Jo det var 100000 kr/år jag menade. Inte direkt för privatsparare.K(r)
Jo det var 100000 kr/år jag menade. Inte direkt för privatsparare.K(r)
Det är bara vid emission av aktier som du kan stödja företagen. Jag antar att fonder nyttjar sina aktier till viss del vid exempelvis nyemission. Sen kan fonder påverka företag genom sitt aktieinnehav.När det gäller hållbara fonder är jag rätt skeptisk till att det gör någon egentlig skillnad. Det är ju inte företaget som får pengarna när du (eller din fond) köper en aktie. Du köper den av en annan person som håller aktien. Företaget får ingen del av dessa pengar, så det är inte som att du hjälper dem i deras hållbara arbete. Och eftersom indexfonder köper oberoende av pris så kommer du nog inte att påverka aktiepriset, heller. Så jag ser inte riktigt genom vilken mekanism köpet av en hållbar fond ska verka för hållbarhet i världen. Obligationsfonder är en annan sak, eftersom där ger man pengar direkt till företaget, och ett större tryck på deras obligationer gör att de får låna pengar billigare.
Det är sant. Emissioner vet jag heller inte om det påverkar, då en effektiv marknad kommer att kompensera genom att andra inte deltar i emissionen. Däremot om fonden aktivt jobbar med påverkan genom sin makt som ägare så har det ju en reell effekt. Men då vill man ju ha en fond som äger aktier i företag som inte är hållbara, så att den kan påverka deras affärsmodell.Det är bara vid emission av aktier som du kan stödja företagen. Jag antar att fonder nyttjar sina aktier till viss del vid exempelvis nyemission. Sen kan fonder påverka företag genom sitt aktieinnehav.
Jag skulle säga att som småsparare ska man inte köpa enskilda aktier överhuvudtaget, förutom som en kul grej med pengar som inte är viktiga. För investeringar av riktiga pengar är det indexfonder som gäller. När du köper en aktie tävlar du i ett nollsummespel mot folk som har superdatorer, mastersutbildningar och hela team med dedikerade analytiker. Om du köper en aktie är det någon på andra sidan som säljer, och denna person har antagligen mer information än vad du har. Det enda sättet du kan gå bättre än index är genom att någon annan går sämre än index, och eftersom denna andra person oftast är ett proffs är ju sannolikheten inte så stor. Det är extremt svårt att slå index.Jag har sparat i aktier ett bra tag nu och som småsparare är det en viss risk beroende på vilka aktier (eller fonder) du väljer att placera pengar i. Börja på en låg nivå och välj företag du vet något om. Sen kan man börja sondera i olika företag man tycker kan vara spännande att följa. Generellt sett är det svårt att slå fonders utveckling och de som där jobbar dagligen med aktiehandel.
Ur ett tekniskt perspektiv kanske det är så. I praktiken bryr sig bolagen och dess ledning om hur kursen går, av en mängd olika skäl, ex.vis:Det är bara vid emission av aktier som du kan stödja företagen.
Jag tycker man kan vara lite mer försiktigt med att uttrycka sig så kategoriskt.Jag skulle säga att som småsparare ska man inte köpa enskilda aktier överhuvudtaget, förutom som en kul grej med pengar som inte är viktiga. För investeringar av riktiga pengar är det indexfonder som gäller.
De verkar säga det jag också hört från många och som jag dessutom själv följer. För nästan allt långsiktigt sparande, köp global indexfond med låg avgift.Om ni söker tips från några som jobbar med att var så neutrala som möjligt och följa deras råd så är den här hemsidan ett mycket bra tips: https://www.smaspararguiden.se/
Sedan Fi! gjorde den grejjen är det inte pretto längreÄr det bara jag som tycker du ska bli rollspelsvärldens svar på KLF, bli lite mer pretto igen och sen elda upp 50000 en gång per år någonstans nere på någon udde på västkusten?
Använd pengarna för att köpa finexemplar av gammel-DoD – och elda upp dem.Är det bara jag som tycker du ska bli rollspelsvärldens svar på KLF, bli lite mer pretto igen och sen elda upp 50000 en gång per år någonstans nere på någon udde på västkusten?
Vafan, det ska väl åtminstone vara DoD-retro från 2016 som har felaktigt märkts som gammel-DoD under en ny-inplastning? Inte för att jag har något emot DDR (men det har jag såklart), utan bara för att det ska mejka lite mindre sense.Använd pengarna för att köpa finexemplar av gammel-DoD – och elda upp dem.
Har de legat i 30 år så är de antagligen till större delen vinst, och du kommer att åka på att betala skatt på det så fort du rör dem (eftersom ISK inte fanns för 30 år sedan antar jag att de ligger i ett vanligt fondkonto). Så antagligen är det bäst att låta dem ligga tills du behöver pengarna, om du inte har en god anledning, som att de har hög avgift.under vilka omständigheter ska man flytta på pengar man ärvt som legat i nån gammal indexfond i 30 år och gjort bra vinst? Är det nåt annat man bör titta på än avgiften? Dvs finns det något bra mättal för diversifieringen etc, eller är det mer fråga om att läsa på lite om vad fonden innehåller? I sista fallet är man ju tillbaka till den där irriterande situationen där man ska behöva bedöma sånt som inte bara är raka siffror i stil med "lägre avgift = bättre".
Ju tidigare du sparar ju bättre. Så hellre spara 100kr om månaden nu än att vänta i 10 år innan du börjar. Just fondsparande är ju dessutom extra bra när man sparar mindre summor, eftersom det gör det möjligt att köpa för “enbart” 100kr, medan aktier ju kan kosta väldigt många kronor och alltså inte gå att månadsspara i på samma sätt.Hur mycket pengar behöver man kunna gå in med regelbundet för att det ska vara värt med fonder? Räcker det att gå in med tusen pix i månaden, eller bör man vänta tills man kan gå in med mer?
Som @chrull sade. Aktier växer procentuellt, så antalet kronor spelar ingen roll. Ju mer du sparar desto mer tjänar du. Och ju längre tid du har pengarna investerade, desto större är den förväntade avkastningen och desto mindre (som procent av slutresultatet) är risken.@Genesis
Hur mycket pengar behöver man kunna gå in med regelbundet för att det ska vara värt med fonder? Räcker det att gå in med tusen pix i månaden, eller bör man vänta tills man kan gå in med mer?