Det finns fett med gråzon och allra störst är väl problemet i att vi uppfattar olika saker som stötande. Så jag tror att det är själva hanteringen av det vi anar kan vara stötande som är själva grejen, än vad som är stötande i sig. Alltså om vi är seriösa med hur vi visar upp materialet och att främst sammanhanget har en seriös mening tror jag är nyckeln till hur vi ska hantera det.
Själv finner jag till exempel väldigt få saker som stötande - så länge kontexten inte går in för något negativt som politisk propaganda, personliga påhopp, ren provokation etc.
Jag tycker väl också att det som enligt svensk lag är olagligt eller som enligt samhällsnormen anses felaktigt är en bra riktlinje i sexuella sammanhang; nekrofili, pedofili, snuff, djursex och dylika är nog ingenting som folk - som inte hör hemma på hospitalet - tycker om att titta på.
Vad det sedan gäller att länka porr, slakt och dylika i kontexten av något seriöst så finns spoilerknappen samt det sunda förnuftet. Jag kan inte se några direkta problem i det så länge författaren har en seriös kontext och förvarnar innan. Det är en enkel men effektiv säkerhetsåtgärd att först tala om att det som finns under spoilerrutan är mycket magstarkt och kanske inte lämpligt för alla.
Största problemet är väl att trots forumsavtalet och det här med gräns vid 13 år (eller hur det nu var) så kanske inte alla de yngre forumiterna kan ta ansvar för vad de tror sig våga klicka på och inte. Hade vi alla garanterat varit minst 18 och myndiga hade jag sagt: Bara vi förvarnar så går det väl bra. Var och en får ju sedan ta ansvar för sig själv - vad man klickar på och inte.