Nekromanti Forum eller fanclub?

Ymir

Liten kantbaron
Okej, av Mattis uttalande och mina egna, ytterst sporadiska, efarenheter av forumet fick jag intrycket att forumklimatet lämpade sig ytterst dåligt för det. Därav mitt inlägg. Men men...nåväl, jag kanske försöker någon gång.

- Ymir, av delade uppfattningar

Olle Linge

Snigel
Jag hänger här för att jag älskar att diskutera rollspel. Ägnar åtminstone 1-2 timmar här varje dag (nej, jag har inget liv) men om ni jämför det med antal posts jag gjort så är det väldigt lite. På RiotMinds däremot så behöver man inte vara rädd för att posta någonting. Jag skulle aldrig våga lägga upp mer idéer om mina rollspel på detta forum. Inte för att jag är rädd för kritiken utan för att jag är rädd för att som så många andra få "35692 visningar och "0 (0) svar".
Träffande. Jag har en tråd på riotmindsforumet [skaldeforumet] med 70 visningar och 0 svar, men det kanske är något som gäller alla forum? :gremsmirk:

Mattis

Swordsman
Självklart är det okej! Skrev det i ett annat inlägg för cirka tio minuter sedan och tog därför för givet att du visste det, men borde tänkt mig för. Jag tar det igen, självklart är det okej att lägga fram kritik på deras böcker och material men eftersom det är så populärt så förstår jag RiotMinds när dom läser igenom, tar till sig, jämnför med andras åsikter och därefter kommer till beslutet att fortsätta på sin linje.

Antagligen så hade du blivit bashad för det. Som jag sade i mitt ursprungsinlägg i tråden så spelar det ingen roll för mig huruvida RiotMinds forum är en fanclub eller inte då jag är inne för att diskutera och diskutera får jag. Om det är en fanclub eller inte är upp till er, men även jag blev upprörd över hur Rastilion behandlades då han gick in och gav kritik på magiboken (det skrev jag även i den tråden).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
förutsatt att du inte skriver något vansinnigt som "därför spelar jag DoD i farfars gamla SS-uniform
Mmkay ! Dte låter ju intressant ju, kankse man skulle ta och prova ju !

- Vulf ?

Mattis

Swordsman
Skaldeforumet postar jag nästan aldrig på personligen. Jag läser det mesta men då jag själv just nu håller på att lära mig skriva så känner jag mig inte vara rätt person för att klaga på andra. Antagligen så var din post så bra så att ingen hade något att komma med (en del av RiotMinds fanclub är numera även medlemmar i Snigels fanclub!).

Mattis

Swordsman
Du behöver definitivt inte svara. Grejen är att om jag tillexempel skulle gå in posta om ... ett fantasy (NEJ inte fjantasy, ännu ett exempel på ... ja)-rollspel så skulle jag nog inte få något svar. Därefter kommer Rising och skriver om sitt nya spel där man spelar delar av ett myrsamhälle som egentligen är Grekland och får 78 svar. Jag menar, Nobilis är ju ett av de populäraste spelen här på forumet ...

Olle Linge

Snigel
Antagligen så var din post så bra så att ingen hade något att komma med (en del av RiotMinds fanclub är numera även medlemmar i Snigels fanclub!).
Haha, och din post var nästan rolig :gremlaugh:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jovisst men...

...hur förvånad ska man då bli om man inte blir den pouläraste killen på forumet?

Och när det gäller dig och Eon, så är det inte så att dina inlägg bara seglas förbi med ett glatt "fan, Ymir vad du är schysst som skriver det där", det kan bli ganska stormigt på Eon-forumet också när du håller på som värst/bäst.

Och du har ju en speciell ställning eftersom du skriver för Eon också. Du är inte bara "Ymir" utan "Ymir som skriver för Eon!"

Vilket kanske OCKSÅ gör att just din kritik tas emot med förminskad entusiasm på DoD-forum. Du är en Eon-älskare som kritiserar den största konkurrenten. Sånt är inte helt oproblematiskt, särskilt med tanke på att du kommunicerar med en målgrupp där man gärna identifierar sig starkt med sitt val av spel. Det är inte bara ett spel, det är ett statement. Både för dem som spelar Eon och de som spelar DoD. Ungefär som Eon-spelare upplevdes under slutet av 90-talet, när jag tänker efter, när inget kunde vara fel i det perfekta systemet som skulle passa alla och som var först med allt.

Så min rekommendation är att låta Riot-spelarna hållas och diskutera som de vill. Om du vill ge feedback till Riot, mejla hellre dem eller nått sånt, istället för att käfta med fansen. Det tror jag är mer konstruktivt i längden.

Och det ges kritik till Riot även på Riot-forumet. Helt okritiska är de inte, såvitt jag har sett.

M.

Dimfrost

Special Circumstances
Alla får svar, nästan garanterat. Om man inte får det är det antagligen för att man heter Arvidos, Rising eller Quadrante och skriver något totalt obegripligt. Jag menar, till och med han_göte får ju svar (och det här skriver jag inte för att vara elak, jag lovar).

Och vad har Nobilis med saken att göra? Det är nog inte så värst populärt, faktiskt. Jag har bara hört talas om en eller två grupper som faktiskt spelat det.

/Dimfrost

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
För övrigt vill jag citera ett av dina inlägg från magibokstråden och därtill säga att det var ett av de få som jag ansåg överhuvudtaget vara nyanserade eller läsvärda;

Hey hey pojkar, lugna ner er. Själv så blev jag inte de minsta upprörd när jag läste Raistlins inlägg första gången. Jag blev däremot lite chockad när jag ser hur han får två blaffor till megasvar.

Har nyss försvarat vårat forum från att vara enbart en hyllningskör till Riotminds så detta gör mig lite irriterad. Att Kithiva kommer in och ger boken 9/10, vilket borde motsvara top 10 rollspelsböcker som någonsin gjorts är ju något som är mycket mer chockande än att en kille kommer in och sågar boken.

Raistlin säger precis vad han tycker och det har man rätt till på forumet. Han backar även upp varför han tycker boken är dålig, och om ni frågar mig så är det inte dåliga argument han kommer med. Att köpa en bok för nästan 300kr innehållandes nästan exakt samma magier som grundboken fast med nya namn och ett par stämningsberättelser? Är det ett skämt?

Jag har inte boken, har dock beställt det, så jag kan inte uttala mig i frågan. Läs lite recensioner i DN eller annat (mer seriöst) dagblad så får ni se på elaka.
Kanske är du färgad av att du hänger på rollspel.nu ändå :gremsmile:

- Vulf

Brunalven

Warrior
Re: Jovisst men...

Jag tror iofs att det, på RMs forum, är väldigt få som vet att Ymir skriver produkter till Eon eller vem Ymir är öht. Så att det finns en konkurrenstanke bakom det tror jag inte.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jovisst men...

Och när det gäller dig och Eon, så är det inte så att dina inlägg bara seglas förbi med ett glatt "fan, Ymir vad du är schysst som skriver det där", det kan bli ganska stormigt på Eon-forumet också när du håller på som värst/bäst.
Jo, fast det värsta från den eran trodde jag var förbi. Fast av reaktionerna på Götterdämmerung-tråden nyligen att döma är det kanske inte så väl, trots allt.

Nåja, i övrigt har du har ju helt rätt som vanligt. Men det är ju också därför jag hittils hållit mig borta från Riotforumet, även om jag stundtals varit frestad. Tråden där alla tyckte att färgade personer var totalt malplacé i Trudvang var extra svår att motstå, men jag tog ut min reaktion på IRC istället.

Om jag besöker Riotforumet, då blir det när jag har något nyanserat och konstruktivt att komma med. Jag har såpass mycket självdistans, åtminstone.

- Ymir, nybalanserad?

Furin

Veteran
Ja du det är inte så mycket skillnad på forum och fanclub nu förtiden tycker inte jag. För när jag var inne på warhammers hemsida på forumet verkade det mer som en fanclb för att i varenda tråd var det beröm och lite längre ner skrev an att man tyckte lite att en de lregler borde ändras. Jag tycker att ett forum ska vara där man diskuterar om saker som man är lite osäker på eller om man behäver hjälp. Det kan ju inte vara så svårt att inse det. Men visst ska det finnas forum för Fans också men då kan man ju skriva att det är ett forum ör fanns!! :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Forum eller fanclub? (OT)

Mmkay ! Dte låter ju intressant ju, kankse man skulle ta och prova ju !
Hemmm, de där kommentarerna känner man ju igen..... :gremtongue:
Tror att du lyckades med att få rätt felstavningar åxå... :gremgrin:

/ Johan K, som har väll skrivit de där meningarna en & annan gång.. :gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret
På RiotMinds däremot så behöver man inte vara rädd för att posta någonting.

...såvida inte "någonting" är, säg, kritik mot en magibok :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Du behöver definitivt inte svara. Grejen är att om jag tillexempel skulle gå in posta om ... ett fantasy (NEJ inte fjantasy, ännu ett exempel på ... ja)-rollspel så skulle jag nog inte få något svar. Därefter kommer Rising och skriver om sitt nya spel där man spelar delar av ett myrsamhälle som egentligen är Grekland och får 78 svar. Jag menar, Nobilis är ju ett av de populäraste spelen här på forumet ...

Ähhh... nu har du väl glidit lite väl långt i ditt resonemang. Våra preferenser när det gäller rollspelsgenrer gör oss väl inte automatiskt "kaxiga och ironiska"? Jag antar att det inte är det du försöker säga, men om du vill framföra kritik mot debattklimatet här på wrnu så kan du nog komma på mer substantiella argument än "ni gillar andra sorts spel än jag", ne? :gremsmirk:

Mattis

Swordsman
Jag syftade mera på att stämningen här ofta kan vara ... vad är ordet ... pretantiös, att allting ska vara så originellt. Men du har rätt, det har egentligen inget med grundfrågan att göra. Det har iofs inte mycket jag skrivit med att göra då som sagt spelar frågan ingen roll för mig, jag ville bara passa på att häva ur mig lite saker.

Mattis

Swordsman
(observerade att dina två svar i denna tråden mot mig har båda innehållet en :gremwink:)

Jag skulle definitivt inte vara "rädd" (fel ordval egentligen) för den sortens påhopp som Rastilion fick på sig. Hellre sådana än "hörrö lillpysen, skärp dig lite"-inlägg. Det är väl högst personligt, antar jag. Men som jag sagt flera gånger, själva forum/fanclub-frågan rör mig inte så mycket då det egentligen inte spelar någon roll för mig, men självklart ska man inte behöva bli påhoppad på grund utav kritik.