Re: Inte den gamla trasan ...
»Det är alltså otrevligheterna och oförskämdheterna som straffas, inte D&D-kritiken i sig.«
Vilket inte har med frågan att göra, eftersom det inte var vad varningen angav som skäl.
Sedan behöver vi egentligen inte blanda in D&D i det hela. Skriver man sågningar med Tourettes-filtret påslaget som du plägar göra så ska man ha tillsägelser oavsett vilket spel man sågar. Att det råkar bli D&D beror ju enkom på att det är det spel du ständigt rackar ner på.
Något »officiellt svar« kan du nog inte få, för våra regler säger – hör och häpna – faktiskt inget specifikt om åsikter om D&D. Däremot kan du få min åsikt: Inlägg som håller sig till Rollspel.nu:s regler betraktas annorlunda än de som bryter mot dem.
OK, samma fråga, fast godtyckligt ämne. Bedöms "positivt" och "negativt" formulerade inlägg lika?
Och oavsett vad du vill hävda så bryter inte »D&D är bäst!« mot några forumsregler – och är heller inte likvärdigt med »D&D:s utvecklare blev fontanellknullade för mycket som barn«.
Och vi har redan etablerat det begreppet som vedertaget begrepp för "allmänt fördummande åtgärd", så spela inte dum och låtsas som om det ska läsas bokstavligt. Det finns till och med ett programmeringsspråk döpt efter begreppet:
BrainFuck.
Allt detta vet du redan, för vi har berättat det för dig åtskilliga gånger under åren. Att du med en dåres envishet vägrar att tro att något av det kan vara sant är det inte mycket vi kan göra åt.
Vad jag är trött på är att man varnar för en sak, sedan kommer med en förklaring som inte har med saken att göra. Jag är trött på att olika ståndpunkter behandlas olika (och det kan ni förneka hur mycket ni vill, det är för mig glasklart att pro-D&D-inlägg modereras mindre än kontra-D&D-inlägg).
Väderkvarnsfäktning. Faktiskt är det snarare så att går det bra för D&D så går det bra för hobbyn. Den amerikanska rollspelsmarknaden växer och fluktuerar i takt med Wizards of the Coast. Om de ökar sin omsättning så ökar omsättningen för hela marknaden. Coleman Charlton på I.C.E. har sagt att »TSR [som gav ut D&D på den tiden] är inte fienden«, samt att I.C.E. behövde TSR för att »vi lever på smulorna från deras bord«.
Det är möjligt att det funkar så marknadsmässigt, även om jag är långt ifrån övertygad. Mina synpunkter handlar mer om vilket spår man vill leda in spelutvecklingen på. Tror du att produkter som tex "Little Fears", "Burning Wheel", "Over the Edge" eller "Dread" uppkommit på grund av D&D eller trots D&D? Jag lutar åt att de nyskapande spelen och indie-spelen existerar trots D&D.
Rollspelsmarknaden är inte beroende av företagen, lika lite som programvarumarknaden är beroende av företagen. Finns det inte stora kommersiella produkter så kommer det att uppstå produkter automatiskt som fyller det vacuum som de lämnar. Rollspel (och programvara) är inte som tex bilindustrin, man behöver inte enorma resurser för att få fram en produkt, något som de senaste årens utveckling i Sverige tydligt visat (och för ögonblicket ignorerar jag de projekt som pågår för att ta fram en open source-bil).
Jag tror att Sveriges position som rollspelsmakarland, vilken jag tror är utan motstycke om man räknar per capita (och förutsätter att de flesta rollspelare bara har ett huvud) är en direkt följd av att rollspel här blev stort genom ett inhemskt spel från ett mindre företag. Det gjorde att det fanns ett behov av att skapa nya spel och moduler själv, vilket gjorde att andra företag poppade upp. Eftersom stora Ä inte var så stora att de totaldominerade så fick vi en hel packe andra spel och leverantörer, vilket exponerade spelarna för varierande spelstilar och upplägg. När man väl insett att man kan hantera det på olika sätt så ligger det nära till hands att fundera på hur man själv föredrar det, vilket är första steget i den kreativa processen.
Ser man istället på länder som blev steamrollade av D&D så har de inte alls samma flora av inhemska spel och ett betydligt sämre variation bland spelarna. De spelar oftast D&D för att det är "det stora spelet", eller möjligen Vampire om de råkade komma in i den vågen. Mellan D&D och Vampire-spelarna råder det ofta en jihad som får kriget mellan Fordägare och GM-ägare att se ut som en kamratlig diskussion.
Det är på den fronten jag anser att D&D gör skada, kanske till och med irreparabel sådan. Vad som säljs är kanske intressant, men det säger ganska lite om framtiden. Titta återigen på datorsidan. Windows säljer mest, men det är väl knappast någon som tror att de i längden kan stå emot de fria operativsystemen?