Jag står inför ett problem i mitt eget rollspel Quashmanrot. Spelet började jag och vänner skriva på för 5 år sen och det är väldigt stort nu, men så varierande kvallité att det helt omöjligt skulle kunna publiceras. Därför har jag börjat att genomarbeta det och står inför två komplicerade problem.
Folkslag: Quashmanrot utspelar sig runt nutiden eller kanske på 80-talet, och givetvis kan man tillhöra olika folkslag. Normalt brukar vi alltid se till att det är blandade folkslag i kampanjen, antingen kan man välja ett eller slå på en tabell. Nu är dock problemet så. Vad händer med grundegenskaperna? Ehum, det är ju ett ganska komplicerat problem då det genast skulle ha "rasistiska" speglingar om ett folkslag fick sänkt värde i Logik tex. Men nu är det ju så att om vi ser objektivt på problemet; en asiat är mycket mindre än en afrikan och en afrikan är mycket starkare än en asiat. Å andra sidan är asiaten oftast mycket smidigare än övriga folkslag, ovs ovs. I alla andra rollspel, fantasy och sånt dvs, så kan man utan problem kalla rasen för något speciellt och sedan ge den + och - ... det är inte riktigt lika lätt för mig att göra det i Quashmanrot. Det finns ju IQ-tabeller då 10000tals personer av olika folkslag har testats, och mellan olika folkslag skiljer det faktiskt mer än 10 i IQ (vilket är mycket). Samma sak gäller idrottsprestationer, man ser skillnaden.
Och precis samma sak är med med olika kön. Ska jag ge kvinnor minus i tex styrka?
Hjälp! Ge mig era åsikter! Jag vill inte bara ha ett svar utan flera, så många som möjligt så jag kan bestämma mig.
Folkslag: Quashmanrot utspelar sig runt nutiden eller kanske på 80-talet, och givetvis kan man tillhöra olika folkslag. Normalt brukar vi alltid se till att det är blandade folkslag i kampanjen, antingen kan man välja ett eller slå på en tabell. Nu är dock problemet så. Vad händer med grundegenskaperna? Ehum, det är ju ett ganska komplicerat problem då det genast skulle ha "rasistiska" speglingar om ett folkslag fick sänkt värde i Logik tex. Men nu är det ju så att om vi ser objektivt på problemet; en asiat är mycket mindre än en afrikan och en afrikan är mycket starkare än en asiat. Å andra sidan är asiaten oftast mycket smidigare än övriga folkslag, ovs ovs. I alla andra rollspel, fantasy och sånt dvs, så kan man utan problem kalla rasen för något speciellt och sedan ge den + och - ... det är inte riktigt lika lätt för mig att göra det i Quashmanrot. Det finns ju IQ-tabeller då 10000tals personer av olika folkslag har testats, och mellan olika folkslag skiljer det faktiskt mer än 10 i IQ (vilket är mycket). Samma sak gäller idrottsprestationer, man ser skillnaden.
Och precis samma sak är med med olika kön. Ska jag ge kvinnor minus i tex styrka?
Hjälp! Ge mig era åsikter! Jag vill inte bara ha ett svar utan flera, så många som möjligt så jag kan bestämma mig.