Nekromanti Forumitprojekt: Översättning av FAQ

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu när Gardener och dennes hejdukar gjort ett sådant hästjobb för att fixa ett nytt och snyggt forum åt oss, tycker jag inte att det är mer än rätt att vi drar våra gemensamma strån till stacken. Jag talar givetvis om FAQ-listan, som ju är en ganska bra idé men tyvärr oöversatt.

Jag tänker mig att man börjar med att kolla vad som blivit översatt genom att kolla här i tråden, och så väljer man en eller flera saker från FAQ'n och översätter, och skriver som svar till den här posten. Kommentarer på översättningarna är givetvis också välkomna, ty ingen av oss är perfekt. Tillsammans är vi starka, och skitbra.

Nå, för att undanröja vissa rykten om att jag bara skulle vara nåtslags snyltare och latmask, tänkte jag dra till med de första:

Varför borde jag registrera mig?
Genom att registrera dig på forumet får du en egen profil att redigera och på så sätt bestämma själv hur du vill se forumet. Dessutom får du möjligheten att skriva nya inlägg och svara på andras, och dessutom kommer systemet ihåg vilka trådar du svarat på och inte.

Varför måste jag ange två E-postadresser?
Fältet "E-postadress" används av sidan för att skicka mail till dig när någon av dina Bevakade-listor fått nya inlägg om du ställt in att du vill bli meddelad via E-post. Dessutom används den för att skicka dig ditt lösenord om du glömmer det. Vi förstår också om du inte vill att alla ska kunna se din privata E-postadress, men vi behöver den för att, som sagt, skicka dig meddelanden som har med dina egna val och inställningar att göra. Därför bör du skriva in din riktiga E-postadress i rutan "E-postadress". De enda som kommer att se den är forumets administratörer.
Genom "Offentlig e-postadress"-fältet kan du sedan ha en E-postadress som du visar utåt. Vissa brukar skriva saker som "namn@inget.spam.tack.yahoo.com", vilket gör att en människa lätt kan använda adressen (genom att ta bort "inget.spam.tack.") men en spambot eller liknande får svårt att begripa den.

Måste min webbläsare vara inställd på att ta emot kakor?
Ja. Rollspel.nu använder kakor för att komma ihåg att du är inloggad och vilka inlägg du läst under ditt nuvarande besök. Om din webbläsare inte accepterar kakor kommer en del funktioner inte att fungera som de ska.

Hur loggar jag in?
Om du har registrerat dig måste du första logga in för att få tillgång till möjligheterna att göra personliga inställningar för forumet. För att logga in kan du klicka på "logga in"- länken i övre högre hörnet. Den länken tar dig till en sida där du kan skriva in ditt användarnamn och lösenord. Kom ihåg att det spelar roll hur du använder stora och små bokstäver - BULLE är inte samma som Bulle eller bullE.

När du har skrivit in ditt användarnamn och lösenord och tryckt på "Logga in"- knappen kommer du till din startsida, som standard är denna helt enkelt forumlistan. Du kan nu börja anpassa din visning av forumet efter ditt eget tycke genom att gå in under "inställningar" antingen i menyn till vänster eller under "mina saker" i menyn högst upp. Om du har fått några nya meddelanden från andra forumiter eller från administratörerna så blinkar ett kuvert mellan "Mina saker" och "Användarlista" i den översta menyn.

Hjälp! Jag har problem med min inloggning!
Börja med att kolla följande:

1) Försäkra dig om att du skrivit in ditt lösenord korrekt. Kom ihåg att systemet skiljer på stora och små bokstäver.
2) FÖrsäkra dig om att din webläsare har stöd för och accepterar kakor; om den gör det, kolla vilken säkerhetsnivå du använder. Hög säkerhetsnivå i vissa webbläsares innebär att de automatiskt vägrar ta emot kakor. Om du vill använda vissa av de mer avancerade funktionerna på forumet måste din webbläsare acceptera kakor.
3) Logga ut helt och hållet genom att klicka på "Logga ut"- länken i det övre högra hörnet, och logga sedan in igen.
4) Efter att du loggat in kan du behöva uppdatera sidan (F5 i de flesta webbläsare) för att inlöoggningemn ska uppfattas av systemet.
5) Om inget av ovanstående hjälper dig, testa att rensa alla dina kakor genom att klicka på "Kakor"- länken i menyn till vänster.
6) Om du fortfarande har problem, gå till Logga In-sidan och gå vidare till "Har du glömt dina inloggningsuppgifter?". Skriv in din riktiga E-postadress i fältet så skickas ett nytt, temporärt lösenord till din E-postadress.

Jag skulle ha översatt fler om jag inte blev så less på ord som "kakor", "webbläsare" och "E-post", eftersom jag tillhör gruppen som bestämt hävdar att det heter cookies, browser och E-mail även på svenska (låneord ftw).

Dessutom borde FAQ'n heta "Frågor och svar" eller något liknande, om man ska vara konsekvent. Eller OFF (Ofta frågade frågor)...

Själv vill jag inte ha så mycket creds för detta egentligen, men om man vill kan man ju ha en FAQ-fråga i stil med "Vilka har översatt FAQ'n?"

Gardener

Champion
Stort tack för detta! Riktigt bra jobb. Har lagt upp dessa på sidan nu.

Om nån har några fler frågor som skulle passa in, utöver dom som redan finns, så får dom gärna skicka in såna.

Johan K

Gammal & dryg
Wat to go Krank !!
Ser tjusigt ut det här !!

/ Johan K, som gör hatten av för kranks initativ & se vad man kan dra till stacken.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Universalsvar

Om nån har några fler frågor som skulle passa in, utöver dom som redan finns, så får dom gärna skicka in såna.
Jag tycker att följande borde stå först i varje FAQ, eftersom det är en praktisk universallösning som fångar upp de flesta problem som användare har (mig inkluderat):

Q: Jag har problem med [beskrivning av problem]. Vad ska jag göra?

A: Det kan bero på att du är en idiot. För att lösa problemet, försäkra dig först om att du inte är en idiot och försök sedan igen.

/tobias

krank

Jag hade tråkigt...

Vad är det för titel som står under mitt namn när jag skrivit forumposter?
Det är en titel som genereras automatiskt beroende på hur många inlägg du gjort. Du kan dessutom, om du vill, välja en helt egen titel genom sina Inställningar.

Vad finns det för titlar?
Dels kan man få sin titel automatiskt beroende på hur många poster man gjort på forumet, dels kan man få en specialtitel från administratörerna - eller så skriver man helt enkelt in sin egen tital i sina Inställningar. Följande titlar kan man få automatiskt:

*listan*

Jag har glömt mitt lösenord!
Oroa dig inte! Det är lätt som en plätt att få ett nytt, temporärt lösenord via E-post, förutsatt att du faktiskt regiostrerade dig med din riktiga E-postadress och dessutom kommer ihåg den... Klicka bara på "logga in" och sedan på "Har du glömt dina inloggningsuppgifter?". Skriv in din riktiga E-postadress så skickas ett temporärt, framslumpat lösenord till den E-postadress du angav. Denna process är helt säker eftersom mailet bara skickas till den mailadress som finns inskriven i kontots inställningar; ingen kan få ditt lösenord skickat till sig, exempelvis.

Hur byter jag lösenord?
Du kan när som helst byta lösenord. Klicka på länken "Profil" i menyn till vänster. Skriv in ditt nya lösenord i "Lösenord"- och "Verifiera lösenord"-rutorna. Klicka "Skicka" för att genomföra ändringen.

Hur lägger jag in en bild i ett inlägg?
För att lägga in bilder i dina inlägg måste du först ha bilden tillgänglig på en server som kan nås från internet. Det kan t.ex vara en bild som ligger på din egen server eller på t.ex flickr eller photobucket. För att infoga bilden, använd helt enkelt följande kod:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 48px;"><pre>
[image]http://www.adress.se/bildens_namn.gif[/image]
</pre></div></div>

Om du exempelvis har en bild som heter "cateye.gif" som ligger på din webserver "http://mywebsite.com/" så blir koden såhär:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 48px;"><pre>
[image]http://mywebsite.com/cateye.gif[/image]
</pre></div></div>

Du kan även infoga bilder i din signatur med samma kod. Klicka på "Profil" i menyn till vänster. Då kommer du till dina profilinställningar, och där kan du bl.a redigera din profil.

OBS: Stora bilder gör sidan långsam, så var sparsam med större bilder och framförallt bilder i signaturen. Försök också att hålla nere storleken på bilderna så att de inte blir större än ungefär 35 kb.

Finns det en gräns för hur stor bild jag kan ha i min signatur?
Vi ser helst att du försöker hålla dig till små och få bilder. Som tumregel kan du ha att försöka undvika bilder större än 125 x 600 pixlar och/eller 35kb för signaturbilder. På så vis kommer forumet att vara snabbt för alla användare.

Kan jag lägga till en fil i mina inlägg?
Om du har en browser som är kompatibel med Moxilla 4+. När du förhandsgranskar dina inlägg får du också möjligheten att lägga till en fil.

Vilka är ordningsreglerna?
*redan översatt*

Hur redigerar jag min profil?
Du klickar på "Profil" i menyn till vänster.

Hur ändrar jag mina visningsalternativ?
Det finns många sätt att anpassa visningen av forumet till just dina personliga preferenser. Klicka bara på "Inställningar" i menyn till vänster. Du kan bland annat välja vilket tema du vill använda, hur många inlägg som visas på varje sida, om du vill se folks profilbilder och/eller signaturer och mycket mer. Så snart du sparar de gjorda inställningarna blir de standard för just dig vid varje framtida besök. Du kan ändra dem igen när du vill.

Varför är en trådstarts Ämne så viktigt?
Ämnet är vad andra användare använder sig av för att avgöra om de är intresserade av att svara eller inte. När en tråd väl startats kommer ämnet inte att vara lätt att ändra. Därför är det viktigt att rwedan från början ha ett bra Ämne. Det bästa är om det är så specifikt beskrivande som möjligt. "Hur många tärningar slår man normalt i GURPS" är ett mycket bättre Ämne än "GURPS-hjälp" eller "Hjälp!".

Hur ser jag om den fråga jag tänker ställa redan blivit besvarad?
En av de huvudsakliga fördelarna med ett forumsystem är att det går att besvara frågor en gång, och sedan låta dem vara. När man tänker fråga något bör man först använda sökfunktionen ("Sök" i menyn högst upp eller snabbsökrutan till höger). Om du behöver göra en mer specifik sökning kan du klicka "avancerad" och specifiera fler sökkriterier, till exempel om du bara vill se poster som skrivits mellan vissa datum eller i ett specifikt forum. Detta är varför det är så viktigt med tydliga Ämnen - otydliga Ämnen är svåra att söka efter.

Vad betyder det blinkande kuvertet mellan Mina saker och Användarlista?
Det betyder att du har ett eller flera olästa privatmeddelanden. Om du håller musen stilla över kuvertet får du veta hur många olästa meddelanden du har, och om du klickar på det kommer du till listan över dina privatmeddelanden.

It means that you have unread Private Messages. When you hover over this image it should display how many unread Private Messages that you have.

krank

Nähä, så det fanns ingen annan som var intresserad...

Går det att skicka ett Privatmeddelande till fler än en person?
När du skriver ditt meddelande kan du lägga till fler mottagare genom att antingen skriva in deras namn eller välja dem i Vännerlistan och trycka "Lägg till". Du kan lägga till upp till fem användare. Det här innebär att privatmeddelanden mer kan ses som privata trådar eller diskussioner, dit upp till fem personer kan bli inbjudna.

Jag får inte URL-taggarna att fungera.
Om taggarna syns i post eller om länken syns men verkar gå till "http:///", så har du onödiga mellanslag någonstans i länken eller taggen. Undvik onödiga mellanslag, så ska det fungera.

Vad gör jag om jag skrivit fel i ett inlägg?
Användare kan ändra sina egna inlägg upp till [360/inställning] minuter efter att de gjorts. Om du gör stora ändringar så är det god ton att notera på något sätt att inlägget ändrats. Om det bara är kosmetiska förändringar däremot behöver du inte göra det.

Vad gör jag om jag postat i fel forum?
Meddela forumadministratören ((ELler vill du ha ditt namn här, G?)) eller lämplig moderator, så flyttar han eller hon ditt inlägg till rätt plats.

Kan jag använda HTML i mina inlägg?
Kort svar: Nej. Forumadministratören har ställt in forumen så att HTML är inaktiverat, vilket innebär att HTML-taggar inte fungerar. Däremot går det utmärkt att använda UBBCode-märkningar.

Vilka UBBCode-taggar kan jag använda för att formatera mina inlägg?

Följande taggar finns tillgängliga:

Textformatering
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 150px;"><pre>
text = Fet text.
text = Kursiv text.
text = Understruken text.
text = Genomstruken text.

[color:red] text [/color] = Röd text (namngivna färger).
[color:#00FF00] text [/color] = Grön text (hexadecimala färger).
[size:20pt] text [/size] = Text i den storlek du specifierar.
[font:Comic Sans MS] text [/font] = Text i det typsnitt du specifierar.
</pre></div></div>

Länkar
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 112px;"><pre>
[email]joe@email.com [/email] = En klickbar E-postadress.
joe@email.com ] text [/email] = En textlänk som länkar till en E-postadress.
adress = En länk till den givna webadressen.
titel = En länk till den givna webadressen med den titel du anger.
= Infogar en bild.
</pre></div></div>

Kodtaggar och markering
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 96px;"><pre>
Code:
 text [/code ] = Texten formateras inte, dina taggar visas öppet. (Gardener, ta bort mellanslaget här innan du lägger in i FAQ'n)
[php] text [/php] = visar texten och markerar PHP-kod.
[spoiler] text [/spoiler] = Gör så att din text döljs för läsaren, som måste klicka på en knapp för att få se det du skrivit. Detta innebär att dina läsare själva får bestämma sig för om de vill läsa just det textstycket.
[spoiler:warning] text [/spoiler] = Som ovan, plus att du själv specifierar varningstexten.
</pre></div></div>

[B]Text- och bildplacering[/B]
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 64px;"><pre>
[align:left|center|right] text [/align] = centrerar eller vänster/högerställer din text. välj antingen left (vänster), center (centrera) eller right (höger), och bortse från |.
[img:left|center|right] Image URL [/img] = Låter dig infoga bilden så att texten går runt den. Placeringstaggarna funkar som ovan.
</pre></div></div>

[B]Övrigt[/B]
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 128px;"><pre>
[list]
[*]Item 1
[*]Item 1
[/list] = Skapa en lista. [list=A] or [list=1] ger ordnade/numrerade listor, respektive. Andra varianter du kan experimentera med är: circle, i, I, a, A, 1, disc, square.
[quote] text [/quote] = Citera en text.
[quote=användarnamn] text [/quote] = Citera en text och ange upphovsman eller -kvinna.
</pre></div></div>

[B]Hur lägger jag in en undersökning i mitt inlägg?[/B]
((Hörru Gardener, det kan man väl inte ens göra just nu, va?))

[B]Hur ändrar jag antalet inlägg som visas per sida?[/B]
Detta kan du ställa in via dina Inställningar i menyn till vänster eller via Mina Saker->Inställningar. Du kan visa upp till 99 inlägg per sida, och som minst 1. Standard är här 10 inlägg per sida.

[B]Vad är skillnaden mellan Svara och Snabbsvar?[/B]
Snabbsvar är tänkt att vara snabba, korta svar så att du kan svara snabbt på någons inlägg medan du läser igenom en tråd, så att du inte hinner glömma bort vad det var du skulle skriva. Snabbsvarsrutan saknar också grafiska formateringsmöjligheter.

Svara däremot innebär att du tas till en ordentlig ruta för fullständiga svar, med formatering och hela kittet.

Du kan också klicka på "byt till kompletta svarssidan" i snabbsvarsrutan för att ta dig (och din text) just till den vanliga svarsrutan.

[B]Vad är skillnaden mellan Citera och Snabbcitera?[/B]
Citera ger dig den vanliga svarsrutan med personens text inom citattaggar, medan Snabbcitat gör motsvarande fast i snabbsvarsrutan.

[B]Hur ändrar jag min profil?[/B]
Klicka på "Profil" i "Mina Saker"- menyn till vänster eller uppe.

[B]Hur använder jag Galleriforum?[/B]
((Jadu Gardener, nåra såna har vi väl inte, va? Säg till om vi har det, för då kan jag orka översätta den här texten också.))

[B]Kan jag bifoga en fil till mitt inlägg?[/B]
När du skriver ett inlägg (ej via snabbsvarsrutan) så finns, under textrutan, en länk som heter "Filhanterare". När du klickar på den så får du ett litet fönster med hjälp av vilket du kan bifoga filer.

Steg:
1. Klicka "Filhanterare" för att få upp fönstret.
2. Klicka "Browse" för att bläddra efter filer på din dator. Notera att du inte får ladda upp vvilken filtyp som helst; vissa filtyper funkar inte, och det finns också en begränsning i hur stora dina filer får vara.
3. Klicka "Öppna" när du markerat den fil du vill bifoga.
4. Om du vill kan du skriva in en beskrivning av din fil.
5. Klicka "Lägg till fil" för att bifoga en till fil (max 2) eller "klar med tillägg av filer" om du är färdig. ((Gardener, "tillägg av filer" är gräsligt, hela sverige säger "bifoga" pga outlook, det vore bra om detta ändrades. Men då får du ändra själv i FAQ'n också.))

Observera att du fortfarande måste skriva något i både Ämne och Post för att inlägget ska skickas in; du kan inte svara med enbart en bifogad fil.

Gardener

Champion
Tackar. Har lagt upp översättningarna.

<guilt mode on>
Tycker det är lite dåligt av er andra att inte ha hjälpt till. Men ni har fortfarande chansen då det finns några saker som inte är översatta ännu.
<guilt mode off>

krank

men, hur ser det ut med undersökningar och galleriforum? Har vi såna? Annars borde kanske de tas bort ur FAQ'n också...

Gardener

Champion
Att ta ur saker är jobbigare, för då måste koden ändras.

Det kan även vara bra för moderatorer och admins att veta hur de ska göra.

Till sist vet jag inte om vi inte ska ha några av grejerna. Det kan väl vara trevligt med galleriforum?

krank

Gardener said:
Att ta ur saker är jobbigare, för då måste koden ändras.

Det kan även vara bra för moderatorer och admins att veta hur de ska göra.

Till sist vet jag inte om vi inte ska ha några av grejerna. Det kan väl vara trevligt med galleriforum?
Jo absolut, jag tänkte bara att det kanske vore lite onödigt att lura våra läsare att vi har såna när vi inte har det...

Kanske ska det stå "Tyvärr finns inga galleriforum på rollspel.nu ännu" respektive "Tyvärr har vi inte funktionen att skapa undersökningar på rollspel.nu"?

Gardener

Champion
Fast det står ju uttryckligen i texten "om det är aktiverat". Hur kan det vara förvirrande? Dessutom begränsar det ju möjligheten att öppna upp funktionerna för vissa grupper eller forum, eller det blir iaf bökigare. Speciellt som språksystemet för tillfället inte går att använda för ändringar. Och som sagt, speciellt för omröstningar är det bra om det finns för dom som har tillgång till det.

Pilzefrau

hon/henne
Snarare OSF, Ofta Ställda Frågor? Men FAQ känner man igen och vet vad det är, en länk i hörnet med "OSF" ser bara konstigt ut.

krank

Lite jox:

Hur använder jag galleriforum?
Att skriva inlägg i ett galleriforum går till likadant som att skriva inlägg i vanliga forum - med den lilla men ack så viktiga skillnaden att man dessutom kan bifoga bilder i trådstarten.

När du skrivit ditt inlägg (med ämne och text som vanligt) så klickar du på länken "Bildhanterare". Så här lätt är det att lägga till nya bilder:

1. Klicka på "Browse" och navigera till den bild du vill ladda upp och bifoga till ditt inlägg. Klocka på bilden och tryck "Öppna". Nu kan du också skriva in en liten beskrivning av bilden. Om du fortsätter att lägga till fler bilder så kommer du inte att kunna gå tillbaks och ändra beskrivningen i efterhand.
2. Klicka "Lägg till fil".
3. Om du är färdig, klicka på "Klar med tillägg av filer". Om du vill lägga till fler filer, upprepa proceduren från steg 1.

Klicka nu på "Skicka" som vanligt. Ditt nya inlägg dyker nu upp, och andra användare kan kommentera dina bilder genom att svara på trådstarten.

Hur fungerar bevakningslistor?

Att bevaka ett forum
Gå in i forumet och välj "Lägg till forumet till bevakade forum" i Forumvalslistan (som du får upp genom att klicka på "Forumval").

Att bevaka en tråd
Gå in i tråden och välj "Bevaka denna tråd" i Trådvalslistan (som du får upp genom att klicka på "Trådval").

Att administrera sina bevakningslistor
Välj "Bevakningslistor" i "Mina saker"-menyn. Därifrån kan du sedan gå vidare till den typ av bevakningslistor du vill hålla på med genom att klicka på "Bevakade forum", "Bevakade trådar" eller "Bevakade användare". Genom länken "Ändra bevakade forum" / "Ändra bevakade trådar" / "Ändra bevakade användare" kan du sedan administrera dina bevakningslistor samt välja om du vill bli meddelad via E-post när något händer.

Att bli meddelad via mail
Se ovan.

Att ändra standardinställningen för E-postmeddelanden
Välj "Inställningar" från "Mina saker"- menyn. Här finner du inställningen "Vill du att allt som läggs till dina bevakningslistor ska skickas till dig med e-post?".

Hur skickar jag en tråd eller ett privatmeddelande till en E-postadress?

Att skicka ett inlägg eller en tråd
För att skicka ett inlägg, navigera helt enkelt till inlägget och välj "E-posta inlägg" i inläggets nedre högra hörn. Härifrån kan du nu precisera om du vill skicka bara det valda inlägget, inlägget och alla dess svar, eller hela tråden.

Att skicka ett privatmeddelande vidare till din egen E-postadress
Klicka bara på länken "E-post tråd"-länken nere till höger om meddelandet, så skickas det direkt till din E-postadress.

(Och jo, Gardener, det står "E-post tråd". Det är inte jag som slarvat med a:t...)

Gardener

Champion
Suveränt! Har uppdaterat faq:n med de nya översättningarna.

Börjar dock bli pinsamt för er andra som inte hjälpt till nånting!

Bra att det blir lite kontroll av andra texter samtidigt så det kan uppdateras där det är fel.

krank

Lata jävlar är vad ni är. Jävlar vad jag tjänar creds här.

Hur lägger jag in en omröstning i mitt inlägg?
Det är rätt enkelt att lägga in flervalsundersökningar där andra användare kan rösta om saker.

Om administratören aktiverat omröstningsfunktionen klickar du på länken "Omröstningshantering" under textrutan när du skriver ditt inlägg, klickar på "Lägg till en omröstning" och kommer då till en ruta där du kan fylla i din omröstnings namn, antal alternativ, samt om användarna ska kunna rösta på flera alternativ. Sedan klickar du på "Nästa steg". Nu kan du skriva in de alternativ du vill att folk ska ha att välja mellan. Klicka "Nästa steg" igen, när du känner dig klar. Nu kan du välja när folk ska få börja rösta och hur länge omröstningen ska pågå, samt välja huruvida användare måste rösta för att få se de nuvarande resultaten, och om resultaten överhuvudtaget kan ses innan omröstningen tagit slut. Klicka på "Skicka" så kommer du tillbaks till den första skärmen, där du nu ser din nya omröstning i en lista. Du kan nu lägga till fler undersökningar till ditt inlägg genom att upprepa stegen ovan. När du är klar, klicka på "Done adding polls" och skriv ditt inlägg som vanligt.

Hur använder jag RSS-flöden?

RSS-flöden för forum
För forum som har ett RSS-flöde, så kan du komma åt flödet genom att klicka på "Forumval" och välja RSS-flödet i listan.

Egna RSSflöden
Om administratörten aktiverat funktionen för privata RSS-flöden så kommer du åt den funktionen genom att klicka på "Mina saker" och sedan på "RSS-flöden" i listan. I listan som kommer fram ser du sedan alla RSS-flöden du har tillgång till, inklusive flöden för alla forum som har egna flöden, dina meddelanden samt nya inlägg och trådar. Observera att administratören kan ha begränsat din tillgång till olika flöden.

Folk verkar ha olika färg på sina användarnamn. Vad betyder det?

Färgerna betyder generellt vilken roll användaren har på forumet. Följande färger används på rollspel.nu:

(här får faktiskt Gardener fixa själv, för jag har ingen komplett lista)

Vad betyder siffrorna inom parentes bredvid "inläggsnumren?"

Siffrorna inom parentes visar hur många nya trådar (eller inlägg) som skapats sedan du senast besökte forumet.

Så, om jag inte missat någon nu, så är hela FAQ'n översatt. Om jag missat något, säg till, så fixar jag det också.

Era lata jävlar.

Gardener

Champion
Ja, det är nästan outgrundligt hur man kan vara så lat som alla andra är egentligen.

Tips: Det finns fortfarande lite adminfunktioner i systemet som inte är översatta som ni andra kan ge er på om ni vill. Bara att säga till så skickar jag över dom. =]

Hela FAQ:n är nu upplagd. Länge leve krank!

krank

Gardener said:
Tips: Det finns fortfarande lite adminfunktioner i systemet som inte är översatta som ni andra kan ge er på om ni vill. Bara att säga till så skickar jag över dom. =]
Finns massor i omröstningssystemet också, jag kan säga. Kan fixa dem om du vill. ANtingen går jag igenom systemet efter bästa förmåga, eller så copy-paste:ar du ur språkfilen där jag gissar att omröstningsgrejerna med lite tur ligger i grupp.

Bara att skicka.

Gardener

Champion
Jo, det är en av adminfunktionerna som inte är översatt alls.

Tyvärr är språkfilerna i PHP-kod, så de är lie bökiga att översätta.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 150px;"><pre>
Paypal-betalningar:
<?php
$ubbt_lang['FREE_TRIAL_SUB'] = "Free trial activated";
$ubbt_lang['FREE_TRIAL'] = "Your free trial has been activated. You have been added to the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['PAYMENT_RECEIVED_SUB'] = "Payment Received";
$ubbt_lang['PAYMENT_RECEIVED'] = "Your subscription payment for the '%%GROUP%%' Subscription Group has been received.";
$ubbt_lang['PAYMENT_FAILED_SUB'] = "Payment Failed";
$ubbt_lang['PAYMENT_FAILED'] = "Your subscription payment has failed. You have been removed from the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['PAYMENT_PENDING_SUB'] = "Payment Pending";
$ubbt_lang['PAYMENT_PENDING'] = "Your subscription payment is pending. Once it is received you will be added to the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['PAYMENT_DENIED_SUB'] = "Payment Denied";
$ubbt_lang['PAYMENT_DENIED'] = "Your subscription payment has been denied. You have been removed from the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['SUBSCRIPTION_EOT_SUB'] = "Subscription End of Term";
$ubbt_lang['SUBSCRIPTION_EOT'] = "Your subscription has reached the end of term. You have been removed from the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['SUBSCRIPTION_CANCEL_SUB'] = "Subscription Canceled";
$ubbt_lang['SUBSCRIPTION_CANCEL'] = "Your subscription has been canceled. You have been removed from the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['DONATION_SUB'] = "Donation Received";
$ubbt_lang['DONATION'] = "Thank you for your donation. You have been added to the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['REFUND_SUB'] = "Payment Refund";
$ubbt_lang['REFUND'] = "Your Subscription Group payment has been refunded. You have been removed from the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['REVERSAL_SUB'] = "Payment Reversal";
$ubbt_lang['REVERSAL'] = "Your Subscription Group payment has been reversed. You have been removed from the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['CANCEL_REVERSAL_SUB'] = "Payment Reversal Canceled";
$ubbt_lang['CANCEL_REVERSAL'] = "The reversal of your Subscription Group payment has been canceled. You have been added to the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
$ubbt_lang['SUB_FAILED_SUB'] = "Subscription Failed";
$ubbt_lang['SUB_FAILED'] = "Your subscription has failed. You have been removed from the '%%GROUP%%' Subscription Group.";
?>

Omröstningar:
<?php
$ubbt_lang['POLL_MANAGE'] = "Poll Manager";
$ubbt_lang['NO_POLLS'] = "You currently have no polls for this post";
$ubbt_lang['VALID_ID'] = "This window doesn't have a valid id. Please close this window and reopen";
$ubbt_lang['ADD_POLL'] = "Add a poll";
$ubbt_lang['REMOVE_POLL'] = "Remove";
$ubbt_lang['DONE'] = "Done adding polls";
$ubbt_lang['PART_1'] = "Step 1";
$ubbt_lang['NEXT_STEP'] = "Next Step";
$ubbt_lang['OF'] = "of";
$ubbt_lang['Q_NAME'] = "Poll Name:";
$ubbt_lang['Q_CHOICES'] = "Number of choices:";
$ubbt_lang['Q_TYPE'] = "Choice selection type:";
$ubbt_lang['CHOOSE_ONE'] = "Users may choose only one (radio buttons)";
$ubbt_lang['CHOOSE_MANY'] = "Users may choose many";
$ubbt_lang['CHOOSE_NUM'] = "Users may choose";
$ubbt_lang['CHECKBOX'] = "(checkboxes)";
$ubbt_lang['INVALID_START'] = "The start date you have chosen is not a valid date.";
$ubbt_lang['INVALID_STOP'] = "The stop date you have chosen is not a valid date.";
$ubbt_lang['NOVIEWERROR'] = "If you wish to prevent users from viewing the results of the poll before it has ended, you must choose an ending date for this poll.";
$ubbt_lang['MONTH01'] = "January";
$ubbt_lang['MONTH02'] = "February";
$ubbt_lang['MONTH03'] = "March";
$ubbt_lang['MONTH04'] = "April";
$ubbt_lang['MONTH05'] = "May";
$ubbt_lang['MONTH06'] = "June";
$ubbt_lang['MONTH07'] = "July";
$ubbt_lang['MONTH08'] = "August";
$ubbt_lang['MONTH09'] = "September";
$ubbt_lang['MONTH10'] = "October";
$ubbt_lang['MONTH11'] = "November";
$ubbt_lang['MONTH12'] = "December";
$ubbt_lang['AM'] = "AM";
$ubbt_lang['PM'] = "PM";
$ubbt_lang['START_TIME'] = "Start Time";
$ubbt_lang['START_DESC'] = "If enabled, users will be unable to vote until this date and time.";
$ubbt_lang['STOP_TIME'] = "Stop Time";
$ubbt_lang['STOP_DESC'] = "If enabled, users will be unable to vote after this date and time.";
$ubbt_lang['ENABLE'] = "Enable";
$ubbt_lang['NOVIEW'] = "Do not permit users to view poll results until the stop time has elapsed.";
$ubbt_lang['MUSTVOTE'] = "Force users to vote before viewing results.";
$ubbt_lang['OPTION'] = "Option";
$ubbt_lang['NEW_POLL'] = "Add a new poll";
?>

</pre></div></div>

Sen är ingenting i admin-systemet översatt, men det är lite väl mycket jobb, och kanske inte så viktigt.