Nekromanti Forum eller fanclub?

Jon H

Veteran
Hejsan!

Trots att jag för något halvår sedan svor dyrt och heligt att inte sätta min fot här igen är jag tillbaka för att göra lite reklam.

Det är väl någorlunda allmänt känt att gänget från Rollspel.nu inte har så värst höga tankar om Riotminds forum eller dess användare. Nu har det startat en tråd på Riotminds forum där vi hoppas att såväl de värsta kritikerna som de varmaste beundrarna ska kunna framföra sina åsikter och tankar om forumet som sådant. Vad säger ni? Är det ett forum eller en fanclub?

Välkomna in och säg vad ni tycker! Fritt fram för alla att kasta så mycket skit de vill (så länge alla tänker på att hålla en trevlig ton). Förhoppningsvis kan vi få diskussionen ur världen.

Tråden heter "Forum eller fanclub", och ni hittar den här!

/Skugg-Gunnar, moderator på Riotminds forum.

King Kromm

Hero
Trots att jag för något halvår sedan svor dyrt och heligt att inte sätta min fot här igen är jag tillbaka för att göra lite reklam.
Jag är inte riktigt säker på vad forumsgudarna anser om reklam, men jag har fått för mig att det strider mot mer eller mindre ALLA kända forums regler. Iofs postade du en länk till en specifik tråd så jag vet inte...

Det är väl någorlunda allmänt känt att gänget från Rollspel.nu inte har så värst höga tankar om Riotminds forum eller dess användare.
Tala för dig själv! Jag hänger med jämna mellanrum där själv. Och "forumshaten" finns ifrån både håll och dessutom är det totalt onödigt.

Kanske e jag sur och grinig idag. Men det måste även jag få vara ibland :gremelak:.

Foggmock

Myrmidon
Hej Jon. När ska jag få tillbaka mina skivor och min Expertlåda? :gremgrin:

Du verkar dock ha misstagit ett par högljudda röster för ett helt forums förakt. Det är ingen allmänt vedertagen åsikt att Riotmindsforumet är fullt av fjortonåriga fanboys, men visst finns det ett gäng som tycker det!

Mitt största problemet med det forumet är alla vettiga människor. Varför dräller de där istället för här? Jag vill inte behöva vada igenom en massa andra inlägg för att få deras guldkorn, så det vore ju mycket bättre om de fanns här istället.

Och nej, då jag vid flertalet tillfällen sagt att jag inte kommer registrera mig på det forumet så kommer jag inte heller kunna svara på tråden, och jag ser inte att det skulle vara i mitt intresse heller.

Oddnic

Veteran
Synd att du inte vill hälsa på.

Trist att du/ni inte vill besöka det forum som jag tycker med hästlängder slår detta. Framförallt har det ett överlägset användargränssnitt. Här försvinner trådarna nedåt för att aldrig dyka upp igen. För det andra tycker jag att RM:s forum är bättre på att hålla en god och trevlig ton mot varandra.

Det som är lite tråkigt är att det är ett forum med väldigt många unga deltagare. Det gör att nivån ofta, men inte alltid håller en ganska grund nivå.

Den här tråden hör definitivt inte hit... men den är välkommen till RM:s sida :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Det är ingen allmänt vedertagen åsikt att Riotmindsforumet är fullt av fjortonåriga fanboys
Nej, det är ingen åsikt, det är fakta. Kolla in undersökningen om folk ålder på det forumet. :gremgrin:

Men seriöst är det en kritisk attityd jag främst saknar på Riots forum, och det bottnar väl i att de flesta kidsen där inte spelat något annat än DoD6 och möjligtvis Eon. Man behöver ha läst och spelat lite fler spel för att få perspektiv på saker och ting. Själv lär jag nog bli lite mer aktiv på Riots forum när Götterdämmerung blir mer aktuellt.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Re: Synd att du inte vill hälsa på.

Ärligt talat så är användargränssnitt det SISTA jag kollar på när jag väljer forum. Jag gillar trådformen här på rollspel.nu, men det är låååångt från därför jag faktiskt stannar. Tråd-nekromanti tycker jag dessutom är dåligt, men det är inte heller därför jag håller mig borta från Riotminds forum.

Det går lite djupare än simpla teknikaliteter, jag lovar.

För det andra tycker jag att RM:s forum är bättre på att hålla en god och trevlig ton mot varandra.

Det där är också högst sekundärt. Jag besöker ett flygsimforum med liknande användargränssnitt som Riotminds forum där stämningen är MYCKET hård men hjärtlig. Och där trivs jag. Det är bättre om man håller vettiga diskussioner istället för hallelujakörer och faktiskt inte alltid är överens, och vågar säga det.

Mycket av kritiken som skulle kunna framföras mot Riotminds moduler skulle antagligen mötas av oförstående miner. Vadå konstig svenska? Det där är ju skitstämningsfullt! Det är perspektivet och den kritiska attityden jag saknar på Riotminds forum, precis som Dimfrost skriver. När man inte själv utvecklat ett språksinne eller läst särskilt mycket annan rollspelslitteratur så kan man i rättvisans namn inte göra en ordentlig bedömning. Av någon rollspelsprodukt!

Krille

Super Moderator
Resten av inlägget kommer att vara rätt så negativt, men jag måste klargöra från början att jag gillar Riotminds produkter, och jag tycker att stämningen är skitfräck. Jag är inte så imponerad av deras regler, men jag har redan mitt T10-system som jag skulle använda istället. Skitfräck värld, halvkassa regler, aphäftig produktion, det är väl mitt sammanfattade omdöme om Riotminds produkter.

Fast det är ju inte det som tråden handlar om, utan forumet och dess klientel:

"Det är väl någorlunda allmänt känt att gänget från Rollspel.nu inte har så värst höga tankar om Riotminds forum eller dess användare."

Det kan väl stämma. Jag gillar inte forum med platt visning till att börja med, så det stämmer nog att jag inte gillar Riotminds forum.

Användarna... tja, det är väl som det mesta annat (inklusive rollspel.nu): Sturgeons lag gäller, 90% av allting är skräp. Fast jag ska erkänna att jag inte fick några högre tankar om klientelet när jag råkade läsa ett antal inlägg som gick ut på att "Drakar är världens bästa rollspel alla kategorier fast jag har ju inte spelat något annat än det och Eon". Det gjorde mig inte direkt imponerad av opartiskheten och erfarenheten hos klientelet.

Sen gillade jag inte Brunalvens svar till Necrotech, inte det minsta. Åkej, Necrotech gillar inte Drakar&Demoner. Den åsikten är inte ett skäl till att låsa en tråd. Personangrepp är det, off topic är det, men inte personliga åsikter om Drakar&Demoner. Så det svaret gjorde mig inte mer imponerad av opartiskhet och erfarenhet.

...nu en fråga till dig: vill du verkligen att jag ska posta ovanstående i tråden?

Krille

Super Moderator
Å en sak till

Det finns en sak som jag tycker är precis lika konstruktivt som onyanserat gnäll eller onyanserat rövslickeri, och det är uppmaningar om att göra om "sitt" spel så att det passar en bättre, speciellt inte om det används som argument för att spelet ifråga faktiskt är jättebäst sådeså!

Jag skulle kunna acceptera ett nytt förslag på ett annorlunda tillvägagångssätt. Det är konstruktivt och hjälpsamt, och ger mig tre val: det gamla sättet, det nya sättet och ett eget sätt. Att däremot säga åt mig att göra om det jag inte gillar hjälper mig dock inte ett dugg. Liksom, om jag är tvungen att göra om ett spel så är det ett ypperligt bevis för att spelet inte passar mig och därför inte kan vara jättebäst.

Ett forum eller ett klientel där den sortens argument förekommer imponerar alltså inte särskilt mycket på mig, och i tråden ifråga så förekommer det två gånger, en gång från Odd och en gång från Brunalven. Det är två gånger för mycket.

Olle Linge

Snigel
Tja, den enda anledningen till att jag lade ner min verksamhet på det forumet strax efter att den började, var att ingen svarade eller kommenterade det jag postade. Okej, det var längre än tre sidor, det medges. Nu menar jag inte det här som kritik, men eftersom vi inte ens använder regelsystemet när vi spelar DoD och ingen kommenterar krönikan om kampanjen känns det lite meningslöst att fortsätta.

För övrigt tror jag som de andra att det är lite drastiskt att sammanfatta 5000 användare under "gänget från Rollspel.nu".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"Bäst" ej samma som "perfekt"

Min inställning är att ett spel kan passa bra för mig utan att vara perfekt. Inte ens om jag skriver ett eget spel lyckas jag få allting perfekt, precis som jag vill ha det. I sinom tid kommer det att behöva ändras, för att spelet ska fortsätta vara "bäst".

Alltså, jag menar att man absolut kan säga att "spel X är bäst" och ändå vilja ändra på det. Det kanske är så att det är just det spelet man vill ändra minst på, och därför är spel X bäst. Som exempel, om man måste ändra DoD6 25% för att spela det, och Eon 95% för att spela det, är ju DoD6 bäst. Typ.

M.

Krille

Super Moderator
Re: "Bäst" ej samma som "perfekt"

"Som exempel, om man måste ändra DoD6 25% för att spela det, och Eon 95% för att spela det, är ju DoD6 bäst. Typ."

Typ. Men när jag säger "jag ogillar Dajm&Dumle" så betyder det oftast att jag måste ändra mer i Dajm&Dumle för att få det spelbart än till exempel favvospelet Hostmark. Då är ju inte "men ändra om du inte tycker om" ett argument som gör att jag tycker att Dajm&Dumle blir överlägset Hostmark. Tvärtom så är "ändra om du inte tycker om" snarare en nedvärdering av mina åsikter. Vad han säger är att jag måste tycka om Dajm&Dumle, om jag så ska skriva om hela Dajm&Dumle från grunden, och att jag är en idiot som ens sneglar åt andra spel. Det är en form av varumärkesfixering som jag övergav nånstans i tonåren.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast det är nog bara att förvänta sig...

...att sådant resonemang används på forum som till 90% befolkas av folk som verkligen, verkligen gillar Dajm&Dumle. Om jag till exempel hänger på Dajm&Dumle-forumet, så utgår nog de flesta från att jag är där för att prata om godiset för att jag vill äta det. Och då får man små råd i stil med "om du håller för näsan när du äter Dajm&Dumle så funkar det!".

Värdelöst råd kanske, men eftersom jag har att göra med fans, på ett forum för godiset de är fans av, så tror jag att de utgår från att jag också är där för att jag gillar godiset. Eller för att jag kanske vill pröva godiset. Och därför ger de mig en massa råd om hur just jag också kan njuta av Dajm&Dumle, på samma sätt som de njuter. Just för att de verkligen njuter, och verkligen vill att jag också ska kunna njuta av Dajm&Dumle.

Att jag inte ens tycker om Dajm&Dumle och aldrig skulle äta det oavsett vilka alternativa förslag på ätning jag får, är nog inte det första de tänker på i det läget.

M.

Johan K

Gammal & dryg
Några tankar..

Alltså, egentligen...
Varför denna konkurenns eller vad man ska kalla det mellan dessa 2 forum. Det handlar ju ändock om vårt gemensamma intresse ju.
För min del så skulle jag kalla RM`s forum för just forum, inte nån fanclub.

/ Johan K, som lyssnar på Galenskaparna- Livet är Gött

Krille

Super Moderator
Dajm&Dumle

"Fast det är nog bara att förvänta sig...att sådant resonemang används på forum som till 90% befolkas av folk som verkligen, verkligen gillar Dajm&Dumle."

Det är väl en poäng, antar jag.

Å andra sidan, om man faktiskt uttrycker sig rätt tydligt med att man inte är förtjust i delar av Dajm&Dumle så borde man väl ändå förstå att man inte är odelat positiv till Dajm&Dumle, utan att man faktiskt har saker som man vill ändra på. Att då tala om att man kan ändra på sakerna tycker jag är rätt redundant - jag vill inte veta att jag kan ändra, utan hur jag skulle kunna ändra på det.

Sen är jag rätt förvånad över folk som säger att man kan ju hålla för näsan när man äter Dajm&Dumle, när man inte är på Dajm&Dumles forum.

G

Guest

Guest
O va fan ville du ha sagt med det? Jag har skrivit ett svar om det på DoD 6 forumet, men varför postade du denna tråd här?

Tydligen är det ett tecken på at DoD6 forumet består av ett gäng finniga fanboys som kokar av ilska så fort någon försvarar EN person som tycker EN produkt utav Riotminds är dålig! Han skrev ju att han var nöjd med dom andra modulerna!

Liv i luckan! För vadå? Lugna ner er! Ta en Anafranil och lek med Drakar och Demoner i helgen så blir allt bra!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Lugna ner sig...

Det käbbel som uppkommit på Riotminds forum får ni faktiskt hålla kvar där, eller ta via PM, mail, ICQ, MSN, IRC, IRL, whatever. Tråden handlar om att de som kritiserar Riotmindsforumet har en möjlighet att i en tråd på Riotmindsforumet säga vad de tycker. Det är okej, men jag vill inte se något mer om några bråk där här.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det är väl någorlunda allmänt känt att gänget från Rollspel.nu inte har så värst höga tankar om Riotminds forum eller dess användare."

Jag tycker att det kan vara värt att notera att wrnu är så otroligt mycket mer än bara ett enda forum tillägnat DoD. Så innan man drar en massa slutsatser om alla forumiter så bör man kanske tänka efter lite och se sig omkring först.

Med det sagt så finner jag personligen Riotminds eget forum överlag rätt tråkigt. Layouten är förvisso snygg men jag föredrar trådad visning och går mer efter innehåll än utseende när jag rör mig på olika forum. Skaldehuset tycker jag är ett mycket trevligt initiativ, men annars så finns det inte mycket som tilltalar mig. Forumet är en fanclub, jag har aldrig förväntat mig något annat heller. Men det märks så tydligt på den okritiska inställningen till allting som Riotminds någonsin vidrört. Att sedan väldigt många av besökarna verkar unga och oerfarna gör inte saken bättre.

Men jag ligger inte sömnlös och kokar i någons slags Riotmindshat om nu någon trodde det. :gremsmile:
Jag tycker Trudvang är den mest spännande fantasyvärld som jag någonsin stött på (möjligtvis delar den förstaplatsen med Planescape) och tycker det är kul att ledsaga de vilsna rollpersonerna på alla mörka skogsstigar. Men det innebär inte att jag är fullständigt okritisk eller inte tycker att någonting kan förbättras. Reglerna verkar vara helt uppåt väggarna och många moduler lider av ett dåligt språk som lätt hade kunnat undvikas om man korrekturläst dem ordentligt. De problemen försvinner inte bara för att de aldrig nämns. Riotminds själva vinner på att bli medvetna om de svagheter som faktiskt finns i deras produkter.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

För det andra tycker jag att RM:s forum är bättre på att hålla en god och trevlig ton mot varandra.
Kanske just för att ni tycker likadant om det mesta som har med rollspel att göra. Så uppfattar åtminstone jag det när jag läser på Riots forum.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Re: Dajm&Dumle

Att då tala om att man kan ändra på sakerna tycker jag är rätt redundant - jag vill inte veta att jag kan ändra, utan hur jag skulle kunna ändra på det.
På ett sätt kan jag ändå förstå fansen. Om jag får höra kritik som jag inte kan förstå och som jag tycker är jätte-enkel att åtgärda (just för att jag prioriterar en helt annan spelstil än kritikern), då är det lätt hänt att jag bara säger "det tycker inte jag är ett problem" av ren reflex, bara för att se om det finns andra som tycker som jag, eller om det är kritikerns åsikter som är allenarådande.

Visst, för kritikerns del är det fullständigt ointressant, men jag kan ändå förstå den där omedelbara fandom-reaktionen: Den uppmanar ju kritikern att tydligare formulera sin kritik så att han kan tala om i vilka situationer hans kritik gäller. Då kan andra få perspektiv på hans åsikter. Och om man befinner sig på ett forum där man vet att användarna har smala referensramar så borde man kanske anpassa sig till det redan från början.

Man kan liksom inte säga "jag tycker att stridssystemet är långsamt i DoD, hur gör jag det snabbare?" på ett DoD-forum där användarna bara har spelat DoD och Eon, för då borde man ju fatta att folk kommer säga hur mycket snabbare stridsreglerna är i DoD än i alla andra spel de har spelat. Om man däremot berättar vilka moment man inte anser sig behöva för att man spelar så få strider att det inte känns nödvändigt, då kan man tydligare signalera att ens kritik inte gäller för dem som lirar med många strider, varpå de inte behöver yttra sig i tråden. Av resterande forumiter kan det dock finnas ett knippe som känner igen sig i problemet och som börjat klura på lösningar.

Så... även om det är enkelt att dissa fansen för att de är så enfaldiga, så kan jag faktiskt förstå dem på sätt och vis, och anse att det är upp till mig att anpassa mig efter dem, eftersom jag kan det, medan de har det betydligt svårare att anpassa sig efter mig (de har ju inte mina referensramar, och förstår inte hur ajg spelar).

DODswe4

Hero

tycker jag att RM:s forum är bättre på att hålla en god och trevlig ton mot varandra.
För att vara ärlig är det inte specielt dålig stämning här. Jag hara bara varit "ledsen" en gång. Men nu är det glömt och lagt bakom mig. det är så mycket bra grejer som dycker up.

Stämningen är ibland hetsk men ingen menar illa (så ofta). Eftersom folk tycker olika blir det snack/diskusition runt vem som har "rätt", men Riot Mids forum är det väll egentligen inget fel på, men det slåt inte wrnu eftersom det bara finns forum för ett spel på riot minds forum.

PS: den enda person som kanske skulle varnas lite för hur han behandlar folk är Vitulv, man han är så Cool så man gör inte det i alla fall :gremwink: