Så vitt jag vet säger lagen ingenting om redaktörer eller deras arbete, eller att det skulle behöva finnas någon sådan inblandad.Jag håller med dig. Rent konkret praktiskt handlar det om när i processen korrekturläsare ska gå in och göra sina ändringar eller möjligen ändringsförslag. Redaktören väljer tidpunkt!
Precis som du har jag varit inblandad i en rad olika släpp (betydligt fler utanför rollspelsbranschen än i). Jag har även jobbat en del som korrekturläsare. Ofta uppstår meningsskiljaktigheter när folk inte förstår sina roller i ett projekt. I redaktionellt arbete på en tidning är det redaktören som bestämmer. Den ansvarige utgivaren (som är eller representerar ägaren) har det juridiska ansvaret för det som ges ut. De här rollerna är alltså juridiskt definierade och beskrivna i lagen. Jag antar att förlagsvärlden är uppbyggd enligt samma juridiska ramverk. Rätta mig gärna om jag har fel.
För tidningar och tidskrifter och liknande periodiska publikationer så föreskriver lagen mycket riktigt att det skall finnas en ansvarig utgivare som har det juridiska ansvaret och därmed rimligen även bör ha det sista ordet om vad som skall publiceras eller inte.
Icke så för vanliga böcker (inklusive spelböcker). Där är författaren normalt själv juridiskt ansvarig, eller i vissa fall förläggaren. Någon särskild ansvarig utgivare finns normalt inte.