Jeeves said:
Han: Sluta tramsa! Eftersom det är ett SPEL har spelarens intelligens en naturlig plats i spelet. Vem skulle påstå något annat för någon annan typ av spel, typ Diplomacy eller Schack?
Jag tramsar inte utan jag speglar din åsikt utifrån ett annat perspektiv. Uppenbarligen tyckte du inte om den lösningen men då kanske du förstår hur jag tycker om din lösning.
Om en rollperson är intelligent låter jag spelaren få fler ledtrådar för att simulera intelligensen eller anpassar scenariot så att spelarens planer
blir smarta. Om rollpersonen är karismatisk vinklar jag det som spelledare genom att låta spelledarpersonerna vara mer inställssamma. Jag förväntar mig inte att datornörden ska ha FV 20 i Flygplan och ska kunna allting om det, precis som jag inte förväntar mig att en spelaren som IRL har Intelligens 8 ska kunna allting om hur det är att vara en person med Intelligens 20.
Jag förstår hur du tänker när du skriver att rollpersonen endast är en förlängning av spelaren men jag anser att rollpersonen är någon
helt annan än spelaren. Jag anser att den rullstolsbundna ska få erfara hur häftigt det kan vara att vara en swashbucklande pirat som svingar sig i repen, precis som den asociala Aspergersspelaren ska få erfara hur det är att vara karismatisk.
Därför vill jag att beskrivningen hamnar efter tärningsslaget, för då kan jag aldrig modifiera handlingen utifrån hur en rollpersonen vill klara av en uppgift. Jag modifierar en handling utifrån vad en rollperson vill uppnå (målet - det man fastställer innan slaget) och huruvida jag anser att målet påverkar scenariot.
/
Han som för övrigt kan nämna att det finns flera typer av intelligens