Nekromanti Forumets mörka sida - Om forumets rövslickeri!!

Kimon

Swordsman
Re: Konkret exempel!

Det är iofs motiverat med lite lägre tolerans för "strunt" på Eon-forumet då det är mer aktivt än de flesta andra fora här.

Det kan jag hålla med om, men det kan nog vara på sin plats att verkligen skriva det egentliga skälet till varför tråden låstes och inte som gjordes, hänvisa till att forumet (generellt) inte är lämpat för den typen av trådar.

Jag tror att otydliga motiveringar i samband med trådlåsning, ja otydliga motiveringar överhuvudaget lätt kan fostra tankegångar om särbehandling bland nykläckta forumiter. Om jag hade skrivit inlägget på EON-forumet som genast låstes och sedan sett liknande inlägg annorstädes på forumet hade nog jag också tagit åt mig.

Balderk

Swashbuckler
Re: Alltså..

Du skriver ett mycket bra inlägg här faktiskt. Och jag håller med dig på alla punkter. Ditt inlägg fyllde absolut en fuinktion. Jag tycker din och min bild om veteraner överensstämmer ganska br också, även om du uttrycker det bättre.

/Balderk

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymirs försvarstal

Mr Pendragon i Ymirs spelgrupp som gnäller på allt o alla och kallar det för konstruktiv kritik..Aldrig sett minsta reaktion från Ymir.
Någon reaktion har sällan behövts. Pendragon skriver i 19 fall av 20 konstruktiva och intelligenta inlägg, och i de fall han inte gör det är de i regel varken OT eller personangrepp. Han har varit klart aggro vid tillfällen, men knappast mer än undertecknad, och tycker du att jag är en olämplig moderator är det kanske läge att säga det vid det här laget. Jag har 'varnat' Pendragon vid två tillfällen, men eftersom jag känner honom IRL har det inte funnits något behov av att göra det på forumet till allmän beskådan - det reserverar jag för tillfällen när flera behöver tillsägelse samtidigt. Så nej, Pendragon har inte fått tillstymmelsen till lika många tillsägelser som du, och jag ser ärligt talat inget problem i det. Att han kan och vill föra en mogen debatt står bortom allt tvivel.

När kommer det varningar på den punkten.Jag har faktiskt aldrig sett nån admin som sagt till om det.
Tja...här, tex? Och med tanke på att det inlägget är fastlimmat högst upp på Eonforumet och har betygsatts av +25 pers övergår det mitt förstånd att du lyckats missa det. En 4:a i betyg efter 25 röster bör nog ses som ett tecken på att det är ett väldigt uppskattat inlägg, för övrigt.

- Ymir, smått konfunderad

Lord Renisis

Warrior
*hoppar i dyngan*

tycker du att jag är en olämplig moderator är det kanske läge att säga det vid det här laget
Har aldrig påstått att du är en olämplig moderator. Jag gav dig kritik. Du är tvärtom en bra admin. Ser du nån skillnad?

Så nej, Pendragon har inte fått tillstymmelsen till lika många tillsägelser som du,
Typ jo jag har fått 4 för att vara exakt.3 av naug och en av chrull för min signatur.
Tja...här, tex? Och med tanke på att det inlägget är fastlimmat högst upp på Eonforumet och har betygsatts av +25 pers övergår det mitt förstånd att du lyckats missa det
Typ jag har läst det tre gånger. Men jag har aldrig sett nån riktigt varnats på den punkten.Det står inte nått om gnäll.

/Hugo,som tycker Ymir försvara sin vänn bra...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: *hoppar i dyngan* [helt uppåt väggarna OT]

..."naug och en av chrull för min signatur."

Vad är det för fel med din signatur?

Jag blev för övrigt bannad från ett forum för min :gremtongue: (som ser exakt ut som den jag har nu, fast bilden funkade inte...).

Foggmock

Myrmidon
Re: Konkret exempel nummer 2

Vitulvs Världstråd är ett annat exempel på OT/Stafettskrivning, där admins och grisodlare alike iofs medverkade vilket försvarar dess existens. Egentligen borde dock Sereg vart framme och låst den också, enligt samma paroll han låste stafettskrivningen på Eonforumet.

Synd att jag missade den tråden för att jag for till Gotland, men den bjöd på en del trevlig läsning när jag kom hem. Hoppas det föddes mycket inspiration till andra ur den, för jag fick en hel del.

Kimon

Swordsman

Vitulvs Världstråd är ett annat exempel på OT/Stafettskrivning, där admins och grisodlare alike iofs medverkade vilket försvarar dess existens.

Med risk för att messerschmitta på sämsta paragrafryttarvis: Försvarar admin/moderatordeltagare i en OT-tråd dess existens?
Jag vet inte om jag tycker det egentligen, för om jag tyckte det, så skulle det innebära att jag samtidigt tyckte att lagbrott var försvarbart om det utfördes av myndighetspersoner, och det tycker jag inte.

Antingen är väl tråden OT/Felaktig eller också är den det inte. Om det är en moderator/admin som begår felet är det väl fortfarande ett fel? Eller är det så att moderatorer/admins inte kan göra fel?

Egentligen borde dock Sereg vart framme och låst den också, enligt samma paroll han låste stafettskrivningen på Eonforumet.

Kanske, men jag känner inte till bedömningsgrunderna. Det handlar ju om en god nypa sunt förnuft och en god nypa moderatorpreferens antar jag. Dessutom var Vitulvs upplägg mycket bättre i.m.h.o, och det som skänker inspiration bör ju premieras. Om det bör premieras på forumsreglernas bekostnad är en fråga som jag med glädje överlämnar till forumet och i första hand forumets moderatorer/admins.

Synd att jag missade den tråden för att jag for till Gotland, men den bjöd på en del trevlig läsning när jag kom hem. Hoppas det föddes mycket inspiration till andra ur den, för jag fick en hel del.

Som Seven of Nine skulle sagt: "I concur". Det var en djävligt bra tråd och jag skulle inte vilja haft den ogjord. Jag upphör aldrig att förvånas över den mängd kreativitet och skaparvilja det här forumets deltagare uppvisar. Trådar som Vitulvs världstråd skrämmer mig eftersom det blir så uppenbart, hur mycket det finns att hämta som jag ännu inte hämtat.

Foggmock

Myrmidon

Försvarar admin/moderatordeltagare i en OT-tråd dess existens?

Ja. De hade inte deltagit om den varit 'fel' eller OT, de hade låst den. Moderatordeltagande visar att tråden är accepterad av moderatorscommunityn. Vi bedömde inte det här på riktigt samma sätt. En admin som totalt OT-fjantar är inte mer värd än en grisodlare som gör samma sak.

Kanske, men jag känner inte till bedömningsgrunderna. Det handlar ju om en god nypa sunt förnuft och en god nypa moderatorpreferens antar jag. Dessutom var Vitulvs upplägg mycket bättre i.m.h.o, och det som skänker inspiration bör ju premieras. Om det bör premieras på forumsreglernas bekostnad är en fråga som jag med glädje överlämnar till forumet och i första hand forumets moderatorer/admins.

Orden 'I'll allow it' ekar i mitt huvud. Som jag sa, tråden blev bra, hade en trevlig stämning och det var många inblandade. TROTS att den egentligen var 'fel'. Enligt Sereg.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Underbara, ofelbara Barbara

Om det är en moderator/admin som begår felet är det väl fortfarande ett fel? Eller är det så att moderatorer/admins inte kan göra fel?
Hej!

Självklart ska inte moderatorers eller admins eventuella närvaro i en tråd ge den legitimitet den annars inte skulle åtnjuta.

Men, jag ber er också tänka på det faktum att vi också endast är människor. Det är olika moderatorer på olika fora, och alla fora har olika problem. Och det är inte alltid vi har samma tankar om hur man löser det hela. Det kan också hända att berörda moderatorer är bortresta, eller att de är trötta och inte hinner läsa alla inlägg.

Det enda jag vill säga är egentligen att ni inte bör förvänta er att vi är ofelbara. Det som någon kanske väljer att tolka som rövslickeri, kan helt enkelt vara ett utfall av att vi är, och förhoppningsvis förblir, människor som gör vad vi tror är rätt och riktigt, för rollspel.nu:s användares bästa.

Ibland har vi rätt. Ibland har vi fel.

Magnus

Kimon

Swordsman
Då will ich vråla Carola.

Självklart ska inte moderatorers eller admins eventuella närvaro i en tråd ge den legitimitet den annars inte skulle åtnjuta.

Jag tycker inte att detta är ett problem och att moderatorer och admins gör ett mycket bra jobb. Men man kan inte helt bortse från det som vissa av er säger; att det är skillnad på forumanvändare ni känner och forumanvändare ni inte känner, och att den skillnaden påverkar moderatorskapet. Nu är ju föregående mening lite tillspetsad, men återfinns inte lite av denna irritation i Funkus trådstart?

Det är ju uppenbart att en offentlig åthutning orsakar mer harm än en privat.

Det enda jag vill säga är egentligen att ni inte bör förvänta er att vi är ofelbara. Det som någon kanske väljer att tolka som rövslickeri, kan helt enkelt vara ett utfall av att vi är, och förhoppningsvis förblir, människor som gör vad vi tror är rätt och riktigt, för rollspel.nu:s användares bästa.

Jag tror inte att någon förväntar sig att ni skall vara ofelbara. Men det är ju ni som avgör vad som tillåts och vad som inte tillåts på wrnu:s forum. Implicit innebär det att moderatorerna betygsätter användarnas inlägg (också lite tillspetsat) och då är det i.m.h.o extra viktigt med motivation och tydlighet.

Jag har alltså inget problem med att likvärdiga trådar ibland låses och ibland släpps, men då måste jag få veta varför tråd X släpptes genom och varför tråd Y låstes. Om låsningen motvieras dåligt, underligt eller rent av flummigt, så blir acceptansen för det moderatoringreppet ganska låg. Om det samtidigt visar sig att andra forumiter tillåts göra likvärdiga eller grövre övertramp än jag ostraffat, emedans jag vid varje snedsteg får bära dumstruten offentligt, ja då kommer jag att tröttna.

Låt mig återigen förtydliga att jag inte känner mig felbehandlad av någon moderator. När jag ägnat mig och onödiga övertramp har det gjorts tydligt på ett bra och konstruktivt sätt. Bedömningen på forumet har ju dock blivit en aning hårdare än den tidigare var och meningslösa påhåpp som det här kan man ju inte längre ägna sig åt. Något som enbart kan ses som positivt. :gremwink:

Vad vill jag då ha sagt?
* Ibland känns det som om låsningar och annat är underligt motiverade.
* Behöver någon en offentlig tillsägelse, så ge vederbörande det, även om det är en bekant. Vänskapen kan ju inte stå och falla med en forumstillsägelse.

Och Funkus... har lite att jobba med...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Öööh... kom inte på nån bra ämnesrad

Du har två bra poänger (minst):

1. Vi måste vara bra på att motivera varför saker och ting görs. Det svåra är att motivera när inget görs! :gremgrin: Men i det långa loppet har det visat sig att vi får mest reaktioner på låsningar eller varningar som inte görs med en tydlig motivering, så där har vi fortfarande mycket att lära.

2. Det kan vara bättre att säga till i ett privatmess, och ja, våra personliga relationer ska överleva en forumåthutning. I fallet med moderatorer och administrötörer tror jag till och med att offentliga åthutningar (som den jag gjorde på Drakar-forumet för ett litet tag sen) fungerar bättre ur PR-synpunkt. Det visar att man inte kan göra vad som helst bara för att man är moderator.

Hmmmm... jaja... ett tips till alla är också att framföra sina synpunkter och sin kritik mer som Kimon gör, än som Funkus gör. Det blir lättare för oss att ta till oss kritiken då. :gremwink:

Magnus

Minimoni

Homelander
Hallå!

Möjligt.Det här var sista inlägget för Funkus.
Om det inte slutar snart så måste jag säga att ni slipper snorungen Lord R också.
/Hugo,som undrar varför alla som inte skulle ta åt sig tog åt sig???
Tycker inte du ska sluta hänga på forumet. Och jag tror faktiskt att många tog åt sig av kritiken som ditt alterego gav. Tycker dock att den kritiken kunde framförts på ett lite trevligare sätt.

Håller med dig angående att grisodlare får stå ut med mer pisk än vad veteraner får. Dock inte alltid obefogat. Veteranerna har trots allt skrivit tusentals inlägg och bör ha lärt sig hur konstruktiv kritik ska se ut. Det tycker jag också de allra flesta kan. Ibland händer det i alla fall att jag ser gisodlare som får stå ut med mer än vad som egentligen krävs. Jag syftar på inlägg som enbart påvisar hur dåligt man stavar eller varför man inte SÖKTE efter det man letade efter. Det kan ju faktiskt vara så att man sökte men inte riktigt var nöjd med det man hittade utan ville ha mer kött på benen.

Överlag tycker jag i alla fall att forumet är fint som attans!

Tzimisce

Krille

Super Moderator
"Håller med dig angående att grisodlare får stå ut med mer pisk än vad veteraner får. Dock inte alltid obefogat."

Exakt. "Education by pain!" :gremwink:

Kimon

Swordsman
Bredaschlade tanter?

Det är väl en bra ämnes rad... :gremwink:

Det svåra är att motivera när inget görs!

Kan man i dessa fall tänka sig andra åtgärder, såsom temporär avstängning från möjligheten att posta inlägg?

I fallet med moderatorer och administrötörer tror jag till och med att offentliga åthutningar (som den jag gjorde på Drakar-forumet för ett litet tag sen) fungerar bättre ur PR-synpunkt.

Det hjälper säkerligen folk att överge uppfattningen om att moderatorer har en "gräddfil" på forumen. Personligen så gillar jag bättre en mer enad moderatorkår när det gäller inläggsbedömningen. Det skulle kunna leda till en minskad förvirring bland forumsdeltagarna och färre trådar av den här karaktären. Naturligtvis så innebär inte det att alla fall bedöms lika för ni är ju alla olika som personer, men bedömningen skulle bli mer stringent och därför tydligare.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tja...

Jag skulle ha låst Vitulvs världstråd direkt om jag fått råda, främst för rättvisans skull (vi har låst stafettskrivningar förr), men det var inte mitt forum.

- Ymir, ursäktar sig.

Lord Renisis

Warrior
[Harklar sig för att skrika]

Hmm hmm.
Det var minst 20 inlägg av moderatorer och admins på den tråden.....
Bl.a Arvidos,Krille och chrull.De är väl allesammans moderatorer om jag inte minns oerhört fel.
Vad har vi för forum om inte ens moderatorerna kan reglerna?
Jag säger bara DÅLIGT! :gremmad:!!!!!!!!!!!!!!!
Då kan ju ni admins göra i princip vad ni vill här.

/Hugo,som den här gången bara gnällde...