Fröjdfaktorer i rollspel

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
261
Det är helt klart en svårighet!

Min hållning är att ju fler ord folk har att beskriva saker, desto bättre kan de förstå varandra och göra sig själva förstådda.
Det jag tänker är att deltagarnas egna svar antagligen behöver kompletteras med observationer av vad som faktiskt händer under och i samband med spelandet. Det är ju i alla fall min erfarenhet att det kan skilja sig åt i varierande grad.
Spelledaren som vill använda modellen tar på sig sina mad scientist-goggles och studerar sina försöksobjekt för att svara på frågor som:
  • Ligger spelarens fokus på att "lösa uppdraget" eller motsvarande?
  • Ligger fokus på settingen och dess egenheter?
  • Är rollpersonen uppenbart optimerad?
  • Ligger fokus på social interaktion inom rollgestaltningen?
  • Ligger fokus på social interaktion utanför rollgestaltningen (off-game)?
Och så vidare. Bara exempelfrågor som jag kastar fram på en höft, så känn dig inte begränsad till dem i diskussionen om du kommer på några bättre.

Frågorna ovan matchar inte riktigt dina 13-14 kategorier och det kanske inte heller är något man ska försöka sig på, syftet är snarare att fånga upp diskrepanser innan spelledaren går in för ett upplägg som syftar till att alla ska få ha sina egna typer av kul. Den som beskrivit sin spelstil på ett sätt som inte är helt rättvisande - och jag kan tänka mig flera olika anledningar till att sådana diskrepanser uppstår - får inte särskilt kul om spelledaren och gruppen sedan serverar något denne egentligen inte vill ha.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Det här ämnet har intresserat mig länge. Jag hade inte tänkt skriva något, men jag kunde inte släppa det. Så jag satt och pusslade lite hemma och kom fram till hur jag nog hade ordnat upp fröjdfaktorerna - eller spelarmotivationer som jag tänker på dem. Det känns som att det är samma saker vi pratar om. Min modell bygger på PENS-modellen med tillägget av Immersion.

1684079230547.png

Jag ser det som fyra kategorier som har två olika sidor, för tydlighets skulle försökte jag passa in alla dina källor och fröjdfaktorer. De är inte ömsesidigt uteslutande. Man skulle kunna tänka sig en tregradig skala på de åtta underkategorierna: "Av lite intresse" - "av intresse" - "viktigt för mig".

Jag ber om ursäkt för svengelskan.

Autonomy
Perform (Kul att uppträda)
Expression (LeBlanc)
Method Actor (Laws)
Role Playing (Werbach)
Uppträdande (Falk)
Design (Kul att skapa/förändra)
Customization (Werbach)
Design (Quantic)
Destruction (Quantic)
Express (Kim)
Expression (LeBlanc)
Narrativism (Edwards)
Skapande (Falk)
Storyteller (Laws)
Competence
Solve (Kul med svårt)
Challenge (LeBlanc)
Challenge (Quantic)
Gamism (Edwards)
Hard Fun (Lazzaro)
Påhittighet (Falk)
Problem-Solving (Werbach)
Spelighet (Falk)
Strategy (Quantic)
Tactician (Laws)
Complete (Kul att klara allt)
Collecting (Werbach)
Completion (Quantic)
Gamism (Edwards)
Power (Quantic)
Power Gamer (Laws)
Immersion
Escape (Kul att undfly vardagen)
Casual Gamer (Laws)
Chilling (Werbach)
Easy Fun (Lazzaro)
Förströelse (Falk)
Goofing Off (Werbach)
Submission (LeBlanc)
Experience (Kul att uppleva)
Berättande (Falk)
Discovery (LeBlanc)
Discovery (Quantic)
Simulering (Falk)
Excitement (Quantic)
Explore (Kim)
Explorers (Bartle)
Exploring (Werbach)
Fantasy (LeBlanc)
Fantasy (Quantic)
Förnimmelse (Falk)
Imagination (Werbach)
Method Actor (Laws)
Narrative (LeBlanc)
Sensation (LeBlanc)
Serious Fun (Lazzaro)
Simulationism (Edwards)
Spänning (Falk)
Specialist (Laws)
Story (Quantic)
Surprise (Werbach)
Utforskning (Falk)
Relatedness
Compete (Kul att tävla)
Butt-kicker (Laws)
Compete (Kim)
Competition (Quantic)
Dominans (Falk)
Gamism (Edwards)
Power (Quantic)
Recognition (Werbach)
Triumphing (Werbach)
Winning (Werbach)
Cooperate (Kul att samverka)
Collaborate (Kim)
Community (Quantic)
Fellowship (LeBlanc)
People Fun (Lazzaro)
Recognition (Werbach)
Samverkan (Falk)
Sharing (Werbach)
Teamwork (Werbach)

Vid närmare eftertanke tog jag bort alla Kornelsens. De fulade till för mycket - och de flesta hamnade under Experience.

Själv hade jag nog definierat mina preferenser:
Escape: av lite intresse
Experince: av intresse
Compete: av lite intresse
Cooperate: viktigt
Perform: av intresse
Design: viktigt
Solve: av lite intresse
Complete: av intresse
 
Last edited:
Top