Mikl
Warrior
Det jag tänker är att deltagarnas egna svar antagligen behöver kompletteras med observationer av vad som faktiskt händer under och i samband med spelandet. Det är ju i alla fall min erfarenhet att det kan skilja sig åt i varierande grad.Det är helt klart en svårighet!
Min hållning är att ju fler ord folk har att beskriva saker, desto bättre kan de förstå varandra och göra sig själva förstådda.
Spelledaren som vill använda modellen tar på sig sina mad scientist-goggles och studerar sina försöksobjekt för att svara på frågor som:
- Ligger spelarens fokus på att "lösa uppdraget" eller motsvarande?
- Ligger fokus på settingen och dess egenheter?
- Är rollpersonen uppenbart optimerad?
- Ligger fokus på social interaktion inom rollgestaltningen?
- Ligger fokus på social interaktion utanför rollgestaltningen (off-game)?
Frågorna ovan matchar inte riktigt dina 13-14 kategorier och det kanske inte heller är något man ska försöka sig på, syftet är snarare att fånga upp diskrepanser innan spelledaren går in för ett upplägg som syftar till att alla ska få ha sina egna typer av kul. Den som beskrivit sin spelstil på ett sätt som inte är helt rättvisande - och jag kan tänka mig flera olika anledningar till att sådana diskrepanser uppstår - får inte särskilt kul om spelledaren och gruppen sedan serverar något denne egentligen inte vill ha.