Nekromanti Forumets mörka sida - Om forumets rövslickeri!!

Krille

Super Moderator
*tittar igenom reglerna*

...jag kan faktiskt inte hitta en enda paragraf om att forumrollspel inte är tillåtet. Titta själv

Det finns något halvt luddigt uttalande från Seinets och Ymirs del på moderatorforumet, där de är tveksamma. Där hittar man följande:

<blockquote><font class="small">Citat Seinet om forumrollspel:</font><hr />
Är man snäll så kallas det äventyrsinspiration (har bara läst första inlägget i tråden). Är man inte lika snäll så kallas det kanske novell och hör hemma på kulturformet.[/quote]

Det vill säga, i princip är det inte förbjudet. Det är bara det att Seinet och Ymir (eventuellt fler) inte tycker om det. I övrigt kan jag inte hitta något som helst principbeslut eller någon regel om saken.

G

Guest

Guest
Du har rätt när du skriver att alla ska behandlas lika för så skall det vara. För dig som "grisodlare" och dig som "ärkemagiker" ska det inte skilja något i hur du behandlas på forumet.

Jag gör ingen skillnad. Det har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Jag tror dessutom inte att det är lika utbrett som du vill få det till - men det är min uppfattning.

Jag går knappt in och modererar på forumen. Jag hinner inte med det utan jag försöker kombinera rollspel.nu med mitt andra jobb och då lågprioriterar jag moderering för det finns andra som kan göra det.

Vi kan inte strunta i dom som "gör fel", skulle vi göra det så skulle vi ha ett forum som knappt någon skulle kunna använda. Det skulle bli för mycket OT och en ny medlem skulle inte veta vart han har hamnat. Det finns gott om sådana exempel på nätet. Moderering behövs och det kommer att finnas kvar.

Ofast så låter saker och ting hårdare och mer agressivt i skriven form än om du får höra det "in person". Så enkelt är det och det är viktigt att komma ihåg på nätet i allmänhet.

Jag tycker det är tråkigt att du känner så här inför forumet men förhoppningsvis har ditt inlägg gjort att vi allesammans har funderat lite över hur vi beter oss och tänker på det i framtiden.

Sen är det ju som så att förbättringar börjar alltid hos en själv för det är det snabbaste och bästa sättet att påverka alla övriga.

Om du känner att du har fler frågor ställ dom gärna här, skicka privat till någon admin eller moderator så får du alldeles säkert svar.

Jag hoppas att du stannar kvar på forumet och att vi allesammans jobbar för att vi får en god atmosfär på rollspel.nu för det är ju så vi kommer att trivas här i en lång tid framöver.

Lord Renisis

Warrior
En ursäkt.

Jag ber om ursäkt(vet att jag gjort det många gånger och att dom snart är slut). :gremfrown:
När jag skrev tråden så va jag riktigt förbannad och tänkte dumt nog inte på vad jag skrev.Jag vet att jag skulle formulera budskapet i tråden mer seriöst och inte skriva en massa goja
(lånatt ord).
Jag tackar alla som trors mitt språk ansträngde sig till att läsa tråden..... :gremlaugh:
Jag hoppas ändå att den gett er en tankeställare om hur man behandlar nybörjare och jag kan intyga att det första inlägget jag fick som svar på min första tråd var: ANDVÄND sökfunktionen.

/Hugo,som ber om ursäkt för sitt språk som några vet att han har haft problem med förut.... :gremblush:

Netfeed

Swashbuckler
jag skall först säga att jag inte har orkat läsa allt
sedan så vill jag säga att det skiljer sig mellan forumen här... på de ställena där jag brukar vara på(kultur, wrnu, allmänt, rollspel) så brukar det inte vara så som du säger med sök osv.

men det är som på alla internetsidor på hela nätet
du behöver inte vara där om du inte gillar sidan/stämmningen

men eftersom jag inte vet var som står där nere så får man väl hoppas att du skall tycka wrnu vara en fortsat trevlig upplevelse

Foggmock

Myrmidon
Kort not

Det beror på att de forumen inte har några faktainlägg. Då kanske man tipsar om Sök för att det finns mer matnyttigt att hämta. Om någon frågar om en regel från Eon som man pratat om ett par tusen gånger innan är det klart att folk tröttnar. På Westernforumet (som inte är alls lika aktivt som Eonforumet) droppar det in regelfrågor då och då, men hittils har jag inte hittat någon att skrika SÖK åt. Snarare 'läs regelboken lite nogrannare' men om man vet var det är kan man ju förtydliga och sen peka på vilken sida det står på.

Kort sagt: vid faktafrågor, använd Sök, det funkar i 9 av 10 fall. Vid diskussioner, använd Sök som ett komplement om du vill ha mer information.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror att den mer toleranta attityden mot de som varit på forumet länge beror på att de vet vad folket på forumet vill ha. De OT-diskussioner som utvecklas långt är sådana som de flesta tycker är intressanta oc hroliga, oavsett om de är On topic eller itne. När en nybörjare skriver komplett irrelevanta inlägg eller har en lång diskussion med en bekant som han/hon lika gärna kunnat hålla via PM är det inte lika intressant och därmed inte sett med samma tolerans. Det är, tror jag, en fråga om forumsvana.

fusk

Warrior
Re: Men Å

Ja, okej. :gremsmile: Eftersom nu jag blev exempel får jag väll kommentera, efter lite tjat och gnatt på EON-forumet om att min hjälp inte var uppskattad så har jag lagt av med det helt och hållet, jag gör inga mer SÖK inlägg.
Jag gör nästan inga inlägg till trådar utav ren hjälp-vilja längre utan enbart för att jag tycker om ämnet.
Så, aldrig att jag hjälper någon mer. :gremwink:
Ja, jag är delvis seriös.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Konkret exempel!

"Tänk efter nu forumsfolk, tycker ni att det skulle accepteras, ja eller nej? Varför, varför inte?"

Jag hade inte låst den om jag varit moderator. Av naturliga skäl vet jag också hur mycket seriöst arbete som faktiskt krävdes för att bidra med ett någorlunda vettigt inlägg. Likadant med Vitulvs fantastiska tråd! De var späckad med inspiration och långa, välskrivna inlägg. Sådant ska man absolut inte förbjuda!

"Skulle tråden låsas, ja eller nej? Varför, varför inte? "

Jag hoppas att Sereg inte låste tråden enbart för att det var Lord Rensis som startade den. Jag ser inte problemet med dylika trådar. Det är inte precis så att forumet blivit översvämmat av oseriösa jättetrådar om hjältar och halvnakna prinsessor. De "novelltrådar" som finns hör till forumets mest seriösa.

I övrigt efterlyser jag lite mer konsekvens i modererandet. Det är rimligt att förvänta sig att samma typ av trådar ska få likvärdig behandling oavsett vilket forum de skrivs i. Inom rimliga gränser förstås.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Konkret exempel!

"Tråden som låstes låg i Eon-forumet och hörde inte hemma där."

Sant och visst, men varför då inte flytta den till ett lämpligare forum istället för att låsa den? Eller varför inte vänta och se vilken respons som övriga forumiter hade gett? Varför ska Lord Rensis straffas när han bara upprepar något som andra har gjort före honom?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är bra att du säger ifrån när du upplever något som orättvist. Men jag vet inte riktigt om jag håller med. Det finns mycket som följer med en ökad forumnärvaro. Man lär känna forummedlemmarna på ett annat sätt, man kanske också träffar dem privat på konvent eller forumträffar. Man utbyter interna skämt och anekdoter. Personer man tycker att man känner ger man ofta lite mer spelrum. Rätt eller fel, så fungerar det överallt. Men det får absolut inte gå till överdrift. Ofta är det också en fråga om ålder. Många ledande forumiter ligger inte särskilt långt ifrån varandra i ålder vilket ytterligare bidrar till ett visst igenkännande.

Re: jaha

Det mesta har sagts, men jag ville säga att stämmningen på eons forum faktiskt blivit bättre. Den var långt nere i skiten ett tag, men nuförtiden orkar jag läsa nästan allt som skrivs.

Annars vill jag utrycka åsikten att regler för alla är väl bra, men fascism på forum är nödvändigt. Moderatorerna måste kunna göra lite som dom vill, även om det blir "fel" ibland. Det är trots allt ett privilegium , inte en rättighet att få skriva på detta forum.