Forumiters poesier

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,603
Hittade ett gäng dikter i anteckningar-appen. Kan lika gärna publicera här för arkivering.


Timglas påverkar vårat
omdöme på riktigt
Ett manér överdrivet till
en gräns svår att nå
Målande bilder av olika
kvalitet visar upp vad vi
har hemma i en likställd
rörelse med ett enkelt
klick
Påverkan sker endast
utifrån och då enbart i
reella doser
En glaskropp av
halsbrytande kvaliteter
Menande blickar byts i
ljuset av en prisma
Fundera allvarligt på
utbudet och därefter pris
och smak

Trevande rörelser, blickar och avvägningar
Smekande föreställningar enligt bedömingar utförda under press
En försenad rörelse kan innebära en likställd förstening av handlaget
Där handläggningstiden stannar av till närmast glaciala hastigheter
Ett steg fram och två steg bak
Ett givande och tagande i en maklig takt
I en sorts dans mellan två parter
Kalla det en sorts rajtan tajtan
Lägligt till kvällningen
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,061
Location
Bureå
Björnen sover inte mer

Där barnen sover
så stilla drömmar
När natten faller
och stjärnor tänds
En blekvit måne
mot kosmos mörker
en klarblå himmel
och gula fält

Minuter sällar
sig till gårdag
när sol i skymning
sätts i brand
När regnen faller
från stjärnklar himmel
Där gryning nalkas
men aldrig sker

Och barnen springer
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

Så slår ut rosor
det röda klara
det bärs i bröstet
på alla barn
Som drömmer drömmar
om tysta dagar
Som drömmer drömmar
om aldrig mer

En skugga reser
sig i stormen
där vinden sliter
en värd omkull
För regn från himlen
som stål, förtvivlan
bär sorg och smärta
ryggar i krum

Och barnen sprang då
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

Och barnens rosor
de röda droppar
doft som järn för
en gräns så tunn
Och barnen sover
så stilla drömmar
Med namn på rader
huggna i sten

Och barnen föll då
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

Blekta stjärnor
fallna hjältar
Glömda löften
bläck är så tunt
Då döden vandrar
fram över fälten
skördar rosor
med skärans blad

Som barnen faller
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

I sitt bo där
lugnet rådde
Var den farlig
den slickat sår
Den blickar ut
ut över världen
Man kan den björnen
aldrig tro

Se barnen faller
klädda i rosor
klädda i löften
klädda i svek
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,126
Location
Göteborg
Hittade ett gäng dikter i anteckningar-appen. Kan lika gärna publicera här för arkivering.


Timglas påverkar vårat
omdöme på riktigt
Ett manér överdrivet till
en gräns svår att nå
Målande bilder av olika
kvalitet visar upp vad vi
har hemma i en likställd
rörelse med ett enkelt
klick
Påverkan sker endast
utifrån och då enbart i
reella doser
En glaskropp av
halsbrytande kvaliteter
Menande blickar byts i
ljuset av en prisma
Fundera allvarligt på
utbudet och därefter pris
och smak

Trevande rörelser, blickar och avvägningar
Smekande föreställningar enligt bedömingar utförda under press
En försenad rörelse kan innebära en likställd förstening av handlaget
Där handläggningstiden stannar av till närmast glaciala hastigheter
Ett steg fram och två steg bak
Ett givande och tagande i en maklig takt
I en sorts dans mellan två parter
Kalla det en sorts rajtan tajtan
Lägligt till kvällningen
Jag vill kommentera den här, men jag lyckas inte riktigt få grepp om den. Jag kan ana ett tema om timglaset, och en del av bildpråket är väldigt ballt ("En glaskropp av halsbrytande kvaliteter"), men jag får inte riktigt grepp om helheten, och radbrytningen förstår jag inte alls. Kan du berätta mer om den? Inspiration, tanken bakom?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,126
Location
Göteborg
Björnen sover inte mer

Där barnen sover
så stilla drömmar
När natten faller
och stjärnor tänds
En blekvit måne
mot kosmos mörker
en klarblå himmel
och gula fält

Minuter sällar
sig till gårdag
när sol i skymning
sätts i brand
När regnen faller
från stjärnklar himmel
Där gryning nalkas
men aldrig sker

Och barnen springer
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

Så slår ut rosor
det röda klara
det bärs i bröstet
på alla barn
Som drömmer drömmar
om tysta dagar
Som drömmer drömmar
om aldrig mer

En skugga reser
sig i stormen
där vinden sliter
en värd omkull
För regn från himlen
som stål, förtvivlan
bär sorg och smärta
ryggar i krum

Och barnen sprang då
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

Och barnens rosor
de röda droppar
doft som järn för
en gräns så tunn
Och barnen sover
så stilla drömmar
Med namn på rader
huggna i sten

Och barnen föll då
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

Blekta stjärnor
fallna hjältar
Glömda löften
bläck är så tunt
Då döden vandrar
fram över fälten
skördar rosor
med skärans blad

Som barnen faller
med sina rosor
För björnen sover
inte mer

I sitt bo där
lugnet rådde
Var den farlig
den slickat sår
Den blickar ut
ut över världen
Man kan den björnen
aldrig tro

Se barnen faller
klädda i rosor
klädda i löften
klädda i svek
Väldigt stark tematik och en rytm som får mig att vilja sjunga den, även om jag snubblade på vissa rader innan jag läste dem igen och hittade rytmen i dem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,126
Location
Göteborg
Själv skrev jag denna igår kväll:

Sävlighet
Under en smutsig himmels försenade sol
Som slutat att börja
Vaggar min säng i en ljummen böljande pool
Av skymningssmörja
Ute dryper tidens strikta rader
Nedför stadens gråtna husfasader

Asfaltens tuggummikluttar rister till
Och snärjer ljuset
Tiden samlas i kletiga stråk av april
Nedanför huset
Sömniga lampor förbereder kvällen
Segdragna skuggor fastnar i cykelställen

Ögonen rinner nedför en hal roman
Och samlas på magen
Där pillar fingertoppen loj och van
På resten av dagen
I navelns avgrund finner den inte poeten
Som redan lösts upp i den fisljumna vardagssmeten
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,603
Jag vill kommentera den här, men jag lyckas inte riktigt få grepp om den. Jag kan ana ett tema om timglaset, och en del av bildpråket är väldigt ballt ("En glaskropp av halsbrytande kvaliteter"), men jag får inte riktigt grepp om helheten, och radbrytningen förstår jag inte alls. Kan du berätta mer om den? Inspiration, tanken bakom?
Just den här dikten är nog väldigt inspirerad av Lars-Gunnar Bodins ljudverk Seance IV från 1965.

När jag skriver så kanske börjar med att jag börja tänka på ett ord som är kul, t ex ”glaskropp” och associerar kring det och följer min intuition för hur det ska vara, vad som känns rätt.

Jag är rätt fascinerad av vanliga fraser och idiom, Svenska språket har väldigt många små liknelser, klyschor, och ordsammansättningar som kan vara kul. Men också hur torftigt och torrt det kan bli, lite som stelt myndighetsspråk. Speciellt när det blir lite fel eller styltigt kan det fastna hos mig.

Det är nånting med att utrycka sig språkligt (inte minst i skrift) som jag upplever som lite bristfälligt, att det är svårt att få fram vad man egentligen menar, att det ibland känns lite som att man ljuger när man skriver. Så att leka med det, att orden både kan få en att associera vidare, att frammana vissa känslor; och samtidigt att de nästan kan förlora sin mening, nästan reduceras till ljud (där läsaren själv kanske kan lägga in sin egen mening) tycker jag är intressant.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,126
Location
Göteborg
Just den här dikten är nog väldigt inspirerad av Lars-Gunnar Bodins ljudverk Seance IV från 1965.

När jag skriver så kanske börjar med att jag börja tänka på ett ord som är kul, t ex ”glaskropp” och associerar kring det och följer min intuition för hur det ska vara, vad som känns rätt.

Jag är rätt fascinerad av vanliga fraser och idiom, Svenska språket har väldigt många små liknelser, klyschor, och ordsammansättningar som kan vara kul. Men också hur torftigt och torrt det kan bli, lite som stelt myndighetsspråk. Speciellt när det blir lite fel eller styltigt kan det fastna hos mig.

Det är nånting med att utrycka sig språkligt (inte minst i skrift) som jag upplever som lite bristfälligt, att det är svårt att få fram vad man egentligen menar, att det ibland känns lite som att man ljuger när man skriver. Så att leka med det, att orden både kan få en att associera vidare, att frammana vissa känslor; och samtidigt att de nästan kan förlora sin mening, nästan reduceras till ljud (där läsaren själv kanske kan lägga in sin egen mening) tycker jag är intressant.
Det förklarar ju varför jag inte riktigt fick grepp om den. Det var inte riktigt meningen! :gremgrin:
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,603
Det förklarar ju varför jag inte riktigt fick grepp om den. Det var inte riktigt meningen! :gremgrin:
:gremlaugh:

ps. Av nån anledning vill jag citera från ovan postade ”Seance IV” ett av mina favoritstycken från den, som kanske eller kanske inte har något att göra med det här:

Ett sätt att förstå dessa företeelser är att tillägna sig en annan tidsuppfattning. En tidsuppfattning som inte är linjär. Den linjära tidsupplevelsen bottnar i språkets och tankens ett-i-taget-karaktär. Vi reducerar erfarenheten till enheter som är tillräckligt enkla för att fattas en åt gången. I själva verket så är det våra bristande resurser som gör oss oförmögna att uppfatta tiden på ett annat sätt. Allt sker samtidigt. Det kanske inte finns varken början eller slut. Något som pågår eller inte pågår. Som till exempel följande:

Skriva impertinenta brev.

Skrämma hushållerskan.

Kasta ut böckerna ur bokhyllan.

Hålla sig fast vid en krok och långsamt klia papegojan.

Sätta eld på huset.
 
Top