Nekromanti Forumets mörka sida - Om forumets rövslickeri!!

seinet

Swashbuckler
Re: Arrghh!!!

Ja, men då får ju de som inte hänger på Eon-forumet se vad det är för otrevligheter som kanske försigår där vilket kanske skulle resultera i att fler personer uppmärksammade oss moddar och admins på deras beteende så de får sig en rejäl tillsägning.

Själv skiter jag totalt i Eonforumet och några andra av den enkla anledningen att jag inte har spelat Eon och förmodligen inte heller kommer spela det. Neotech däremot är jag för, detaljregler känns viktigare i nutid- och "inte så långt in i framtiden"-spel än fantasy.

/Seinet Wintermute - Dundrar på med Faith No More - Epic

Vindhand

Myrmidon

Ja, men då får ju de som inte hänger på Eon-forumet se vad det är för otrevligheter som kanske försigår där vilket kanske skulle resultera i att fler personer uppmärksammade oss moddar och admins på deras beteende så de får sig en rejäl tillsägning.

Om det var så lätt... :gremsmile:

seinet

Swashbuckler

Ifall de inte lyssnar så skickar jag bara mina onda blackmetal-polare på dem. :gremlaugh:

/Seinet Wintermute - Har inga onda blackmetalpolare, bara schyssta sådana

Sodivra

Champion
Det handlar nog om språkbruk.

Tja, jag tror att många känner igen problemet, och lika mycket som jag, jag såg ju till att poängtera att jag inte delade uppfattningen, att jag inte tyckte det var ett lika stort problem, osv..

Det var nog mest hur Renesis och jag formulerade mig. Renisis formulerade sig utmanande, kanske vill man bemöta "attacken" innan man bemöter "argumenten".

Själv formulerade jag mig med fokus på vad jag tyckte om problemet, och inte vad jag tyckte om Renisis inlägg..

Fast det var kanske ungefär det du sa också. Och ja, jag skriver nog mycket OT. :gremwink:

Sodivra

Champion
Re: Om forumets rövslickeri (Edit)

Vad jag menar är att de som är till synes nya, det vill säga inte har setts skriva inlägg på forumet så länge, oftare är de som skriver totalt spontan randomness (typ "Idag fyllde min katt år, och han heter Måns!") än de som har funnits på forumet ett längre tag. (Om de inte är de enda, till och med.)

Det gäller absolut inte för alla, men jag tycker ändå att det är en trend.

Storuggla

Champion
Öh... förlåt? [NT]

Eller tack? Jag vet inte, känner mig bara tokutpekad o_O

Storuggla, drar fram filten

Nightowl

Champion
Det kanske hade varit vettigt att inte hålla en så aggresivt antagonistisk attityd? Visst är det roligare när folk faktiskt lyssnar på vad man säger?
Aldrig i livet! Då skulle ju folk märka vad jag faktiskt säger! :gremblush:

Erik, röv i största allmänhet

Balderk

Swashbuckler

Du får gärna utveckla lite vad du menar..
Vad jag menar? Okej, först och främst har vi Funkus uttalande om veteranderna som du svara på. Där uppfattar jag honom som att han talar om forumsveterander. Du verkade tycka att det inte spelade någon roll hur mycket någon hängt på forumet för att göra någon till veteran utan snarare hur mycket kunskap de har. Jag håller inte med om det. En forumsveteran är per defination en person som spenderat en jävla massa tid (i timmar) på forumet. Hur länge någon har varit registrerad behöver inte heller nödvändigtvis spela någon roll, inte heller hur mycket kunsap någon har. Visst det finns vissa som bvara läser hela tiden och nästan aldrig svarar, de är också veteraner. Men har man skrivit en massa inlägg (typ 2000+ eller ngt) så har man ju spenderat en jävla massa tid på forumet. Alltså har man mycket erfarenhet av forumet. Däremot en rollspelsveteran kan ju lika gärna vara en färsk användare men som ändå har deceniers erfarenheter av rollspel. Man måste skilja på begreppen (och jag var oklar om vad du menade).

Nöjd?

-Balderk

Quadrante

Grisbonde

Nöjd?

Ja och nej

Då fattar jag vad du menar, det är ju sant, rensis riktade sitt etter mot "forumsveteraner", vilket inte är så svårt att ta fel på vad det är..

Jag å min sida kommenterade Arvidos mening:
Sedan så tycker jag, ifall vi ska prata i generella termer, att det verkar som om veteraner svävar iväg lite i sitt OT:ande, när nybörjare oftare skriver något helt slumpmässigt, totalt off topic

Jo, jag beskylls lite då och då för att vara otydlig.
..och man behöver nog inte ha över 500 inlägg för att vara forums veteran, men har man.. är det nog troligt att man är en.

Balderk

Swashbuckler

Jag å min sida kommenterade Arvidos mening:
Sedan så tycker jag, ifall vi ska prata i generella termer, att det verkar som om veteraner svävar iväg lite i sitt OT:ande, när nybörjare oftare skriver något helt slumpmässigt, totalt off topic
Jaha, ok. Missförstånd. :gremsmile: Men det där tycker jag kan anpassas både till rollspelsveterander och forumveteraner. En person som hängt mycket på forumet (eller på andra forum) vet nog hur man ska uppföra sig och skriver OT som är mer... konstruktiv (eller i alla fall inte skriver totalt slumpmässigt OT iaf som i Arvidos exempel "min katt fyller år idag och hon heter mia" eller vad det var). Men en rollspelsveteran som kommer till forumet för första gången vet nog vad han vill ha sagt. Så det går nog att anpassa till båda sorternas veterander. Jaja, det spelar ju inte någon roll genetligen.

-Balderk

Sodivra

Champion
Alltså..

Detta börjar bli lite harvigt, men det är nog bäst att jag förklarar.

När man jämför "veteraner" och "nybörjare", eller liknande termer (vet's och noob's är vanliga) så gör nog de flesta indelningen "Skriver smart och prydligt = Veteran" och "Skriver slarvigt och 'random' = Nybörjare"

Termerna "veteran" och "nybörjare" stämmer väl rätt dåligt, men poängen är att jag tror det är denna indelning folk gör, när det gäller "proffsighet" i att utrycka sig över internet.

Jag gissar att det var det du menade, Quadrante, att även för att man är ny på forumet så kan man vara en proffsig "veteran".

Jo, det är sant, men detta är rätt subjektiva termer. Jag vill inte säga att "vissa människor skriver sämre än andra", (vilket det skulle kunna bli ifall man bara konstaterar att en del skriver prydligare än andra) och sedan så skulle ju inlägget förlora sin poäng då.

Poängen i inlägget är att jag tror att "prydlighet" är vanligare hos de som har stannat på forumet ett tag. Inte för att dessa automatiskt är "bättre skrivare" eller så, utan för att de som skriver lite slarvigt och OT så småningom lär sig vad som funkar på ett forum, eller så är de inte så intresserade av forumet att de stannar lika länge som veteranerna.

Är man intresserad av att diskutera rollspel så tror jag att man kommer luta längre ifrån totalknasig OT (nu pratar jag rätt mycket om sådan, fastän jag inte har sett så mycket sådan - Det enda jag kan komma på är de som använt forumet som en chat ibland :gremwink: Egentligen så tänker jag väl på internetkulturen och forum i stort.) eftersom man blir mer van vid internetdiskussion. I början är det ett begrepp som är spännande i sig, men när man har roat sig med det lite så behövs det starkare kickar än småskrivande, givande och mer djuplodande diskussioner.

Detta är också bara en trend som jag tycker mig kunnna se, men det låter rätt så korrekt.

Man kommer också lära sig forumet, vad som funkar och inte funkar på det, ju längre man stannar.

Och det är så jag menar. Hoppas att jag tolkade er rätt, att mitt inlägg gick att förstå, och att det faktiskt fyllde någon funktion.. :gremcrazy:
(Åh, och angående din kommentar: Med "slarvigt skrivet" menar jag inte ditt sätt att skriva, Quadrante.)

Helmgast
Konkret exempel!

Här finns ett exempel på en tråd som accepterades av adminsen (och Arvidos bidrog till trådens existens).
Tänk efter nu forumsfolk, tycker ni att det skulle accepteras, ja eller nej? Varför, varför inte?

Där låses tråden innan den hann växa till sig till en bråkdel av det tidigare exemplet.
Skulle tråden låsas, ja eller nej? Varför, varför inte?

Troberg

Sinister eater
Re: Konkret exempel!

Tråden som låstes låg i Eon-forumet och hörde inte hemma där.

Tråden som inte låstes låg i kulturforumet, där den passar rätt bra.

OK för min del.

Helmgast

Tråden som låstes låg i Eon-forumet och hörde inte hemma där.

Tråden som inte låstes låg i kulturforumet, där den passar rätt bra.
Oavsett vilket så kan det ju förklara Renisis inställning till forumet.

Kimon

Swordsman

Fast Sereg motiverar låsningen med att konceptet är olämpligt för forumet: "rollspel.nus forum gör sig inte särskilt bra för stafettskrivning. Så just därför låser jag tråden."

Det borde ju gälla alla forum och inte bara EON-forumet.

Staffan

Myrmidon

Det är iofs motiverat med lite lägre tolerans för "strunt" på Eon-forumet då det är mer aktivt än de flesta andra fora här.