? Och motsatt: är det inte bättre (för samhället i stort, och individens anpassning till det) att lära ut de kunskaper som ligger i linje med samhället?
Liksom ska skolan vara postmodern eller inte? Vad är bäst?