Jag vill mena att ordet »kan« är helt nödvändigt i detta sammanhang. Meningen är att du ska tänka efter om det du just tänker posta eller länka till rimligen kan uppfattas som stötande av någon med annan toleransnivå än du själv.Petter42 said:Så som jag tolkar den här regeln är det mycket hårdare än vad jag upplevt. Man får inte posta/länka till något som ens KAN uppfattas som stötande.
Utan ordet »kan« skulle lydelsen bli »Posta inte sådant som uppfattas som stötande« och därmed skulle bedömningen skiftas till den som postar: »Men jag har inte postat något jag uppfattar som stötande«.
(Formuleringarna kan kanske tyckas likvärdiga, men jag tycker som sagt att »kan« fyller en funktion.)
Och det där med porr och olämpligt sexuellt innehåll är förstås bara exempel. Men vi kan såklart inte lista allt som kan tänkas vara stötande. Den bedömningen måste göras från fall till fall.
Men bedömningen måste givetvis ligga på en rimlig mellannivå och inte rätta
sig efter vare sig de mest känsliga eller de mest hårdhudade. (Och det är här vår hårt arbetande moderatorkår kommer att sålla ut klagomål på diskussioner om vädret, liksom de som hävdar att folk omöjligt kan uppfatta, säg, detaljerade nekrofilporrbilder som stötande.)
(Lustigt att Regel 4 plötsligt blir föremål för en så omfattande diskussion, förresten. Jag har
aldrig upplevt några problem med regeln som den är skriven, men det kan
ju förstås vara för att den knappt tillämpats sedan den infördes.)